InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Grootste steden van Nederland in 2012 en prognose groei

Grootste steden van Nederland in 2012 en prognose groei

Grootste steden van Nederland in 2012 en prognose groei Amsterdam is de grootste stad van Nederland op de ranglijst van 2012. Niet echt verwonderlijk aangezien de stad al jaren de grootste van het land is. Op 1 februari 2012 telde de stad 789.846 inwoners. Ruim meer dan de eeuwige nummer twee Rotterdam die het met iets meer dan 616 duizend inwoners moet doen. Wat zijn verder de grootste steden in Nederland en hoe groot is hun inwoneraantal? Verder kijken we naar de bevolkingsprognose van de top 10 grootse steden van Nederland.

Grootste steden

De lijst van grootste Nederlandse steden vertoont al jaren weinig veranderingen. De volgorde van de topsteden is behoorlijk stabiel, alleen de inwonersaantallen verschillen aanzienlijk over de jaren. Het CBS maakt jaarlijks een prognose van de groei van het aantal inwoners van de steden. Het aantal inwoners in Amsterdam zal volgens die prognose in 2025 met 94.000 zijn gegroeid tot 837.000, een stijging van 12,6 procent.

Zicht op de Domtoren en Buurkerk in Utrecht / Bron: CumulusNL, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Zicht op de Domtoren en Buurkerk in Utrecht / Bron: CumulusNL, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vier grote steden

Van de vier grote steden groeit Utrecht het hardst. Het aantal inwoners zal daar in 2025 met 36 procent zijn gestegen tot 392.000. In Den Haag zal het om een lichtere stijging gaan van 7,7 procent tot 511.000 inwoners. In Rotterdam zal zelfs sprake zijn van een lichte daling (0,8 procent) van het aantal inwoners, tot 580.000.

Eindhoven

Eindhoven telt nu ruim 217.120 inwoners. In 2020 zal het aantal inwoners op kunnen lopen tot 231.000. Dat is één van de conclusies van de geactualiseerde bevolkingsprognoses die bureau BiO uitbracht. Het scenario van de krimpende stad geldt voorlopig dus niet voor Eindhoven.

Tilburg

Begin 2010 telde de gehele gemeente Tilburg 202.090 inwoners, en nu in 2012 zo´n 207.000. Het inwoneraantal zal doorgroeien naar bijna 221.000 inwoners in 2019. Op het eind van de prognoseperiode in 2028 zal het bevolkingsaantal weer wat dalen naar ongeveer 218.000 mensen. De eerste jaren zal er sprake zijn van stevig vestigingsoverschot (meer mensen die in de gemeente Tilburg komen wonen dan er vertrekken) als gevolg van de bouwstromen. Daarna zal er een daling optreden in het vestigingsoverschot. De meeste van de te bouwen woningen komen in de gebieden Oud-Noord, Armhoef/Jeruzalem/Hoogvenne, Koolhoven en Overhoeken.

Almere en Groningen; nek-aan-nek

In Almere is sinds de eerste paal in de grond werd geslagen men bezig met een gestage opmars. De ambities van de stad rijken ver. Op termijn wil de stad zelfs het plekje van Utrecht in de traditionele top 4 van grote steden overnemen. Dat laatste lijkt tamelijk onrealistisch gezien de snelle groei van Utrecht de laatste jaren door de bouw van vinexwijk Leidsche Rijn. Bovendien stagneert in Almere de laatste drie jaar de groei aanzienlijk. De stad in niet populair en er is weinig werk. Het snelgroeiende Groningen zal mogelijk nog dit jaar Almere passeren in inwoneraantal. Een gedachte die enkele jaren terug nog ondenkbaar was. Groningen zal naar verwachting de komende jaren stabiel blijven groeien in inwoneraantal. Dit in tegenstelling tot het achterland van Groningen dat waarschijnlijk de komende jaren te maken krijgt met krimp.

Nijmegen

De stad Nijmegen blijft doorgroeien. De verwachting is dat de stad in 2020 tussen de 169.500 en 177.500 inwoners heeft, afhankelijk van het aantal woningen dat gebouwd wordt. De groei van de bevolking is vooral mogelijk door het bouwen van een nieuwe wijk in de Waalsprong. De verwachting van Nijmegen is in overeenstemming met de eerder gemaakte Regionale Bevolkingsprognose 2009-2040 van het CBS. Daarin is de studentenstad Nijmegen een van de sterkst groeiende gemeenten in Nederland, met een groei die naar verwachting boven de vijf procent uitkomt.

