InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Werk Reis Visum Australië

Werk Reis Visum Australië

Een werk reis vergunning voor Australië, oftewel een working holiday visum, is voor jongen mensen van 18 tot 30 jaar die graag een jaar in Australië willen werken en reizen. Jongeren kunnen hiermee tijdens hun vakantie in Australië tijdelijk werken. Het is visum is voor 12 maanden geldig. Er mag maximaal 6 maanden worden gewerkt tijdens de geldigheid van het werk reis visum en er mag maximaal 4 maanden wordt gestudeerd in Australië. Als u langer wil blijven is het mogelijk om een tweede visum aan te vragen wanneer u in Australië bent.

Wat is een werk reis visum?

Een werk reis visum wordt in het Engels ook wel een working holiday visum genoemd. Op het moment dat u de visum aanvraagt moet u minimaal 18 jaar en maximaal 30 jaar zijn. Verder mag u geen kind meenemen tijdens u verblijf in Australië. Met een werk reis visum mag u 12 maanden in Australië reizen waarbij u onbeperkt Australië in en uit mag tijdens de geldigheid van het visum. U mag totaal maximaal 6 van de 12 maanden werken bij dezelfde werkgever en 4 maanden studeren. U mag dit visum maar 1 keer in u leven aanvragen al is er sinds 2005 wel de mogelijkheid om het met 1 jaar te verlengen.

U mag in de volgende industrieën werken:

  • Plantaardige en dierlijke teelt
  • Visteelt
  • Boom en landbouw
  • Mijnbouw
  • Constructie
Bijvoorbeeld werken op een boerderij, vruchten plukken bij een boomgaard of gebouwen schilderen.

Working holiday visums

Er zijn twee soorten working holiday visums, working holiday visum subklasse 417 en het working holiday visum subklasse 462. Ze zijn allebei 12 maanden geldig en is afhankelijk van het land waar u woont.

Inwoners van de volgende landen komen in aanmerking voor working holiday visum subklasse 417:

  • Verenigd Koninkrijk
  • Canada
  • Ierland
  • Italië
  • Cyprus
  • België
  • Denemarken
  • Estland
  • Finland
  • Frankrijk
  • Duitsland
  • Malta
  • Nederland
  • Noorwegen
  • Zweden
  • Hongkong
  • Japan
  • Zuid-Korea
  • Taiwan

  • Bangladesh
  • Chili
  • Indonesië
  • Maleisië
  • Polen
  • Thailand
  • Turkije
  • Verenigde staten
  • Uruguay

Een werk reis visum aanvragen

U kunt een werk reis visum voor Australië online aanvragen bij het Department of Immigration and Citizenship, via deze link. U moet een Engels formulier van 12 pagina' invullen. Indien u het niet online kunt doen, kunt het ingevulde formulier ook per post opsturen. Bij aanvraag moet u paspoort minimaal 6 maanden geldig zijn tot na verblijf in Australië. De duur van de aanvraag duurt bij een werk reis visum ongeveer 6 weken. De verwerkingstijd is afhankelijk van hoe volledig je het formulier hebt ingevuld en of er nog aanvullende controles nodig zijn van bijvoorbeeld je gezondheid. Wanneer u een werk reis visum voor Australië heeft gekregen blijft deze 1 jaar geldig. De visum gaat in op de dag wanneer u aankomt in Australië. De kosten voor een working holiday vium is 365 Australische dollars. Dit moet u bij aanvraag per creditcard betalen. Verder moet u bij de aanvraag aan kunnen tonen dat u over voldoende geld beschikt om het eerste deel van u vakantie te kunnen betalen. Er is een regel dat er maximaal 5000 dollar op u bankrekening moet staan. Daarnaast moet u ook over een retourticket beschikken of voldoende geld voor een retourticket (u kunt de datum van u retourticket meestal altijd nog aanpassen tijdens u verblijf).

Een tweede werk reis visum aanvragen

Wanneer u langer dan een jaar wilt blijven kunt u een tweede werk reis visum aanvragen. Hiermee kunt u nog 1 jaar langer blijven. Om in aanmerking te komen moet je een eerste werk reis visum hebben en 3 maanden aantoonbaar werk te hebben verricht in Australië tijdens de geldigheid van je eerste visum. Deze tweede visum moet je al aanvragen wanneer je eerste visum nog geldig is. Als u huidige visum is afgelopen en u heeft nog geen uitslag over u verlenging, dan gaat u automatisch op een "bridging visa" over. Hierbij heeft u dezelfde rechten als bij een werk reis visum.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.australia.com/ned/plan/before-you-go/working-holiday-visa-faq.aspx
  • http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/417.aspx

Reageer op het artikel "Werk Reis Visum Australië"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 25-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!