Bijzonder hotel in Sydney: Mary Mackillop Place

Bijzonder hotel in Sydney: Mary Mackillop Place Op zoek naar een hotel in Sydney zal men niet direct zoeken naar deze plaats. Maar voor wie een paar dagen wil verblijven op een rustige pelgrimsplaats zonder hoogbouw is dit hotel een openbaring.Helen Mackillop werd geboren in Melbourne in 1842. Zij deed haar intrede als zuster in de orde van St. Joseph. Op 17 oktober 2010 werd ze heilig verklaard. Ze is de enige heilig verklaarde vrouw in Australië. Mary leefde enige tijd in Sydney. Bij de plaats waar zij gewoond heeft en begraven ligt is thans een uitstekend hotel gevestigd.

Mary MacKillop

Wie was Mary Mackillop? De meeste mensen zullen nog nooit van haar hebben gehoord maar zij was een gewone vrouw die echter een buitengewoon leven heeft geleefd. Mary werd geboren in Melbourne in 1842. Zij had Schotse ouders en was de oudste van 8 kinderen. Zij leefde tot 1909 en werd 67 jaar oud.

Zusters van Sint Jozeph

Mary trad in bij het klooster van de zusters van St. Joseph en haar doelstelling was om scholen op te zetten en goed onderwijs te bieden aan kinderen van de kansarme bevolking. Thans zijn de zusters van Sint Joseph nog actief met projecten in Lima, Brazilië, Oost Timor maar ook in Australië. Er worden nog steeds scholen opgezet om kinderen uit kansarme gezinnen onderwijs te bieden.

Alma Cottage

Alma cottage is de naam van het huis wat door Mary werd bewoond van 1884 tot 1909. De kapel werd gebouwd in 1913. De glas in lood ramen zijn gemaakt in Duitsland. Op 17 juli 2008 werd haar graf bezocht door Paus Benedictus de XVI. Men kan vaststellen dat deze plaats uniek is in Australië. Het graf van Mary is te zien in het kerkje wat in 2013 werd geopend. Er is tevens een museum. Dit museum werd al geopend in 1995. Het klooster wil een plaats bieden van rust en meditatie te midden van de drukte van een wereldstad. Het is echt een pelgrimsoord. Hier is laatste thuis geweest van Mary Mackillop en ze is hier ook begraven. Mary heeft veertig jaar gereisd. In die tijd was reizen niet zo eenvoudig. Het ging met stoomschepen en in derde klas wagons van treinen die weinig comfort kenden. Zo maakte zij in 1873 een reis naar Rome. Ze ontmoette daar Father Anderley en dit werd een van haar vrienden.

Hotel

Mary Mackillop Place is een hotel waar je bij toeval terecht kunt komen.Het is een spiritueel, educatief cultureel centrum met een hotelfunctie. Er zijn doelmatige studio's met een compleet ingerichte keuken.Het uitgebreide ontbijt is bij de hotelprijs inbegrepen en wordt geserveerd in een mooie ruimte. Het hotel is gelegen in North Sydney aan de St. Williamstreet 80. Er wordt binnen het complex gewerkt met vrijwilligers Meer dan 100 vrijwilligers zijn hier werkzaam.Kamers en studio's in het hotel hebben de beschikking over: aparte woon- en slaapkamer met badkamer. Er is een plasma T.V. strijkijzer, haardroger, toaster en magnetron. waterkoker,air conditioning, telefoon, gratis wifi. Gratis koffie en thee faciliteiten. Er is een restaurant wat van maandag t/m vrijdag geopend is. Wel dient men vooraf te reserveren. Men mag zelf een flesje wijn meenemen, zoals op veel plaatsen in Australië gebruikelijk is en dat wordt dan voor je geopend tegen een kleine vergoeding. De vriendelijke receptie is de gehele dag geopend. Zij geven alle benodigde informatie inzake metro- en busverbindingen.

De missie van het hotel

De missie van het hotel en conferentie centrum is:
  • Het promoten van het belang van Mary Mackillop's leven en werk
  • Het wil een centrum zijn voor pelgrims die willen leren en groeien in spiritualiteit.
  • Het bieden van een goede kwaliteit aan service die de waardigheid van ons allen respecteert

Voor meer informatie zie: Mary Mackillop, tel. 02 8912 4800.

Hotel in Sydney

Wie na het lezen van het artikel denkt alleen in een pelgrimsoord te zijn aangekomen zal echter al snel bemerken dat het hier een hotel betreft waar de meeste mensen komen om de stad Sydney te bezoeken. Men ziet dan ook gasten uit de gehele wereld die hier een paar dagen hun intrek nemen. Met recht een bijzondere plaats om te logeren.

Temuka Wing

Een aantal studio's zijn gevestigd in de Temuka Wing. Temuka is de naam van een gemeenschap die leefden in Nieuw Zeeland. Hier kwam Mary Mackillop aan op 1 november 1883. De reiskosten waren 37 pounds geweest.

Bereikbaarheid in Sydney

Het voordeel van dit hotel is dat er geen sprake is van hoogbouw. Bij een wat langer verblijf in een grote stad wil je meestal wel centraal zitten maar niet altijd in een onpersoonlijk hoogbouw hotel. Dit hotel biedt rust en is gemakkelijk te bereiken vanaf het centrum en de haven. Het hotel is gelegen aan de Williamstreet 80 in North Sydney. Het centrum van de stad Sydney is eenvoudig te bereiken en ligt 2 haltes met de metro vanaf station North Sydney. In de directe omgeving van het station ligt Greenwood plaza waar diverse winkels gevestigd zijn en een supermarkt. Het hotel kan men boeken via: Booking.com

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Folder Mary Mackillop
  • Booking.com

Reageer op het artikel "Bijzonder hotel in Sydney: Mary Mackillop Place"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 04-11-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Cruise reisverslag
Schrijf mee!