InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Goedkoop parkeren op Schiphol met Smart Parking

Goedkoop parkeren op Schiphol met Smart Parking

Goedkoop parkeren op Schiphol met Smart Parking In de zomer gaan Nederlanders massaal op vakantie. Wie kiest voor een vliegvakantie en vanaf Schiphol reist, heeft vervoer nodig van en naar de luchthaven. Vanzelfsprekend kan dat op diverse manieren. Met de taxi, het openbaar of de eigen auto. Goedkoop parkeren op Schiphol is mogelijk met Smart Parking. Smart Parking is het goedkoopst als er voor 1 of meerdere weken wordt geboekt. Wie bovendien vroeg boekt bij Smart Parking behaalt de meeste winst.

Goedkoop parkeren met de creditcard

Tegenwoordig is het mogelijk om op een goedkope manier voor langere tijd op Schiphol te parkeren met het zogenaamde Smart parking. Dit moet wel van te voren worden gereserveerd, dus tijdig reageren is nodig. Bovendien is er een creditkaart nodig om gebruik te kunnen maken van deze voorziening.

Voor 8, 15 of 22 dagen

Schiphol Smart Parking is er voor mensen die voor een vaste periode van 8, 15 of 22 dagen hun auto willen stallen. De kosten daarvoor zijn:
  • Voor 8 dagen 49,50 euro
  • Voor 15 dagen 87,50 euro
  • Voor 22 dagen 110 euro
Voor iedere extra dag boven de 8 of 15 dagen wordt 10 euro per dag berekend.
Na 22 dagen geldt een lager tarief, dan wordt 5,50 euro berekend.
Mensen die langer blijven staan dan ze hebben gereserveerd, betalen ook 10 euro extra per dag.

Gebruik maken van Schiphol Smart Parking: reserveren

  • Wie gebruik wil maken van Schiphol Smart Parking surft eerst naar www.schiphol.nl
  • Onder het kopje: Van en Naar Schiphol staat daar Smart Parking
  • Vervolgens staat met grote buttons aangegeven: Reserveer nu. Daarbij is de keuze uit 8, 15 of 22 dagen.
  • Na het controleren van de reservering kan op de button "leg dit in het mandje" geklikt worden. Daarmee wordt het parkeren bevestigd.
  • Vervolgens moet betaald worden. Dit kan alleen met de creditcard. Daarvoor moet de gebruiker eerst de juiste creditkaart (die dus in zijn of haar bezit is) aanklikken.
  • Dan moeten allerlei persoonlijke gegevens worden ingevuld
  • Vervolgens accepteert de persoon in kwestie de algemene voorwaarden. Wie dat niet doet, kan niet gebruik maken van Smart Parking
  • Na het klikken op "indienen antwoord" wordt de betaling verder geregeld
  • Het systeem vraagt dan de nummers en vervaldatum van de creditcard. Als dit is gebeurd moet gedrukt worden op betalen en daarmee is de transactie een feit.
  • Er kan tot een half jaar voor de vertrekdatum worden gereserveerd. Omdat het goedkope parkeren steeds populairder wordt, is het zaak om zo vroeg mogelijk te bespreken.

Op de dag van de reis: het parkeren zelf

  • Mensen die gebruik maken van Smart Parking rijden naar de parkeerterrein met de nummers P3/P3E.
  • Bij aankomst staat er een slagboom met een machine. Met een reservering op zak hoeft alleen de creditcard door het apparaat gehaald te worden.
  • Het systeem herkent de kaart omdat dit nummer is ingegeven op de reservering en de slagboom opent zich. Vanzelfsprekend moet wel dezelfde creditkaart worden gebruikt waarmee gereserveerd is. De creditcard wordt dus als het ware gebruikt als in- en uitritkaart.
  • Er is overigens geen speciaal gedeelte voor Smart Parkeren. Er kan op het hele terrein op P3/P3E geparkeerd worden met uitzondering van de Privium parkeerplaatsen.
  • Noteer op een briefje dat u bewaart in welk vak en op welke plaats u staat. Dit voorkomt onnodig zoeken na de reis.
  • Wie gebruik wil maken van een gehandicaptenplaats kan ook gewoon gebruik maken van Smart Parking. Aparte plaatsen zijn niet te reserveren, maar bij aankomst kan met ontheffing gewoon op de gereserveerde gehandicapten plaatsen geparkeerd worden. Deze bevinden zich vooraan bij de servicedesk.
  • Nu de auto staat, moet de rit nog ondernomen worden naar de luchthaven. Dit kan met de gratis bussen die bij de ingang staan. Zij rijden om de 10 minuten, 24 uur per dag en zetten passagiers voor de deur vertrekhal van de luchthaven uit.
  • Terug van vakantie
  • Wie terug is van vakantie kan vanuit de busterminal de bus nemen terug naar P3. Deze rijden 24 uur per dag om de 10 minuten en stoppen bij de ingang van het parkeerterrein.
  • Een gang naar de betaalautomaat is dus niet nodig. Er kan direct ingestapt worden. Wie zijn creditkaart wel door de betaalautomaat haalt, betaalt dubbel. Niet doen dus.
  • Rijdt eerst naar de uitgang en stop de creditcard in de machine bij de slagboom waarmee gereserveerd is.
  • Het parkeersysteem controleert de parkeerperiode en de gereserveerde periode. Als dit allemaal in orde is, kan het parkeerterrein verlaten worden en kan de rit naar huis beginnen.

