InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Goedkope vakantie-ideeën bij jou in de buurt

Goedkope vakantie-ideeën bij jou in de buurt

Vakanties zijn goed voor stressbestrijding, productiviteit en je gezondheid. Jammer genoeg gaan veel mensen niet op vakantie omwille van tijd- of geldgebrek. Gelukkig zijn er ook manieren om van de voordelen van een vakantie te genieten, terwijl je toch minder tijd of geld nodig hebt dan voor een traditionele vakantie. Voor mensen met weinig tijd, of een lege bankrekening, zijn de volgende ideeën misschien wel een optie.

Neem een rustige dag

Zet je telefoon een volledige dag uit, en laat ook je laptop eens een dagje staan. Dit zorgt ervoor dat je de dagelijkse stress even opzij kan zetten, en kan relaxen. Zeg tegen je vrienden en collega's dat je een dag of weekend weg zal zijn, en heb thuis je eigen vakantie. Je kan hiervan gebruik maken om eens een goed boek te lezen, een nieuwe relaxatietechniek te oefenen, of een thuis-kuuroord op te richten.

Speel toerist in je eigen dorp

Je zou er versteld van staan wat er allemaal te beleven valt in je eigen dorp of stad. Ga eens langs de toeristische dienst, en plan een uitstapje alsof je volledig nieuw bent in de streek. Probeer restaurantketens, winkelcentra e.d. te vermijden, en ga op zoek naar die dingen die je al lang eens wou doen, of waar je misschien zelfs nog nooit van gehoord had.

Ga op hotel

Het kan ook verrassend ontspannend zijn om eens in een hotel vlakbij te logeren. Veel mensen denken: waarom geld uitgeven aan een hotel als je vlakbij gratis in je eigen bed kan slapen? Maar een hotel heeft veel dingen die we thuis niet hebben zoals room service, die kleine zeepjes op je kamer, zwembaden, bubbelbaden, sauna's, leuke attracties op wandelafstand,... Het komt er op neer dat je je kan uitleven in een propere, mooi uitziende omgeving zonder je iets te moeten aantrekken van hopen was of rommel die rondslingeren die je er de hele tijd aan doen denken wat je nog allemaal zou moeten doen. Je kan zelfs zo lang slapen als je wil zonder dat iemand je komt storen, en toch nog een uitgebreid ontbijt aantreffen dat je niet eens zelf hebt moeten klaarmaken.

Bezoek een kuuroord

Heb je niet genoeg geld of tijd voor een traditionele vakantie, dan kan je voor een fractie van de kost, en voor maar een paar uur naar een kuuroord gaan. Hier kan je een heerlijke massage krijgen die je lichaam zal ontspannen en je geest volledig tot rust brengen. Wil je jezelf echt verwennen, dan ga je een hele namiddag of zelfs een hele dag. Je kan je huid en je gezicht laten verzorgen, en genieten van verschillende soorten baden. Als je daarna thuiskomt, en nog even met een film of boek in bed kruipt, zal je het gevoel hebben dat je een zalige vakantie hebt gehad, hoewel het je amper iets gekost zal hebben. En dat op zich kan er vaak al voor zorgen dat je minder stress hebt.

Een dagje in je pyjama

Blijf gewoon een dagje thuis, en loop heel de dag rond in je pyjama, Zo kan je ontspannen en doen wat je zelf wil. Uren surfen op het internet, films kijken op je tv, kruiswoordpuzzels maken, een paar zakken chips verslinden, de hele Star Wars-trilogie kijken, ... Het behoort allemaal tot de mogelijkheden, je doet gewoon waar je zelf zin in hebt, zonder je iets van iemand anders te moeten aantrekken. De pyjama is natuurlijk geen verplichting, maar bepaalt een beetje de sfeer. Het zorgt voor een achtergrond van ontspanning en relaxatie en eens lekker lui niets doen. Soms is zo'n dagje alles wat je nodig hebt om je batterijen terug op te laden.
© 2011 - 2019 Superfrostie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goedkope vakantie-ideeën bij jou in de buurt"

Infoteur: Superfrostie
Gepubliceerd: 30-10-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!