InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in Groningen

Uitstapjes en evenementen in Groningen

Uitstapjes en evenementen in Groningen Vakantie vieren in eigen land. Wat weten wij van Groningen? De hoofdstad, gezelligste studentenstad van Nederland, zegt men. De veenkoloniën, het Oldambt, het coulissenlandschap, de prachtige boerderijen, de strijd tegen het water... De vele stadjes en dorpen worden hier beschreven met hun vele bezienswaardigheden. Leer Groningen kennen met zijn historische kerken, musea, gebouwen, borgen en boerderijen. Geniet van deze rondreis in de echt Nederlandse, prachtige provincie. We gaan Groningen verkennen, te beginnen in de hoofdstad. Daarna trekken we via de stadjes en dorpen om Groningen naar het midden, westen en noorden, om te belanden in de mooie streek van Bourtange. Van daar gaan we nog weer even richting Groningen. Na deze rondtocht zult u Groningen veel beter kennen. U krijgt de nodige tips voor uitstapjes.

Groningen

Deze gezellige studentenstad heeft het predicaat: Beste binnenstad van Nederland. Zowel winkels, musea als horeca liggen lekker dicht bij elkaar en stralen Hollandse gemoedelijkheid uit. De Martinitoren op de Grote Markt (d 'Olle Grieze), 97 meter hoog, 253 treden die men dagelijks kan bedwingen, is het middelpunt van de stad. Ernaast staat de Martinikerk. De geschiedenis gaat terug tot 1220. Prachtige muur- en gewelfschilderingen zijn bewaard gebleven. Even beeldbepalend is de 'Der Aa-kerk', een gotische kruisbasiliek. Men kan een kijkje nemen boven de gewelven. Het Groninger Museum is een publiekstrekker. Het gebouw is ontworpen door de architecten Mendini en Storck en is op zich al de moeite van het bekijken waard. In het museum zijn wisselende tentoonstellingen te zien. Het station van Groningen (1896), een rijksmonument, is één van de mooiste stations van Nederland Het " Nederlands Stripmuseum " houdt u interactief bezig. Het " Noordelijk Scheepvaart Museum " toont u de woelige tijden tussen de middeleeuwen en nu. In het zelfde middeleeuwse gebouw, het Gotisch Huis en het Canterhuis, is ook het " Tabacologisch Museum " gevestigd. Tussen de 16de en de 20ste eeuw tierde hier de tabak welig. Het " Grafisch Museum " toont de boekdrukkunst in al zijn variëteiten. In het " Universiteitsmuseum " staat een geweldige collectie apparaten en instrumenten op het gebied van geneeskunde, psychologie, natuurwetenschappen, botanie, geschiedenis en het studentenleven. De jeneverfabriek Hooghoudt bezoekt u tegenwoordig op het bedrijventerrein Euvelgunne. Wilt u Groningen vanaf het water zien, dan is een rondvaart een mogelijkheid. Ook per kano en per fiets kan men de stad verkennen. Bij Groningen ligt het recreatiemeer " Kardinge ".

Zuiden en Midden

In de gemeente Tynaarlo is de paardenmarkt in het dorp Zuidlaren de grootste van Europa. Oude kerken en boerderijen met rieten daken vormen hier een aantrekkelijk dorpsgezicht. In Midlaren, Zeijen en Tynaarlo vindt men hunebedden en grafheuvels. Molens zijn er meerdere, waaronder de paaltjasker in Zeijen die werd gebruikt om het drassige land droog te leggen, dan kon men turf steken. In Veendam is het Veenkoloniaal Museum en in Nieuwe Pekela krijgt men in het Kapiteinshuis een beeld van de bloeitijd van de Veenkoloniale scheepvaart. Haren heeft " Het Paviljoen " uit het begin van de 20ste eeuw, aan de plas Sassenhein. Uit de jaren '20 stamt de oude school. Elk lokaal heeft zijn eigen uitgang naar het schoolplein. Op het dak staat een lantaarn met de schoolbel. Het " Openbare Theehuis " aan het Paterswolde meer heeft Jugendstil ramen. Van de tramweg uit 1891 is het " Spoorwachtershuisje " overgebleven. Ook staan er vissershutten uit de tijd van de ontginning van het Paterswolde meer. Uit 1928 stamt een villa, gebouwd in Amsterdamse School stijl. De Hervormde kerk uit de 13de eeuw is Laat-Romaans, met gebrandschilderde ramen. Ook de Hortus in Haren is een bezoekje waard. In Vries is het " Klokkengietermuseum " en in Zuid-Laren vindt men de " Sprookjeshof ", voor de kinderen.

