recensie

Het adembenemende Erawan Museum

Het adembenemende Erawan Museum Een niet standaard toeristische trekpleister in zuid Bangkok is het Erawan Museum te Samutprakarn. Het gebouw valt direct op door de statige bouw van de driehoofdige olifant, welke boven het omliggende park en verhoogde snelwegen uitsteekt. Het herbergt een imposante collectie oudheden en onbetaalbare aardewerken verzameld door de eigenaar khun Lek Viriyapant. Het imposante gebouw heeft grote aantrekkingskracht voor de Thai vanwege het boeddhistische geloof en herbergt drie verdiepingen. Waarom is het de moeite waard om het Erawan Museum een bezoekje aan te brengen?

Erawan Museum

Wat herbergt het Erawan Museum?

Het primaire idee van het imposante gebouw is het tentoonstellen van de uitgebreide waardevolle oudheden, welke door Viriyapant zijn verzameld. Om deze collectie vazen, keramiek, beelden, voorwerpen van heilige aard en vergane tradities te delen met de Thaise cultuur is het gebouw aangelegd. Een deel van de voorwerpen zijn van grote betekenis waaraan eveneens helende krachten, zegeningen en welvaart aan werden ontleend. Dat is dan ook de reden om juist deze belangrijke artefacten via het museum met de maatschappij en komende generaties te delen.

Waarom een olifant?

In eerste instantie werd het idee geopperd om het gebouw er als een appel te laten uitzien, aangezien dit volgens Westerse tradities een belangrijke deel de geschiedenis van de mens heeft geschapen. Dit ligt compleet anders voor de Thaise cultuur. In de geschiedenis heeft de olifant een essentiële factor gespeeld binnen de cultuur. Daarnaast vormt de drieëndertig hoofdige olifant geheten Airavata binnen de Hindi mythologie de belichaming van God Indra en is het centrum van het universum. Die culturele waarde is dan ook gebruikt om de drie hoofdige olifant van 43 meter hoog op te zetten, zodat de verzamelde objecten als het ware door God Indra worden beschermd.

Driedeling van het gebouw

Binnen de Thaise maatschappij wordt veel waarde gehecht aan het verleden, heden en de toekomst in de vorm van reïncarnatie. Veel mensen zitten daarbij in een groeiproces, waarbij een volgend leven een beter leven zal vormen. Daarnaast vormt de driedeling eveneens de representatie van hel, aarde en hemel. Daarom is het gebouw eveneens ingedeeld in drie verdiepingen, waarbij de olifant over de eerste twee staat. Oftewel de hemel torent ver boven de werkelijkheid uit.

Indrukwekkende opbouw

Bron: Http://geinformeerd.infoteur.nlBron: Http://geinformeerd.infoteur.nl
Men begint de rondleiding in het laagste gedeelte waarbij je via rondleiding en uitleg de vele oudheden kunt bekijken. Geschiedenis en heden komen daarbij samen. Ga je naar het tweede aardse niveau zul je worden verrast door prachtig uitziende met mozaïek ingelegde beelden en twee naar boven leidende slang gevormde trappen. Veel Thaise toeristen vinden het prachtig om hier een foto te nemen. Je wordt eerst om de trap rondgeleid waar eveneens oudheden staan opgesteld. Daarna ga je hogerop. Het is direct de moeite waard om naar boven te kijken. Men wordt verrast door een prachtig gebrandschilderde glazen plafond met de afbeelding van de wereld. Deze ruimte vormt daarmee de wereld zoals wij die kennen. De laatste ruimte van het gebouw wordt beklommen via trappen welke in de poten van de olifant zitten. Halverwege kun je naar buiten kijken zodat je een idee krijgt hoe hoog je zit. Men komt in de buik terecht en wordt verrast met de hemel een tempel in blauw. Het plafond is bewerkt met sterrenstelsels en men kan een groet aan de God Indra maken. Het wordt dan ook wel de plek van bezinning genoemd om zo je eigen leven te bezien.

Een bezoek brengen

Ben je in Bangkok of omstreken dan is het zeker de moeite waard om even naar dit museum af te reizen. Het vormt voor de Thai een belangrijk cultureel gebouw waar jij ook van kunt genieten. Je kunt de complete rondleiding doen voor 300 Bath voor volwassen en 150 Bath voor kinderen. Het vormt een adembenemende tussenstop van jouw verdere vakantie in Thailand.

Locatie Erawan Museum Samut Prakarn

Lees verder

© 2012 - 2021 Geinformeerd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.erawan-museum.com/thai/main.html
  • Afbeelding bron 1: http://geinformeerd.infoteur.nl
Geinformeerd (1.101 artikelen)
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland