InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Op de fiets door Madagaskar

Op de fiets door Madagaskar

Op de fiets door Madagaskar Een reis door Madagaskar op de fiets?! Frank van Rijn deed het. Het verslag daarvan is te lezen in zijn boek De dikke baobab. Een reis om ook zelf te maken, als je maar avontuurlijk en sportief genoeg bent en over voldoende tijd beschikt. Is dat allemaal niet het geval, dan kan je lekker meeliften vanuit je luie stoel en heleboel te weten komen over het Rode Eiland.

Madagaskar

Madagaskar of Malagasi wordt ook wel Het rode eiland genoemd vanwege de kleur van de aarde. Het exotische eiland of land ligt in de Indische Oceaan voor de Afrikaanse kust en wordt ervan gescheiden door de Straat van Mozambique. Om een idee te hebben van de afmetingen: in de lengte een afstand van Amsterdam tot Alicante in Spanje en in de breedte maximaal van Amsterdam tot Berlijn. De bevolking bestaat uit een mengeling van Aziatische en Afrikaanse afstammelingen. Madagaskar was zo'n 65 jaar een Franse kolonie, totdat het in 1960 een onafhankelijke republiek werd. De bevolking spreekt Malagassisch, maar met Frans kun je er dankzij de geschiedenis goed terecht. Het land kent een unieke flora en fauna en heeft een aantal Nationale Parken. Dit is tevens de belangrijkste toeristische attractie van Madagaskar. Toerisme is er echter nog dun gezaaid. Een vliegticket naar de hoofdstad Antananarivo is relatief duur. Het levensonderhoud ter plekke is daarentegen goedkoop; er is veel armoede en de infrastructuur laat op zijn zachtst gezegd te wensen over.

De dikke baobab, Een reis door Madagaskar

De dikke baobab is het verslag van Frank van Rijn van zijn fietstocht door Madagaskar. Het boek verscheen bij Uitgeverij Elmar B.V. in 2013, ISBN 978 90 389 2192 1. Deze reisreportage is voorzien van duidelijke kaarten en een aantal sfeerfoto's, wat het geheel nog meer tot de verbeelding doet spreken. De hoofdstad Antananarivo is het episch centrum van Madagaskar en ligt min of meer midden op het eiland.

Frank van Rijn fietste de volgende étappes:
  • van Antananarivo naar het zuid-oosten Tuléar (900 km)
  • van Tuléar naar het diepe zuiden/zuidwesten Fort Dauphin (450 km)
  • van Diégo Suarez naar Antananarivo (1000 km).

En in die hoofdstukken is het boek ook opgesplitst: Deel I: Het zuiden, Deel II: Het Diepe Zuiden en Deel III: Het Noorden.
Het eerste gedeelte fietst hij in gezelschap van een Zwitserse vriend, van wie hij in Tuléar afscheid neemt. De afstand van Fort Dauphin naar Diégo Suarez overbrugde deze stoere fietser per vliegtuig. Dat heeft met beschikbare tijd te maken, maar ook met het armzalige wegennet van Madagaskar. Hij zou min of meer dezelfde weg hebben moeten terugfietsen en dat is zonde van de tijd. De belangrijkste weg is feitelijk één langgerekte Route Nationale van het uiterste noorden tot het uiterste zuiden, een aaneenschakeling van de RN 6 , de RN 4, de RN 7 en de RN 10. Deze wegen verkeren vaak al in erbarmelijke omstandigheden, laat staan de overige Routes Nationales, die zich vanaf deze rode draad vertakken.

Niet voor watjes

De RN 10 van Tuléar naar Fort Dauphin bestaat voor het overgrote deel uit al dan niet begaanbaar zand, stukjes asfalt, hobbels en kuilen en diepe geulen naast de weg. Op dit traject liet Frank van Rijn vaak een hoeveelheid lucht uit zijn banden lopen om zijn fiets (met zo'n 35 kilo bagage aangevuld met fourage voor onderweg) überhaupt voort te kunnen duwen. Een paar keer liet hij zich gidsen door iemand uit de streek, die hem over een meer begaanbaar pad door de bush leidde. Op ditzelfde traject kan het ook onveilig zijn door de aanwezigheid van struikrovers, vooral op marktdagen. Op het traject van het vliegveld naar de hoofdstad (20 km) is het verkeer chaotisch en word je herhaaldelijk naar het leven gestaan door de zogenaamde brousse-taxi's, het enige openbaar vervoer op dit eiland, en al het andere verkeer. In een stadje of dorp kun je je laten vervoeren door een pousse-pousse, een soort riksja waarvan een manspersoon de drijvende kracht is. In het noorden en in het diepe zuiden kan het kil zijn én nat, ook buiten de regentijd om. Bovendien kan er behoorlijk wat wind staan. Zo had de schrijver van het uiterste noorden naar de hoofdstad gedurende 1000 km tegenwind. Soms is het terrein vlak, maar vaker bergachtig met behoorlijke stijgingen.