InJonkersvaart ligt een watertuin van 10.000 vierkante meter met waterplanten en rozen. De " Coendersborg " is een Groningse borg (een versterkt huis, een burcht) in het dorp Marum. In de uit 1813 stammende borg is in de schuur " Landbouwmuseum 't Rieuw ". Door middel van gebruiksvoorwerpen en documentatie leert u hoe het agrarisch bedrijf werkt(e). In Leek staat kasteel " Nienoord ". Het maakt deel uit van het " Nationaal Rijtuig Museum ".

Midden

Zuidhorn is een agrarische gemeente met veel oude kerkjes en historische gebouwen. In Zuidhorn vindt men nog vele landhuizen van vroeger rentenierende boeren. Ook in Zuidhorn staat museum " De Verzamelaar " met voor " elck wat wils ", van antieke poppen tot vooroorlogse buitenboordmotoren. Aduard heeft een oud klooster uit de 13de eeuw, de " St. Bernardushof ", waar de oudst overgebleven ziekenzaal van Europa is. In Fransum. staat een middeleeuws kerkje uit de 13de eeuw. Het wordt nu gebruikt voor concerten. In Noordhorn staat het " Kostuummuseum ".

De dorpen Noordhorn en Zuidhorn worden gescheiden door het Van Starkenborghkanaal (tussen Groningen en de Friese grens).

In Bedum vindt u een pareltje van het verleden: de Walfriduskerk. Walfridus was een man die het gebied rond het jaar 1000 ontwikkelde. Hij werd vermoord door de Vikingen. In de kerk is zijn begraafplaats. De kerk is al jaren een bedevaartsoord. De toren is de Nederlandse toren van Pisa, hij staat uit het lood. Aan het Boterdiep bij Onderdendam staan prachtige oude panden, zoals het " Waterschapshuis " uit 1619. In Zuidwolde is het " Wedgewood Museum ". In Siddeburen staat de Gereformeerde kerk uit 1912 met een bijzonder Reilorgel uit 1854. Het bijzondere is de speeltafel. In Slochteren vindt men, naast aardolie, het landgoed " Fraeylemaborg " uit de middeleeuwen, gerestaureerd en ingericht als museum met stijlkamers en wisselende exposities. De grote zaal is voor ontvangsten en exposities.

Westen

Het dorp Grootegast is gebouwd op een brede zandstrook tussen de venen. (Gast betekent zandige hoogte). Hier is een prachtig coulissenlandschap (houtsingels tussen de percelen). Vanuit het dorp Kornhorn voert een wandelroute " Het Curringepad ", door het Zuidelijk Westerkwartier, een prachtig besloten landschap. In Lutjegast is het " Abel Tasman Kabinet ", hier vindt men informatie over de V.O.C. en de beroemde zeevaarder zelf. Grijpskerk is door de monniken ingedijkt. In de 16de eeuw bestond het al. Er zijn ook twee molens: een koren- en een watermolen. Bij het dorp is het aardolieveld van de Gasunie. Niehove is een van de meest bezienswaardige plaatsen in het Westerkwartier. De " Sarrieshut " (belasting) uit de 18de eeuw staat er en een gezellig 17de eeuws café met culturele activiteiten. Zoutkamp heeft een " Visserijmuseum".

De Marne ligt in het noordwesten aan het Lauwersmeer. Dun bevolkt. Een van de dorpen is Pieterburen. De zeehondencrêche is natuurlijk heel leuk om te bezoeken. Eenrum heeft een kaarsenmuseum en " Abrahams mosterdmakerij ". Dit dorpje heeft een beschermd dorpsgezicht. In Warfhuizen staat de " Kluiskerk " met een barok interieur. De kerk is een Mariabedevaartsplaats.

In Houwerzijl is museum " De Theefabriek ". De enige borg die in dit gebied is overgebleven staat in Leens: Borg Verhildersum. In het gemeentehuis van Ezinge is nu het " Wierdenmuseum ". In Saaxumhuizen is een Pronkkamer: " Mar Vedder ". Tussen Winsum en Obergum ligt een oude houten loopbrug: De Jeneverbrug, genoemd naar de vroegere kroegen die er waren. In Stedum staat nog een oud " Dwarshuis " uit de 19de eeuw.

