InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Nepal: een introductie

Nepal: een introductie

Nepal: een introductie Nepal is het enige Hindoe koninkrijk ter wereld en het ligt aan de voet van de hoogste bergen ter wereld, de Himalaya. De geografische coördinaten zijn: 28.00 NB en 84.00 OL. Het land grenst in het Noorden aan Tibet (China) en in het Zuiden, Westen en Oosten aan India. Het ligt dus in Zuid-Azië. Nepal is omsloten door land, er is geen gebied dat aan een zee of oceaan grenst. De totale oppervlakte bedraagt 140.800 km. De hoofdstad is Kathmandu.

Mount Everest

In het Noordelijke deel liggen de Himalaya's met o.a. de Mount Everest met een hoogte van 8848 m. Het middendeel van het land bestaat uit centraal heuvel- en bergland. Dit grootste deel is het gebied van de landbouw die in Nepal een zeer belangrijke vorm van bestaan is. In het Zuiden is het land vlak. Dit deel heet de Terai. In de Terai bevindt zich een belangrijk beschermd natuurgebied, het Chitwan National Jungle Park. Hier leven nog tijgers, neushoorns en tal van exotische vogelsoorten. Daarnaast is de Terai de graanschuur van Nepal.

Klimaat

Het klimaat in Nepal varieert. In het Noorden, het gebied van het hooggebergte, zijn de zomers koel en de winters erg koud. Meer Zuidelijk zijn de zomers zacht en de winters mild. Hier heerst meer een subtropisch klimaat. In de zomertijd van juni tot oktober ondergaat het land een moessonperiode. Dat is een tijd van extreme regenval. De ligging van het land, het klimaat en de (natte) moesson brengen een aantal grote natuurlijke risico's met zich mee: heftig onweer, overstromingen en landverschuivingen.

Boskap

Deze landverschuivingen worden ook in de hand gewerkt door de overdadige boskap. Men heeft namelijk erg veel hout nodig als brandstof en veel land om te bebouwen. Bovendien wordt er geen nieuw bos aangeplant. De grote afhankelijkheid van hout als brandstof en het uitbreiden van het landbouwgebied heeft geleid tot ontbossing met grote nadelige gevolgen als grondvervuiling en drinkwater vergiftiging.

Natuurlijke hulpbronnen

Natuurlijke hulpbronnen van Nepal zijn koper, kwarts en kobalt. Er is echter geen mijnbouw. Nepal heeft een zeer groot potentieel aan waterkracht. En het is een heel mooi land!

Toerisme

Het natuurschoon heeft een grote aantrekkingskracht op zeer veel mensen uit het buitenland waardoor het toerisme een grote groei doormaakt. Dit natuurlijk ook door de interessante culturen in Nepal. Het toerisme richt zich vooral op diegenen die, middels een trektocht, de Himalaya willen ontdekken. Daarnaast hebben de twee religies, het boeddhisme en het Hindoeïsme en de verscheidenheid aan bevolkingsgroepen de grote aandacht van toeristen.

Ontwikkelingsachterstand

Het is een erg interessant land met een grote ontwikkelingsachterstand ten opzichte van de westerse landen. Verder valt nog te vermelden dat Nepal nooit een kolonie is geweest.

Aardbevingen

Nepal is in 2015 getroffen door aardbevingen. Hierbij zijn veel doden en gewonden gevallen en er is veel vernietigd.

Lees verder

© 2008 - 2017 Judithm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Nepal: een introductie"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Nepal
Schrijf mee!