InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in Flevoland

Uitstapjes en evenementen in Flevoland

Uitstapjes en evenementen in Flevoland In 1932 sloot de Afsluitdijk de Zuiderzee af van de Noordzee en de Waddenzee. De getijdenstromen konden niet meer bij de binnenlandse kusten komen. De Zuiderzee werd een meer: het IJsselmeer. Op initiatief en onder leiding van de heer Lely werd besloten tot een twaalfde provincie in Nederland. Een deel van het meer werd drooggelegd en vormt nu, samen met twee eilanden die vroeger bij Overijssel hoorden, onze jongste provincie: Flevoland. Een rondreis! Onze jongste provincie, Flevoland, bestaat als provincie zo'n vijftig jaar. De provincie is het grootste kunstmatig gecreëerde eiland ter wereld. Samen met de voormalige eilanden Schokland en Urk vormt het een nieuw land dat Flevoland heet. De provincie bestaat uit drie delen: Zuidelijk en Oostelijk Flevoland en de Noord-Oostpolder. In deze nieuwe provincie zijn de nodige uitstapjes te maken, zeker als men geïnteresseerd is in de eeuwige Nederlandse strijd tegen het water en in prachtige natuurgebieden. De steden in Flevoland zijn inmiddels grote steden geworden en de dorpjes hebben hun eigen authenticiteit. De moeite van het bezoeken waard.

Zuidelijk Flevoland

Lelystad

De naam van de hoofdstad is een eerbetoon aan de "maker" de heer Lely. Aan de kust bij Lelystad ligt de Bataviawerf. Hier ligt een replica van het wereldberoemde V.O.C.schip "De Batavia"uit 1628. Het is het hele jaar door te bezoeken. Op de werf zijn ook de werkplaatsen te bekijken: de tuigerij, de zeilmakerij en de beeldsnijderij. Men bouwt nu het 17de eeuwse oorlogsschip "De Zeven Provinciën". Er is een bezoekerscentrum met filmzalen, een restaurant en een winkel. Even verderop ligt Batavia Stad Outlet Shopping, bekend in heel Nederland. Men kan hier winkelen met veel korting: o.a.kleding, serviesgoed en dvd's. In de voormalige Zuiderzee ligt "Natuurpark Lelystad", waar men heerlijk kan wandelen en fietsen. Het grootste moerasgebied van Nederland is hier ook te vinden: "De Oostvaardersplassen", met observatiehutten voor het publiek. Het is een broedgebied voor tienduizenden vogels. Er lopen ook Heckrunderen, edelherten en Konikpaarden.

In Lelystad-Haven staan nog de oude werkbarakken op het werkeiland in het IJsselmeer, gebruikt bij de aanleg. De barakken zijn nu een monument. In het "Sociaal-historisch Centrum"wordt de historie van Flevoland uit de doeken gedaan.
In het "Nieuw Land Erfgoed Centrum" is een permanente expositie over Cornelis Lely. Verwant aan Stonehenge is er een "Observatorium", dat bestaat uit concentrische ringen met openingen om de opkomst en de ondergang van de zon te aanschouwen en de langste en de kortste dag waar te nemen. Het dient ook als klok en kalender. Op de luchthaven is het "Aviodrome". Het "Vliegend Museum" heeft meer dan 30 oude vliegtuigen. Het "Nederlands Sportmuseum Olympion" vertoont films en er zijn foto's en krantenartikelen.

Almere, de tweede nieuwe stad, heeft een stadslandgoed. Het heet "De Kemphaan"en is een park met een stadsboerderij en een apeneiland. Het is een prachtig wandelgebied. Bij de stad ligt het "Almeerderstrand". Het museum "De Paviljoens" heeft tentoonstellingen op allerlei gebied. Er is een "Energie- en Scheepvaartmuseum" en "Stoomschip De Vereeniging". Zeewolde heeft een surfstrand en een groots loofbomenbos aan het Veluwemeer. Het is het "Horsterwold", 3500 hectare natuurgebied met vogels en reeën. Bij het strand en de haven is een "Openlucht Speelparadijs" voor kinderen.

Oostelijk Flevoland

In Biddinghuizen is Walibi World, waar de achtbanen je om de oren vliegen. Er zijn rondvaarten mogelijk op het Veluwemeer. In Dronten is "Recreatie en Paviljoen OASE", voor de watersporters. In de Ketelhaven is het "Rijksmuseum voor Scheepsarcheologie", waar archeologische vondsten worden getoond. Het "Roggebotsebos" ligt aan het randmeer. Het is 796 hectare groot, er is veel wild en er zijn ruiterpaden, fietsroutes en wandelgebieden. In Swifterbant is "Shortgolf Swifterbant".

