InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Goedkoop en snel reizen in Frankrijk met de TGV

Goedkoop en snel reizen in Frankrijk met de TGV

Goedkoop en snel reizen in Frankrijk met de TGV Je hebt ze vast al eens voorbij zien razen terwijl je in Frankrijk op de route du soleil zoals enkele honderdduizenden anderen staat aan te schuiven in de file: de Franse TGV. Er bestaan heel wat vooroordelen over de TGV. Het hardnekkigste daarvan is dat deze snelle treinen te duur zouden zijn voor 'gewone' mensen. Niets is minder waar: met iDTGV kan je erg goedkoop sporen door Frankrijk met de TGV.

Inhoudsopgave

iDTGV

Voor de prijs die je normaal enkel kwijt bent aan brandstof om met de wagen naar Zuid-Frankrijk te rijden, kan je ook naar daar sporen. De tickets van iDTGV (een filiaal van het Franse spoorwegbedrijf SNCF) zijn enkel via internet te kopen, wat één van de redenen voor de veel lagere prijzen is. Er zijn zo'n dertig verbindingen in heel Frankrijk te boeken via iDTGV. De goedkoopste verbindingen kan je al boeken voor slechts 19 euro! (augustus 2013)

Testomgeving

Voor de SNCF vormt iDTGV een soort testomgeving. In de iDTGV-formule kan het bedrijf verschillende aanbiedingen uittesten op klanten om te meten en te weten wat de treinreizigers verlangen op de TGV. Er wordt geëxperimenteerd met het gratis beschikbaar stellen van kranten, computers of tablets, reisspelen, etc. In de zomer van 2013 zijn de wagons ingedeeld in een bepaalde 'ambiance': sommige wagons zijn 'iDzen', anderen 'iDzap', bij boeking kan je zelf kiezen in welk soort wagon, in welke specifieke wagon en zelfs op welke specifieke plaats in de wagon je zal zitten. Zo kan je een plek aan de raam boeken in een iDzen-wagon als je graag leest onderweg, want in de iDzen-wagon wordt van de reizigers een 'zen-attitude' gevraagd. Of net een plek in een iDzapwagon als je onderweg graag een praatje slaat met je medereizigers, met kinderen reist of om andere redenen liever in een levendigere wagon wil zitten.

Reizen aan 300 km/u

De aangeboden reizen worden bijna uitsluitend geleverd door twee bekende TGV-modellen: de TGV-Atlantique en de TGV-Duplex met een respectievelijke topsnelheid van 300 en 320 kilometer per uur. Reken hierbij dat deze treinen nooit hoeven te stoppen onderweg naar de regio van hun eindbestemming en je begrijpt meteen dat Frankrijk doorsporen bijna dubbel zo snel kan gaan als zelfs met de auto het land doorrijden. De péage op de dure Franse wegen hoef je ook niet te betalen. De iDTGV is dus zowel sneller als goedkoper dan zelf rijden. De iDTGV-treinen worden aan een 'gewone' TGV gekoppeld (met gewone tickets aan hogere prijzen), waardoor de kosten verder gedrukt worden: de TGV +iDTGV zorgt voor grote treinen met bijna 1000 passagiers in het totaal, wat het gebruik en onderhoud van infrastructuur goedkoper maakt.

Restaurant aan boord

Daarnaast hebben iDTGV's ook bijna altijd een restauratiewagon: hier kan je tijdens een lange treinreis versnaperingen en dranken kopen. Deze wagon zit ongeveer in het midden van de trein en je kan er zowel terecht als je in een iDzen- of in een iDzapwagon zit. De prijzen in de rijdende winkel zijn uiteraard hoger dan die in het station (en die kunnen vaak al veel te hoog op lopen). Een cola kost bijvoorbeeld zo'n 3 euro. Wanneer je de reis voldoende op voorhand plant, en genoeg eten en drinken voorziet is reizen met iDTGV echt spotgoedkoop.

