InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Het Bénakimuseum

Het Bénakimuseum

Athene, hoofdstad van Griekenland een metropool met 4,5 miljoen inwoners en een schat aan musea. Het meest opmerkelijke wat betreft een varieteit aan kunst is wel het Benaki museum. Een bezoek meer dan waard.

Athene

Dalend naar het nieuwe vliegveld Elefherios zien we vanuit het vliegtuig de heilige berg met de Akropolis, het tempeltje van Niké, het Olympisch stadion en de tempel van Zeus, als kleine miniatuurtjes zoals die in de toeristenwinkeltjes in de Plaka te koop zijn. Athene is vanuit de lucht gezien een beton- en asfaltjungle, een metropool met 4, 5 miljoen inwoners, ongeveer de helft van de inwoners van het gehele land. Maar wie één keer een voet heeft gezet op de Atheense bodem wordt op slag verliefd. Athene is niet alleen een groot open lucht museum maar ook nog een grote bazar met in elke hoek en gaatje winkels, winkeltjes en ambachtslieden. Op straat de koulouriaverkopers, de lootjesventers, de krantenverkopers die luidkeels Yegonota, Yegonota Gebeurtenissen, gebeurtenissen roepen. De kiosk , periptero die we overal in het straatbeeld tegen komen zijn voor de toeristen de plekken om water en snoepgoed in te slaan. Het zijn de bazartjes in het klein. Als Napels “zien en sterven is” is Athene “Zien en blijven”.

Het Benakimuseum

Na een bijna tienjarige moderniserings- en uitbreidingscampagne gingen de deuren van dit veelzijdige museum in 2002 eindelijk weer open. Het museum is genoemd naar Andônis Benakis die geboren is in Kawifis’ Alexandrië. In 1926 vestigde hij zich in Athene
en besloot om zijn unieke privé-verzameling, die in een fraai neoklassiek pand was ondergebracht, te doneren aan de Griekse staat. Dat bracht een aanzienlijk aantal andere verzamelaars op hetzelfde idee, zodat de collectie flink is uitgebreid.

Wie maar weinig tijd heeft of een uitgestrekte wandeling langs de talrijke archeologische musea die Athene rijk is en te veel van het goede vindt, krijgt hier een goede en volledige kijk op de Griekse kunst en folklore van de Oudheid tot het heden.

In het Benakimuseum zien wij artefacten uit het Neolithicum en de Cycladische cultuur, maar ook allerlei representatieve voorwerpen uit de Myceense, geometrische, archaïsche perioden en klassieke tijd. De voorraad juwelen en sieraden uit de hellenistische tijd is zo overweldigend en mooi dat een comptetitie met de edelsmeden uit de Odos Voukourestyou wel eens in het voordeel van de hellinistische tijd beslist zou kunnen worden. Vèel aandacht is er ook voor de Byzantijnse en post-Byzantijnse iconenschilderkunst. Wij zien naast het werk van de beroemde iconenschilder Michâlis Dainaskinés ook een Sint-Lucas en de Aanbidding van de Maagd van El Greco. De Turkse periode is uitzonderlijk rijk en kleurrijk vertegenwoordigd.

Aan de hand van het interieur van een herenhuis uit het Macedonische Kozdni, links een herenhuis zonder opsmuk maar theatraal in zijn uitvoering, rechts een herenhuis in kleurrijke pracht en praal en talrijke andere voorbeelden van de volkskunst. De liefhebber van klederdrachten vindt hier bijna alles uit alle hoeken en gaten van de Griekse wereld.

Ook romantici komen hier aan hun trekken, want in zaal drieëntwintig zien we een op fantasie berustende scène, waarin Lord Byron geschilderd is met de Akropolis als achtergrond decor. Ontroerend is het uit een drieluik bestaande medaillon met een portretje van Therésa Makris, Byrons Maid of Athens. Verder spat op deze afdeling de Romantiek van vrijwel alle gravures en schetsen van de Grand Toeristen, die, elk op hun eigen manier, op jacht gingen naar de geest van het achttiende- en negentiende-eeuwse Griekenland.

Zowel de opstand als het van zijn ketenen bevrijde Griekenland wordt natuurlijk niet vergeten. Dit deel van de collectie is een mooie aanvulling op de zaken die in het Nationaal Historisch Museum worden tentoongesteld. Het moderne Grieken land komt ook aan bod, want naast archief- en documentatiemateriaal rond de staatsman Elefthérios Venizélos, zien wij werken van de schilders Fôtis Kondéglou enYdnnis Morél. De Nieuwgriekse literatuur speelt een belangrijke rol in de laatste vitrine. Daar kunnen we ons blindstaren op het notitie boek van de pas na zijn dood beroemd geworden dichter Konstandinos Kavdfis. Na de rondgang voltooid te hebben is het goed om op de vierde verdieping in het restaurant te genieten van een Frappé en een hapje. Als het kan, loop naar het terras en neem plaats in de uiterste rechtse hoek. U wordt beloond met een fantastisch uitzicht over het Syndagma-plein.

Lees verder

© 2007 - 2017 Sophocles, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het Bénakimuseum"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 13-11-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Recensies
Schrijf mee!