InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Op vakantie naar Zimbabwe na de boycot

Op vakantie naar Zimbabwe na de boycot

Op vakantie naar Zimbabwe na de boycot Zimbabwe is een land waar je prima op vakantie kunt gaan. Er was sprake van een jarenlange boycot van Zimbabwe maar die tijd lijkt nu voorbij. De Europese Unie vindt dat de sancties tegen Zimbabwe moeten worden opgeheven. Vele Afrikagangers vonden het politiek incorrect om naar Zimbabwe te gaan maar deze houding is verleden tijd. Je kunt weer genieten van dit prachtige vakantieland zonder in je achterhoofd allerlei schuldgevoelens te ontwikkelen.
Hoofdstad harare / Bron: Samwise Gamgee, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Hoofdstad harare / Bron: Samwise Gamgee, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Waarom was er een boycot?

Het boycot was een puur politieke kwestie. Zimbabwe wordt anno 2013 al tientallen jaren geteisterd door dictator Mugabe. Deze man regeert met harde hand; er kleeft bloed aan hem. Het westen reageert al jaren door een boycot. Maar is dat wel zo verstandig? Wie heeft er het meeste baat bij een boycot van Zimbabwe? In ieder geval snijdt de toerist zichzelf in de vingers want bijvoorbeeld de Victoria Watervallen zijn ontzettend mooi. Je kunt ze ook van Zambiaanse kant zien maar iedereen zal toegeven dat dit wereldwonder beter is te aanschouwen vanaf de Zimbabwaanse kant.

Boycot verpest economisch klimaat kleine ondernemers

Toerisme kan een fantastische inkomstenbron zijn voor de economie van een land. De lokale bevolking kan veel baat hebben bij toerisme. Kunstenaars die souvenirs maken, hotelpersoneel, restauranthouders, reisbureaus en andere lokale ondernemingen varen wel bij toerisme. Wanneer een land een tekort aan toerisme heeft dan leidt de lokale bevolking daaronder. Het is slecht voor de toch al niet rijke bewoners van Zimbabwe om een boycot te handhaven.

Wie stapt in de leemte?

Daarnaast speelt een boycot de leiders van een land juist in de kaart. Dat kan op verschillende manieren. De meest bedenkelijke manier is dat landen die weinig op hebben met de westerse politiek in de economische leemte stappen die door een boycot ontstaat. In Zimbabwe zie je dat er bijzonder veel Chinese investeringen worden gedaan. Een westers boycot geeft andere landen die het niet nauw nemen met de mensenrechten de gelegenheid om hun handelsrelaties te verdiepen. De Chinezen kopen massaal stukken grond op in Zimbabwe en verbouwen er producten voor export naar de Chinese markt. Bovendien biedt het de mogelijkheid om illegaal ivoor aan China te leveren, een belangrijke ivoorafnemer. Deze volgens de meerderheid van de mensen onwenselijke situatie kan voorkomen worden als het westen samenwerkt met een land. In het westen begint men in te zien dat het boycot averechts heeft gewerkt.

In 2013 besliste Europa dat sancties tegen Zimbabwe versoepeld worden maar de sancties tegen president Mugabe blijven bestaan.

Averechtse politiek

Een andere reden dat een boycot averechts uitwerkt op politiek niveau is dat je in feite negeert om gesprekken te voeren met de leider van een land. Dat is een slechte basis om een negatieve ontwikkeling te doorbreken. Hierdoor heeft het westen totaal geen invloed meer in Zimbabwe; men laat het land aan zijn eigen lot over en roept alleen af en toe dat het zo niet langer kan. Je kunt als wereldgemeenschap ervoor kiezen om structureel samen te werken met een land dat door een leider wordt bestuurd die het niet ´goed´ doet, zodat je in ieder geval een basis hebt om zaken te verbeteren. Je afzijdig houden is in feite kiezen voor negeren van het probleem.

Wat te doen in Zimbabwe?

In Zimbabwe kun je op bezoek gaan naar de hoofdstad Harare. Dat is een grote, moderne stad. veel bijzonderder is het om op safari te gaan in bijvoorbeeld het natuurpark Hwange. Verder huist het land de grootste waterval ter wereld. In het omliggende Zambezi national park zijn veel activiteiten zoals rafting georganiseerd. In het Matabo national park kun je rotstekeningen van 6000 jaar voor Christus zien.

