InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Op vakantie met een kind met een beperking: Ronald McDonald

Op vakantie met een kind met een beperking: Ronald McDonald

Ronald md donald huizen zijn er voor kinderen met een handicap. Vakantievieren met een kind dat een handicap heeft is niet eenvoudig. Toch is het voor elk gezin belangrijk om er zo nu en dan even uit te zijn. Maar wie een gewoon huisje wil boeken zit altijd met beperkingen. Geen stang in de wc, overal drempels, geen hoog-laag bed. In een Ronald mc Donald huis is dat aangepast. Vakantievieren met een kind met een handicap is in een Ronald mc Donald huis dan ook veel eenvoudiger.

Twee vakantiewoningen Ronald McDonald

Omdat er veel te weinig van dergelijke accommodaties zijn heeft Ronald McDonald nu (bijna) 2 vakantiewoningen voor deze gezinnen opgezet. Het enige criteria is dat een kind van het gezin een beperking heeft. Het kind moet bovendien tussen de 0 en 25 jaar oud zijn.

Vakantiewoning voor kind met beperking in Valkenburg aan de Geul

In Valkenburg aan de Geul bestaat al de Ronald McDonald Kindervallei. Vakantievieren wordt daar nog leuker omdat er veel mogelijkheden zijn voor het kind met de beperking. De Kindervallei bevindt zich namelijk naast Adelante, kinderrevalidatie, speciaal onderwijs & wonen. Daar worden allerlei sportieve mogelijkheden geboden voor het kind met de beperking.

Aangepast vakantie appartementen voor kind met handicap

De Kindervallei heeft voor gezinnen met een kind met een beperking er acht vakantieappartementen ter beschikking. Vier daarvan zijn geschikt voor 4 personen en 4 voor 6 personen. Alle appartementen hebben alle faciliteiten die nodig zijn voor een kind met een beperking, zoals een eigen aangepaste badkamer en een keuken. Op de benedenverdieping van de accommodatie zijn vier appartementen te vinden met Traverse lift. Overigens weten ouders en kinderen zelf altijd het beste wat er nodig is voor een leuke vakantie en voor een goed verblijf. Daarom stelt de Kindervallei andere hulpmiddelen ter beschikking, nadat ze zijn gereserveerd.

De huur van een aangepast appartement

Een appartement huren in de Kindervallei tijdens de vakantie in 2009 kost 195 euro per appartement. Ongeacht het hoog- of laagseizoen is. Een appartement kost voor een midweek 140 euro en voor een weekend 85 euro. Ook groepen kunnen de appartementen huren voor bijvoorbeeld een schoolreisje of een sporteis. Zij krijgen dan 10 procent korting omdat ze met veel meer mensen komen.

Wigwamvakantie voor kinderen met een handicap

Ook heel leuk voor de gezinnen is het kamperen op het terrein van Adelante, kinderrevalidatie, speciaal onderwijs & wonen. De gezinnen verblijven dan in wigwamtenten, wat natuurlijk een beleving op zich is. Wcs en douches zijn niet in de tenten zelf te vinden, maar in de directe buurt. Vanzelfsprekend volledig aangepast aan de kinderen met een beperking. De wigwamvakanties zijn bedoeld voor lichamelijk of meervoudig gehandicapte kinderen en hun ouders, broertjes en zusjes. Alle tenten zijn net helemaal vernieuwd.

Kosten Wigwamvakanties voor kind met handicap

Een tent is voor een week 145 euro, voor een midweek 105 euro en voor een weekend 65 euro. Dit tarief geldt voor 2009.

Wigwamvakanties voor kinderen met een beperking: thema's zoals zelf een politieserie maken

Overigens biedt de Wigwamvallei nog meer dan alleen vakanties. Er worden bijvoorbeeld ook weekenden voor kinderen en jongeren met een beperking georganiseerd zodat ze kunnen zien wat ze allemaal kunnen doen in hun vrije tijd. Bovendien leggen ze op die manier contact met lotgenoten. In 2009 zijn er in samenwerking met Adelante, kinderrevalidatie, speciaal onderwijs & wonen 20 Weg Wijs Weekenden georganiseerd die steeds een ander thema en programma hebben. Zelf een politieserie nmaken, handig internetten, het verzorgen van dieren, wintersport, jezelf verwennen en wintersport maken daar deel van uit. Aan zon weekend doen maximaal 8 jongeren of kinderen mee.

Survivalkamp voor jongeren met een (lichamelijke) beperking

Van maandag 19 tot en met vrijdag 23 oktober kunnen jongeren zelfs meedoen met een survivalkamp. Doel daarvan is om grenzen te leren verleggen. Een touwparcours, een stadssurvival en een bossurvival staan daarbij op het programma, ook voor jongeren in bijvoorbeeld een rolstoel. Zij steken bijvoorbeeld met hun rolstoel de Geul over of gaan de hoogte in en moeten zich daar redden met hun vervoermiddel.

Prijs survivalweekend jongeren met een beperking

Prijs voor een jongere met een beperking van een survivalweekend in 2009 is 410,--. Dit is wel zonder begeleiding van bijvoorbeeld een verpleegkundige. Begeleiding van de survival is wel geregeld.

Gastenkamer: om dicht bij kind te zijn dat revalideert of in het ziekenhuis ligt

Overigens kunnen ook mensen die graag dicht bij hun kind willen zijn dat in het ziekenhuis ligt of revalideert gebruik maken van de Ronald McDonald Kindervallei. Zij kunnen daar gebruik maken van gastenkamers, waarin ze kunnen slapen, eten, tv kijken en in een aparte ruimte kunnen koken en wassen.

Kosten gastenkamers Ronald McDonald

Deze kamers kosten 12,50 euro per nacht per kamer.

Vakantiehuis Beetsterzwaag

Naast het vakantiehuis in Limburg wordt momenteel gewerkt aan een vakantiehuis in het Friese Beetsterzwaag. Ook hier kunnen gezinnen, groepen, schoolklassen en natuurlijk groepen sporters terecht. Ook hier in de buurt is weer van alles te doen, want het revalidatiecentrum van Revalidatie Friesland ligt naast het vakantiehuis dat in september 2009 wordt opgeleverd. De Ronald McDonald Hoeve zoals het nieuwe huis gaat heten. Gezinnen kunnen er genieten van de omgeving en van elkaar in een aangepaste accommodatie. Schoolklassen kunnen meedoen aan themaweekenden. Omdat er een sporthal naast gelegen is kan er gezwommen worden, kan de klimwand gebruikt worden en is er veel te beleven in de bossen en op de wateren rondom Beetsterzwaag.

Jonge sporters met een beperking

Jonge sporters met een beperking kunnen trainen in de aangepaste sporthal en logeren in de vier vakantieappartementen. Die worden dan omgebouwd tot groepsaccommodatie. Er wordt dan gezamenlijk gesport en gegeten, maar er is wel een eigen kamer voor de sporters of voor een duo sporters. Ook kunnen de gastenkamers nog worden ingezet voor dit doel, maar dat kan alleen als er geen ouders zijn die daarvan gebruik willen maken.

Bosrijk en waterrijk Beetsterzwaag

Beetsterzwaag ligt in een bosrijke omgeving. Maar het biedt ook veel water en natuurlijke rust. De Hoeve biedt 4 appartementen waar gezinnen kunnen verblijven en tevens nog 4 kamers voor ouders en zusjes en broertjes die dicht bij hun familielid willen zijn dat revalideert. Het grote voordeel is tevens dat zich op het terrein een en school, een sporthal en een manege bevinden, waar de kinderen met een handicap ook gebruik van kunnen maken. Tevens wordt nog gezocht naar samenwerkingsverbanden zodat kinderen met een beperking bijvoorbeeld ook kunnen gaan varen.

