InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Libanon; Geschiedenis tot heden

Libanon; Geschiedenis tot heden

Het Libanon van tegenwoordig kent sinds 15 augustus 2006 een wapenstilstand met Israël. Tot aan dit moment heeft het regelmatig te maken gehad met gewapende conflicten, zowel binnenlandse als buitenlands. Syrië en Israël hebben hier regelmatig mee te maken. Dankzij de VN Veiligheidsraad komen vele conflicten tot een einde.

Algemeen

Libanon is een land in het Midden Oosten met als buurlanden Israël en Syrië, waarmee zij nu niet bepaald de beste relaties onderhouden.

De naam Libanon komt vanuit het Aramese Laban. Laban betekend wit en verwijst naar het wit van de sneeuw in het Libanon gebergte. Libanon bestaat al heel lang, meer dan 5.000 jaar. De geschiedenis is lang en turbulent.

Geschiedenis van de jaren ’90

In 1990 slaagde een Syrische interventiemacht erin de burgeroorlog tot een einde te brengen. Dit naar aanleiding van het vredesakkoord van Ta’if van 1989. Hierop volgend werd door de Arabische Liga de Arab Deterrent Force (ADF) opgericht. Dit waren 30.000 voornamelijk Syrische soldaten, die de opdracht hadden gekregen de vijandelijkheden tussen de partijen te voorkomen.

In mei 1991 werd door de twee landen (Libanon en Syrië) het “Verdrag inzake Broederschap, Samenwerking en Coördinatie” getekend. Dit had het doel om de politieke, militaire en economische aangelegenheden beter op elkaar te kunnen afstemmen. Hieronder viel ook de binnenlandse veiligheid.

In deze periode was Omar Karami premier (van 1990 tot augustus 1992). In augustus vonden namelijk de eerste parlementsverkiezingen sinds ruim 20 jaar plaats. De christenen boycotte deze verkiezingen, uit protest tegen de aanwezigheid van Syrische troepen in het land. Van september 1992 tot november 1998 is Rafik Bahaa Edine Harriri premier van Libanon. Gedurende zijn regeringsperiode startte hij het wederopbouwprogramma “Horizon”. Dit werd voornamelijk gericht op Beiroet en bracht weinig verbetering in de leefomstandigheden van zijn volk. Harriri moest aftreden nadat de economische groei plots instortte.

Na Harriri werd in november 1998 Salim al-Hoss premier. Ook zijn regering kreeg het niet voor elkaar om de economie weer in een opwaartse spiraal te brengen.

Geschiedenis in de nieuwe eeuw

Op 22 en 23 mei 2000 trekken de Israëlische troepen zicht terug het Libanon. Hierdoor zakt het door Israël gesponsorde SLA (Zuid Libanese leger) ook in elkaar. Harriri is vanaf 2000 nogmaals premier van Libanon, tot oktober 2004.

Op 2 september 2004 nam de Veiligheidsraad van de VN resolutie nummer 1559 aan. In deze resolutie roept het de buitenlandse troepen op zich uit het land terug te trekken en de soevereiniteit en politieke onafhankelijkheid te waarborgen.

De in 1944 geboren Harriri, zakenman, miljardair en premier wordt op 14 februari 2005 vermoord, waarbij ook minimaal 19 anderen omkomen tijdens de zware autobomaanslag. Naar aanleiding van zijn dood breekt de zogenoemde “Cederrevolutie” uit, massademonstraties tegen de aanwezigheid van de Syrische troepen. Men eiste hun terugtrekking.

Er vindt wederom een massademonstratie in Beiroet plaats. Op 14 maart 2005 komen 1.000.000 Libanezen op de been om weer tegen de aanwezigheid van Syrië in het land te protesteren. Een week eerder pleitte de Hezbollah voor de aanwezigheid van de Syrische troepen. Onder internationale druk trokken op 26 april 2005 de Syrische troepen zich terug uit Libanon. Tevens vertrokken ook de leden van de geheime Syrische inlichtingendienst.