Vertrek vanuit Parijs

Veel van de aangeboden verbindingen gaan van en naar de Franse hoofdstad Parijs. Het TGV-netwerk is ook verbonden met België (Brussel, Antwerpen, Luik) en Nederland (Rotterdam, Den Haag, Amsterdam), maar iDTGV biedt geen tickets aan voor reizen die de grenzen oversteken. Voor de reis tussen België of Nederland en Frankrijk moet je een alternatief zoeken. Eén alternatief dat, tegen de verwachting van velen, betaalbaar is, is de Thalys. Wanneer je op tijd boekt (enkele weken tot enkele maanden op voorhand) kost het zo'n 40 euro om tot in Parijs te sporen. Een andere optie is om deze reis via de bus te maken, bijvoorbeeld met de internationale busmaatschappij Eurolines. Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat je ook nog de metro moet nemen tussen de busterminal (Parijs Gallieni) en het station (Paris Montparnasse).

Bestemmingen

Vanuit Parijs Montparnasse kan je via iDTGV goedkoop naar onder andere:
    • >A: Agen, Aix-en-Provence, Aix-les-Bains, Annecy, Auray, Avignon
    • >B: Bayonne, Béziers, Biarritz, Bordeaux, Brest
    • Cannes
    • Dax
    • Grenoble
    • Hendaye
    • >L: La Rochelle, Lorient, Lyon
    • >M: Marseille, Montpellier
    • >N: Nice, Nîmes, Niort
    • Perpignan
    • Quimper
    • Rennes
    • >S: Saint Brieuc, Saint Jean de Luz Ciboure
    • >T: Toulon, Toulouse
    • Vannes

Voor een volledige en actuele kaart met iDTGV-bestemmingen kan je hier terecht.

Verder reizen

Auto huren

Wanneer je toch nog een wagen nodig hebt op je reisbestemming zelf, bijvoorbeeld om eens naar de hypermarkt van Carrefour of Auchan te gaan, of verschillende bezienswaardigheden in je vakantieregio te ontdekken kan die ter plaatse huren, of op voorhand goed bekijken welke mogelijkheden het lokale openbare vervoer in de regio te bieden heeft.

Regionale treinen

Elke Franse regio heeft een sterk eigen aanbod aan regionale treinen tussen de belangrijkste bestemmingen, die tussendoor in vele kleinere stations stoppen. Deze regionale netwerken heten 'TER' (transport express régional), een zoekopdracht met de naam van je bestemming en het woordje 'TER' zal je veel verder helpen om het regionale vervoer te bekijken. Wanneer je bijvoorbeeld 'TER Toulouse' zoekt kom je snel terecht op de pagina van TER-MidiPyrénées, de regio waarvan dit de hoofdstad is. Op deze pagina vind je meer informatie over de regionale treinnetwerken.

Lees verder

© 2013 - 2018 Swah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reizen met de TGVReizen met de TGVTGV staat voor “Train Grande Vitesse” en wordt ook wel “hogesnelheidstrein” genoemd. De trein reist met de indrukwekkend…
Zakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen maken per trein wordt steeds meer populair. Je hebt namelijk niet te maken met lange wachttijden en lange wa…
Goedkoopste manieren om naar Parijs te gaanGoedkoopste manieren om naar Parijs te gaanEén van de populairste reisbestemmingen in Europa is Parijs. Er zijn veel verschillende manieren om van Nederland naar P…
NS International. Reizen met een snelheidstrein boekenNS International. Reizen met een snelheidstrein boekenReizen met de trein is avontuurlijk. Reizen met de snelheidstreinen die u via NS International (voorheen NS Hispeed) kun…
Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Londen is één van de leukste steden van Europa. Veel Nederlanders doen een weekendje of weekje Londen. Op welke manieren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Schutz / David Monniaux, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)
  • Afbeelding: Wikimedia Commons, door 'Madcap'; http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Paris-TGV-Icon.JPG
  • http://fr.wikipedia.org/wiki/IDTGV
  • http://www.idtgv.com/en/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/TGV_Atlantique
  • https://en.wikipedia.org/wiki/TGV_Duplex
  • http://fr.wikipedia.org/wiki/Transport_express_r%C3%A9gional
  • http://www.eurolines.com/en/

Reageer op het artikel "Goedkoop en snel reizen in Frankrijk met de TGV"

Infoteur: Swah
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!