InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Kerstmarkten in Duitsland 2014

Kerstmarkten in Duitsland 2014

Kerstmarkten trekken elk jaar weer duizenden mensen. De echte liefhebber gaat ervoor naar Duitsland. Want hoewel kerst ook in Nederland een belangrijk familiefeest is, spreken de Duitse Weihnachtsmarkten de Nederlanders meer tot de verbeelding. De laatste jaren wint het bezoeken van een Duitse kerstmarkt aan populariteit. Toch gaat de traditie van deze eindejaarsmarkt al terug tot in de vroege Middeleeuwen.

De kerstmarkt of Weihnachtsmarkt

Het is niet vreemd dat veel mensen voor de kerstmarkt de grens oversteken en naar onze oosterburen gaan. De kerstmarkt of Weihnachtsmarkt komt van oorsprong ook uit de Duitstalige landen. Vooral de grote steden in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk kennen een rijke geschiedenis in de traditie van deze terugkerende eindejaarsmarkt.

De Duitse kerstmarkten

Vooral de markten in de grensstreek met Duitsland trekken veel Nederlands publiek. Zo trekt de markt in Osnabrück al snel rond de 600.000 bezoekers. Daar moet bij gezegd worden dat veel Duitse kerstmarkten al eind november open gaan en tot halverwege december duren. Dit is het geval in de meeste grote Duitse steden. Daarnaast zijn er markten van slechts één dag en enkelen die zich beperken tot een een paar dagen. Deze zijn te vinden in de kleinere plaatsen.

Reizen en parkeren

Vanwege de enorme bezoekersaantallen zorgen veel Duitse steden voor de duur van de kerstmarkt voor extra parkeergelegenheid. Sommige steden openen tijdelijke parkeerterreinen aan de rand van de stad. Zo zorgt Koblenz tijdens de kerstmarkt voor 10.000 extra parkeerplaatsen aan de rand van de stad. Vandaar verzorgen shuttle bussen het vervoer naar de binnenstad. Omdat de infrastructuur rond de Weihnachtsmarkt en de voorzieningen per stad variëren, is het verstandig de website van de stad te raadplegen voor praktische en actuele informatie over reizen en parkeren.

Georganiseerde reizen

Een kerstmarkt bezoeken is een populair uitje. En wie liever niet zelf rijdt of de handen vrij wil hebben voor een glas Glühwein, kan kiezen voor een georganiseerde groepsreis. Deze worden door diverse reisorganisaties aangeboden. Ook de NS biedt speciale treinkaartjes aan naar enkele van de grotere kerstmarkten in Duitsland.

Duitse kerstmarkten in de grensstreek

Langs de Nederlands-Duitse grens liggen drie deelstaten. In elk van deze deelstaten liggen, niet ver van de grens, verschillende Duitse kerstmarkten die ook veel Nederlandse bezoekers trekken. De meeste markten zijn dagelijks open van 12.00 tot 21.00 uur. Afwijkende tijden staan vermeld.

Kerstmarkten in de deelstaat Nedersaksen

Bad Bentheim

In de Herrenberg en Schlossstraße.
  • Vrijdag 5 december: Ma - vr: 14.00 20.00 uur.
  • Zaterdag 6 december: 11.00 20.00 uur.
  • Zondag 7 december: 11.00 18.00 uur.

Bad Iburg

In Schloss Iburg van zaterdag 19 november: 14.00 - 22.30 uur t/m zondag 30 november: 11.00 - 19.00 uur.

Bremen

In de binnenstad van Bremen van donderdag 27 november tot dinsdag 23 december.

Oldenburg

Op de Lamberti Markt van woensdag 26 november vanaf 17.00 uur tot maandag 22 december.

Osnabrück

Op het Marktplein en het Domplein van woensdag 26 november tot maandag 22 december.

Kerstmarkten in de deelstaat Noordrijn-Westfalen

Bielefeld

Vanaf begin november dagelijks van 11.00 - 21.00 uur. Op vrijdag en zaterdag open tot 22.00 uur.

Bocholt

Van zaterdag 29 november 2013 tot maandag 22 december.

Duisburg

In en rond de boulevard Königstrasse van zondag 20 november tot dinsdag 30 december.

Grefrath

Romantische kerstmarkt in waterburcht Dorenburg van vrijdag 28 november tot dinsdag 30 december.

Kleve

In de straten rond de Tiergartenstrasse van vrijdag 28 november tot en met zondag 7 december.

Krefeld

Op de Dionysiusplatz en in de Rheinstraße van donderdag 20 november tot dinsdag 23 december.

Moers

Rond het slot van Moers vanaf dinsdag 25 november tot maandag 22 december.

Monschau

De kerstmarkt van Monschau wordt uitsluitend gehouden op de vier Adventweekenden. De markt is dan op vrijdag, zaterdag en zondag open van 11.00 21.00 uur.

Münster

Op en rond de Altmarkt van maandag 24 november tot dinsdag 23 december.

