Melbourne en de Great Ocean Road met 12 apostelen

Melbourne en de Great Ocean Road met 12 apostelen Melbourne is een gezellige stad die gesticht werd in 1835 en waar vanaf die periode veel goudzoekers een goed bestaan vonden. De stad heeft een heel aantrekkelijk centrum. Men zou eigenlijk wel een week de tijd moeten nemen om de stad en haar geschiedenis te leren kennen. Een grote attractie vanuit Melbourne is een tocht over de Great Ocean Road met de 12 apostelen. Deze rotsformaties zijn uniek te noemen.

Het ontstaan van Melbourne

Melbourne werd gesticht in 1835. Zij vormden de Port Philips Association. John Batman en John Pascoe Fawkner waren de grondleggers die voor een habbekrats land kochten van de Aboriginals die hier leefden in 38 verschillende stammen Zij waren semi-nomaden. Toen de Aboriginals met de blanken in aanraking kwamen kregen ze ziektes waartegen ze geen weerstand hadden zoals pokken, griep, diarree en mazelen. In 1834 leefden hier nog 15000 Aboriginals. In 1860 waren er nog slechts 2000 die het hadden overleefd. Veel Aboriginals werden van hun land verdreven nadat de goudzoekers in Australië kwamen. Er werd goud gevonden in grote delen van Victoria en wekelijks kwamen er dan ook wel 1800 nieuwe goudzoekers. In 1851 vond er een afscheiding plaats van Nieuw Zuid Wales. Toen ontstond Victoria met Melbourne als hoofdstad. Gedurende 40 jaar kende men enorme groei. Maar in 1889 zakte de markt in en de waarde van de eigendommen daalde dramatisch als gevolg van speculaties.

Commonwealth in 1901

Toen Australië in 1901 gesticht werd als Commonwealth werd Melbourne de hoofdstad. Maar in 1927 werd deze zetel verplaatst naar Canberra. Er waren 40.000 Chinezen die in de negentiende eeuw naar Australië kwamen en we vinden hier dan ook de oudste Chinese gemeenschap in de westerse wereld, Echte Chinese kruiden zijn hier volop te koop en men kan vanzelfsprekend heerlijk eten in deze omgeving. Rondom Melbourne hebben zich veel Italianen gevestigd die werkzaam zijn in de landbouw. Maar ook Turken, Libanezen, Afrikanen en Vietnamezen kwamen naar Victoria. Ook vestigden zich hier veel Grieken. Dit maakt deze stad tot een echte wereldstad waar mensen leven van allerlei nationaliteiten.

Melbourne is een gezellige stad

Melbourne is de tweede stad van Australië. De stad telt veel historische gebouwen maar ook veel moderne theaters en shopping Malls. De skyline is modern met hoge wolkenkrabbers. Er is een echte Chinatown. Zeker in de vroege avonduren wordt het hier druk en gezellig. Er zijn maar liefst 4000 restaurants in en rond de stad. Er is een uitgebreide foto industrie met veel galeries. Block arcade is een leuk overdekt straatje met een koepeldak wat nog echt Victoriaans is. Hier zijn exclusieve winkels te vinden. Men waant zich in Engeland in de Victoriaanse tijd. Eureka Skydeck 88 heeft een platform van waaruit men een mooi uitzicht heeft over Melbourne. Belangrijke bezienswaardigheden zijn:
  • Gold Treasury Museum
  • Federation Square
  • Immigration Museum
  • Parken en Tuinen
  • National Gallery of Victoria
  • St. Kilda

Gold Treasury Museum

Het gold Treasury museum is van historisch belang. Dit gebouw was oorspronkelijk bedoeld om de goudschatten die uit de mijnen kwamen hier te bewaren. De tentoonstelling laat de geschiedenis zien van de goldrush. Het museum werd gebouwd in de directe omgeving van het House of Parliament.

Federation Square

Het hart van de stad wordt gevormd door het Federation Square.Dit is een prachtig en wel heel groot plein. Hier is ook het kantoor van de Tourist Information gevestigd. Historisch is dit plein van belang omdat de bestrating een kunstwerk is waar in steen de geschiedenis van de stad in gebeiteld is. Alle belangrijke festivals en evenementen vinden hier plaats. Men kan het beste een rondgang door de stad starten aan het begin van dit grote plein.

Het Immigration museum

In het Customs House wat dateert uit 1876 is het Immigration Museum gevestigd. Dit is een heel interessante plaats waar mensen kunnen proberen om hun oorsprong te achterhalen. Er zijn immers in de afgelopen 200 jaar veel immigranten naar Australië gekomen uit verschillende landen en velen zijn op zoek naar hun roots.

Parken en tuinen

Melbourne heeft een grote dierentuin die 22 ha. groot is. Hier zijn 350 verschillende diersoorten te vinden met een apart gorilla verblijf. Men heeft in deze dierentuin diverse klimaatzones gemaakt zodat er een goede indruk bestaat van zowel het regenwoud en de savanne als de woestijn.