Noord-Oostpolder

Urk is een mooi oud dorp met historische steegjes.De vuurtoren uit 1617 kan worden beklommen. Het "Kerkje aan Zee"uit 1600, was vroeger wadend door de Zuiderzee te bereiken. Het is in 1786 herbouwd en in 1989 gerestaureerd. In het voormalige gemeentehuis van Urk uit 1905 is het "Vissersmuseum". "Hoe leefden de Urkers op het kleine eiland in de Zuiderzee?" Hier krijgt u er een antwoord op. Een wandeling door Urk is mogelijk onder leiding van een gids. U kunt dan de "Ginkies" bewonderen, de oude Urker huisjes. De "Bethelkerk" is uit 1885. In het museum "Het Oude Raadhuis" wordt de historie van Urk verteld. Voor vis uit het IJsselmeer is er een visafslag. Nagele is ontworpen door de "Groep van Acht", acht architecten die van het dorp bijna een openluchtmuseum hebben gemaakt. In het "Museum Nagele" is moderne architectuur te zien en o.a. met behulp van een film wordt de historie van de polder getoond. Een wandeltocht is te maken onder leiding van een gids. Ens lag vroeger op het eiland Schokland. Ïn het "Museum Schokland" zijn ijstijdfossielen en kalksteenfossielen te zien en de geschiedenis van het eiland en de Zuiderzee wordt verteld. Door en langs Ens loopt een wandelroute van 4,5 kilometer langs culturele, educatieve en recreatieve delen van het dorp. Er zijn ook veel kunstwerken.

Schokland, dat al in de pre-historie een dorp was, staat op de Wereld Erfgoed Lijst. In het "Schokkerbos" is de "Gesteentetuin" met exposities. Er is ook een doe-zolder voor kinderen. Kraggenburg is omgeven door bos, water, een natuurgebied, een jachthaven en een zweefvliegveld. Het "Lichtwachtershuis" is uit 1848. Rederij "De Dageraad" verzorgt rondvaarten. Het "Brennels Buiten" is een 48 hectare groot boerenland, o.a. met zandduinen en brandnetelplantages. Van de brandnetels worden er kleren gemaakt. Marknesse is het grootste groendorp. "In het licht van de pioniers" is een te lopen wandelroute. Langs de route geven informatieplateaus een indruk van hoe het in het begin was in de Flevopolder.

In Emmeloord, de grootste plaats in de Noord-Oostpolder, staat de "Poldertoren", een watertoren met een carillon van 48 klokken. Het staat symbool voor de Noord-Oostpolder. Hij is te beklimmen en er is ook een lift. Men heeft bovenop een prachtig uitzicht over de polder. In Creil kunt u Zuid-Afrikaanse wijn proeven op wijnproeverij "Groot Vertroue".

In Luttelgast is de "Orchideeënhoeve", een toeristische topattractie. In Espel is de "Stekkentuin", een boerderijtuin van 3800 vierkante meter. Er zijn boerderijwinkels met fruit en streekproducten. In de tuin staan bijzondere planten. Begonnen met stekjes VAN anderen, hebben ze nu stekjes VOOR anderen. Espel heeft ook een windmolenpark met 50 molens en ja, er zijn bloembollenvelden. In Rutten is "Recreatiepark Het Groene Kwadrant". Het door een groene zone omgeven dorp Tollebeek bewaart een gerestaureerde pioniersbarak. Architectonische waarde hebben de Rooms-Katholieke kerk en het Protestants Kerkcentrum. Op 3 kilometer van Bant ligt het "Kuinderbos" met veel recreatieve mogelijkheden. In de "Bantsiliek" worden kerkdiensten gehouden en culturele activiteiten.

Flevoland is een provincie die het Nieuwe Nederland vertegenwoordigt. Men gaat niet naar Lelystad en Almere om historische gebouwen, nauwe steegjes en kathedralen te zien. Flevoland biedt een polderlandschap met veel natuurgebieden. Dieren in het wild, vooral vogels, gebruiken het land en de randwateren als broed- en graasgebieden. De steden doen hun best u moderne architectuur te tonen en de vele natuurgebieden gunnen u hun recreatiemogelijkheden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tussen Almere en Lelystad: de OostvaardersplassenTussen Almere en Lelystad: de OostvaardersplassenDe Oostvaardersplassen zijn gelegen tussen Lelystad en Almere. In de winter kan men de mooiste tochten schaatsen en in d…
Van IJsselmeer naar FlevolandVan IJsselmeer naar FlevolandNoord-Holland en Friesland worden verbonden door een lange dijk, de Afsluitdijk. Met de aanleg van de Afsluitdijk werd d…
Huizenprijzen (per m²) in Flevoland, per gemeente: 2016Huizenprijzen (per m²) in Flevoland, per gemeente: 2016Flevoland, de jongste en naar inwonersaantal kleinste provincie van Nederland, kende lange tijd één van de laagste huize…
Vliegtuigwrakken in Flevoland gemarkeerdVliegtuigwrakken in Flevoland gemarkeerdTijdens de drooglegging van Flevoland zijn 36 neergehaalde vliegtuigen gevonden en geborgen. De vindplaatsen zijn gemark…
Tulpenroute Noordoostpolder en FlevolandTulpenroute Noordoostpolder en FlevolandNaast Zuid- en Noord-Holland groeien en bloeien er ook volop tulpen in de Noordoostpolder en Flevoland. Zelfs in de kop…
Bronnen en referenties
  • Sites over Flevoland

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Flevoland"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 30-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!