In juni 2005 vormt Fouad Siniora een regering van 24 personen; 12 christenen en 12 moslims, ook de Hezbollah is deel van deze regering.

Hezbollah ontvoerd en vermoord in 2006 een aantal Israëlische soldaten en schiet een aantal raketten af op het buurland. Dit doet Israël besluiten om Libanon weer binnen te vallen. Op 12 juli begint de tweede Libanon oorlog; de “Israëlische-Libanese” oorlog. Dit was een gewapend conflict tussen Israël en Hezbollah. Dit conflict eindigt op 11 augustus en is tot op heden de laatste oorlog tussen deze landen in het Midden Oosten.

Het staakt het vuren wordt bewerkstelligd door resolutie nummer 1701 van de VN Veiligheidsraad. Deze biedt de basis voor een duurzame oplossing van de crisis in Libanon. Tevens vormt het de basis voor plaatsing van een internationale troepenmacht. Deze troepenmacht zou in het zuiden van Libanon gestationeerd dienen te worden en heeft een robuust en helder mandaat. Een voorwaarde hiervoor was dat Israël zich terug diende te trekken en dat Hezbollah zou ontwapenen. Laatstgenoemde onder leiding van Hassan Nasrallah.

In februari 2007 wordt de winnaar van de World Press Photo 2006 bekent gemaakt. Het is een foto van de uit Amerika afkomstige Spencer Platt. Hij maakte de winnende foto op 15 augustus 2006, de eerste dag van de wapenstilstand tussen Israël en Hezbollah. Het is een foto van een groep rijke Libanese jongeren, die in een knalrode cabriolet, met zonnebrillen op door het zwaar gebombardeerde (door Israëlische luchtaanvallen) zuiden van Beiroet rijden.

Libanon anno 2008

De politieke crisis in Libanon duurt al 14 maanden. Dit is een crisis tussen de anti-Syrische krachten en Hezbollah, die juist voor Syrië is. Op 2 november 2007 liep de ambtstermijn van Emile Lahoud af. Tot op heden zijn de beide partijen er niet in geslaagd een opvolger voor hem te vinden. De verkiezing van een nieuwe president is al 13 keer uitgesteld. Op 11 februari zal de verkiezing opnieuw op de agenda staan.

Op 25 januari 2008 vindt een bomaanslag op een hoge officier van de Libanese inlichtingendienst plaats. Het is een geslaagde aanslag, de officier komt om het leven, maar brengt Libanon aan de rand van de afgrond (aldus de Arabische Liga). Het is een autobom die het leven beëindigd van Wissam Eid Hij woonde een bijeenkomst bij van de commissie die de dood van Harriri onderzoekt. Het is weer Syrië die verdacht wordt van deze aanslag (net als de aanslag op Harriri).

Ondanks dat Libanon regelmatig is verwikkeld in ruzie’s, conflicten en invallen, is het een prachtig land. De natuur en historische schatten zijn schitterend om van te genieten en te bewonderen. Het land kent tevens een levend westers getint uitgaansleven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Boekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand – Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Operatie Litani was een Israëlische invasie in Libanon in 1978 tot aan de rivier de Litani. Doel was om de PLO ten noord…
Israëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeIsraëlisch-Arabisch conflict 3: Vrede voor vredeHet voorstel om land te ruilen voor vrede is ongehoord in de annalen van de geschiedenis. Wanneer heeft een natie gebied…
Israëlisch-Arabische oorlogen (7): Eerste Libanonoorlog 1982Israëlisch-Arabische oorlogen (7): Eerste Libanonoorlog 1982De Eerste Libanonoorlog die ook bekend staat als 'Operatie Vrede voor Galilea' begon op 6 juni 1982 en eindigde in juni…

Reageer op het artikel "Libanon; Geschiedenis tot heden"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 04-02-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!