Oud stokbrood, lauwe cola en ander ongerief

Zelfs een keiharde fietsbikkel als Frank van Rijn heeft zo de nodige irritaties onderweg, waarvan hij droogjes getuigt in zijn verslag. Zo zijn de onderweg beschikbare logeeradressen niet altijd je van hét. Het ontbreekt vaak aan ieder comfort. Keiharde muziek uit de naburigheid is geen uitzondering. In één van de logementen is er een toilet "zonder muren, zonder deur en zonder dak", het is een grote rubberen band op een binnenplaats en de weg ernaar toe is bezaaid met uitwerpselen. Gelukkig treft hij het ook een aantal keren beter.

De maaltijden die je in restaurantjes of eettentjes kunt krijgen zijn meestal niet denderend en veelal eenzijdig. Onderweg is een lunch bestaande uit oud stokbrood met een kleverig la vache qui rit kaasje en een lauwe plens cola geen uitzondering. Vaak is in dorpen de elektriciteit uitgevallen en is er dus van koeling ook geen sprake. Hier en daar weet hij onderweg beslag te leggen op wat tomaten, mango's of (vaak ook oudbakken) oliebollen.

Nationale Parken

Terzijde van de Route Nationale ligt een aantal Nationale Parken. In de Nationale Parken kun je vrijwel altijd alleen onder leiding van een gids een rondwandeling maken. Door deze mooie natuurgebieden maakt de auteur diverse wandelingen en in zijn boek kun je uiteraard meegenieten van zijn bevindingen.
De belangrijkste Nationale Parken in het noorden en zuiden zijn:
  • Parc National de la Montagne d'Ambre (jungle)
  • Rés. Spéciale de l'Ankarana (tsingyplateau)
  • Parc National de Ankarafantsika (veelkleurige canyon)
  • Parc National de l'Isalo (sterk geërodeerde zandsteenbergen)
  • Parc National d'Andringitra (maanlandschap)

Bijzondere flora en fauna

In de Nationale Parken kun je het een en ander aan exotische dieren spotten. Lemuren zijn een soort aapachtigen. Ze komen alleen op Madagaskar voor in verschillende soorten zoals de ringstaartlemuren en de bruine lemuren. Verder knalgroene gekko's, kameleons, hagedissen, de komeetstaartvlinder, vleermuizen of vliegende honden, de fossa of fretkat. Zeldzame vogeltjes zoals de Menticola Erythronotus (ziet eruit als een roodborstje) etc.
Wat de flora betreft: om de dikke baobab kun je niet omheen! Op Madagaskar zijn er wel negen verschillende soorten baobabs die nergens anders voorkomen. Een andere nationale boom is de Reizigersboom

Cultuur

Onderweg maakt Frank van Rijn natuurlijk van alles mee. Zo is hij in een dorp ten zuiden van Antananarivo getuige van een zogenaamde famadihana ceremonie, een kleurrijk feest waarbij de overledenen van een dorp opgegraven en opnieuw begraven worden. De doden worden in nieuwe linnen doeken gewikkeld. Een uit het jaar 1700 stammend gebruik, ingevoerd door de toenmalige koning. Interessante graven treft hij aan op het traject Tuléar - St. Dauphin. Het zijn de traditionele graven van de stam van dit gebied: de Mahafaly. Deze graven zijn opgesierd met een soort, kunstig bewerkte totempalen. Het gaat vaak om afbeeldingen van zeeboes. De zeeboe is een teken van rijkdom. Maar het houtsnijwerk beeldt ook allerlei dingen uit, die in het leven van de overledene belangrijk waren.

Voor wie wat meer wil weten over Madagaskar óf zelf het ambitieuze plan koestert om het eiland per fiets te verkennen, is dit een ideaal boekje. Weet waar je aan begint, maar als je eraan begint krijg je veel moois te zien en is de voldoening groot!
Gerelateerde artikelen
De Baobab Boom of ApenbroodboomDe baobab is een reusachtig grote boom die meer dan 1000 jaar oud kan worden. Maar hij heeft meer bijzondere kenmerken d…
Baobab poeder als alternatief voor limonadeBaobab poeder als alternatief voor limonadeVeel ouders geven hun kinderen limonade als zogenaamd gezond alternatief voor frisdranken. Ook limonade zit echter boord…
Afrikaanse schoonheid geheimen: Shea butter en Baobab olieAfrikaanse vrouwen verzorgen hun huid en haar goed, ondanks de barre omstandigheden. Ze hebben een gave, elastische huid…
Madagaskar in de Indische Oceaan  The Red IslandMadagaskar in de Indische Oceaan The Red IslandMadagaskar is een groot eiland aan de oostkust van Afrika. Het kent verschillende klimaten, twee seizoenen en de flora e…
Toerisme in MadagaskarToerisme in MadagaskarMadagaskar is een land in Afrika dat ideaal is om een keer te bezoeken. Er is mooie natuur en je vindt er veel verschill…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • De dikke baobab, Frank van Rijn, uitgeverij Elmar voorjaar 2013
  • www.uitgeverijelmar.nl

Reageer op het artikel "Op de fiets door Madagaskar"

Infoteur: Plato
Laatste update: 18-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!