Zimbabwe bevat grootste olifantenpopulatie

Het is maar de vraag of Zimbabwe zich op elk terrein negatief ontwikkelt. De natuur van Zimbabwe is ontzettend mooi. Er zijn wildparken maar in tegenstelling tot de wildparken van het aangrenzende Zuid Afrika staan er geen hekken omheen. Dat betekent in feite dat de dieren meer vrijheid hebben in Zimbabwe. In Zuid Afrika worden olifanten stelselmatig afgeschoten omdat ze een bedreiging voor het agrarische gebied zouden zijn. In Zimbabwe gebeurt dat helemaal niet. Er wordt wel soms een olifant afgeschoten die vervolgens wordt opgegeten. Het dier is zo groot dat een stadje er maanden van kan eten. Op deze manier vlees verwerven is minder slecht voor de natuur dan het voeren van een bio-industrie. In Zimbabwe bevindt zich niet voor niets de grootste olifantenpopulatie van Afrika, en zelfs van heel de wereld. Er is geen land op de wereld waar de olifantdichtheid zo groot is.

Gevolg van boycot: inflatie. / Bron: HandGrenadePins, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gevolg van boycot: inflatie. / Bron: HandGrenadePins, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Zimbabwe komt van ver

Het mooiste natuurfenomeen zijn de Victoria Watervallen. Deze grootste waterval ter wereld ligt op de grens van Zambia. Vroeger waren Zimbabwe en Zambia één land, Rhodesië waar onder leiding van Engelsen en Joden een apartheidssysteem was ingesteld. Men discrimineerde de oorspronkelijke zwarte bevolking. Deze praktijken zijn gelukkig afgelopen maar de Engelse koloniale overheersing hebben wel diepe wonden geslagen. De landen zijn in feite aan hun eigen lot overgelaten en het is een wonder dat er niet al te veel misstanden zijn gebeurt. De vroegere koloniale wantoestanden die de Engelsen hebben veroorzaakt hebben een generatie later de voedingsbodem gelegd voor het beleid van Mugabe, wat een soort anti-apartheid is die in feite net zo ongunstig is voor een land en een bevolking. Mugabe heeft het luxueuze leven van de rijke, blanke elite die wenste te blijven in Zimbabwe het onmogelijk gemaakt; ze zijn verjaagd waarmee de kennis om het land grootschalig te verbouwen ook is vergaan.

Zimbabwe zal nooit honger lijden

Er zijn slechts met mondjesmaat westerse producten verkrijgbaar in Zimbabwe. Maar voor de bevolking is dat niet een zeer groot probleem. Zimbabwanen hebben over het algemeen hoogstaande kennis van de landbouw, goed genoeg om zichzelf en de naaste omgeving van biologische groenten en fruit te voorzien. Maar ze zijn niet ingesteld om het grootschalig produceren van gewassen, zoals dat in de westerse kapitalistische landbouw gewoon is. Er is geen honger in Zimbabwe want mensen planten zelf voedsel rondom het huis. Maar door het tekort aan buitenlandse valuta is er zeer beperkte invoer van dure artikelen; men eet er het meeste lokale producten.

Victoria Falls

Momenteel is ondanks de wereldwijde boycot het plaatsje Victoria Falls, nabij de beroemde watervallen een druk bezochte toeristische stad. Het is het enige plaatsje in Zimbabwe waar veel toeristen komen, hoewel waarschijnlijk bij een ophef van de boycot er nog veel meer toeristen zullen zijn. De Victoria Falls zijn watervallen die zich uitstrekken over een rechte lijn van 1.7 kilometer en zijn daarmee de grootste waterval op één lijn ter wereld. Dit natuurwonder ligt op de grens met Zambia maar vanuit Zimbabwaanse kant is het waterspektakel beter te zien. Aan de Zambiakant ligt het grotere plaatsje Livingstone, maar dat is toch een stuk minder levendig dan het Zimbabwaanse Victoria Falls. Het is aan te raden tussen februari en juni te komen; dan is de waterval op zijn grootst. In november stroomt er slechts een heel klein waterstroompje door de waterval.

