InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Phuket, Thailand: klimaat & bezienswaardigheden

Phuket, Thailand: klimaat & bezienswaardigheden

Phuket, Thailand: klimaat & bezienswaardigheden Phuket is een van de meest geliefde toeristische bestemmingen van Thailand en is vooral populair voor haar strandvakanties. Zon, zee en het bruisend nachtleven van Patong: dat is waar Phuket overal ter wereld bekend voor staat. Maar Phuket heeft nog tal van andere troeven om toeristen te lokken: het eiland beschikt over een adembenemend mooie natuur zoals bijvoorbeeld Ko Phi Phi en over interessante culturele bezienswaardigheden zoals de Wat Chalong tempel. Welke toeristische bezienswaardigheden in Phuket zijn niet te missen?

Phuket: grootste eiland van Thailand

Thailands meest bekende vakantieoord is ongetwijfeld Phuket. Phuket is niet alleen de naam van een provincie maar ook van een eiland en een stad. Phuket is een enig mooie toeristische bestemming die talloze vakantiegangers van overal ter wereld aantrekt. Het grootste eiland van Thailand kwam in 2004 in het wereldnieuws toen de toeristische stranden overspoeld werden door de tsunami en vele mensen om het leven kwamen. In 2005 was de hotelsector weer hersteld en kwam het toeristisch leven opnieuw op gang. Phuket beschikt over een internationale luchthaven (internationale luchthaven code HKT) waardoor het vanaf Europa vrij makkelijk te bereiken is.

Zonnig klimaat in Phuket

Sommige toeristen gaan enkel voor zon en zee en komen dankzij het milde klimaat van dit eiland volledig aan hun trekken. De zon is elke dag van de partij en het hele jaar door schommelt de temperatuur ongeveer tussen de 27 en de 33 graden. Wel moet je rekening houden met een regenseizoen van een zestal maanden dat start in het voorjaar en eindigt in de loop van oktober. Een van de meest geliefde periodes voor toeristen om naar Phuket op vakantie te gaan is kerst en nieuw.

Bezienswaardigheden Phuket

Chalong Pier

Phuket beschikt over zoveel dingen om te zien dat er voor elk wat wils is. Chalong Pier is een fascinerende plek aan het strand waar tegen zonsondergang sportievelingen komen joggen en fietsen. Bovendien is Chalong Pier een romantische plek om te ontspannen en met je geliefde te genieten van het zeezicht. Deze pier is ook een uitvalsbasis voor talrijke excursies en boottochten naar nabijgelegen eilanden.

Natuur en film

Naast de typische strand- en watersportactiviteiten zoals parasailing, jetski en duiken, kan je in Phuket ook terecht voor een prachtige natuur. Niet te missen zijn onder meer het James Bondeiland Ko Tapu in de adembenemende Phang Nga baai en Ko Phi Phi, waar de film The Beach werd opgenomen. Filmliefhebbers kunnen dus zeker enkele bijzondere, indrukwekkende filmlocaties bewonderen in Phuket.

Cultuur en religie

Ook op cultureel vlak biedt Phuket tal van interessante bezienswaardigheden. Vooral in het oude Phuket City vind je mooie pareltjes van koloniale architectuur en vind je sporen van de Chinese aanwezigheid van enkele eeuwen geleden. Phuket was indertijd een drukke handelsbestemming in Zuidoost-Azië op het vlak van palmolie en rubber. En ook anno 2019 is Phuket een van de meest levendige en bruisende steden van Zuidoost-Azië. Verder vind je in Phuket imponerende religieuze bouwwerken zoals de boeddhistische tempel van Wat Chalong en het grote Boeddhabeeld 'The Big Buddha' dat op imposante wijze over de stad en de stranden uitkijkt.

Nachtleven en shows

Uitgaan in Phuket

Tenslotte kan je in Phuket moeilijk heen om het "show"-aspect van het leven. Je vindt er een bruisend nachtleven in Patong Beach met bars, restaurants en disco's waar het er heel gemoedelijk en ontspannen aan toe gaat. Een andere leuke buurt voor wie houdt van uitgaan is Kata Beach. Het onbezorgde en tegelijk bruisende atmosfeertje in het nachtleven van Phuket is er een dat met weinig andere steden in Thailand te vergelijken is, of zelfs in de wereld.

Dierenshows

In Phuket kan je terecht voor de fantastische show "FantaSea Show" wat een soort van circus is met acrobaten en olifanten. Maar je kan op diverse plaatsen ook terecht voor kleinere shows met slangen of een tochtje maken op de rug van een olifant.

Zonsondergangen Phuket

Phuket is een enig mooie locatie voor wie een fan is van zonsondergangen. De stranden en de panorama's bieden uitstekende mogelijkheden voor amateurfotografen om plaatjes te maken van de ondergaande zon. Vergeet op dit vlak niet om naar het uitzichtspunt Laem Prom Thep te gaan, waar je een absoluut onvergetelijke zonsondergang kan meemaken. Toeristen komen er met busladingen aan om te genieten van de zon die enig mooi ondergaat in de blauwe zee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Thailand, strand & cultuurNa de verschrikkingen van de tsunami op tweede Kerstdag 2004, krabbelt Thailand weer op als vakantiebestemming. In de be…
Koh Lipe; prachtig snorkelen in ThailandKoh Lipe; prachtig snorkelen in ThailandKoh Lipe (Ko Lipe) is een klein eiland, gelegen voor de Andamaanse kust van Thailand. Dit eiland staat bekend om zijn ui…
De Phi Phi-eilanden in ThailandDe Phi Phi-eilanden in ThailandDe Phi Phi-eilanden met helderblauw water, witte zandstranden, tropische vegetatie en de koraalriffen zijn echt eilanden…
Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?Thailand staat bij toeristen van overal ter wereld bekend als een niet te missen bestemming, zowel wat betreft natuur al…
De mooiste plekken van Thailand: De Phi Phi eilandenDe Phi Phi eilanden worden door vele als de mooiste plekken van Thailand beschouwd. In de meeste reisfolders over Thaila…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Phuket_(eiland)
  • http://www.thailandblog.nl/eilanden/phuket/10-tips-phuket/ (bronnen geraadpleegd op 16/09/2015).

Reageer op het artikel "Phuket, Thailand: klimaat & bezienswaardigheden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-02-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Thailand reizen
Schrijf mee!