InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Het logiesdrecreet voor vakantiewoningen (BE)

Het logiesdrecreet voor vakantiewoningen (BE)

Wie vanaf 2011 een vakantiewoning wenst te verhuren, moet rekening houden met het nieuwe logiesdecreet. Wat houdt dit decreet in, en wat moet er gebeuren? Sinds 2010 bestaat voortaan één regelgeving voor alle verblijfsvormen op de toeristische markt: Het logiesdecreet. Het omvat regelgeving voor hotels, recreatieve domeinen in open lucht, gastenverblijven, vakantielogies en vakantiewoningen. Wat betekent het logiesdecreet voor deze laatste categorie?

Een vakantiewoning is een “uitgeruste woning, studio of appartement, waarvoor een persoonlijk gebruiks-recht wordt verleend. De toerist krijgt de mogelijk¬heid om zelf zijn maaltijden te bereiden.” Sinds de invoering van het Logiesdecreet is de term "vakantiewoning" alsook varianten zoals "vakantieappartement", "vakantiestudio", "vakantieflat", beschermd en woningen mogen enkel nog onder deze benaming aangeboden worden wanneer zij daadwerlijke bij Toerisme Vlaanderen aangemeld zijn.

Aanmelden

Iedereen die vanaf 2011 in het Vlaamse gewest een vakantiewoning wil verhuren, moet deze woning aanmelden of vergunnen bij Toerisme Vlaanderen. Een niet-aangemelde vakantiewoning, of deze nu aangeboden wordt door een particulier of door een toeristisch verhuurkantoor, mag bijgevolg niet meer verhuurd worden! Doel van deze aanmelding is om de consument een zekere garantie inzake veiligheid, comfort, hygiëne en onderhoud te bieden tijdens zijn vakantie. De aanmelding is verplicht van zodra men aan de buitenwereld bekend maakt dat de woning te huur wordt aangeboden. Wie zijn vakantiewoning enkel verhuurt aan vrienden of familie, en hieromtrent geen publiciteit maakt, dient zijn woning dus niet aan te melden bij Toerisme Vlaanderen.

Een uitbater die zijn vakantiewoning aanmeldt, geeft hierbij aan dat de woning voldoet aan de vereiste normen van veiligheid en comfort. Zo moet er verplicht een rookmelder aanwezig zijn in de vakantiewoning, om de veiligheid te garanderen.

De aanmelding kan digitaal via het VLIS-systeem dat terug te vinden is op de website van Toerisme Vlaanderen. Dit moest ten laatste tegen 31 december 2010 gebeuren als men in 2011 wil verhuren. Opgepast, wie meer dan 1 vakantiewoning te huur wil aanbieden, dient alle panden afzonderiljk aan te melden!

Vergunnen

De vergunning van de vakantiewoning is niet verplicht. Wie hiervoor kiest, zal aan zijn vakantiewoning sterren toegekend zien worden. Deze sterren geven de comfortklasse aan waarin de woning valt. Een vakantiewoning kan 2 tot 5 sterren krijgen, op basis van facultatieve en verplichte normen. Bijkomend voordeel van vergunning is dat men een vergunningsteken ontvangt dat aangebracht kan worden aan de vakantiewoning, en dat de woning opgenomen wordt in de publiciteit van Toerisme Vlaanderen. De lijst van vergunde vakantiewoningen komt ook op de website van Vlaanderen Vakantieland te staan. Als tegenprestatie dient de uitbater van de vakantiewoning ervoor te zorgen dat de woning prima in orde is: er moet aan heel wat eisen voldaan worden om een optimaal comfort te bieden. Zo zijn er richtlijnen voor de hoeveelheid servies, de aanwezigheid van schoonmaakvoorzieningen, de hoeveelheid zit- en slaapgelegenheid, en zo verder.

Meer weten?

Wie vragen heeft omtrent het nieuwe logiesdecreet, kan een gratis brochure downloaden via www.toerismevlaanderen.be.
Gerelateerde artikelen
Een appartement huren aan de Belgische kustDe Belgische kust is nog steeds een populaire vakantiebestemming voor binnen- en buitenlanders. Kies je logies zorgvuldi…
Een appartement aan de kust inrichtenEen appartement aan de kust inrichtenEen tweede verblijf of vakantie-appartement aan de kust vraagt een andere inrichting dan een huis voor permanente bewoni…
Beleggen in vastgoed: het kopen van een appartement aan zeeBeleggen in vastgoed: het kopen van een appartement aan zeeEen belegging in een appartement aan zee doe je meestal om twee redenen: om te verhuren of om er zelf tijd door te breng…
Investeren in vastgoed aan zeeInvesteren in vastgoed aan zeeDe zee en het strand associëren zowel Belgen als Nederlanders met vakantie. De stranden aan de Noordzee zijn dan ook moo…
Bronnen en referenties
  • www.toerismevlaanderen.be

Reageer op het artikel "Het logiesdrecreet voor vakantiewoningen (BE)"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 26-01-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!