InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De Nederlandse Antillen

De Nederlandse Antillen

De Nederlandse Antillen De Nederlandse Antillen is een land in de Caribische Zee dat samen met Aruba en Nederland het Koninkrijk der Nederlanden vormt.

Algemene informatie

  • Continent: Zuid-Amerika
  • Originele naam: Nederlandse Antillen
  • Talen: Nederlands, Engels en Papiaments
  • Valuta: Antilliaanse Gulden

Eilanden

De Nederlandse Antillen bestaat uit vijf eilandgebieden en is zeer geschikt om je vakantie te vieren. Het is er prachtig weer en je kunt er heerlijk genieten. De eilanden die bij de Nederlandse Antillen horen zijn Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten. Bonaire en Curaçao worden ook wel de Benedenwindse eilanden genoemd.

Kleine eilanden

Behalve de grotere eilanden zijn er ook enkele kleine eilanden die bij de Nederlandse Antillen horen. Dit zijn de eilanden Klein Bonaire, Klein Curaçao, Green Island, Guana Key, Hen & Chickens, Cow & Calff, Molly Beday en Pelikan Key. Er zitten een aantal onbewoonde eilanden bij en je mag ook niet zomaar ieder eiland bezoeken. Bij sommige eilanden gelden strenge regels.

Beste reistijd Nederlandse Antillen

De beste reistijd voor de Nederlandse Antillen is per eiland verschillend. De bovenwindse eilanden kun je het beste van december tot en met april bezoeken. De temperatuur is dan het beste. Op de Benedenwindse eilanden is het hele jaar prachtig weer, dus je kunt er ook het hele jaar prima heen. Het kan in het hoogseizoen echter wel erg druk zijn.

Klimaat

In het algemeen genomen is het klimaat op de Nederlandse Antillen goed. Je kunt een temperatuur verwachten die doorgaans tussen de 28 en de 30 graden ligt. De meeste regen valt doorgaans van juni tot november, maar dit is meestal in de namiddag een korte en hevige bui. Overdag is het doorgaans erg lekker weer.

Reisdocumenten voor de Nederlandse Antillen

Voor een bezoek aan de Nederlandse Antillen heb je een geldig Nederlands paspoort nodig. Als je geen Nederlandse identiteit hebt, kun je het beste contact opnemen met de ambassade voor meer informatie. Zorg ervoor dat je paspoort nog geldig is als je teruggaat uit de Nederlandse Antillen en houd ook rekening met eventuele vertraging waardoor je later terug bent dan gepland. Je paspoort kan het beste nog een paar maanden geldig zijn na terugkomst.

Gezondheid

Als je een rondreis maakt en vanuit een gebied met gele koorts naar de Nederlandse Antillen gaat, zul je je hiertegen moet inenten. In Nederland komt geen gele koorts voor, dus de meeste toeristen hebben geen inentingen nodig. In de Nederlandse Antillen kan op sommige plekken Dengue voorkomen, dit is een ziekte die door muggen wordt overgedragen. Er is geen behandeling voor, dus het is verstandig om een goed anti-muggenmiddel mee te nemen.

Antilliaanse gulden

Op de Nederlandse Antillen wordt betaald met de Antilliaanse gulden. Behalve de Antilliaanse gulden wordt de dollar ook vrijwel overal geaccepteerd. Er zijn bijna overal geldautomaten te vinden en in veel winkels kun je betalen met een pinpas. De creditcard wordt op veel plaatsen geaccepteerd als wettig betaalmiddel.

Nederlands

De officiële taal van de Nederlandse Antillen is Nederlands. Op sommige eilanden wordt er ook Papiamento of Engels gesproken. Je kunt dus vrijwel iedereen aanspreken in je eigen taal. Het kan zijn dat er op de Nederlandse Antillen soms net iets andere woorden worden gebruikt dan we gewend zijn in Nederland, maar daar zul je snel genoeg aan wennen.

Eten op de Nederlandse Antillen

Het eten op de Nederlandse Antillen is een mix van Zuid-Amerikaans en Europeaans. Ook vind je veel kaas in de gerechten, omdat er vroeger veel kaas vanuit Nederland werd geïmporteerd. Er wordt ook stoofpot gegeten, gebakken vis, rijs en bonen. Er groeien veel tropische vruchten op de Nederlandse Antillen, wat er dan ook veel gegeten wordt.
© 2013 - 2019 Reisliefhebber, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het einde van de Nederlandse AntillenDe Nederlandse Antillen bestaan niet meer sinds 10 oktober 2010. Net als Aruba, zijn Curaçao en Sint Maarten zelfstandig…
De Caribische eilanden van NederlandDe Nederlandse Antillen zijn vanaf 10 oktober 2010 niet langer Nederlandse Antillen. Het Nederlands Koninkrijk bestaat d…
Het einde van de Nederlandse AntillenOp 10 oktober 2010 komt er een einde aan de Nederlandse Antillen. Het Nederlands Koninkrijk wordt dan opeens zomaar een…
De verkiezingenDe verkiezingenAlle Nederlanders van 18 jaar en ouder mogen stemmen en kunnen zich verkiesbaar stellen. Ze hebben hier het recht op. In…
Hoogste berg van NederlandHoogste berg van NederlandWat is de hoogste berg van Nederland? Vroeger was dit een makkelijk te beantwoorden vraag. De Vaalserberg was met 321 de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Richardprins, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Penha_building_Curacao_2010.jpg

Reageer op het artikel "De Nederlandse Antillen"

Infoteur: Reisliefhebber
Gepubliceerd: 25-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!