InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Hoe veilig is het om Thailand te bezoeken?

Hoe veilig is het om Thailand te bezoeken?

Hoe veilig is het om Thailand te bezoeken? Thailand is het land van de glimlach en zon. Vele miljoenen toeristen komen jaarlijks naar het land om de vakantie te vieren. Zon, zee, lekker eten, cultuur, vele leuke bezigheden, stappen enzovoorts. Je vertoeft op een compleet vreemde plek en je kunt de taal niet spreken. Gezien de toestand in de wereld is het de vraag hoe veilig het in Thailand is. Wat is de algehele veiligheid van het land en waar kun je beter niet heen gaan?

Veiligheid Thailand

“Toeristen”politie op veel plekken aanwezig

Zeker in de veel door toeristen bezochte delen van het land of Bangkok tref je relatief veel politie aan. Ook al kom je in de minder populaire delen van de stad dan is er praktisch altijd een politieagent in de buurt. Vele buurten hebben namelijk een eigen buurtagent, waarmee de algehele veiligheid in de gaten wordt gehouden. Kom je als toerist onverhoopt in de problemen dan kun je de politie snel vinden.

Strenge wetgeving

Word je betrapt met alcohol op achter het stuur of heb je drugs bij je dan wordt er kort en krachtig opgetreden. Zeker in het geval van een minimale hoeveelheid drugs (ook softdrugs) loop je kans om langdurig het Thaise gevang in te moeten. Neem nooit pakketjes van anderen in je bagage mee, omdat er een goede kans bestaat dat je wordt opgepikt. Vliegveld Suvarnabhumi heeft meerdere agenten met snuffelhonden rondlopen om verdachten aan de kaak te voelen. Neem dus niet iets mee waar je de inhoud niet van kent. Beledig eveneens nooit Koning Bumibhol, omdat de strafmaat niet gering is.

Politieke instabiliteit

Thailand staat bekend als een land waar de gemoederen politiek gezien snel kunnen wisselen. Het gaat primair om twee groepen zijnde de roodhemden en geelhemden vergelijkbaar het linkse en rechtse systeem. Omdat de ene partij het altijd oneens is met de andere partij kan het leiden tot intense protesten. Denk bijvoorbeeld aan de bezetting van vliegveld Don Mueang en Suvarnabhumi november 2008 (geel hemden) of de onlusten van april 2010. Daarbij werd het leger ingeschakeld om de binnenstad van Bangkok te ontzetten (rood hemden). Daarnaast is het vele malen voorgekomen dat er door toedoen van een politieke partij een staatsgreep met steun van het leger werd uitgevoerd. Het leger vormt een belangrijke controlerende factor in het land en heeft relatief veel macht.

Overstromingen

Een belangrijk aspect van het land is dat het deels in een delta ligt van de rivier de Chao Phraya. Het voert het regenseizoenwater uit het noorden af en dat kan soms in zeer grote hoeveelheden komen. Ook eind 2011 is gebleken dat het wel zeer veel water was, waardoor een zeer groot deel van het land compleet onder water is komen te staan. Loopt het tegen het eind van het jaar let dan op de berichtgeving of er overstromingen worden verwacht. Let wel er worden maatregelen genomen om de effecten van overstromingen te verminderen, echter de werkelijke capaciteiten daarbij is voor als nog onbekend.

Criminaliteit en zwendel

Ieder land heeft last van criminaliteit zo ook Thailand. Voornamelijk in de populaire badplaatsen Pattaya, Phuket en Kho Samui. Denk daarbij aan de verhuur van de onverzekerde scooters, welke later door een handlanger wordt gestolen. Of een val waarbij een dealer, politie agent en tussen persoon samenwerken om je een groot bedrag af te troggelen, waarbij bedreiging en onderdrukzetting niet worden geschuwd. Het is dus in dat geval oppassen dat je er niet wordt ingeluisd. Ga altijd huren op een door het hotel erkende plek. Laat je dus informeren naar de beste huurplaats. Uiteraard moet je het gebruik van drugs in het land voorkomen, omdat het land een zeer streng anti-drugs beleid heeft. Je wilt er namelijk niet als toerist achter slot en grendel verdwijnen.

Werkelijk gevaarlijke gebieden

De vier zuidelijke provincies behoren al vele jaren tot de no-go zone van Thailand. De provincies Songkla, Yala, Narathiwat en Pattani wordt gekenmerkt door vele aanslagen op overheidsfunctionarissen, burgers en soms een buitenlander. Het wordt met klem afgeraden om dit deel te bezoeken. Ook treinreizen in meerdere zuidelijke provincies is onverstandig, omdat deze geregeld het doelwit zijn. Verder heeft Thailand een doorgaand conflict met buurland Cambodja. In de provincie Sisaket komen gevechten voor wegens een grondgebied dispuut, maar ook om gas- en olievelden voor de kust. In het westen met de grens van Myanmar (Birma) komen af en toe ongeregeldheden met huurlingen voor. Wees altijd alert en informeer verder bij de reisleiding.

Veiligheid Thailand voor de gewone toerist

Zoek je het gevaar als toerist niet op dan zal je niets overkomen. De Thai zijn je altijd behulpzaam en uitermate vriendelijk. Omdat het toerisme zeer belangrijk is voor het land wordt er ook alles aan gedaan om de veiligheid hoog te houden. Mochten er overstromingen zijn of bepaalde protesten worden er verwacht dan zal er altijd een waarschuwing komen van de Nederlandse Ambassade. Ook de reisorganisatie is immer op de hoogte van omstandigheden, zodat passende maatregelen worden genomen. Georganiseerd op reis is dus relatief veilig. Dit wordt anders indien je op eigen initiatief op pad gaat zeker nabij voorgenoemde gebieden. Wees alert waar je heen gaat en let op berichtgeving.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Thailand als vakantielandThailand als vakantielandEen vakantiebestemming welke de laatste jaren in populariteit is toegenomen, is ongetwijfeld Thailand. Het aantal reizen…
Thailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand reizen: paspoort en visa voor Thailand vakantiesThailand is een van de meest populaire vakantiebestemmingen bij Nederlanders en Belgen. Als toeristische bestemming bied…
Thaise activiteiten in NederlandLiefhebbers van Thailand kunnen ook in Nederland genieten van dit Aziatische land en haar gebruiken. Zo is er jaarlijks…
WK vrouwenvoetbal 2015: Oefeninterland Nederland - ThailandWK vrouwenvoetbal 2015: Oefeninterland Nederland - ThailandIn aanloop naar het WK 2015 in Canada, speelt het Nederlands vrouwenvoetbalelftal op zaterdag 7 februari 2015 een oefeni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://geinformeerd.infoteur.nl
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/thailand
  • http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/1959861/2010/04/24/Thaise-betogers-vrezen-ingrijpen-leger.dhtml
  • http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airports/Luchthaven_Suvarnabhumi_nog_zeker_tot_zaterdagavond_gesloten
  • http://thailand.nlambassade.org/

Reageer op het artikel "Hoe veilig is het om Thailand te bezoeken?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-10-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Bangkok
Schrijf mee!