InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Stromboli Eiland met een vulkaan

Stromboli Eiland met een vulkaan

Stromboli  Eiland met een vulkaan Stromboli is een klein Italiaans eiland, Isola Stromboli, in de Tyrreense Zee boven de punt van de Italiaanse laars. Het is een vulkanisch eiland en eigenlijk is de vulkaan ook het hele eiland. Het eiland heeft regelmatig te maken met een eruptie en aan de rookpluim die dan zichtbaar wordt dankt het eiland zijn bijnaam: Vuurtoren van de Middellandse Zee.

Stromboli

Stromboli

Stromboli is heel klein, het meet niet meer dan 12 vierkante kilometer. Het ligt ten noorden van het grote eiland van Sicilië. De vulkaan waaruit het eiland bestaat is actief. In feite is het de meest actieve vulkaan van Europa. Mount Stromboli is een stratovulkaan van 926 meter hoog. Die hoogte steekt hij boven de zee uit, maar de vulkaan gaat onder water twee duizend meter de diepte in. De berg is daarmee eigenlijk drieduizend meter hoog en dat is meteen de hoogste vulkaan van Italië. Mount Stromboli barst regelmatig uit en laat dan een rookpluim zien die tot ver in de omgeving zichtbaar is. Het gaf het eiland de bijnaam Vuurtoren van de Middellandse Zee.

Eolische eilanden

Stromboli is een van de Eolische eilanden. Er wonen nog geen duizend mensen. De Eolische eilanden, een vulkanische archipel, danken hun naam aan Aeolos, de Griekse Koning der winden. Aeolos kreeg van Zeus het bestuur over de winden. Hij zou op de eilanden zijn thuis hebben. Dat juist deze eilanden worden geassocieerd met Aelous is niet verwonderlijk. De wateren rond de archipel kunnen behoorlijk spoken. De eilandengroep wordt ook wel Liparische eilanden genoemd, naar het hoofdeiland Lipari.

Lipari

De archipel bestaat uit zeven eilanden:
  1. Lipari;
  2. Vulcano;
  3. Stromboli;
  4. Panarea;
  5. Salina;
  6. Alicudi;
  7. Filicudi.

Alle eilanden van de archipel zijn ontstaan door vulkanische activiteit, maar alleen Stromboli heeft een vuurspuwende berg die permanent actief is.

Visserij

De inkomsten halen de eilanders uit visserij en toerisme. Veel Italianen bezoeken het eiland voor een vakantie, maar ook Europeanen uit andere landen hebben Stromboli als vakantiebestemming ontdekt. Het land is moeilijk te bewerken voor de landbouw en er valt te weinig regen om in de drinkwatervoorziening te voorzien. Water wordt dan ook met tankers vanaf het vasteland naar het eiland gebracht. Alleen op het eiland Lipari is industriële activiteit in de vorm van een Pumex fabriek, puimsteen. Dit halffabrikaat wordt toegevoegd aan beton.

Uitbarstingen

Mount Stromboli komt regelmatig tot uitbarsting. De top van de berg kent drie actieve kraters. De vorm van de bergtop is alsof er een hap uit is genomen. Dat is de Sciara del Fuoco, die de afgelopen 13.000 jaar geleden is ontstaan omdat de helling op het noordwesten is ingestort. Een uitbarstingen op Stromboli begint met een explosie van de kraters aan de top. Daarna volgen mildere uitbarstingen met gloeiende vulkanische bommen. Ze worden met tussenposen van minuten tot uren uitgespuwd. De uitbarstingen zijn zo karakteristiek voor deze vulkaan dat ze stromboli-type vulkaanuitbarstingen worden genoemd. De uitbarstingen gaan gepaard met as en gloeiende lavabommen die enkele honderden meters de lucht in worden geslingerd. Meestal vinden er explosies plaats en soms is er een lavastroom. De laatste keer dat er een lavastroom de berg afrolde was in 2002. In 1930 vond er een grote uitbarsting plaats waarbij veel huizen verwoest werden en enkele mensen de dood vonden. De pauzes tussen uitbarstingen van Mount Stromboli duren enkele jaren tot decennia. De uitbarsting van 2002 was ook een heftige. Het eiland werd enkele maanden afgesloten voor niet-eiland-bewoners. De lavastroom bereikte de zee, veroorzaakte aardverschuivingen en vloedgolven. In 2003 volgden nog enkele vulkanische bommen en in juli 2003 kwam de uitbarsting tot een einde. In 2008 liet de vulkaan nog een keer mooie lavafonteinen zien en in 2009 was de laatste uitbarsting van Mount Stromboli tot nu toe.

Kraters

De berg blijft niet altijd in dezelfde vorm. Bij elke uitbarsting verandert hij. In 2000 ontstonden bijvoorbeeld twee nieuwe kraters. Het natuurgeweld is op gezette tijden een impuls voor het toerisme. Veel mensen willen met eigen ogen een vulkaanuitbarsting aanschouwen. Worden de uitbarstingen te onvoorspelbaar, dan mogen toeristen de berg niet meer op om de kraters te bekijken. Na 2000 werd de berg gesloten, maar in 2007 werd hij weer opengesteld voor publiek. Toeristen kunnen met een professionele gids naar de top. Duizenden toeristen kiezen voor een uitstap naar Stromboli. Vanuit Napels is het per boot bereikbaar en vanaf het eiland Sicilië vertrekken uit verschillende havens boten naar Isola Stromboli.

Stratovulkaan

De vulkaan op Stromboli is er een van het type stratovulkaan. Dat is een samengestelde vulkaan. De vulkaan is opgebouwd uit meerdere lagen en heeft vaak meerdere kraters. Vulkanen van dit type zijn vaak heel hoog en kunnen zelfs een besneeuwde top hebben. Hoe meer tijd er tussen de erupties zit, hoe heftiger de eerstvolgende uitbarsting wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stromboli Eiland met een vulkaan"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!