InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Zuiderzee Museum museumpark

Zuiderzee Museum museumpark

Zuiderzee Museum museumpark Toen de dijk Enkhuizen-Lelystad werd aangelegd, werd er ook een schiereiland aangelegd als werkeiland. Toen de dijk klaar was en het werkeiland niet meer nodig was, werd een nieuwe bestemming gevonden voor dit werkeiland: het Zuiderzeemuseum. Het Zuiderzeemuseum is het openluchtmuseum van Enkhuizen.

Museum

Het Zuiderzee Museum is een heerlijk openluchtmuseum. Prachtige authentieke huisjes, vaak met de deur open zodat je erin kunt kijken en je je er een voorstelling van kunt maken hoe de mensen in deze huisjes leefden. Overal hangen netten te drogen en hier en daar vind je ook een rek waar vis op hangt te drogen. Prachtige straatjes, met vaak ook een aantal 'figuranten' in klederdracht.

Hapje mee eten

Regelmatig wordt in zo'n huisje een authentieke maaltijd gekookt, zoals dat vroeger ging, en als je er toevallig rond 12 uur 's middags bent, kun je een hapje mee eten. Mocht dat toevallig niet in je tijdschema passen, dan kun je eten in het restaurant van het museum.

Spelletjes

Vroeger, lang voordat de pc werd uitgevonden, speelden de kinderen op straat. Ook dat valt in het Zuiderzeemuseum te bezichtigen, want er liggen bijvoorbeeld hoepels. Met die hoepels mag je spelen. En als je dat ooit gedaan hebt, verleer je dat niet.

Dat blijkt, want alle oma's die langs die hoepels komen, kunnen er niet vanaf blijven. Ze beginnen er onmiddellijk mee te spelen en ze hebben het niet verleerd.... Kinderen kunnen bij de touwslager leren een eigen springtouw te maken.

Bootje

Bij de entreeprijs ingegrepen is een ook tochtje met een open bootje, waar de bootsman zich flink voor moet inspannen, want hij boomt je door de grachtjes van het Zuiderzeemuseum.

Bereikbaarheid

Het Zuiderzeemuseum is per boot bereikbaar
  • vanaf de parkeerplaats (volg gewoon de borden 'Zuiderzeemuseum)
  • vanaf het Station NS in Enkhuizen
  • en als je er een lange en complete dagtocht van wilt maken, kun je vanaf station Hoorn met de museumstoomtram naar Medemblik en vanaf Medemblik met de museumboot naar Enkhuizen.

De moeite waard

Naast al het moois dat het openlucht museum te bieden heeft, heb je vanaf de dijk die van het aankomsthaventje naar het museumdorpje loopt, een prachtig uitzicht over het IJsselmeer. Dit is een ideaal uitstapje voor zomerse dagen. Het museum is goed rolstoeltoegankelijk, ook de sanitaire voorzieningen zijn berekend op rolstoelers.

Wanneer

Het museumpark is het gehele jaar geopend, maar in de periode van 29 oktober t/m 30 maart zijn er geen 'echte' bewoners en geen ambachtslieden. Er zijn wel winteractiviteiten, zoals een ijsbaan (15 december t/m 13 januari).

Toegangsprijzen

De onderstaande toegangsprijzen zijn geldig van 28 maart 2015 t/m 25 oktober 2015:

Volwassene15,00
Kind 0-3 jaargratis
Kind 4-12 jaar10,00
Gezinsprijs (2 ouders en maximaal 3 kinderen tot 12 jaar)40,00
CJP10,00
Museumkaartgratis
Vrienden van het Zuiderzeemuseumgratis
Parkeren5,00

Dagtochtje

Als je Noord-Holland bezoekt is het Zuiderzee Museum beslist een plaats die je bezoeken moet. En als je in Noord-Holland woont dan moet je er zeker een keer geweest zijn!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zuiderzeemuseum: leven langs de binnenzeeZuiderzeemuseum: leven langs de binnenzeeNog altijd varen er vissersboten over het IJsselmeer en gaan vissers via de sluizen in de Afsluitdijk op visvangst in de…
De Durgerdammer ijsvissers: overleven op een ijsschotsDe Durgerdammer ijsvissers: overleven op een ijsschotsRuim twee weken overleefden zij in januari 1849 op een ijsschots in de Zuiderzee: Durgerdammer visser Klaas Bording en z…
Enkhuizen: Musea en galeriesIn de historische VOC-stad Enkhuizen zijn drie musea te vinden die in elk geval de moeite waard zijn: Het Zuiderzeemuseu…
Enkhuizen: de havens, de Houtribdijk en het NaviductDe havens spelen in Enkhuizen een belangrijke rol. In de Gouden Eeuw was de noodzaak groot om nieuwe havens te maken: ve…
Enkhuizen: geschiedenis in jaartallenEnkhuizen is de stad van de Drommedaris, en van de Enkhuizer Almanak. Enkhuizen is Haringstad, vanwege haar verleden als…
Bronnen en referenties
  • www.zuiderzeemuseum.nl

Reageer op het artikel "Zuiderzee Museum museumpark"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagtochtjes
Schrijf mee!