Noorden

In Warffum is openluchtmuseum " Het Hoogeland ". Usquerts' gemeentehuis stamt uit 1930 en is ontworpen door Berlage. Het heeft een hoge toren met twee uurwerken. De Menkemaborg in Uithuizen, oorspronkelijk uit 1700, is sinds 1921 van het Groninger Museum. De borg is kostbaar en stijlvol ingericht in barokstijl. In de tuin vindt men een heggendoolhof en een appel- en perenhof. Rond de theetuin staan poortkoepels. Het theehuis is gerestaureerd en men kan in de tuin heerlijk wandelen. In Kantens staat boerderij " Tuwingaheem " uit 1880. Ook de pastorie stamt uit die tijd.

Op fietsen.groningen.nl kunt u een eigen route samenstellen.
De Dollard is een prachtig vogelgebied voor rustzoekende vogels zoals de scholekster, de kluut en de wulp. Vanaf de dijk kunt u De Punt van Reide zien, een oeroude oeverwal van de Eems, nu een schiereiland. Bij de Punt is ook een kijkwand voor zeehonden. Men kan ze daar in hun natuurlijke habitat bewonderen. Termunten is een uitstekende vertrekplaats voor wandelaars en fietsers.

In Uithuizermeeden staat de " Rensumaborg ". De eigenaren van deze borg lieten de Zuurdijksterpolder indijken. De borg is gerestaureerd en is te bezichtigen, evenals de tuin en de mooie omgeving ervan. Roodeschool heeft een Gereformeerde kerk met neoclassicistische elementen (uit 1871). Leuk is de galerie en potterie " Liti ". Oudeschip is het meest noordelijke dorp en ligt tegen de dijk bij de Eemshaven. Er is één winkel. " Ceres " is de oude pelmolen in Spijk. In dit dorp vindt men ook een kosterij en een basisschool uit 1889.

Oosten

Delfzijl is het stadje met het " Aquariom ". In de haven bruist het van de activiteiten en er is ook een wandelpromenade. Delfzijl heeft een Abel Tasmanplein. De wijk Oud West en de gebouwen aan het Abel Tasmanplein zijn uit de Amsterdamse School. Bij de VVV is een kaart met een 'Amsterdamse school wandeling te halen. De stadswandeling is ook te downloaden: Amsterdamse School in de Stad. Ten noorden en oosten van de stad staan nog oude bunkers uit de Tweede Wereldoorlog. In Appingedam ligt landgoed " Ekenstein ", uit de 17de eeuw. Het is in 1870 verbouwd in neogotische stijl met kantelen en pinakels. De grote ridderzaal is eveneens neogotisch. Dit landgoed is één van de zeven neogotische gebouwen in Nederland. De " Rechtbank ", uit 1844, is niet meer als zodanig in gebruik. In Wagenborgen staat een 19de eeuwse Hervormde Kerk. Heiligerlee, bekend om de beruchte Slag in de Tachtigjarige Oorlog, heeft een prachtige, te bezichtigen, tuinkoepel. Hier staat ook het " Klokkengieterijmuseum ". Winschoten heeft een sfeervollle oude binnenstad. Er is een " Historische Werkplaats Molenmaker Wiertsma Pakhuis ", bij molen Dijkstra. Er is een museum " Stoomgemaal " en een " Noordelijk Busmuseum ".

In Nieuweschans is de " Locomotievenloods De Oude Remise ", een archeologisch informatiepunt. " Oldambt " heet de glasblazerij en galerie. In Nieuwolda is het " Kinderwagenmuseum ". Er staat een prachtige rentenierswoning uit 1908 in Jugendstil. Het gemaal is een museum :" De Hoogte ". Bellingwoude heeft Oldambtster boerderijen met hun smeedijzeren bovenlichten (19de eeuw). Sommige met Jugendstilelementen, sommige neo-renaissance. In het dorp is ook een " Zadelmakerijmuseum ". In Noordbroek is een " Strijkijzermuseum ". De Hervormde kerk is Romano-Gotisch evenals de bijbehorende pastorie. Blijham heeft een van de mooiste slingertuinen van Groningen. Dit Rijksmonument heeft meer dan 600 meter slingerpaden. " Huis te Wedde " in Wedde is helaas niet te bezichtigen. Het is een voormalige burcht waarvan de fundamenten uit de 14de eeuw stammen. In latere eeuwen is de burcht steeds ver- en herbouwd.

