InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Thailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakanties

Thailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakanties

Thailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakanties Thailand is een van de meest populaire vakantiebestemmingen bij Nederlanders en Belgen. Als toeristische bestemming biedt Thailand dan ook een brede waaier aan bezienswaardigheden. Nederlanders en Belgen die naar Thailand reizen hebben doorgaans voldoende aan een geldig paspoort om het land binnen te komen. Maar afhankelijk van de termijn dat je er verblijft, zijn er speciale regels voor je visa. Vanaf november 2015 is er een toeristisch visum van 6 maanden beschikbaar. Dit visum zou het toerisme in Thailand moeten stimuleren. Bovendien heb je dankzij dit "multiple entry tourist visa" de mogelijkheid om het land meerdere malen te verlaten en weer binnen te komen. Welk visa heb je nodig voor vakanties naar Thailand?

Geldig paspoort voor Thailand

Elke Nederlander of Belg die naar Thailand reist moet beschikken over geldige reisdocumenten. Je moet in het bezit zijn van een geldig paspoort dat bij je vertrek uit Thailand nog minstens zes maanden geldig is. Kijk dus zeker de vervaldatum van je paspoort goed na voordat je op reis vertrekt. Valt de vervaldatum van je paspoort binnen een termijn van zes maanden nadat je Thailand zal verlaten, zorg er dan voor dat je een nieuw paspoort aanvraagt.

Visa bij aankomst

Als je maximum dertig achtereenvolgende dagen in Thailand blijft, dan hoef je als Belg of Nederlander op voorhand geen visa aan te vragen. Bij aankomst op de luchthaven wordt je automatisch een toeristisch visa toegekend, een zogenaamd "visa on arrival". Dit visa bij aankomst is gratis en geldt voor een maximumperiode van dertig dagen, dat je eventueel kan later verlengen.

Thailand binnenkomen via een buurland

De meeste westerse toeristen die naar Thailand reizen blijven minder dan een maand en hebben dus voldoende aan een toerismevisum bij aankomst. Wel moet opgemerkt worden dat een toeristisch visa maar 15 dagen geldig is als je Thailand binnenkomt via een buurland. Voor mensen die een Azië-rondreis maken kan dit eventueel van toepassing zijn. Vraag op voorhand dus duidelijk advies aan je reisagentschap als je naar Thailand reist vanaf een buurland.

Langer dan 30 dagen

Wie langer dan dertig dagen in Thailand wil verblijven, zal op voorhand een visa moeten aanvragen. Er kan een toeristisch visa voor zestig dagen toegekend worden, of visa's voor langere tijd. De maximale periode van het visa bedraagt één jaar. Met dat visa kan je ongestoord in Thailand verblijven gedurende de toegekende termijn, maar na 90 dagen moet je wel telkens Thailand voor een korte tijd (een dag of enkele uurtjes) verlaten en weer binnenkomen. Deze laatste vorm van het land verlaten en dezelfde dag weer binnenkomen wordt ook wel een "visa run" genoemd.

Visum 6 maanden: "multiple entry"

Vanaf 2015 is het mogelijk voor toeristen om een toeristisch visum van 6 maanden aan te vragen om wettig in Thailand te verblijven. Bovendien heb je de mogelijkheid om het land meerdere keren binnen die termijn te verlaten en weer binnen te komen: dit is het zogenaamde "multiple entry tourist visa" (METV). Dit toeristisch visum van 6 maanden kost 6.000 baht (ongeveer 150 euro). Voorwaarde aan dit METV-visum is wel dat je om de zestig dagen het land verlaat.

Visa Thailand aanvragen voor Nederlanders

Blijf je langer dan dertig dagen in Thailand, dan kan je als Nederlander een visa aanvragen op de Thaise ambassade in Den Haag of de op het Thaise consulaat in Amsterdam.

Visa Thailand aanvragen voor Belgen

Belgen kunnen een visa voor Thailand aanvragen op de Thaise ambassade in Brussel of op de consulaten van Thailand in Antwerpen of Luik (Liège).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Visum op tijd aanvragenElk land kent regels voor buitenlanders die het land willen bezoeken. Voor een aantal landen is een geldig paspoort vold…
Visa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisumVisa Run Thailand geband: geen verlenging toeristenvisumOm langer in Thailand te kunnen verblijven voor werk, maken velen gebruik van de Visa Run. Daarbij reist men af naar de…
Toeristenvisum Thailand, visum om in Thailand te reizenToeristenvisum Thailand, visum om in Thailand te reizenThailand, het land van de glimlach en prachtige landschappen! Het is een geliefd vakantieland voor velen uit Europa, Ame…
Praktische informatie voor een reis naar ThailandPraktische informatie voor een reis naar ThailandThailand is een populaire reisbestemming. Het klimaat is prettig, de mensen zijn vriendelijk en de cultuur is indrukwekk…
Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig?Reizen: wanneer heb je een paspoort en een visa nodig?Wanneer heb je een paspoort nodig? Dat is de vraag die mensen stellen als ze plannen maken om naar het buienland te reiz…
Bronnen en referenties
  • http://www.toerismethailand.be/Algemeen/paspoort_visa_thailand.asp, bezocht op 26/09/2015.
  • http://www.thailandvoorbeginners.nl/thailand-paspoort-en-visum.php, bezocht op 26/09/2015.
  • http://www.bangkokpost.com/news/general/702720/new-6-month-visas-begin-nov-13-but-limit-stays, bezocht op 26/09/2015.
  • http://www.phuketgazette.net/phuket-news/Thailand-adopts-new-sixmonth-multipleentry-tourist-visa/62008, bezocht op 26/09/2015.

Reageer op het artikel "Thailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakanties"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Thailand reizen
Schrijf mee!