InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Groningen - Friesland: route Baflo-Loppersum-Bedum-Winsum

Groningen - Friesland: route Baflo-Loppersum-Bedum-Winsum

Groningen - Friesland: route Baflo-Loppersum-Bedum-Winsum Wie kennis wil maken met het fenomeen 'terpen/wierden' (woonheuvels die dateren uit de periode van vóór de bedijking) kan het beste in in het noordelijk kustgebied een route rijden langs/over die 'waterstaatkudige bouwwerken'. Bijvoorbeeld onderstaande. Daarbij worden onder meer Baflo, Warffum, Middelstum, Loppersum, Bedum, Onderdendam en Winsum bezocht.

Naar Middelstum

Vanaf Baflo-Rasquert gerekend is, in noordelijke richting, Warffum het volgende dorp in de rij die ontstaan is op de oostelijke oeverwal van de voormalige uitmonding van de Hunze in zee. Hoewel Warffum zeer zeker de moeite waard is voor de toerist/recreant - alleen al vanwege het openluchtmuseum Het Hoogeland – gaan we toch via Tinallinge naar Middelstum in de gemeente Loppersum. Tinallinge is een wierdendorp waarvan de oude structuur mooi bewaard is gebleven. Vergeet bij een wandeling vooral niet de ossengang, met gedichten van de Toalroute. Middelstum heeft een beschermd dorpsgezicht. De oude wierdestructuur (radiair), met de grote Hippolytuskerk in het midden, is goed bewaard gebleven. Bovendien is er het nodige overgebleven dat herinnert aan maar liefst drie borgen: Mentheda (nu een prachtige villa in het centrum), Asinga (waarvan de poort nog bestaat en goed gerestaureerd is) en Ewsum (waarvan de geschutskoepel te zien is).

Van Hunsingo naar Fivelingo

Als we van Middelstum naar Loppersum gaan steken we als het ware over van het gebied dat gevormd is door de Hunze (Hunsingo) naar het gebied van de voormalige rivier de Fivel (met ooit een brede uitmonding naar zee tussen Uithuizermeeden en Spijk). We gaan dus naar Fivelingo. We passeren dan meteen de Eemshaveweg, die voor een deel door het grensgebied van Hunsingo en Fivelingo leidt. We gaan ‘achterlangs’ via de wierdendorpen Huizinge en Westeremden naar Loppersum. Beide hebben een historische kerk op de top. In Westeremden is de gerestaureerde pastorieboerderij, de Weem, het onderkomen van de bekende fijnschilder Helmantel.

Loppersum, ooit gelegen op de oever van Fivel, was eens een belangrijke handelsplaats. Nu is het een mooi, beetje deftig wierdedorp. Dat deftige dankt het aan de vele mooie villa’s die er ooit gebouwd en goed bewaard gebleven zijn (met name in de buurt tussen het station en het oude centrum op de wierde).

Middelstum en Loppersum hebben indrukwekkende dorpskerken (zie ook het interieur), maar het volgende wierdendorp op onze tocht, Stedum, heeft ook niet te klagen. Het gebouw, met water eromheen, staat in de bovenste ‘ring’ van de radiaire wierdenvorm, Een van de bezienswaardigheden is de graftombe van de landjonker Adriaan Clant 1599-1665), die op de borg Nittersum in Stedum woonde en bij de vrede van Münster (1648) tussen de Republiek en Spanje aanwezig was namens Stad en Lande (de provincie Groningen, zouden we tegenwoordig zeggen)

Van Loppersum via Bedum terug naar Winsum

Bedum is geen wierdendorp. Het onstaan hangt samen met de marteldood van de heilige Walfridus, waardoor de plaats een bedevaartsoord werd. De historische hervormde kerk in het centrum draagt zijn naam. Het bekendste onderdeel van het monument is de toren die scheef staat – schever dan die van Pisa, volgens ingewijden.

Van Bedum kunnen we via de Thedemastraat naar de Wolddijk. De dijk is een van de oudste dijken van de provincie. Via Westerdijkshorn (een horn=hoek in de dijk), Daar staat, opmerkelijk genoeg, wel een toren maar geen kerk.

Via Onderdendam komen we weer terug bij het beginpunt: Winsum.

Lees verder

© 2009 - 2017 Petervandenburg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Groningen - Friesland: route Baflo-Loppersum-Bedum-Winsum"

Infoteur: Petervandenburg
Laatste update: 06-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!