InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in Drenthe

Uitstapjes en evenementen in Drenthe

Uitstapjes en evenementen in Drenthe Hoort men over onze provincie Drenthe, dan denkt men aan heidevelden, schaapskuddes, hunebedden en bossen. Men denkt aan de vele natuurgebieden in deze provincie, aan de stroomdallandschappen, o.a. de Drenthsche Aa. Men kan hier heerlijk vakantie vieren en tot rust komen. Men kan de gezellige stadjes bezoeken en de vele mooi Brinkdorpen of Esdorpen die hun geschiedenis en cultuur graag laten zien. We gaan op rondreis in een van onze mooiste provincies: Drenthe. De provincie Drenthe kan men prachtig bezoeken via het "Drenthse Pad". Deze reis van 260 km. voert langs alle dorpen en stadjes in de hele provincie. Voor een dagtrip of een week-end weg kan men er een deel van kiezen, als men het ouderwets wil doen is zelfs een voetreis door Drenthe mogelijk.

Noorden

De hoofdstad Assen is de snelst groeiende stad van Nederland. De stad is verrassend. In het centrum loopt men langs monumentale panden. In een groot gebouwencomplex vindt men het "Provinciehuis", het "Drostenhuis" uit 1778, de "Abdijkerk" uit de 16de eeuw, het "Ontvangershuis" uit de 17de eeuw en het "Drents Museum" waar men voorwerpen kan aanschouwen uit de pre-historie, de Germaanse en de Romeinse tijd en de middeleeuwen. Er is een"Oorlogs- en verzetsmuseum en een "Draaiorgelmuseum". Midden in de stad ligt daar ook het"Asserbos". De St. Jozefkerk, classicistisch, stamt uit de 19de eeuw. Voor autoliefhebbers is er het"Automuseum", voor kinderen het"Verkeerspark" , waar kinderen in de basisschoolleeftijd hun verkeerslessen in de praktijk kunnen oefenen. Tja, en natuurlijk staat er het beeldje van"Bartje". Voor de liefhebbers van motoren is er de jaarlijkse T.T.

Veenhuizen, gemeente Noordenveld, werd vroeger Hollands Siberië genoemd. Er waren drie grote gestichten voor bedelaars, wezen en landlopers die vaak onder dwang werden opgenomen. Later in de 19de eeuw werden de gebouwen als gevangenis gebruikt, het dorp dat gebouwd werd, was voor het personeel. Nu is het complex omgebouwd tot een Gevangenismuseum. Buiten het dorp ligt het nationaal gebied"Het Fochteloërveen". In Diever is een glasblazerij:" De Spiraal". In het seizoen worden in Diever openluchtvoorstellingen gegeven van Shakespeare. In Vledder staat het" Museum van de Hedendaagse Grafiek", evenals dat van de" Glaskunst". " De Blauwe Dame" is een zeemuseum en uitzonderlijk is het "Museum voor de Valse Kunst". In het dorp staat een gotische kerk. Recreatiecentrum"Adelhof" herbergt 1200 kabouters. Ten westen van Vledder liggen barakken die in de Tweede Wereldoorlog gebouwd zijn om de Joden te herbergen die naar Westerbork moesten , later was het een jeugdinternaat en nu de zetel van het sociaal-cultureel werk. In Norg staat de St. Margaretakerk met zadeldaktoren uit de 13de eeuw. Zowel hier als in Westervelde vindt men de typische Saksische boerderijen en jawel, hunebedden. Bij Noordenveld ligt een recreatiegebied. Roden is de geboorteplaats van Jan Ligthart. Hier is ook het land van Ot en Sien. Men vindt hier het museum" Kinderwereld" met oud en antiek speelgoed. In "Havezate Mensinge" is ook een museum. Zuidlaren is het mooiste Brinkdorp van Drenthe. Hier staat het molenmuseum"De Wachter" en ligt recreatiegebied" Het Zuidlaarder Meer". In het oude gemeentehuis van Eelde is het"Nijsinghhuis" gevestigd, een gerestaureerd pand uit de 17de eeuw. Eelde ligt aan het Paterswolde Meer. Hier kunt u van waterrecreatie genieten. Gieten ligt op de Hondsrug. Het is een prachtig bos- en heidegebied. Het dorp heeft een Hervormde Kerk uit 1849 en körenmolen"De Hazewind". "Klein Hilbïngshof" uit 1604 is een expositieboerdeij. Bij Marwijksoord en Oudemolen ligt het Nationaal Park"De Drentsche Aa". In Anloo staat de oudste kerk van Drenthe. Het is de romaanse Magnuskerk uit de 11de eeuw. In Kostvlies is een golfbaan. In Nieuw Buinen staat een monumentale villa (met kantelen) uit 1876 met een krimpenboerderij. Keramisch museum"Goedegewaagen" toont werken uit de Jugendstil, de Art Deco, de Amsterdamse School, de Nieuwe Zakelijkheid en de jaren '50.

