InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Bali – Eiland in de Indonesische republiek

Bali – Eiland in de Indonesische republiek

Bali – Eiland in de Indonesische republiek Bali is de grootste toeristische trekpleister van Indonesië. Nederland heerste over het eiland van midden negentiende- tot midden twintigste eeuw. Tegenwoordig is het een provincie van de Indonesische Republiek. De Balinese gastvrijheid is een troef van het eiland, net als de natuurschoon, het lekkere eten en de mooie tempels. Een grote bedreiging voor Bali is het massatoerisme: het eiland wordt overlopen en er worden steeds meer resorts gebouwd.

Bali in Indonesiê

Het wonderschone Bali in Indonesië

Bali

Diverse reisorganisaties presenteren de mooiste excursies en routes. Het eiland is populair vanwege de mooie stranden, het lekkere eten, de wonderschone natuur, de sawa’s en de vulkanen. Het eiland herberg ook tal van belangwekkende monumenten, waaronder vele Balinese tempels.

Massatoerisme

Er zijn ook zorgen over massatoerisme die het eiland geen goed doet. Eens was het eiland een exclusieve bestemming voor reizigers die geïnteresseerd waren in de cultuur van het eiland en de eeuwenoude tempels. Tegenwoordig wordt het eiland overspoelt door toeristen die niet verder komen dan het strand, de winkeltjes en hun hotelkamer.

Tanah Lot tempel / Bron: Kolibri5, PixabayTanah Lot tempel / Bron: Kolibri5, Pixabay
Tanah Lot tempel
Wat de badgasten nog in de benen krijgt is een bezoek tijdens zonsondergang aan de Tanah Lot tempel. Het zorgt voor kilometers file op de weg er naar toe.

Bom en massatoerisme

Vreemd genoeg ontstond het massatoerisme na de eerste bomaanslag in 2002. De extremistische Jemaah Islamiyah doodde met de bom meer dan tweehonderd mensen. Na een inzinking in de toeristenbranche kwamen de toeristen massaal terug. Na 2005, weer een jaar met bomaanslagen, kelderde het bezoekersaantal nog een keer. Hotels en reisbureaus die bang waren voor een desastreuze inzinking in bezoekersaantallen, boden de kamers aan voor dumpprijzen. Tussen 2002 en 2012 verdubbelde het aantal toeristen. Sinds 2008 stijgt het aantal sterk. Het eiland krijgt jaarlijks meer dan 7,5 miljoen gasten te verwerken.

Afval

Milieuactivisten spreken van een andersoortige aanslag, maar desalniettemin een aanslag op het eiland. Het eiland gaat gebukt onder de stroom mensen die hun afval achterlaten. Plastic flessen voeren de boventoon.

Gat tussen arm en rijk

Een ander effect is de vergroting van het gat tussen arm en rijk. Nadat het massatoerisme goed op gang kwam, zijn de prijzen weer opgeschroefd. Daarmee is het verschil tussen arm en rijk aan het groeien.

Banjar

Door het toerisme bestaat de Banjar, het gemeenschapssysteem, bijna niet meer. Voorheen leefden buurten als grote families samen, maar tegenwoordig is het ieder voor zich. Een hindoebegrafenis is verworden tot een folkloristisch evenement en vrouwen lopen half naakt een tempel binnen.

Ibiza van Bali

Daar waar de discotheken tot in de vroege ochtenduren open zijn, in Kuta en Legian, wordt gesproken van het Ibiza van Bali. De steden lijken niet meer te redden.

Bron: Sasint, PixabayBron: Sasint, Pixabay

Koninkrijkjes

Het eiland werd voor 1945 door koninkrijkjes geregeerd, acht in getal. De vorstendommen bestuurden het eiland tot Indonesië een republiek werd. Nu werkt het merendeel van de Balinesen in de landbouw of in de toeristenindustrie. Het eiland heeft zes-sterrenhotels en luxe villa’s met zwembaden. In het binnenland is er gebrek aan stroom en water en gaan de kinderen in gebrekkige lokalen naar school.

Resorts

De projectontwikkelaars doen er hun werk. Resorts worden de grond uit gestampt en er wordt gebouwd op plekken waar dit verboden is: op het strand of naast een historische hindoetempel.

Pura Ulun Danu tempel in meer Beratan / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Pura Ulun Danu tempel in meer Beratan / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Projecten voor boeren

Er lopen projecten om ook de arme boeren van het toerisme te laten profiteren. Logeren bij de boer heeft op Bali toekomst en het is een instrooier voor de boeren. De beweging om terug te gaan naar het begin van het toerisme op Bali is ingezet. En dat moet ook wel, want anders blijft er een vuilnisbelt plastic over.

Eiland in de Indonesische Republiek

Bali meet 5561 km² en er wonen meer dan drie miljoen mensen, grotendeels autochtone bevolking. Ze zijn voor het grootste deel hindoe en spreken Balinees of Indonesisch. Denpasar is de hoofdstad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bali: Pura Tanah LotBali: Pura Tanah LotVoor een geweldige zonsondergang is een bezoek aan Pura Tanah Lot een echte aarader. Deze Balinese tempel ligt aan de we…
Mooiste duik en snorkel locaties: Menjangan eilandMooiste duik en snorkel locaties: Menjangan eilandMenjangan eiland is een klein eilandje dat zo'n vijf kilometer boven het noord-westen van Bali ligt. De plek wordt aange…
Bali is tropisch en heeft resorts, cultuur en rijstveldenBali is tropisch en heeft resorts, cultuur en rijstveldenEen van de meest bijzondere tropische eilanden ter wereld is het Indonesische Bali. Dit eiland heeft prachtige stranden…
Steden in Bali: DenpasarDenpasar is de hoofdstad van Bali. Vrijwel elke bezoeker van het eiland begint zijn reis hier omdat het vliegveld er vla…
Steden in Bali: KutaSteden in Bali: KutaKuta is waarschijnlijk de bekendste stad in Bali. De stad staat bekent om zijn uitgaansleven en de goede surfmogelijkhed…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tonysung2, Pixabay
  • www.infobali.nl
  • Leeuwarder Courant
  • www.wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: Kolibri5, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Sasint, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Bali – Eiland in de Indonesische republiek"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 18-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!