The Royal Botanical Gardens zijn in 1846 gesticht. Het park is 36 ha. groot en je vindt hier vijvers, eucalyptusbomen, regenwoud, cactussen. Meer dan 12000 soorten exotische planten.

In Mebourne vind je het park Birrarung Marr (rivier van mist ) genoemd naar de naam die de Aboriginals aan de rivier gaven. Dit is het grootste park van Melbourne met een afmeting van 8 ha. groot.

National Galery of Victoria

In dit museum wordt Australische kunst tentoon gesteld. Er zijn twintig afdelingen. De bovenste verdieping is bestemd voor tijdelijke tentoonstellingen. Een overdekt amfitheater wordt gebruikt voor muziekuitvoeringen.

St. Kilda

Aan de baai van Melbourne ligt de wijk St. Kilda. De pier hier dateert uit 1857 en een wandeling over de pier geeft een mooi uitzicht op de skyline van de stad. Er zijn hier veel terrasjes en leuke boetiekjes.

De Great Ocean Road

De Great Ocean Road is een onvergetelijke tocht over een van de mooiste kustwegen van de wereld. Wie met eigen vervoer deze weg wil rijden dient rekening te houden met een afstand van ongeveer 250 kilometer. Deze weg werd al in 1932 aangelegd. Men ziet fraaie stranden met hoge klippen, prachtig regenwoud met wildleven, maar er zijn hier ook kleine dorpjes waar de tijd stil is blijven staan.

Highway naar Geelong

Eerst gaat de route via de Highway naar Geelong. Dit is een plaats met veel industrie. Men verbaast zich erover hoe druk de weg is met maar liefst 6 banen. Vanuit Geelong kan men de kustweg volgen doch wie minder tijd heeft kan eerst nog een stuk door het binnenland rijden. Deze weg door het binnenland laat zien hoe de agrarische bevolking leeft op uitgestrekte vlaktes. Ook zie je veel grote veeteeltbedrijven. Aardig is het stadje Colac. Hier waant men zich in de prairie met laagbouw huizen, houten bankgebouw en een paar warenhuizen. Hier zullen zaken gedaan worden vanuit een grote omtrek. Wie kinderen heeft zal de kinderen in de stad op school moeten laten gaan en zij zullen niet elke dag naar huis kunnen komen. In de bossen komen in de hete zomermaanden veel bosbranden voor en daarom staan er op verschillende plaatsen ook borden die aangeven of het veilig is om te rijden.

Port Campbell dient men zeker te bezoeken

Port Campbell Nationaal Park heeft kliffen die 70 meter hoog zijn en zij maken deel uit van een natuurfenomeen. Via de Port Campbell Discovery Walk kun je van hieruit een schitterende wandeling maken met prachtig uitzicht over de kliffen. Je wandelt daarbij naar de Twaalf Apostelen. Dit zijn enorme rotsformaties van kalksteen die door erosie gedurende miljoenen jaren zijn ontstaan. Deze rotsen veranderen nog steeds van vorm onder invloed van stormen uit Antarctica. Iets voorbij Port Campbell kan men zwemmen aan het strand en zijn er goede picknickplaatsen en ook een camping.

Lord Arch Gorge

Men kan zich voorstellen dat in dit woeste gebied in het verleden veel schepen op de rotsen zijn gelopen. Men schat dat in totaal méér dan 700 schepen zijn vergaan in het midden en aan het eind van de negentiende eeuw. Enige kilometers na Port Campbell arriveert men bij Lord Arch Gorge. Hier steken de rotswanden loodrecht omhoog uit de zee. In 1878 verging hier op de klippen het schip van Lord Arch. Twee mensen overleefden de ramp. Dit waren Tom Pearce en Eva Carmichael. Een gedenkteken op het strand herinnert nog aan deze familie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Australië, pareltjes per staatVoor een groot aantal mensen spreekt Australië sterk tot de verbeelding. Het enorme, dun bevolkte (ei)land lokt reiziger…
Een stedentrip naar San FranciscoSan Francisco is een van de populairste steden van de Verenigde Staten voor een stedentrip. De stad is zo populair gewor…

Vakantie in Istrië (Kroatië)Vakantie in Istrië (Kroatië)Istrië, een naam die je steeds vaker hoort. Steeds meer mensen gaan op vakantie in Kroatië. Istrië is het meest toeristi…
Dunedin en de fjorden van Nieuw-ZeelandDunedin en de fjorden van Nieuw-ZeelandDunedin is een stad die gelegen is in het zuiden van Nieuw-Zeeland. Deze plaats doet Schots aan en er is veel bewaard ge…
Bronnen en referenties
  • ANWB navigator Australië.
  • ISBN 978-90-18-3213-5

Reageer op het artikel "Melbourne en de Great Ocean Road met 12 apostelen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 06-04-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Cruise reisverslag
Schrijf mee!