Het stervormige, geheel gereconstrueerde vestingdorp Bourtange heeft een marktpleintje met winkeltjes, prachtige gevels, bastions en ophaalbruggen. De soldatenbarakken staan er, er zijn musea en er zijn restaurantjes. In Ter Apel staat een 15de eeuws klooster. Nu is het een museum voor kerkelijke kunst en er is een grote kruidentuin bij. De permanente tentoonstelling 'De Middeleeuwen van Helmantel' is er te bezoeken. De karakteristieke aardappelmeelfabriek uit 1916 getuigt van het werkzame verleden van de Groningers. Nu is de fabriek niet meer in gebruik. Bij Stadskanaal loopt de " Museumspoorlijn STAR ", 26 kilometer lang. In het stadje staat een " Spoorwegdraaibrug " uit 1910. Bij de sluis staat een oud sluiswachtershuisje uit de zelfde tijd. Het nog in gebruik zijnde slachthuis is gebouwd in Amsterdamse School stijl. In Oude Pekela staan twee tabakspakhuizen uit het begin van de 19de eeuw. Het ene is dusdanig verbouwd dat er niets karakteristieks is overgebleven. De steenfabriek uit de 19de eeuw, deels herbouwd na een brand, is nog steeds in gebruik.

Veendam heeft een neo-classicistische, Rooms-Katholieke hallenkerk uit 1845, met spitsbogen en Ionische zuilen. Het " Industrieel Complex " is een voormalige smederij met stoomketelmakerij uit 1885. In het " Cultuurcentrum " is het " Veenkoloniaal Museum ". Hier leert u een en ander over de pre-historie, de turfstekerij, het strokarton en het aanrdappelmeel. In Wildervank ligt achter de monumentale Saksiche boerderij een prachtige, een hectare grote, tuin. Er is o.a. een infopunt voor tuinontwerpen. Info krijgt u ook bij de " Kaas- en Klompenboerderij De Veenkolonieën ".

Op weg terug naar Groningen stad doen we nog één dorp aan: Hoogezand-Sappemeer. Ook hier een gebouw uit de Amsterdamse School: het " Weco- gebouw ". Het is nu een galerie en was vroeger een fabriek voor dekkleden en scheepstuig. De voormalige Rijks-HBS in Sappemeer, een Rijksmonument, is gebouwd in eclectische "stijl", u zult vele stijlen herkennen die hier gebruikt zijn. De " Damkerk " is een zaalkerk uit 1669. De 'Veenborg Welgelegen' en de Koepelkerk met zijn koepel van koper en zijn prachtige orgel zijn ook Rijksmonumenten.

Zo, Groningen is rond. Er is veel te bekijken in deze o zo Nederlandse provincie. Zowel stad- als dorpsliefhebbers kunnen hier aan hun trekken komen. In veel dorpen is wat te leren over de (werkzame) geschiedenis van Groningen. In de hoofdstad is het gezellig druk tussen de studenten. En bij de horeca in deze stad kunt u altijd weer bijkomen van de inspanningen van de dag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mosterd: na de maaltijd goed voor de spijsverteringMosterd is erg lekker in de keuken. Maar het helpt ook tegen allerlei kwaaltjes zoals verkoudheid en stress. Mosterd is…
Bedum, dorp in GroningenDe gemeente Bedum ligt zo'n 10 kilometer ten noorden van de gemeente Groningen. Het dorp ligt aan de spoorlijn Groningen…
Megalieten in Zeijen (D5), Tynaarlo (D6) en Schipborg (D7)Megalieten in Zeijen (D5), Tynaarlo (D6) en Schipborg (D7)De Westgroep van de Trechterbekercultuur (3400-2850 v.Chr.) heeft tientallen hunebedden gebouwd in Nederland. De hele ge…
Dag van de DaadkrachtDag van de DaadkrachtIn het noorden, noordoosten en oosten van de provincie Groningen wordt de Dag van de Daadkracht georganiseerd. De Gronin…
Bronnen en referenties
  • Sites over Groningen
  • Het boekje: Rijkdom, Marketing Groningen

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Groningen"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 11-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!