Safari in Zimbabwe

Zimbabwe is misschien wel het mooiste land van Afrika om op safari te gaan. Alle Afrikaanse dieren kun je hier in de natuur bewonderen, en niet in natuurparken met hekken erom heen, zoals in Zuid-Afrika. Verder kun je in Zimbabwe de dieren op allerlei mogelijke manieren benaderen. Safari per 4 wheel drive wordt het meest gedaan, maar je kunt ook een safari te voet doen of een safari te paard maken. Ook is het een goed idee om een kano-safari te doen. Soms is het mogelijk om safari op een olifant te doen. Verder is het een leuk idee om in een hide-out urenlang te wachten op de dieren die voorbij komen. Hide-outs zijn gemaakt naast een drinkplaats, waar veel dieren komen. Het voordeel hiervan is dat je veel dieren kunt zien en fotograferen of filmen, zonder dat je zelf hoeft te rijden of te lopen. Het is ook bijzonder om een nachtsafari met volle maan mee te maken; dan zul je versteld staan wat je kunt zien met de verrekijker.
Gerelateerde artikelen
Air Zimbabwe tickets: goedkoop vliegen naar ZimbabweAir Zimbabwe tickets: goedkoop vliegen naar ZimbabweNaar Zimbabwe ga je als toerist meestal voor de Victoriawatervallen. Air Zimbabwe is een luchtvaartmaatschappij die je e…
Zimbabwe, een tastbare magieZimbabwe is het vroegere Rhodesië. Zimbabwe was eens het land bekend van de Bosjesmannen en Bantoes en alles met eigen k…
Zimbabwe; geschiedenis en onafhankelijkheidZimbabwe; geschiedenis en onafhankelijkheidTot aan 1980 was het land bekend onder de naam Rhodesië, daarna wordt het omgedoopt tot Republiek Zimbabwe. Het wordt da…
Het wereldrecord inflatieHet wereldrecord inflatieEen heel bijzonder wereldrecord is wel het record dat Zimbabwe heeft gevestigd. Het inflatiecijfer over 2007 bedroeg eni…
Goedkoop vliegen met South African AirwaysGoedkoop vliegen met South African AirwaysAls je goedkoop vliegen wil, dan doe je dat nauwelijk meer vanaf Schiphol, maar kijk je over de grens, naar België of Du…
Bronnen en referenties
  • Foto kunstmarkt victoria falls: http://tracks4africa.co.za/listings/item/w147852/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zimbabwe
  • Foto bordje waterval: Thomas Dijkman
  • Foto olifanten: http://www.8thingstodo.com/wp-content/uploads/2013/02/Hwange-National-Park.jpg
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Prehistoric_art#Southern_Africa
  • Boek: Zimbabwe, van Paul Murray
  • Overige foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Samwise Gamgee, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: HandGrenadePins, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Op vakantie naar Zimbabwe na de boycot"

Reacties

Remco van den Berg, 27-11-2015 23:06 #2
Ook ik struikel over de zin 'Engelsen en Joden' en dan vooral over de reactie van de infoteur. Ik neem aan dat de schrijver toch Engelsen bedoeld. Dat zullen Protestanten, Katholieken, atheïsten en Joden zijn. Joden als aparte nationaliteit bestond en bestaat niet. Ik zou graag van de schrijver willen weten welke nationaliteit die Joden hadden. Wat waren zij anders dan de overige Engelsen? Als Joodse Nederlander beschouw ik mij toch echt Nederlander en ik zou het vervelend en beledigend vinden als mijn daden apart als 'Joods' worden bestempeld, terwijl die van mijn buren gewoon 'Nederlands' zijn. Het benoemen van iemands religieuze en culturele achtergrond voegt niets toe en dat zo te benoemen geeft een vieze bijsmaak.

En op antwoord op de infoteur: Nee, er is geen ander woord voor Joden en nee je moet zeker geen feiten onvermeld laten als die relevant zijn enkel omdat mensen in de stress schieten. Ik bestrijd echter dat het expliciet vermelden van Joden een relevant feit is omdat we niet telkens iemand achtergrond benoemen. Joden zijn namelijk ook Britten, Nederlanders etc etc… Reactie infoteur, 06-12-2015
Het was ooit een land met aparte ziekenhuizen voor Joden en aparte scholen voor Joden, hoe moet je dat dan verwoorden?

P. E. Joseph, 21-02-2015 17:38 #1
Onder het kopje "Zimbabwe komt van ver" lees ik dat onder leiding van Engelsen en Joden een apartheidssysteem werd ingesteld. Dat laatste riekt m.i. naar een antisemitische toevoeging. REr wordt toch ook niet vermeld of de Engelsen Protestant waren? Ben benieuwd naar Uw reactie Reactie infoteur, 18-04-2015
Is er een ander woord voor Joden? Moet een historisch feit onvermeld worden gelaten omdat er mensen zijn die gelijk in de stress schieten?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 04-02-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 2
Schrijf mee!