Wijzigingen of annuleringen

Het kan natuurlijk zo zijn dat een reis niet doorgaat of op een andere dag vertrekt dan was gepland. In dat geval kan het Smart Parking wel geannuleerd worden.
  • Dit moet altijd schriftelijk worden doorgegeven. In dat geval wordt de hele reservering eerst helemaal ongedaan gemaakt, omdat de data niet kunnen worden gewijzigd.
  • De reservering wordt geannuleerd, maar daarvoor wordt wel 10 euro administratiekosten in rekening gebracht. Het parkeergeld wordt binnen 3 weken op de creditcard teruggestort.
  • Om te annuleren moet een e-mail met het reserveringsnummer worden gestuurd naar info@schiphol.nl. Daarbij moeten naam, adres, woonplaats en het nummer van de creditcard worden vermeld.
  • Als de annulering minimaal 2 dagen voor vertrek wordt geannuleerd, wordt het geld teruggestort. Zijn er nog maar 48 uur voor vertrek, dan moet het hele bedrag worden betaald.

Voordelen Smart Parking

  • Een gegarandeerde goedkope plaats op langparkerenterrein P3/P3E
  • Totale onafhankelijkheid. Wegbrengen en halen hoeft niet meer en de passagier betaalt zelf of hij nog even op Schiphol wil blijven of direct vertrekt
  • Creditcard is de in- en uitrijkaart. In de rij staan behoort daarmee tot het verleden
  • Snel en gratis vervoer met de pendelbus van en naar de luchthaven. De bus rijdt 24 uur per dag, 7 dagen in de week en om de 10 minuten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2019Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2019In 2019 goedkoop uw auto parkeren bij een vliegveld in Nederland? Wat zijn de mogelijkheden, waar laat u uw auto bij een…
Parkeren Schiphol: goedkoop auto parkeren SchipholParkeren Schiphol: goedkoop auto parkeren SchipholParkeren op Schiphol zelf kan eenvoudig via Schiphol Smart Parking. Echter, hier moet je altijd erg vroeg van tevoren re…
Eindhoven Airport: wagen parkeren nabij vliegveld EindhovenEindhoven Airport: wagen parkeren nabij vliegveld EindhovenEindhoven Airport is de officiële naam van de vliegbasis van het Brabantse Eindhoven. Vanaf dit vliegveld bieden tal van…
Parkeren nabij luchthaven "Rotterdam The Hague Airport"Parkeren nabij luchthaven "Rotterdam The Hague Airport"De luchthaven van Rotterdam is een relatief bescheiden luchthaven in vergelijking met Schiphol. Toch is Rotterdam stilaa…
Bronnen en referenties
  • SmartParking

Reageer op het artikel "Goedkoop parkeren op Schiphol met Smart Parking"

Reacties

Dijkstra, 20-05-2016 01:44 #4
Maak al jaren gebruik van smart parking altijd naar volle tevredenheid. Echter de laatste 2 keer heb ik mij bijzonder geërgerd aan de lange wachtrij bij de vertrekhal om met de shutelbus naar P3 tegaan. Waande mij op de Efteling met deze wachttijden. Dit is voor mij een rede om hier geen gebruik meer van te maken.

Daniel, 30-03-2010 21:25 #3
Ik heb al een aantal keren geprobeerd om te reserveren, helaas zijn de goedkoopste plaatsen bij schiphol altijd op. Wel vreemd. En dan heb ik het niet altijd over het hoog seizoen. Wordt toch maar weer vragen om te brengen en halen.

John Panis, 03-05-2009 22:37 #2
Ik heb heb vraagje aan u, wij gaan op reis zondagmiddag om 15.05 uur op 14 juni. Wij komen terug op zondag nacht om 02.10 uur, dit is dus twee uur van maandag 22 juni.
Hoeveel dagen moet ik dan reserveren? Graag hoor van u, met vriendelijke groet John Panis.

Madeleine1 (infoteur), 22-04-2009 23:50 #1
Wel erg commercieel… lijkt wel een reclame voor smart parking. Bijna zoals het bij Schiphol op de site staat. Ik vind hier een paar negatieve zaken van Smart Parking ontbreken. Zoals: er is maar een heel beperkt aantal plaatsen etc. Zou het artikel wel completer maken!

Infoteur: Singalees
Laatste update: 08-07-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Reizen
Reacties: 4
Schrijf mee!