Logeerkamers Beetsterzwaag om dicht bij revaliderend kind te zijn

In de Hoeve kunnen gezinnen verblijven waarvan een ander jong lid van het gezin revalideert bij Revalidatie Friesland. De gezinsleden verblijven dan voor 12,50 per nacht (dus per kamer, niet per persoon) in een royale kamer met twee eenpersoonsbedden en eigen douche en toilet. Ook kan er in De Hoeve gekookt en gewassen worden. Bovendien is er de huiskamer, waar het gezin samen met anderen tv kan kijken, de krant lezen of gewoon de dingen doen die ze thuis ook doen. Vanzelfsprekend is er voor andere kinderen speelgelegenheid.

Groepsaccommodatie: scholen en gehandicapte sporters

De Ronald McDonald Hoeve biedt groepen kinderen of jongeren met een handicap binnenkort de mogelijkheid om samen te komen, bijvoorbeeld tijdens een school- of sportkamp. Schoolklassen kunnen zich inschrijven voor themaweekenden: in Beetsterzwaag kunnen ze zwemmen, gebruik maken van de klimwand in de sporthal, de natuur in of culturele uitstapjes maken. Gehandicapte jonge sporters kunnen trainen in de aangepaste sporthal die paralympische kwalificaties heeft en logeren in de vier vakantieappartementen, die geschakeld kunnen worden voor groepsaccommodatie. Zo kunnen ze gezamenlijk sporten en eten, maar heeft ook elke gast privacy. Als er nog meer ruimte nodig is, kunnen ook de vier gastenkamers worden benut.
Ieder appartement wordt zo ingericht dat jongeren met een beperking er zelfstandig kunnen functioneren. Ook voor de begeleiders is er plek. Allemaal kunnen zij terecht op de gezellige binnenplaats, in de centrale woonkamer, de royale groepskeuken en de goed geoutilleerde wasserij.

AlleRonald McDonald Huizen in Nederland

Naast de 2 vakantiehuizen heeft het Ronald McDonaldkinderfonds 16 Ronald Mc Donaldhuizen opgezet. Dit zijn:
  1. Amsterdam bij AMC
  2. Amsterdam bij VU medisch centrum
  3. Utrecht bij het WKZ,
  4. Groningen bij het UMCG,
  5. Nijmegen bij het Radboudziekenhuis,
  6. Leiden bij het LUMC,
  7. Rotterdam bij het Sophia Kinderziekenhuis,
  8. Maastricht bij het azM,
  9. Den Haag bij het Juliana Kinderziekenhuis,
  10. Zwolle bij de Isala Kliniek,
  11. Veldhoven bij het Máxima Medisch Centrum,
  12. Tilburg bij het St Elizabeth Ziekenhuis,
  13. Leeuwarden bij het MCL,
  14. Barendrecht bij jeugdpsychiatrisch ziekenhuis RMPI
  15. Valkenburg a/d Geul bij Revalidatiecentrum Fransiscusoord
  16. Beetsterzwaag, bij Revalidatie Friesland.
Daarnaast is er een Ronald McDonald Huis in ontwikkeling in Arnhem bij Revalidatiecentrum Groot-Klimmendaal.

Alle informatie over het aanvragen van een vakantie in een Ronald MdDonaldvakantie huis is te vinden op: Ronald McDonalds vakanties
Gerelateerde artikelen
McDonald, Ronald McDonaldMcDonald's, het wereldberoemde fastfoodrestaurant, heeft een geweldige mascotte. In 1963 kwam de clown Ronald McDonald o…
Het Ronald McDonald KinderfondsHet Ronald McDonald KinderfondsHet Ronald McDonald Kinderfonds helpt gezinnen met ernstig zieke of gehandicapte kinderen. Naast de vijftien Ronald McDo…
McDonald's, Ronald McDonald huisMcDonald´s staat voor fastfood en dat is wereldwijd bekend. Om wat terug te doen voor de maatschappij, ontstonden huizen…
Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?McDonald's heeft veel klanten over de hele wereld. Dit geeft bulten afval met zich mee. Hoe gaat McDonald's daar mee om?…
Bronnen en referenties
  • Alle huizen van RonaldMc Donald

Reageer op het artikel "Op vakantie met een kind met een beperking: Ronald McDonald"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 19-02-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!