InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Wagenborg Passagiersdiensten, overvaren naar Ameland

Wagenborg Passagiersdiensten, overvaren naar Ameland

Wagenborg Passagiersdiensten, overvaren naar Ameland Wie op vakantie wil naar Ameland, zal eerst met de boot over moeten varen. Deze boottocht wordt verzorgt door de organisatie Wagenborg Passagiersdiensten. Lopend of met de fiets is het ten aller tijden mogelijk om over te varen. Wil je echter met de auto overvaren? Dan dien je eerst een plekje te reserveren. Vooral in het hoogseizoen is dit nodig.

MS Oerd en MS Sier

Wie naar Ameland wil, zal te allen tijde moeten varen. De boottochten naar Ameland worden verzorgd door Wagenborg Passagiersdiensten. Wagenborg Passagiersdiensten is een onderdeel van de Koninklijke Wagenborg. Zij zorgen voor dagelijkse passagiersdiensten tussen Holwerd en Ameland. Wagenborg heeft 2 boten die meerdere keren per dag varen tussen Holwerd en Ameland, MS Oerd en MS Sier.

MS Oerd
Bouwjaar2003
Lengte73.20 m
Breedte15.90 m
Maximum snelheid19
Maximum aantal personen1200
Maximum aantal auto's72
Motoren4 x 745 KW

MS Sier
Bouwjaar1995
Lengte73.20 m
Breedte15.90 m
Maximum snelheid19
Maximum aantal personen1200
Maximum aantal auto's72
Motoren4 x 650 KW

Duur van de overtocht

De overtocht naar Ameland duurt gemiddeld 45 minuten. Uiteraard kan dit soms iets langer of korter zijn. Dit heeft vooral te maken met de hoogte van het water, en de stroming. Beide boten die varen tussen Ameland en Holwerd, zijn voorzien van een zonnedek. Zo heb je een prachtig uitzicht over de Waddenzee tijdens de boottocht, en met een beetje geluk kun je zelfs een zeehond spotten. Verder is op allebei de boten een groot restaurant, met voldoende zitplaatsen te vinden. In dit restaurant hangen televisieschermen waarop je de gehele boottocht kunt volgen. Ook kun je hierop het nieuws, en het weerbericht van Ameland volgen.

Reserveren

Op Ameland zijn auto's toegestaan. Indien je met de auto over wilt varen, is het aan te raden om tijdig te reserveren. Het beste moment voor het reserveren van de overtocht, is direct bij het vastleggen van je accommodatie op het eiland. Reserveren kan zowel online als telefonisch. Wanneer je online wilt reserveren, dien je hiervoor eerst een account aan te maken. Bij de reservering moet je een aantal gegevens bij de hand hebben:
  • Naam en adres
  • Datum van de heen- en terugreis
  • Kenteken van de auto

Caravans en fietsendragers

Ook wanneer je een caravan mee wilt nemen, of een fietsendrager achter de auto hebt, moet je dit aangeven bij de reservering. Evenals het aantal personen waarmee je reist. Wanneer je hebt gereserveerd, dien je een half uur voor het vertrek van de boot aanwezig te zijn. Indien je over wilt varen zonder auto, hoef je dit niet van tevoren te reserveren. Ook voor een fiets hoeft niet te worden gereserveerd. Goed om te weten is dat je altijd reserveert voor de heen- en terugreis. Alle prijzen die bij het reserveren worden vermeld, zijn dus bedoeld voor een retour. Reserveren voor alleen een enkele reis is niet mogelijk.

E-tickets

Wanneer je niet met de auto naar het eiland wilt, hoef je ook geen plekje te reserveren op de boot. Om tijd te besparen, is het wel mogelijk om via internet een E-ticket aan te schaffen voor de overtocht. Zo hoef je niet in de rij te staan voor een kaartje. Je kunt een E-ticket kopen voor personen, maar ook voor de hond, fiets of kar zijn online tickets te bestellen. Wanneer je een E-tickets koopt inclusief zomertarief, kun je het kaartje het gehele jaar door gebruiken. Een ticket dat je alleen met basistarief koopt, kan alleen buiten de zomerperiode worden gebruikt. Deze zijn namelijk geldig tussen 1 oktober en 31 maart. De aangeschafte tickets dienen te worden gebruikt in het jaar van aanschaf. Daarna zijn ze verlopen, en kan er helaas geen geld retour worden gegeven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wpd.nl

Reageer op het artikel "Wagenborg Passagiersdiensten, overvaren naar Ameland"

Reactie

G. Eggink, 27-03-2014 22:16 #1
Wat kost het als ik mijn fietsendrager meeneem? Reactie infoteur, 29-03-2014
Beste,

De kosten voor een fietsendrager zijn €9,25. Deze prijs geldt voor de heen- en terugreis in 2014, en is inclusief de fietsen.

Met vriendelijke groet,
Denn

Infoteur: Denn
Laatste update: 11-04-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Reacties: 1
Schrijf mee!