Haarlem

Haarlem telt in 2020 iets meer dan 151.000 inwoners. Dat is de belangrijkste uitkomst van de nieuwste bevolkingsprognose. Deze prognose van Haarlem schetst ook de verwachtingen voor de vijf stadsdelen, de negen wijken en alle leeftijdsgroepen. Half mei 2010 begroette Haarlem de 150.000e inwoner. Een groots moment, want Haarlem bereikte dat magische aantal voor het laatst in 1993. Haarlem kreeg daarna enkele jaren van achteruitgang. De nieuwe prognose voorspelt een kleine groei naar 152.300 inwoners in 2020. Het inwonertal zal pas gaan stijgen na 2015. De vijf jaren daarvoor blijft het stabiel.

Toplijst grootste steden

Hoe ziet de toplijst van grootste steden van Nederland eruit? Wij hebben alle steden met meer dan 100.000 inwoner voor u op een rijtje gezet.

NrStadInwoneraantal
1Amsterdam 789.846
2Rotterdam 616.250
3Den Haag 501.725
4Utrecht 316.448
5 Eindhoven 217.120
6Tilburg 207.406
7Almere 193.303
8Groningen 192.735
9Breda 176.562
10Nijmegen 165.127
11Enschede 157.943
12Apeldoorn 157.057
13Haarlem 151.927
14Arnhem 149.272
15Amersfoort 148.404
16Zaanstad-Zaandam 148.339
17Haarlemmermeer-Hoofddorp 143.893
18Den Bosch 141.993
19Zoetermeer 122.300
20Zwolle 121.602
21Maastricht 121.010
22Dordrecht 118.902
23Leiden 118.714

Lees verder

© 2012 - 2019 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Top 10 Grootste steden van Nederland 2016Top 10 Grootste steden van Nederland 2016Wat zijn de grootste steden van Nederland nu in 2016? En wat is de grootste stad van Nederland? Hier een lijst van de gr…
Top 10 steden en stedentripsTop 10 steden en stedentripsAltijd al willen weten welke steden wereldwijd de grootste zijn? En wat de grootste steden van Europa en de grootste ste…
Citymarketing: promoten van een stad door een sloganCitymarketing: promoten van een stad door een sloganJe stad promoten door middel van een pakkend motto in de hoop toeristen en bedrijven aan te trekken. Dat is citymarketin…
Gemeente ArnhemArnhem is de tweede grootste stad van Gelderland. Deze Hoofdstad van Gelderland maakt deel uit van Stadsregio Arnhem-Nij…
Burgemeesters grote steden Nederland: Cohen, Aboutaleb e.aBurgemeesters grote steden Nederland: Cohen, Aboutaleb e.aMet de installatie van Ahmed Aboutaleb als burgemeester van Rotterdam in januari 2009 is een grote stad van Nederland we…
Bronnen en referenties
  • http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2011/2011-3419-wm.htm
  • Afbeelding bron 1: CumulusNL, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Grootste steden van Nederland in 2012 en prognose groei"

Reactie

Willem, 23-11-2014 09:36 #1
Intussen is het weer veranderd.

Volgens het CBS zal bijvoorbeeld Rotterdam tot 2032 wel degelijk ieder jaar groeien. Zie http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/bevolkingstrends/archief/2012/2013-bevolkingstrends-groei-grote-steden-art.htm?RefererType=RSSItem

Verder staat in het artikel dat voor Amsterdam de bevolking groeit van 789.846 naar 837.000 en dit zou een groei van 94.000 zijn!?

Het blijft natuurlijk sowieso de vraag in hoeverre dit soort aantallen zich echt laat voorspellen. Je ziet vaak dat om de paar jaar er weer een bijstelling van de cijfers plaatsvindt. Groei is afhankelijk van veel factoren, waaronder woningbouw. Als een grote stad besluit veel nieuwe huizen te bouwen in Vinex(-achtige) wijken dan zal dit ongetwijfeld leiden tot nieuwe bewoners. Ook moet rekening gehouden met de aanzuigende werking van met name de 4 grote steden op arbeidsmigranten uit bijvoorbeeld oost-Europa.

Infoteur: Pernambuco
Laatste update: 29-10-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Reacties: 1
Schrijf mee!