InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?

Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?

Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand? Thailand staat bij toeristen van overal ter wereld bekend als een niet te missen bestemming, zowel wat betreft natuur als cultuur. Op vakantie in Thailand kan je genieten van zon en zee, en bovendien de allermooiste cultuurschatten bewonderen. Reizigers naar Thailand bereiden zich best ook goed voor op het vlak van gezondheid en hygiëne. Tegen muggen die ziektes als malaria kunnen verspreiden neem je best de nodige voorzorgsmaatregelen in acht. Inentingen tegen hepatitis A en B zijn geen overbodige luxe als je naar Thailand op reis gaat. Welke vaccinaties heb je nodig als je naar Thailand gaat en welke inentingen zijn aanbevolen?

Reizen naar een tropisch klimaat

Thailand is door velen van ons gekend als een prachtig Aziatisch land met een minzame, goedlachse bevolking. Thailand kent de meest uiteenlopende toeristische bezienswaardigheden, gaande van hagelwitte zandstranden en adembenemende natuur tot fascinerende cultuurschatten. Maar op vakantie gaan naar Thailand betekent dat je reist naar een land met een tropisch klimaat, waarbij je dus niet mag vergeten om de nodig voorzorgsmaatregelen te nemen wat betreft gezondheid en hygiëne.

Thailand: gezondheid en hygiëne

Ziekteverzekering

Voordat je naar Thailand gaat is het aangeraden om een goede ziekteverzekering af te sluiten voor op reis. Doorgaans aanvaarden ziekenhuizen alleen buitenlandse patiënten met een degelijke ziekteverzekering. De ziekenhuizen en de gezondheidszorg zijn er in het algemeen van goede tot zeer goede kwaliteit, hoewel men dit niet kan vergelijken met de Belgische of Nederlandse normen.

Gezondheidsrisico's

In Thailand wordt afgeraden om kraantjeswater te drinken en voorzichtig te zijn met het eten van voedsel aan de talrijke eetkraampjes op straat. Wat het risico op bepaalde tropische ziekten betreft, hangt veel af van het traject en de bestemming van je vakantie. Bezoek je de hoofdstad Bangkok of blijf je lekker luieren tijdens je strandvakantie in Phuket, dan loop je minder gevaar dan wanneer je met de rugzak een trektocht maakt door afgelegen natuurgebieden.

Thailand: welke vaccinaties zijn verplicht?

De enige verplichte inenting in Thailand is die voor de gele koorts, maar dan alleen als je in de zeven dagen voordat je Thailand binnenkomt in een land geweest bent waar de gele koorts heerst. Nederland en België behoren daar niet toe. Nederlanders en Belgen hoeven zich dus niet te vaccineren tegen de gele koorts.

Thailand: welke inentingen zijn aanbevolen?

Voor een verblijf in Thailand worden wel een hele reeks vaccinaties aanbevolen, waarbij vooral de regel geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Hierbij is de duur van de vakantie in Thailand van weinig of geen belang. De inentingen die aanbevolen worden voor reizigers die op vakantie gaan naar Thailand zijn:

DTP: Difterie, Tetanus, Polio

Tegen de ontwikkeling van de ziekten difterie, tetanus en polio is één enkel vaccin beschikbaar, dat tegelijk bescherming biedt tegen alle drie de ziekten. Na vaccinatie tegen DTP ben je in principe tien jaar beschermd.

Hepatitis A

Ook een vaccinatie tegen hepatitis A wordt door de medische wereld aanbevolen voor wie naar Thailand op vakantie gaat en dit ongeacht de lengte van de periode dat je er verblijft. Een inenting tegen hepatitis A of besmettelijke geelzucht beschermt je in principe vijfentwintig jaar.

Hepatitis B, buiktyfus en tuberculose

Voor een verblijf langer dan drie maanden worden vaak ook inentingen tegen hepatitis B en buiktyfus aangeraden. Soms wordt ook aanbevolen om zich te laten inenten tegen tuberculose en hondsdolheid. Een persoonlijk advies van je huisarts of specialist kan hierover meer duidelijkheid brengen.

Thailand: wat doen tegen malaria?

Malaria is een ziekte die tot de dood kan leiden maar waartegen nog geen vaccin op de markt is gebracht. Malaria wordt overgebracht op de mens door muggenbeten. In Thailand is officieel geen malaria aanwezig, maar toch is het nuttig om je voorzorgen te nemen. Vooral in de noordelijke gebieden die grenzen aan Laos en Vietnam is het risico om malaria op te lopen niet uitgesloten. In andere gebieden is het risico veel kleiner. In het algemeen worden toeristen toch aangeraden om zich tegen muggen te beschermen. Dit kan door middel van beschermende kledij en DEET-sprays en lotions.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Praktische informatie voor een reis naar ThailandPraktische informatie voor een reis naar ThailandThailand is een populaire reisbestemming. Het klimaat is prettig, de mensen zijn vriendelijk en de cultuur is indrukwekk…
Vaccineren en reizenVaccineren en reizenAls je op reis gaat naar een subtropisch land, dan loop je soms het risico op een ziekte. Het is dan verstandig om jezel…
Zorg buitenland wordt betaald door zorgverzekeringZorg buitenland wordt betaald door zorgverzekeringGaat u op vakantie, let dan op uw zorgverzekering voor de medische kosten, de verzekerde zorg en de werelddekking. In 20…
Vaccinaties zijn belangrijkVaccinaties zijn een bescherming voor je lichaam. Vaccinaties helpen je lichaam immuun te maken voor bepaalde ziektes. D…
Vaccinaties bij baby's en kinderenVaccinaties bij baby's en kinderenVia het Nederlandse Rijksvaccinatieprogramma worden al sinds 50 jaar bijna alle kinderen in Nederland voorzien van een a…
Bronnen en referenties
  • http://www.vacciweb.be/nl-BE/content/vaccinaties-voor-reizigers/vaccinaties-per-land/113/312/thailand/, bezocht op 13/11/2015.
  • http://www.klmtravelclinic.nl/thailand-vaccinatie, bezocht op 13/11/2015.
  • http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-thailand/, bezocht op 13/11/2015.

Reageer op het artikel "Thailand reizen: heb je vaccinaties nodig voor Thailand?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Thailand reizen
Schrijf mee!