InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Gerolstein in de vulkaaneifel heeft natuur en bronwater

Gerolstein in de vulkaaneifel heeft natuur en bronwater

Gerolstein in de vulkaaneifel heeft natuur en bronwater Gerolstein is gelegen in de Vulkaaneifel aan de rivier de Kyll. De bronnen van het Gerolsteiner bronwater zijn wereldberoemd. Gerolsteiner is de grootste bronwaterproducent van Duitsland. Er kan worden getapt uit maar liefst twintig bronnen en dit gaat tot een diepte van tweehonderd meter. De meeste mensen komen echter voor de mooie natuur in dit Vulkanisch middelgebergte met haar uitgestrekte meren en loofbomen. Men kan in dit gebied heerlijk wandelen en fietsen gedurende bijna het hele jaar.

Waar ligt Gerolstein

Het stadje Gerolstein is gelegen midden in de Vulkaaneifel in een dal aan het riviertje de Kyll. De stad kreeg haar stadsrechten in 1337. De stad is gelegen in Rijnland Pals en heeft ongeveer 7.500 inwoners. Boven de stad zien we de ruïne van de Löwenburcht. Van hieruit heeft men een prachtig uitzicht over de Vulkaaneifel. Bezienswaardig is de Evangelische kerk die gebouwd werd tussen 19911 en 1913. In het interieur van de kerk zijn mooie goudmozaïeken te bewonderen. De stad heeft een voetgangersgebied met winkeltjes, restaurants en terrassen. Hier vinden we ook de bron met messing kraan waar mensen een bekertje mineraalwater drinken. De meeste bezoekers komen hier om te wandelen en te fietsen in de omgeving.

De Vulkaaneifel

De vulkaaneifel heeft haar bezoekers dan ook veel te bieden aan natuurschoon. De hellingen rondom de stad bestaan uit dolomiet. Men kan zich niet voorstellen dat dit ooit riffen zijn geweest in een subtropische zee. Voor beoefenaars van de klimsport is hier de klimwand Hustley te vinden. Er is een vergunning nodig om te mogen klimmen. Ook vinden we hier de burcht Gerhardstein. Men komt in eerste instantie niet voor het bronwater maar ontdekt tijdens het verblijf vaak pas het belang hiervan. Er zijn bewijzen gevonden dat de Kelten en de Romeinen al gebruik maakten van de aanwezige bronnen. In de Romeinse tijd was deze plaats belangrijk omdat ze op de route lag naar Trier. Heel interessant is het natuurkundig museum waar men gesteentes en fossielen ziet die stammen uit de Vulkaaneifel.

Wandelen en fietsen

In de omgeving van Gerolstein is het heerlijk om te wandelen. Ook zijn er mooie fietsroutes uitgezet van verschillende zwaarte.

Het bronwater

Tot 10.000 jaren geleden waren er in dit gebied zo'n 350 kraters actief. Al in de achttiende eeuw gingen gevulde kruikjes met bronwater al de grens over naar Nederland waar het water al geliefd was. Basalt, kalksteen, zandsteen, dolomiet van ruim vierduizend jaar oud biedt koolzuurrijk water. Dit water bevat magnesium en calcium. Vooral calcium is van belang voor gezonde botten en tanden terwijl magnesium dient ter versterking van de zenuwen. Het water bevat relatief weinig natrium, chloride en sulfaat. Mineralen neutraliseren de zure eigenschappen van koolzuur en geven het water de juiste smaak. Drie tot vier miljoen flessen worden er dagelijks geproduceerd in de Gerolsteiner fabriek. Er wordt getapt uit twintig bronnen tot een diepte van tweehonderd meter.

De Gerolsteiner Brunnen Gmbh & Co

In dit bedrijf wat werd opgericht in 1888 wordt mineraalwater geproduceerd voor zowel Duitsland als ook voor de Benelux, Japan en de Ver. Staten. Naast mineraalwater wordt ook frisdrank geproduceerd op basis van mineraalwater. Het bedrijf heeft een jaaromzet van 204 miljoen euro. Bij deze onderneming werken 740 werknemers.Het is mogelijk een bezoek te brengen aan het bezoekerscentrum waar men een kijkje achter de schermen kan krijgen.

Mineraalwater

Het bedrijf produceert mineraalwater in drie verschillende soorten te weten:
  • Gerolsteiner mineraalwater met veel kooldioxide
  • Gerolsteiner medium met een beetje koolzuur
  • Gerolsteiner natuur, dit is mousserend

Daarnaast kennen we:
  • Gerolsteiner appelspritzer
  • Gerolsteiner fit
  • Gerolsteiner temperament plus fruit
  • Gerolsteiner mineraalwater plus citroen
  • Gerolsteiner limonade

St. Gero Heilwasser

Naast het mineraalwater kennen we ook het St. Gero heilwasser . Dit is door de staat erkend geneeskrachtig water wat de gezondheid bevordert. St. Gero natuurlijk mineraalwater is een geneesmiddel wat officieel is goedgekeurd volgens de bepalingen van de Duitse geneesmiddelenwet. Het bevordert de gezondheid en werkt heilzaam bij klachten als:
  • Osteoporose
  • Acidose
  • Blaasontsteking
  • Brandend maagzuur
  • Misselijkheid

Overnachten

In de stad en in de directe omgeving zijn hotels te vinden in alle prijsklassen. Maar er zijn ook campings en in de nabijheid van Gerolstein is een Waldferienpark waar men huisjes kan huren. Voor informatie zie: Gerolstein. De afstand vanaf Utrecht bedraagt ongeveer 300 kilometer zodat een bezoekje tijdens een lang week-end mogelijk is. In de herfst kan men hier de mooiste herfstkleuren bewonderen in een bosrijke omgeving en genieten van de Gutbürgerliche Küche.
Gerelateerde artikelen
Vergelijkende test: 7 goedkope mineraalwatersVergelijkende test: 7 goedkope mineraalwatersNederland heeft uitstekend kraanwater, maar supermarkten verkopen steeds meer mineraal- en bronwater uit de fles. Naast…
De bruisende stad SpaHet bekende mineraalwater van het merk Spa komt uit de bijzondere gelijknamige plaats in de Belgische Ardennen. Deze pla…
Spa: natuurlijk mineraalwater en frisdrankSpa: natuurlijk mineraalwater en frisdrankHet mineraalwater Spa is afkomstig van de Belgische Hoge Venen. Daar wordt de waterbron sinds 1889 streng gecontroleerd…
De helende kracht van waterIn Nederland komt drinkwater gewoon uit de kraan. Toch drinken veel Nederlanders liever water uit een fles. Mineraal- en…
Vulkaaneifel: geen ritjes meer met Eifelquerbahn vanaf 2013!Vulkaaneifel: geen ritjes meer met Eifelquerbahn vanaf 2013!Gedurende twaalf jaar hebben heel wat toeristen gebruik kunnen maken van de Eifelquerbahn. Deze trein verbond de steden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Slideshowhd550, Pixabay
  • www.Gerolsteiner.de
  • www.gerolstein.de

Reageer op het artikel "Gerolstein in de vulkaaneifel heeft natuur en bronwater"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 16-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!