Uitstapjes en evenementen in Flevoland

Uitstapjes en evenementen in Flevoland In 1932 sloot de Afsluitdijk de Zuiderzee af van de Noordzee en de Waddenzee. De getijdenstromen konden niet meer bij de binnenlandse kusten komen. De Zuiderzee werd een meer, het IJsselmeer. Op initiatief en onder leiding van de heer Lely werd besloten tot een twaalfde provincie in Nederland. Een deel van het meer werd drooggelegd en vormt nu, samen met twee eilanden die vroeger bij Overijssel hoorden, onze jongste provincie: Flevoland. Een rondreis over onze nieuwste provincie.

Uitstapjes in Flevoland onze jongste provincie

Onze jongste provincie, Flevoland, bestaat als provincie bijna een halve eeuw. De provincie is het grootste kunstmatig gecreëerde eiland ter wereld. Samen met de voormalige eilanden Schokland en Urk vormt het een nieuw land dat Flevoland heet. De provincie bestaat uit drie delen: Zuidelijk en Oostelijk Flevoland en de Noordoostpolder. In deze nieuwe provincie zijn de nodige uitstapjes te maken, zeker als men geïnteresseerd is in de eeuwige Nederlandse strijd tegen het water en in prachtige natuurgebieden. De steden in Flevoland zijn inmiddels grote steden geworden en de dorpjes hebben hun eigen authenticiteit. De moeite van het bezoeken waard.

Zuidelijk Flevoland

De hoofdstad Lelystad

De naam van de hoofdstad is een eerbetoon aan de heer Lely de bouwer. Aan de kust bij Lelystad ligt de Bataviawerf Hier ligt een replica van het wereldberoemde V.O.C.-schip 'De Batavia' uit 1628. Het schip is het hele jaar door te bezoeken. Op de werf zijn ook de werkplaatsen te bekijken: de tuigerij, de zeilmakerij en de beeldsnijderij. Men bouwde vanaf de negentiger jaren het zeventiende eeuwse oorlogsschip De Zeven Provinciën. Helaas is de bouw wegens financiën gestopt. Er is een bezoekerscentrum met filmzalen, een restaurant en een winkel. Even verderop ligt Batavia Stad Outlet Shopping bekend in heel Nederland. Men kan hier winkelen met veel korting, onder andere kleding en serviesgoed. In de voormalige Zuiderzee ligt 'Natuurpark Lelystad', waar men heerlijk kan wandelen en fietsen. Het grootste moerasgebied van Nederland is hier ook te vinden: De Oostvaardersplassen met observatiehutten voor het publiek. Het is een broedgebied voor tienduizenden vogels. Er lopen ook Heckrunderen, edelherten en Konikpaarden.
Vanuit Lelystad kan men, met de driemaster Abel Tasman, naar de Marker Wadden varen, de nieuwe eilanden in het Markermeer.

Lelystad Haven

In Lelystad Haven staan nog de oude werkbarakken op het werkeiland in het IJsselmeer, gebruikt bij de aanleg. De barakken zijn nu tot woningen omgebouwd en zijn een monument. Bij de stichting Erfgoedpark Batavialand wordt de historie van Flevoland en worden alle archieven bewaard.In het museum Batavialand is over Cornelis Lely een permanente expositie.
Verwant aan Stonehenge is er een 'Observatorium', dat bestaat uit concentrische ringen met openingen om de opkomst en de ondergang van de zon te aanschouwen en de langste en de kortste dag waar te nemen. Het dient ook als klok en kalender. Op de luchthaven is het 'Aviodrome'. Het 'Vliegend Museum' heeft meer dan 30 oude vliegtuigen.

Almere, Zeewolde

Almere is de tweede nieuwe stad, en inmiddels veruit de grootste stad van Flevoland. De stad heeft een jungle dierenpark, genaamd 'De Kemphaan'. Het is een park met een stadsboerderij, met exotische dieren en een bos waar men met de Beverbus doorheen kan. Men kan er wandelen, fietsen, mountainbiken. Men kan er klimmen en kamperen. Voor de kleintjes is er een Kabouterpad. Bij de stad ligt het 'Almeerderstrand', een zandstrand met aanliggende grasvelden, bij het IJmeer. Er is het PIT veiligheidsmuseum, dat u vertelt over de politie, de brandweer en de ambulance. Ook is er het DDAMA, het Dutch Digital Art Museum Almere.

Zeewolde heeft een surfstrand en aan het Veluwemeer een groots loofbomen bos. Het is het 'Horsterwold', 3500 hectare natuurgebied met vogels en reeën. Bij Hans en Grietje kunnen kinderen het sprookje zelf beleven op allerlei manieren.

Oostelijk Flevoland

Biddinghuizen, Dronten, Swifterbant

In Biddinghuizen is Walibi Holland waar de achtbanen u om de oren vliegen. Er zijn rondvaarten mogelijk op het Veluwemeer. In Dronten is het Mechanisch Erfgoedcentrum, het MEC museum van naaimachines tot stoommachines.Het 'Roggebotse bos' ligt aan het randmeer. Het is 796 hectare groot, er is veel wild en er zijn ruiterpaden, fietsroutes en wandelgebieden. In Swifterbant is 'Shortgolf Swifterbant'.