Midden

Het Dwingelderveld en het Drents Friese Wold begrenzen dit gebied. Het wordt ook wel het "Groene Hart" genoemd. Op de Blinkerd kan men een groot deel van Drenthe overzien. In Schoonoord is het museum van Ellert en Brammert. Deze reuzen, vader en zoon, terroriseerden volgens de legende dit gebied. Een jong meisje uit Orvelte zorgde voor beider dood. Vlak bij Schoonoord ligt het Ellertsveld. Het museum toont plaggenhutten uit die tijd, een schooltje, een herberg, een schaapskooi en zelfs een gevangenisje. Op de Galgenberg, waar in de middeleeuwen misdadigers werden opgehangen, heeft men de rijkst gevulde grafheuvel van Nederland gevonden, uit 1300 voor Christus.

In Westerbork staat het "Herinneringscentrum". Vanaf hier werden de vele Nederlandse Joden naar de respectievelijke kampen gestuurd. In het dorp staat ook het "Nederlandsmuseum van Knipkunst". Knipsels van de 17de eeuw tot nu zijn hier bewaard gebleven. In de zomer heeft Westerbork een Folklorische Markt in Drents kostuum. In juni is het Schaapscheerdersfeest.Orvelte is hét monumentendorp in Drenthe. Autoverkeer is in het dorp niet toegestaan. Om binnen te gaan in de monumenten heeft men een tolkaart nodig. Men vindt er ook veel Saksische boerderijen, een Schaapskooi en een Tolhuis. De grootste Radiotelescoop van Europa staat hier. Er staan wel 12 telescopen. In Wezup is Kaaskijkboerderij "De Drentsche Hoeve". Bij Borger loopt het "Boomkroonpad". De start van het pad is in een worteltunnel, waar het onderaardse leven wordt beschreven en beleefd. Het pad loopt bovengronds verder en eindigt bij een uitkijktoren. Borger is een esdorp met vele Saksische boerderijen. De Hervormde kerk is gebouwd op een fundament van zwerfkeien. Natuurlijk is in Borger het "Hunebeddenmuseum". In "t Flintenhoes", een 17de eeuwse boerderij, is een tentoonstelling over Hunebedden. Bij Smilde, ook een veenkolonie, vindt men bossen, veen en vennen met meeuwen. In Hooghalen is in 2002 nog een grafheuvel ontdekt van 2500 jaar voor Christus. Deze is grotendeels nog intact. Oud-Aalden is een typisch oud-Drents dorp met oud-Drentse boerderijen. Witteveen is het jongste dorp van Drenthe. Het is uit 1926. In Dwingelo staat het "Planetron". Op een koepelvormig scherm van 350 vierkante meter worden sensationele films vertoond. Er is ook een ruimtevaartexpositie. Kinderen kunnen zelf ruimtevaartuigen bouwen. Museum "Kinderwagens van toen" brengt u terug in de tijd. Modeltuinen zijn te zien bij "Boerhof". "Brinksteen" is een pottenbakkerij. In Dwingelo staan ook Saksische boerderijen en in het centrum de "Franse Huizen" uit de 17de eeuw. In het gemeentehuis is de Oudheidkamer "De Börgemeesterskaemer". Bij Dwingelo ligt het Dwingelderveld, een prachtig natuurgebied. Bij Ruinen is reservaat "Benderse", en de "Kralose en Dwingelose Heide". Er staat een kerk uit de 12de eeuw met muurschilderingen uit de 16de eeuw. Er is een "Vogelpark" met volières. Er is een bezoekerscentrum met een schaapskooi. De "Tuinen van Ruinen" hebben anderhalve hectare bloemenborders. Het "Pasmans Huus" is een museumboerderij. Ruinerwold heeft fraaie oude boerderijen. In "De Karstenhoeve" vindt men een melkkamer, pronkkamers, bedsteden en werktuigen.

Zuiden

Meppel heeft een sfeervol centrum. Het station is gebouwd in neo-classicistische stijl. Er staan twee kerken in het centrum: De Rooms-Katholieke Mariakerk en de Hervormde tweebeukige hallenkerk met een toren uit de 15de eeuw. Het oude ziekenhuis is uit 1895. De "Stadswaag", uit 1617, is nu in gebruik als consistorie. Er staan voormalige pakhuizen, een gerestaureerde watertoren en er is een Joodse begraafplaats uit 1766. In het Wilhelminapark staat een mooie "Theekoepel".