Oberhausen

Oberhausen heeft twee kerstmarkten: een in Winkelcentrum CentrO en een in de Altstadt.
  • CentrO Winkelcentrum - Vrijdag 14 november tot dinsdag 23 december. Iets meer commercie dan de kerstmarkt in de Altstadt.
  • Oberhausen Altstadt - Van zondag 23 november tot dinsdag 23 december in de Altstadt. Iets kleinschaliger en knusser van opzet.

Siegburg

Zaterdag 29 november tot en met zondag 21 december.

Kerstmarkten in de deelstaat Rijnland-Palts

Bernkastel-Kues

In de smalle straatjes rond de Altstadt van zaterdag 22 november tot en met zondag 21 december.

Koblenz

Vrijdag 21 november tot maandag 22 december. Op werkdagen van 10.00 - 20.00 uur.

Reifferscheid

In het centrum, in het weekend van zaterdag 29 november en zondag 30 november.

Trier

De markt wordt gehouden voor in het centrum voor de dom van Trier van maandag 24 november tot maandag 22 december.

De grootste kerstmarkten in Duitsland

Tot de grootste kerstmarkten worden die in Berlijn, Düsseldorf, Aken, Keulen, Münster en Oberhausen gerekend. Wie niet gediend is van deze massaliteit, doet er beter aan om een markt in een kleinere plaats te bezoeken. In de wat kleinere stadjes is de sfeer doorgaans wat gemoedelijker en minder commercieel.

De geschiedenis van de kerstmarkt

De geschiedenis van de kerstmarkt gaat terug tot in de Middeleeuwen. In de stad Dresden werd al in 1434 een kerstmarkt gehouden. De eer van de allereerste kerstmarkt gaat echter naar het Duitse Bautzen. Volgens de stadsarchieven werd hier in 1384 al een kerstmarkt gehouden. Maar de traditie zelf gaat nog verder terug. Zo is bekend dat al in 1384 in de maand december speciale markten werden georganiseerd.

Kerstmarkten en Glühwein

De drank die bij uitstek hoort bij kerst is Glühwein. Deze warme alcoholische drank is gemaakt op basis van rode wijn, hoewel ook witte wijn gebuikt kan worden. Glühwein is kant-en-klaar verkrijgbaar, maar het is leuker om deze zelf te maken. Het recept is eenvoudig.

Recept Glühwein

Neem een goede en smakelijke, maar niet te dure rode wijn. Zorg verder dat je de volgende ingrediënten bij de hand hebt:

  • 1 Kaneel (stokje)
  • 4 Kruidnagels
  • 1 sinaasappel (in partjes)
  • 1 Citroen (schil)
  • suiker of honing.

Giet de rode in een roestvrijstalen pan. Voeg het kaneelstokje en de kruidnagels toe. Schil 1 citroen en doe de schillen in de pan. Snijd de sinaasappel in partjes en doe die ook in de pan. Laat het geheel nu op zacht vuur trekken. Niet laten koken want dan verdampt de alcohol. Haal na 15 minuten de pan van het vuur en zeef giet de drank door een fijne zeef en eventueel nog door een koffiefilter. Als de wijn wat te wrang smaakt kun je deze verzachten met suiker of honing.
Prettige kerst!
© 2014 - 2019 Tijnvanhenbeek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kerstmarkt in Keulen is een aanrader!Na elke zomer leven we naar het einde van het jaar toe. In december valt er immers ook weer genoeg te beleven met de ver…
De populairste kerstmarkten in 2016De populairste kerstmarkten in 2016Zodra in november de dagen flink korter en donkerder worden gaan veel mensen op zoek naar de warmte en gezelligheid die…
Wat is er te doen met de kerstdagen?De kerstdagen komen er weer aan. Het is altijd een gezellige tijd van het jaar en meestal wordt het doorgebracht met fam…
De Kerstmarkten in KeulenDe Kerstmarkten in KeulenIn Keulen zijn maar liefst zes verschillende kerstmarkten, leuk opgezet en aangekleed en een heerlijke sfeer. Maar in Ke…
De kerstmarkt: een plek om in de ultieme kerstsfeer te komenDe kerstmarkt: een plek om in de ultieme kerstsfeer te komenAls de zomer voorbij is, de herfst zich weer aandringt en de dagen weer korter en donkerder worden, begint het kerstgevo…
Bronnen en referenties
  • Overzicht Duitse Kerstmarkten: http://www.weihnachtsmarkt.weihnachten-info.de/
  • Kerstmarkten in Zwitserland: http://www.brunnvalla.ch/weihnachtsmaerkte/schweiz.html
  • Geschiedenis kerstmarkten: http://www.cityzapper.nl/Kerstmarkten-Duitsland/Geschiedenis/geschiedenis-kerstmarkt
  • Websites van de in het artikel genoemde steden.

Reageer op het artikel "Kerstmarkten in Duitsland 2014"

Infoteur: Tijnvanhenbeek
Gepubliceerd: 31-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!