Noordoostpolder

Urk, Ens, Nagele

Urk is een mooi oud dorp met historische steegjes.De vuurtoren uit 1617 kan worden beklommen. Het 'Kerkje aan Zee' uit 1600, was vroeger wadend door de Zuiderzee te bereiken. Het is in 1786 herbouwd en in 1989 gerestaureerd. Hoe leefden de Urkers op het kleine eiland in de Zuiderzee? Hier krijgt u er een antwoord op. Een wandeling door Urk is mogelijk onder leiding van een gids. U kunt dan de 'Ginkies' bewonderen, de oude Urker huisjes. De 'Bethelkerk' is uit 1885. In het museum 'Het Oude Raadhuis' wordt de historie van Urk verteld. Voor vis uit het IJsselmeer is er een visafslag.
Nagele is ontworpen door de 'Groep van Acht', acht architecten die van het dorp bijna een openluchtmuseum hebben gemaakt. In het 'Museum Nagele' is moderne architectuur te zien en onder andere met behulp van een film wordt de historie van de polder getoond. Een wandeltocht is te maken onder leiding van een gids. Ens lag vroeger op het eiland Schokland. In het 'Museum Schokland' zijn ijstijdfossielen en kalksteenfossielen te zien en de geschiedenis van het eiland en de Zuiderzee wordt verteld. Door en langs Ens loopt een wandelroute van 4,5 kilometer langs culturele, educatieve en recreatieve delen van het dorp. Er zijn ook veel kunstwerken.

Emmeloord, Creil

In Emmeloord is de grootste plaats in Noordoostpolder. Daar staat de 'Poldertoren', een watertoren met een carillon van 48 klokken. Het staat symbool voor Noordoostpolder. Hij is te beklimmen en er is ook een lift. Men heeft bovenop een prachtig uitzicht over de polder. In Creil kunt u Zuid-Afrikaanse wijn proeven op wijnproeverij 'Groot Vertroue'.

Schokland, Kraggenburg, Marknesse

Schokland was al in de pre-historie een dorp, het staat op de Wereld Erfgoed Lijst. In het Schokkerbos is de Gesteentetuin' met exposities. Er is ook een doe-zolder voor kinderen. Kraggenburg is omgeven door bos, water, een natuurgebied, een jachthaven en een zweefvliegveld. Het 'Lichtwachtershuis' is uit 1848. Rederij De Dageraad verzorgt rondvaarten. Het 'Brennels Buiten' is een 48 hectare groot boerenland, onder andere met zandduinen en brandnetelplantages. Van de brandnetels worden er kleren gemaakt. Marknesse is het grootste groendorp. In het licht van de pioniers is een te lopen wandelroute. Langs de route geven informatieplateaus een indruk van hoe het in het begin was in de Flevopolder.

Luttelgeest, Espel, Rutten, Tollebeek, Bant

In Luttelgeest is de 'Orchideeënhoeve', een toeristische topattractie. In Espel is de 'Stekkentuin', een boerderijtuin van 3800 vierkante meter. Er zijn boerderijwinkels met fruit en streekproducten. In de tuin staan bijzondere planten. Begonnen met stekjes VAN anderen, hebben ze nu stekjes VOOR anderen. Espel heeft ook een windmolenpark met 50 molens en ja, er zijn bloembollenvelden. In Rutten is 'Recreatiepark Het Groene Kwadrant'. Het door een groene zone omgeven dorp Tollebeek bewaart een gerestaureerde pioniersbarak. Architectonische waarde hebben de Rooms-Katholieke kerk en het Protestants Kerkcentrum. Op 3 kilometer van Bant ligt het 'Kuinderbos' met veel recreatieve mogelijkheden. In de 'Bantsiliek' worden kerkdiensten gehouden en culturele activiteiten.

Flevoland is een provincie die het Nieuwe Nederland vertegenwoordigt. Men gaat niet naar Lelystad en Almere om historische gebouwen, nauwe steegjes en kathedralen te zien. Flevoland biedt een polderlandschap met veel natuurgebieden. Dieren in het wild, vooral vogels, gebruiken het land en de randwateren als broed- en graas gebieden. De steden doen hun best u moderne architectuur te tonen en de vele natuurgebieden gunnen u hun recreatiemogelijkheden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vliegtuigwrakken in Flevoland gemarkeerdVliegtuigwrakken in Flevoland gemarkeerdTijdens de drooglegging van Flevoland zijn 36 neergehaalde vliegtuigen gevonden en geborgen. De vindplaatsen zijn gemark…
Van IJsselmeer naar FlevolandVan IJsselmeer naar FlevolandNoord-Holland en Friesland worden verbonden door een lange dijk, de Afsluitdijk. Met de aanleg van de Afsluitdijk werd d…
Tussen Almere en Lelystad: de OostvaardersplassenTussen Almere en Lelystad: de OostvaardersplassenDe Oostvaardersplassen zijn gelegen tussen Lelystad en Almere. In de winter kan men de mooiste tochten schaatsen en in d…
De stad Almere in FlevolandIn Almere vind men onder andere een bioscoop, de voetbalclub Almere City, verschillende winkelgebieden, stranden een bow…

Goedkoop naar een bungalowparkGoedkoop naar een bungalowparkWanneer je een weekend of voor een langere periode een vakantiebungalow wilt huren, kun je terecht bij een aantal grote…
Uitstapjes en evenementen in de provincie DrentheUitstapjes en evenementen in de provincie DrentheHoort men over onze provincie Drenthe, dan denkt men aan heidevelden, schaapskuddes, hunebedden en bossen. Men denkt aan…
Bronnen en referenties
  • Sites over Flevoland

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Flevoland"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 11-05-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!