InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Madagaskar – The Red Island

Madagaskar – The Red Island

Madagaskar – The Red Island Madagaskar is een groot eiland aan de oostkust van Afrika. Het kent verschillende klimaten, twee seizoenen en de flora en fauna is er uniek. Het eiland is nog weinig toeristisch, maar er is veel te zien en genieten op het eiland dat een zelfstandig land is. Madagaskar is bekend om zijn vele soorten lemuren, halfapen en om de kleur van het zand. Dat is rood en daarom is Madagaskar 'het rode eiland.'

Madagaskar

Madagskar

Madagaskar is een land dat een eiland is. Het kent een bewogen geschiedenis. De hoofdstad is Antananarivo.
Het eiland heeft in 2014 iets meer dan 23 miljoen inwoners, op een oppervlakte 587.040 km2. Er wonen daarmee iets meer dan 30 inwoners per km2. Het is dik 14 keer zo groot als Nederland. Madagaskar wordt ook wel The Red Island genoemd, naar de kleur zand van de bodem.

Onbewoond

Madagaskar was waarschijnlijk onbewoond tot de komst van Indonesische zeevaarders in de eerste eeuw na Christus. Vanaf die tijd is het eiland ontdekt door vele migranten uit Zuidoost Azië, die zich er vestigden. Ook Afrikanen en Arabieren gingen er wonen.
In de taal die er gesproken wordt, het Malagasi, is die geschiedenis te horen. Het is een aan het Maleis-Polynesisch verwante taal, die tevens veel woorden uit Afrikaanse talen bevat. De grootste etnische groep bewoners zijn de Merina. Zij hadden tegen het eind van de 18e eeuw praktisch het hele eiland onder hun controle.

Frankrijk

Frankrijk vestigde zich als eerste Europese land in 1643 op Madagaskar. Het eiland werd door de Fransen gebruikt als handelspoort naar het oosten. Ook werden Malagasiërs als slaven gebruikt bij de kolonisatie van Réunion en Mauritius. Frankrijk maakte aan het eind van de 19e eeuw met geweld een einde aan de Merina overheersing. Sindsdien werd er een totale koloniale overheid en het Franse onderwijssysteem ingesteld. In 1946 volgde een gewelddadige opstand en daarna verboden de Fransen de nationalistische partij Mouvement Démocratique de la Rénovation Malgache (MDRM). Het duurde tot 1958 voordat een groot deel van de macht werd overgedragen aan de grootste partij, de Parti Social Démocrate (PSD) en in 1960 werd Madagaskar een onafhankelijk land. Daarna volgden jaren van opstanden, hervormingen, crises, democratisering en verkiezingen.

Klimaat

Madagaskar is gezegend met een grote variatie aan klimaatsoorten met de daarbij behorende indrukwekkende natuur:
  • regenwoud;
  • bergen;
  • steppes.

Madagaskar kent ook grote verschillen in de hoeveelheid neerslag die er valt. De plaats van en de bergkam op het eiland zijn daar debet aan. De regen valt voor het grootste deel aan de oostkant, het noordoosten en het noordelijke puntje van Madagaskar.
Er zijn verschillende klimaten:
  • tropisch regenwoudklimaat;
  • tropisch moessonklimaat;
  • tropisch savanneklimaat;
  • subtropisch klimaat;
  • steppeklimaat;
  • woestijnklimaat.
Bijzonder aan Madagaskar is dat het geen vier, maar twee seizoenen kent, een nat en een droog seizoen.

Afgelegen

Het eiland ligt afgelegen in de Indische Oceaan, op 400 km afstand van Mozambique. Het is meer dan 100 miljoen jaar geleden ontstaan door afbrokkeling van het grote Afrikaans-Aziatische oercontinent Gondwana. Op het eiland hebben de flora, fauna en cultuur zich op unieke wijze kunnen ontwikkelen. Op Madagaskar is veel ‘bij het oude’ gebleven. Er ontstonden geen nieuwe soorten maar bestaande soorten ontwikkelden zich hier verder, waardoor nu bijna 90% van de flora en fauna uniek is voor Madagaskar en alleen daar voorkomt.

Strand

Het eiland kent witte zandstranden en volop watersportmogelijkheden. In een kloof tussen het groen ligt een schitterend natuurlijk zwembad, de piscine. Madagaskar is nog weinig toeristisch en dat maakt een reis extra bijzonder. Vanaf juli tot half september zijn er walvissen te spotten en is er een walvistour te ondernemen. De walvissen zwemmen dan langs de kust.
In het noorden van het eiland zijn de beste duiklocaties.
Het eiland kent vele hoogtepunten, bovenal op het gebied van flora en fauna:
  • tientallen soorten lemuren, halfapen;
  • kameleons;
  • zeldzame orchideeën;
  • kikkers;
  • fretkatten;
  • vlinders;
  • baobab, apenbroodbomen.

Cultuur

En de cultuur? Die is al even bijzonder. Het is een mengelmoes van Afrikaanse en Aziatische invloeden. Er zijn meer dan 18 stammen, waarvan de Merina-stam de grootste is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Baobab Boom of ApenbroodboomDe baobab is een reusachtig grote boom die meer dan 1000 jaar oud kan worden. Maar hij heeft meer bijzondere kenmerken d…
Toerisme in MadagaskarToerisme in MadagaskarMadagaskar is een land in Afrika dat ideaal is om een keer te bezoeken. Er is mooie natuur en je vindt er veel verschill…
Op de fiets door MadagaskarOp de fiets door MadagaskarEen reis door Madagaskar op de fiets?! Frank van Rijn deed het. Het verslag daarvan is te lezen in zijn boek De dikke ba…
Afrikaanse schoonheid geheimen: Shea butter en Baobab olieAfrikaanse vrouwen verzorgen hun huid en haar goed, ondanks de barre omstandigheden. Ze hebben een gave, elastische huid…
Kirindywoud en Kirindy Mitea Nationaal Park, MadagaskarIn het westen van Madagaskar ligt een gebied dat Kirindy heet. Dit is een van de laatste stukken droog tropisch bos dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Wikipedia
  • www.klimaatinfo.nl
  • www.minbuza.nl
  • www.geolinks.nl
  • www.afrikatour.nl
  • www.jambo.nl
  • www.reisgraag.nl

Reageer op het artikel "Madagaskar – The Red Island"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-01-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Eilanden
Schrijf mee!