InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Toerisme Israël: In en ten zuiden van Haifa

Toerisme Israël: In en ten zuiden van Haifa

Belangrijke trekpleisters rondom en in Haifa zijn uiteraard Haifa zelf (de hoofdstad van Noord-Israël), Klein Zwitserland (natuurreservaat op de Karmel Berg), het kunstenaarsdorp Ein Hod, Atliet (Atlit), de Karmel grotten, het historische Dor en wijncentrum Zichron Ja'akov (Zichron Ya'akov).

Regionale context - toeristische trekpleisters

Waar liggen de toeristische trekpleisters? We spreken over de noordelijke kuststrook van Israël vanaf Haifa tot aan Zichron Ja'akov. In dit gebied ligt het beboste Karmel gebergte ten zuidoosten van Haifa dat een belangrijk uitgaansgebied is voor mensen die willen rondtrekken in de natuur. Met uitzondering van Haifa is dit geen stedelijk gebied. Het ligt relatief gezien ver van de dichtbevolkte metropool Tel Aviv.

Legenda
A. Haifa
B. Klein Zwitserland
C. Ein Hod
D. Atliet
E. Karmel Grotten
F. Dor
G. Zichron Ja'akov

Belangrijke wegen rondom Haifa

hoofdwegen

  • weg 2
  • weg 4
  • weg 6 (Trans Israel Road)
  • weg 22
  • weg 70
  • weg 75

regionale wegen

  • weg 652
  • weg 653
  • weg 654
  • weg 672
  • weg 705
  • weg 721
  • weg 752

Haifa

Haifa

locatie: weg 4 gaat door de stad heen, langs de kust.
omschrijving: Haifa is de hoofdstad van Noord-Israël. Het is de derde stad van Israël na Jeruzalem en Tel Aviv. Het is samen met Ashdod de belangrijkste havenstad van Israël. In de derde eeuw van de gewone jaartelling werd Haifa in de Talmoed reeds genoemd. Mogelijk betekent Haifa 'schone kust', een samentrekking van de Hebreeuwse woorden 'chof' en 'jafee'. In de Middeleeuwen noemden Kruisvaarders de stad Caifa of Caifas (de Hogepriester ten tijde van Jezus). In de derde eeuw kende Haifa een Joodse gemeenschap. In die periode heersten de Romeinen over het land. Opvallend is dat de Joden van Haifa vanwege buitenlandse invloeden (eerst de Grieken en later de Romeinen) geen onderscheid meer konden maken tussen de keelklanken. Zo spraken zij veel woorden verkeerd uit en verbasterden ze betekenissen. Om die reden mochten ze niet meer uit de Tora voorlezen in de synagoge.

Haifa was een belangrijke stad onder Arabische overheersing. Onder heerschappij van de Kruisvaarders werd dat een stuk minder. Zowel Joden als Arabieren hebben tegen de Kruisvaarders gevochten. Haifa verloor haar status aan Akko, hoewel inwoners van Akko wel hun doden in Haifa begroeven omdat Akko buiten de grenzen van het land viel. Ook onder Ottomaanse overheersing was Haifa een betekenisloos dorp. Met de komst van de eerste Zionisten werd Haifa weer een belangrijk stad.

Haifa is tegenwoordig een gemengde Joods-Arabische stad met meer dan 250.000 inwoners. Naast havenstad voor de handel is het ook de thuisbasis voor de marine.

Wat kan in Haifa bezocht worden?
  • Rechov Ha'atsma'oet – (hoofdverkeersader en handelscentrum)
  • De Karmeliet ondergrondse
  • De grote synagoge in de Herzlstraat
  • Het Museum van Oudheden
  • Gan Hazikaron
  • Een etnologisch museum
  • Het Technion (bij Hadar en op de Karmelberg)
  • Karmelberg
  • De Bahai Tuinen
  • Het museum van Japanse kunst
  • Het Karmelieten klooster
  • Stella Maris
  • Elia's Grot (heiligste Joodse plek in Haifa)

Klein Zwitserland

Klein Zwitserland

locatie: Vanaf weg 672 of vanaf weg 721.
omschrijving: Eén van de talloze natuurreservaten op de Karmel Berg.

Ein Hod

Ein Hod

locatie: Vanaf weg 4, ten zuiden van kruispunt Oren.
omschrijving: Dit is een kunstenaarsdorp en kunstcentrum met het Janco Dada Museum. Ook zijn er kleine galerieën, restaurants en accommodaties te vinden. Verder is er een lithografisch instituut en een amfitheater.

Atliet

Atliet (Atlit)

locatie: Vanaf kruispunt Oren op weg 4, via het Atliet verkeersknooppunt op weg 2.
omschrijving: Atliet werd omstreeks 1200 gebouwd door de Kruisvaarders. In 1291 veroverden de moslims Atliet. In 1930 werden de ruïnes opgegraven. Zo zijn er ruïnes te zien van een Ronde Kerk.

Karmel Grotten

Karmel Grotten

locatie: Vanaf weg 4, tussen kruispunt Oren en kruispunt Ofer.
omschrijving: Prehistorische grotten: Hatanoer (de oven), Hagamal (de kameel), Hanahal (de stroom) en Hagedi (de lam).

Dor

Historische Dor

locatie: Vanaf de ingang naar kibboets Nahsholim, vanaf weg 4 tussen kruispunt Fureidis en kruispunt Ofer.
omschrijving: Het historische Dor, dat genoemd wordt in oude Egyptische papyrusrollen, was beroemd ten tijde van Koning Salomo. Er zijn overblijfselen van de oude haven en van een fort te zien.

Zichron Ja'akov

Zichron Ja'akov (Zichron Ya'akov)

locatie: Vanaf kruispunt Ma'ayan Tzvi op weg 4 of vanaf weg 70.
omschrijving: Zichron Ja'akov (Jakobs Gedachtenis) werd in 1882 gesticht door Baron de Rothschild. Dit was oorspronkelijk een moshava (dorp) dat uitgroeide tot een stad. De stad is een druiven- en wijncentrum. De Carmel wijnmakerij is open (niet tijdens het oogstseizoen)
Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israël-steden en streken: Haifa – cultuurlandschapIsraël-steden en streken: Haifa – cultuurlandschapHaifa ligt op de hellingen van de Karmel. Het is de hoofdstad en grootste stad van Noord-Israël. Haifa ontwikkelde zich…
Kibboets hotels: Kust, Jeruzalem, Dode Zee, EilatOveral in Israël bevinden zich kibboets hotels. Dit zijn hotels die in een landelijke omgeving liggen. In dit artikel aa…
Israël-steden en streken: Kustvlakte – cultuurlandschapIsraël-steden en streken: Kustvlakte – cultuurlandschapDe Kustvlakte van Israël strekt zich uit van Haifa (noorden) tot Ashkelon (zuiden). Tussen deze plaatsen liggen vele ste…
Geografie Israël: Wat maakt Tel Aviv aantrekkelijk wonen?Geografie Israël: Wat maakt Tel Aviv aantrekkelijk wonen?De huizencrisis in Israël in 2011 waarbij vooral studenten demonstreren tegen hoge huizenprijzen doet de vraag rijzen wa…
UEFA Champions League 2009-2010De 18de editie van de UEFA Champions League start al in juli met de eerste wedstrijden. Hierbij een overzicht van eerste…
Bronnen en referenties
  • Israël – Zev Vilnay
  • Israel touring atlas & easy guide – Carta Jerusalem
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: In en ten zuiden van Haifa"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 18-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!