InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Fietsen langs de Linge

Fietsen langs de Linge

Fietsen langs de Linge is razend populair, vooral in de bloesemtijd. Als je er dan op een mooie dag in het weekend op uitgaat, heb je het rijk bepaald niet alleen. Als je langs de Linge fietst lijkt het of je door een mooi plaatjesalbum rijdt: Nederland op zijn best. Riviertje, weitjes, knotwilgen, boomgaarden, af en toe een molen en mooie oude dorpjes, waarvan je de kerktoren vaak al uit de verte ziet.

De Linge

De Linge (wat "lange" betekent) heeft een lengte van ruim 108 km vanaf het Pannerdens kanaal bij Doornenburg tot aan de Merwede bij Gorinchem. Daarmee is de Linge de langste, geheel Nederlandse rivier. Oorspronkelijk was de Linge een zijtak van de Waal. Vlak na 1300 werd er echter bij Tiel een dam in de Linge gelegd. Tussen Geldermalsen en Gorinchem is de Linge op zijn mooist, een fraai kronkelend riviertje. Het deel ten oosten van Tiel is echter grotendeels gegraven, waardoor dit stuk rechter en minder idyllisch is. De Linge en omgeving trekt veel toerisme vanwege de fruitboomgaarden en de mogelijkheid van kanovaren tussen Geldermalsen en Leerdam.

De fietsroutes langs de Linge

Sinds de invoering van het knooppunten systeem voor fietsers, heeft de ANWB tal van bestaande, bewegwijzerde routes met bordjes opgeheven, zoals de Lingeroute en de Lingelusthofroute. Maar ook zonder dat je de knooppunten weet, kom je altijd waar je wezen wilt. Gewoon met de muziek mee! Dat betekent zo dicht mogelijk langs de Linge blijven en achter de andere fietsers aan. Wij fietsten een rondje van Leerdam naar Geldermalsen, zo'n 40 km. Deze fietstocht kun je uitbreiden met een rondje Leerdam/Gorinchem. Het is echter wel zo dat de route tussen Leerdam en Arkel over een weg met vrij veel autoverkeer voert. In Leerdam is er bij de Glasfabriek een enorm groot parkeerterrein, waar je je auto gratis kunt parkeren en je meteen vlakbij de route zit.

Onderweg langs de Linge

Asperen

In het oude plaatsje Asperen liggen drie 19-eeuwse forten, die deel uitmaakten van de Hollandse Waterlinie. De gothische toren van de 15-eeuwse Kruiskerk deed eveneens dienst als verdedigingswerk. Bij de forten is er een grote uitspanning, waar veel fietsers en wandelaars neerstrijken.

Appeldijk

Wij fietsten van Asperen naar Gellicum, Rumpt, Enspijk en Deil en vervolgens terug naar Enspijk om met het pontje over te steken. Daardoor misten we het grootste stuk van de Appeldijk tussen Tricht en Beesd. De Appeldijk is op zijn mooist in de bloesemtijd. We deden dat omdat bij het keerpunt van de route waar je weer richting Leerdam gaat aan de andere zijde van de Linge er een gigantische omleiding is en we wilden de idylle van de fietstocht niet verstoren met opbrekingen, grote gele borden en andere stoorzenders.

Acquoi en Beesd

Als je vanaf de andere zijde van de Linge de dorpjes Acquoi en Beesd ziet liggen, vallen hun respectieve logge, stompe kerktorens meteen op. Die van Acquoi staat bovendien nog scheef (115 cm uit het lood). Deze 15-eeuwse toren wordt ook wel de Betuwse toren van Pisa genoemd. Het boekje van de ANWB en ook lingeweb.nl (op deze site veel informatie over alle dorpen en stadjes in de Lingestreek) maken melding van een graf van mevrouw Pisa onder de scheve toren van Acquoi. Verder wordt er niet op ingegaan en misschien is dit Betuwse humor?! Beesd is een langgerekt dorp met lindebomen voor de huizen.

Terrasjes, theetuinen, taveernes

Soms heb je van die fietstochten, waarbij je na twee uur nog geen kroeg bent tegengekomen. Langs de Linge is er echter geen gebrek aan etablissementen. De één nog leuker gelegen dan de ander. Vaak direct aan het water, vlakbij een boomgaard of met uitzicht op een sappig weitje met koeien. Voor de lunch kwamen wij terecht bij Hotel De Os en het Paard, gevestigd in het oude gemeentehuis van het plaatsje Deil. Vanaf het terras kijk je op een stuk land met witte bloesembomen, waar een paar paarden lopen en daarachter de Linge. Je moet hier overigens geen haast hebben, want door onderbemanning moet je lang hunkeren naar je uitsmijter of wat je dan ook besteld hebt.

Pontjes

Op het traject Leerdam/Gorinchem zijn er een paar pontjes: Arkel/Spijk en Heukelum/Oosterwijk. Wij namen het pontje van Enspijk naar Mariënwaerdt. Bij de aanmeerplaats in Enspijk hangt een schommel aan een grote, oude boom. Als je toch moet wachten, is het heerlijk om dat al schommelend te doen. De veerman had het verschrikkelijk druk en meldde dat daardoor zijn lunch erbij was ingeschoten. Maar over zijn inkomsten had hij niet te klagen: een euro per persoon en dat de hele dag door!Landgoed Mariënwaerdt met prachtige lanen en eeuwenoud bos was vroeger een klooster.

Bloesem

Het is altijd mooi om langs de Linge te fietsen, maar in de bloesemtijd is het hier echt prachtig. Onze Oosterburen zijn hier inmiddels ook achtergekomen, want we kwamen er heel wat tegen! Er is een speciale website www.bloeseminfo.nl met veel informatie over de beste tijd om van de bloesem te genieten, informatie over de omgeving, culturele uitstapjes in de regio, restaurants, overnachtingsmogelijkheden, fiets- en wandeltochten, fietsverhuur etc. En wat heel leuk is: een bloesem webcam. Je kunt nu thuis vanuit je luie stoel eerst de actuele stand van de bloesem bekijken, alvorens op stap te gaan. Je ziet dan ook af en toe een nietsvermoedende fietser langs de fruitboompjes coursen. Grappig toch?!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Anwb

Reageer op het artikel "Fietsen langs de Linge"

Infoteur: Plato
Laatste update: 09-04-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Fietsen
Schrijf mee!