In Havelte is het "Vlinderparadijs Papiliorama". Het gemeentehuis van Hoogeveen uit 1940 heeft een carillontoren. Veel monumenten staan in dit dorp: "Het Kruis" is het dorpsmiddelpunt. Er is een drogisterij uit 1703. Museum " De 5000 Morgen" en "Het Huis met de Duivengaten" zijn ook monumenten. De oude sluis is gerestaureerd.Zuidwolde is een esdorp met lintbebouwing. De Hervormde Kerk uit 1823 is een zaalkerk met dakruiter.Museumboerderij "De Wemme" heeft een zwerfkeienproject. Er is een Oudheidkamer en een Drentse Heemtuin. De Saksische boerderij "New Greenwich Village" heeft beeldende kunst en muziek. Het dorp is omringd door een natuurreservaat. In het esdorp Oosterhesselen is een hunnenkerkhof, een pre-historisch grafveld uit de IJzertijd. Havezate "De Klencke" , her- en verbouwd, is van Natuurmonumenten en is particulier bewoond. Er staat een Hervormde Kerk uit de 15de eeuw en er zijn ook hier Saksische boerderijen. Natuurlijk is er een schaapskooi en een kaasboerderij "De Kloosterhoeve". In Holsloot is "Akkerbouw-excursieboerderij Drentsche Schans". Het stadhuis van Coevorden is gevestigd in een gerestaureerde vleugel van "Kasteel Coevorden". Van het vroegere weeshuis resteert het "Poortje" uit 1690. "De Drentsche Veste" is het museum. Bij de haven staat "Het Arsenaal" , vroeger wapenmagazijn en nu bibliotheek. De gevel is in Vlaams Noord-Duitse Renaissancestijl, uniek in Nederland. Sleen heeft de hoogste kerktoren van heel Drenthe. Vroeger werden bij gevaar vanaf kerktorens rooksignalen naar de andere dorpen gestuurd. In Gees staat een ring van Saksische boerderijen , met de schuur naar de weg gekeerd. Op de grens met Nieuw-Amsterdam staat het "Van Gogh-huis". Tekeningen en schetsen van de twee maanden dat Van Gogh er woonde, zijn er te zien. Natuurlijk schetste hij het Drentse leven. Er is een rondleiding en een video over de "Drentse tijd". In Erica staat de enige "Turfstrooiselfabriek". Ook staat hier het "Industrieel Smalspoor Museum".

Emmen voegt stadse elementen toe aan een landelijke omgeving. Op een steenworp afstand van de hunebedden ligt het moderne centrum. Emmen heeft een mooie brink (marktplaats) met veel terrasjes en restaurants. Het Dierenpark Emmen is een unieke dierentuin uit 1935. Het heeft een prachtige vlindertuin en mooie ruime verblijven, vaak buiten, voor de dieren. Het park in het centrum is met een voetbrug "De Traverse" verbonden met de uitbreiding op de Noordborger Es.

Er is een Oudheidkamer met het "Radiotron", waar de ontwikkeling wordt getoond van radio, film, grammofoon en telefoon vanaf 1880 tot heden. De "Grote Kerk" is een kruiskerk met een romaanse toren uit de 12de eeuw, met een onderbouw van zwerfkeien. De kerk heeft een houten tongewelf en een orgel uit de 19de eeuw. In Emmen is ook museumboerderij Nabershof" en natuurlijk het "FC Emmen" museum. Bargercompascuum heeft openluchtmuseum "Veenpark", met heel veel Drentse geschiedenis, de veenkoloniën, de plaggenhutten en de turfstekers. Bij Zwartemeer en Weiteveen is natuurgebied Bargerveen, een hoogveenreservaat.

Mooi Drenthe, met zijn vele natuurgebieden, is de ultieme plek om tot rust te komen. Ook kan men zich inleven in de geschiedenis van het harde verleden van deze provincie. Velen hebben toch moeten zwoegen voor hun dagelijks bestaan. Daarnaast heeft Drenthe die leuke, gezellige stadjes waar de geschiedenis en de cultuur van de provincie duidelijk aanwezig zijn en waar de horeca u uitnodigt om in de goede restaurants of op de terrasjes te komen genieten van het leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Meppel (Drenthe)De kleinste gemeente van de provincie Drenthe is Meppel. Op 1 januari 2014 telde de stad volgens het CBS 32.875 inwoners…
Wat kost een boerderij (woning)?Voor veel mensen is een verbouwde boerderij op het Drentse platteland het ideaal. Na pensionering een boerderij kopen en…
De vlindertuin in LesparrouTussen Montségur en Puivert, ongeveer anderhalf uur rijden ten Zuiden van Toulouse, ligt Lesparrou. In Lesparrou is een…
Een dagje uit in DrentheEen dagje uit in DrentheDe provincie Drenthe ligt noordoost in Nederland en grenst aan Groningen, Friesland en Overijssel. In het oosten grenst…
Bronnen en referenties
  • Sites over Drenthe

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Drenthe"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 05-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!