InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Vuurwerkvrije bungalowparken: geen geknal in oudejaarsnacht

Vuurwerkvrije bungalowparken: geen geknal in oudejaarsnacht

Vuurwerkvrije bungalowparken: geen geknal in oudejaarsnacht Vuurwerkvrije bungalowparken waar geen geknal is in de oudejaarsnacht. Ze bestaan. Landal Greenparks biedt al vanaf 2008 jaar bungalowparken aan waar met de jaarwisseling geen vuurwerk wordt afgestoken. Die parken waar geen vuurwerk mag worden afgestoken, zijn erg in trek. Zo’n tweeduizend mensen kunnen per jaarwisseling terecht in zo’n waar het stil is tijdens de jaarwisseling. Wie toch vuurwerk afsteekt, wordt door een beveiligingsmedewerker in de kraag gevat.

Vuurwerkvrije jaarwisseling in een bungalowpark

Er zijn een aantal vuurwerkvrije parken in Nederland waar tijdens de jaarwisseling geen vuurwerk mag worden afgestoken. Voor mensen met bijvoorbeeld honden is dat ideaal. Maar ook veel mensen met kinderen willen graag zonder geknal het nieuwe jaar inluiden.

Waar kun je de jaarwisseling doorbrengen zonder geknal?

Landal Greenparks begon drie jaar geleden met het aanbieden van vuurwerkvrije parken. Meestal zijn ze al maanden voor de jaarwisseling volgeboekt. Wie dus ook graag zonder geknal van 31 december naar 1 januari wil, doet er goed aan om op tijd te reserveren. In de jaarwisseling van 2011 op 2012 brachten zo’n tweeduizend mensen op die manier de jaarwisseling door. Ze doen dat in parken op de Veluwe en in Drenthe.

Extra beveiligingsmensen

Om er voor te zorgen dat er ook echt niet geknald wordt op de parken zijn er extra beveiligingsmensen op de parken aanwezig. Zij grijpen in als er toch personen zijn die iets willen afsteken. Landal zou nog wel veel meer “stille parken” willen, maar ze doen dat alleen als ze kunnen garanderen dat het er dan ook echt stil is. In de Achterhoek had Landal ook zo’n park opgezet, maar toen bleek dat er in de buurt met carbid werd geschoten. Dat gebeurde dan wel niet op het park zelf, maar carbidschieten geeft zo’n herrie dat daarmee een stil park niet langer stil is. Daarom werd dat park van de lijst gehaald en prijst de organisatie het niet meer aan als vuurwerkvrij.

Oudejaarshuisjes gooien ook roet in het eten

Bij andere parken is een ander gebruik een probleem, namelijk dat van de oudejaarshuisjes. Dat is een traditie waarbij in de kop van Overijssel huisjes worden gebouwd, waarin jongeren samen de jaarwisseling in door brengen. Maar het zijn geen gewone huisjes, maar keten, karren en zelfgebouwde hutten die in het weekend voor de kerst worden gebouwd en pas na oud- en nieuw weer verdwijnen. Al die bouwwerken worden met alle mogelijke vervoermiddelen als tractoren en bouwkranen vervoerd en dat geeft veel lawaai. Datzelfde lawaai wordt ook weer gemaakt als de huizen weer worden versleept na de jaarwisseling. Overigens mag die traditie alleen tot 1 januari van de gemeente van de dorpen Sint Jansklooster, Vollenhove en Blokzijl. De traditie van de oudejaarshuisjes is trouwens nog een overblijfsel uit de tijd dat de dorpen aan de voormalige Zuiderzee nog een vissersvloot hadden. Vissers hadden geen tijd om thuis oud- en nieuw te gaan vieren. Daarom bouwden ze hutjes waar ze samen de jaarwisseling doorbrachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vier de feestdagen bij Landal GreenparksVier de feestdagen bij Landal GreenparksVeel mensen kiezen tijdens de feestdagen voor een verblijf op Landal Greenparks. Deze vakantieaanbieder met ruim 70 park…
Voor- en tegenstanders over zelf vuurwerk afstekenVoor- en tegenstanders over zelf vuurwerk afstekenHet afsteken van vuurwerk door particulieren kent voor -en tegenstanders. Beiden hebben argumenten om hun mening te onde…
Vakantiepark de LommerbergenOp de Lommerbergen kunt u genieten van een heerlijke vakantie in Nederland. De Lommerbergen ligt in de kleine sfeervolle…
Landal Greenparks: Mooie bungalowparken midden in de natuurLandal Greenparks heeft inmiddels naam opgebouwd in Nederland als het gaat om fraaie bungalowparken in een mooie natuurl…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Landal Greenparks

Reageer op het artikel "Vuurwerkvrije bungalowparken: geen geknal in oudejaarsnacht"

Reactie

Fam Strijker, 13-10-2014 12:54 #1
Mijn tip: Villapark de Weerribben! Vorig jaar hier geweest met mijn gezin en onze honden hebben het hier top gehad! Tijdens de jaarwisseling wordt alleen aan de hoofdweg wat vuurwerk afgestoken, rest van het park vuurwerk vrij. Onze honden zijn als de dood voor vuurwerk en zijn hier rustig de jaarwisseling doorgekomen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 15-11-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Vuurwerk
Reacties: 1
Schrijf mee!