InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Op vakantie in Nederland

Op vakantie in Nederland

Elk jaar komen er veel toeristen naar Nederland, maar u heeft vast zelf ook nog niet alles van Nederland gezien. Nederland heeft prachtige natuurgebieden en bijzondere steden. Er zijn veel verschillende mogelijkheden qua overnachtingen en vaak bespaart u een hoop geld doordat u geen vliegtickets hoeft te kopen, maar beleeft u net zo'n vakantiegevoel als dat u in het buitenland zou hebben.

De reis naar uw vakantiebestemming

Waar u ook naar toe gaat in het buitenland, het zal bijna altijd verder reizen zijn dan een vakantie in Nederland. Als u bang bent om te vliegen en/of u heeft kinderen die wagenziek zijn dan is het ideaal om in eigen land vakantie te vieren. Als u met het vliegtuig gaat bent u vaak veel tijd kwijt alleen al om op tijd op het vliegveld te zijn en het vliegen naar de bestemming toe.
U hoeft helemaal niet ver te reizen om toch het ultieme vakantie gevoel te krijgen. Buitenom de auto kunt u binnen Nederland ook prima op vakantie door gebruik te maken van het openbaar vervoer of met de fiets.

Waar in Nederland?

Dat ligt helemaal aan waar u een vakantie gevoel van krijgt. De ene wil het liefst bij een tent de hele dag een boek lezen de ander wil zoveel mogelijk dingen in de nabije omgeving kunnen doen en slapen in een luxe hotel. Als u wilt genieten van rust en natuur zouden bijvoorbeeld de Veluwe, Dwingeloo of één van de wadden eilanden perfect kunnen zijn. Let wel op dat sommige campings op de wadden eilanden in de zomer vaak bezocht worden door jeugd.
Als u meer van de stad houdt en dingen wilt bezoeken kunt u kijken naar hotels in de grotere steden of een stad net daarbuiten.
Bent u meer van beide maar wilt u wel echt toeristisch zijn? Dan kan Volendam erg leuk zijn om te bezoeken evenals Scheveningen. Bij Volendam ziet u de haven, er zijn wat winkels en u kunt het rustige plaatsje Marken bezoeken. Bij Scheveningen vind u het strand, de boulevard, theater, sea-life en u bent vlakbij het Omniversum, Madurodam en nog veel meer.

Klimaat

In het hoogseizoen zijn bijna alle vakantiebestemmingen in Nederland druk bezocht. Echter is het dan vaak wel het warmste weer. Als u geen kinderen heeft kunt het beste kiezen om net twee weken voor of twee weken na de schoolvakanties te gaan. In Nederland loopt u altijd wel risico wat het weer betreft, maar rond die tijd zijn de reizen vaak net nog iets goedkoper en maakt u toch nog het meeste kans op goed weer. En ook met minder mooi weer is er in Nederland genoeg te doen, de kans dat het dagen achter elkaar regent is klein maar als u bijvoorbeeld kiest voor een bungalowpark met een binnenzwembad kunt u tijdens een regenachtige dag ook heerlijk een dagje gaan zwemmen.

Accommodatie

In Nederland zijn er veel verschillende mogelijkheden zoals:
  • bed and breakfast
  • hotels
  • campings
  • bungalowhuisjes
  • motels
  • zeilschepen
Echter zijn dit nog de standaard mogelijkheden. U kunt ook overnachten in een:
  • reddingscapsule(Friesland)
  • wijnvat(Friesland)
  • vliegtuig(Noord-Brabant)
  • viskotter(Noordoostpolder)
  • museum(Groningen)
  • Mongoolse Yurt (Hoge Veluwe)

Andere voordelen van vakantie in Nederland

Vaak hebben mensen niet door hoe mooi hun eigen land is tot ze zelf als toerist op pad gaan. Er valt vaak nog veel te ontdekken en de mooie natuur zou u kunnen verbazen. In principe kunt u ook iedereen verstaan waardoor u zich geen zorgen hoeft te maken om taalproblemen, alleen verschillen sommige accenten. Daarbij hoeft u geen geld te wisselen, kent u de verkeersregels en hoeft u waarschijnlijk geen auto te huren.

U hoeft zich geen zorgen te maken om inentingen en mocht er iets ernstig gebeuren dan is uw eigen ziekenhuis wellicht niet eens overdreven ver van de vakantiebestemming. Vaak drukt een reis in eigen land ook de kosten flink. U zult wat benzinegeld kwijt zijn of geld voor treinkaartjes maar u kunt misschien zelfs met de fiets en het is sowieso goedkoper dan een vliegreis. Het eten hier kan ook een voordeel zijn, vaak als mensen naar het buitenland gaan nemen zij eten mee van thuis omdat een aantal producten niet in elk land verkrijgbaar zijn.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie, waar naar toe, vliegen of met de auto?Op vakantie, waar naar toe, vliegen of met de auto?Gaat u dit jaar op vakantie maar weet u nog niet waar naartoe? Wat zijn de populairste vakantielanden op dit moment? En…
Op vakantie naar FrankrijkFrankrijk is een erg populair vakantieland bij Nederlanders omdat het een erg divers land is. Maar wat houdt het in om v…
Op vakantie in eigen landOp vakantie in eigen landWanneer je het over vakantie hebt, denken veel mensen al snel aan vakantie in het buitenland. Maar toch zijn er ook in N…
Bronnen en referenties
  • https://www.dagjeweg.nl/dagjeuit/scheveningen
  • https://www.hogeveluwe.nl/?gclid=EAIaIQobChMI5IWn94zJ5gIVSbDtCh3neAGKEAAYASAAEgLJCfD_BwE
  • https://origineelovernachten.nl/

Reageer op het artikel "Op vakantie in Nederland"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 22-12-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!