Uitstapjes en evenementen in Friesland

Uitstapjes en evenementen in Friesland Bezienswaardigheden in Friesland. Friesland heeft veel natuurschoon, denk o.a. aan de Friese Meren en de Elf Steden. Veel dorpjes zijn de moeite van het bezoeken waard: de historische centra in de stadjes, het platteland met zijn meren en bossen. Ontdek Friesland per auto, met de fiets, wandelend en zelfs paardrijdend. Via een rondreis langs de dorpen en stadjes wordt verteld wat er allemaal te beleven is. Startplaats is Lemmer, we gaan Friesland rond en bij Wolvega is de reis gedaan.

Friesland, veelzijdige provincie

Friesland is de provincie met de meren, met de watersport, maar ook met veel bossen waar het heerlijk wandelen is. Friesland is de provincie van de Elfstedentocht, waar schaatsend en klunend de dag wordt doorgebracht. Friesland is Leeuwarden, is Jopie Huisman, is het Rijsterbos, is het IJsselmeer en de Lauwerszee. Wat is er veel te beleven.

Zuid-Westen

Lemmer, doorgang naar de Friese Meren

We starten in Lemmer. Hier staat het grootste stoomgemaal van Europa, dat nog in werking is. In de zomer is de Lemster Zeilweek, met o.a. skûtsjesilen. Het oude vissersdorp is een van de gezelligste watersportcentra van Friesland. Lemmer is de doorgang tussen het IJsselmeer en de Friese Meren in het Zuid-Westen. Via de historische sluizen vaart men Friesland binnen, verwelkomd door de oude sluiswachtershuisjes. In Oosterzee-Buren staat een prachtig achttiende eeuws Koopmanshuis. dat beperkt voor publiek toegankelijk is. In Oudemirdum is een infocentrum: 'Mar en Klif' waar over de natuur en de historie in de zuid-westhoek uitleg wordt gegeven. Nije Mirdum heeft een Koeienmuseum.

Gaasterlandse Bossen

Onder leiding van de boswachter kan door de Gaasterlandse Bossen een excursie worden gemaakt.

Sloten, Rijsterbos, Koudum

Het barokke, uit de achttiende eeuw stammende Stadhuis van Sloten is sinds 1984 een museum. 'Stedhûs Sleat' toont u de ontwikkeling van de stad Sloten. Een stadswandeling is mogelijk onder leiding van een gids in klederdracht. In het Rijsterbos is een prachtige theatertuin waar concerten worden gegeven en waar in december een kerstmarkt is. De vogelwacht in Koudum organiseert excursies naar Ameland.

Jopie Huisman, Workum, Hindeloopen

Het Jopie Huisman Museum in Workum exposeert alles wat de oud ijzer- en lompenkoopman maakte en verzamelde. Regelmatig open, maar niet op vaste tijden is het Tweewielermuseum 'Tankstop'. In Hindeloopen is het 'Eerste Friese Schaatsmuseum' met de grootste collectie schaatsen ter wereld. In Museum 'Hindeloopen' vindt u alles over de Hindelooper scheepvaart, meubelen en schilderkunst. Het Raadhuis is ingericht met Hindelooper meubelen.

Skarterlán en Joure

De naam Skarterlán herinnert aan de Scharren, landerijen die door de boeren gebruikt werden voor hooiwinning en vee. Joure is een van de mooiste plaatsen in het zuiden van Friesland. Het is vooral bekend om de scheepsbouw en de klokkenindustrie. De Friese Staartklokken zijn befaamd. In Joure staat ook het 'Douwe Egberts Museum'.

Westen

Makkum, Kornwerderzand

Haven en vissersdorp Makkum is het centrum van de aardewerkindustrie. 400 Jaar Tichelaar, de porseleinfabriek, heeft hier zijn wortels liggen. In en bij het stadje zijn rondvaarten mogelijk. De mooie koopmanshuizen in het centrum van het stadje vormen een prachtig decor voor het zeventiende eeuwse Waaggebouw. De voormalige verdedigingslinie op de Afsluitdijk staat nu heringericht in het 'Kazemattenmuseum' in Kornwerderzand. Ook vindt men er 'Het Afsluitdijk Wadden Center'.

Polders en terpenland

In de driehoek Bolsward, Makkum en Workum ligt het Aldfaers Erf. Dit is een Openlucht museum waar men het Friesland van honderd jaar geleden kan bekijken. Als het museumdorp open is, kan men ook de IJzeren Ko bekijken, een paaltjasker die deel uitmaakt van de Altfars Erfroute. 'Allingastate' is een landgoed met wellness en een bedandbreakfast. Het 'Fries Landbouwmuseum' staat in Exmorra. In Arum is een Rock 'n Roll Museum.

Sneek

Sneek heeft een stadhuis met een rococogevel uit de vijftiende eeuw. De laat-middeleeuwse kruisbasiliek, neo-gotisch, staat in het centrum. Daar vindt men ook het 'Fries Scheepvaart Museum' en het 'Modeltreinenmuseum'. De 'Weduwe Joustra' is een slijterij met een origineel drankorgel. De 'Hindelooper Kamer' is een bistro met een Hindelooper interieur. De vestingpoort uit de zeventiende eeuw is een overblijfsel van de vroegere vestingwerken.

Bolsward

In Bolsward bepaalt de Martinikerk het beeld. In de fabriek van Sonnema kan men op afspraak een rondleiding krijgen. De St. Franciscuskerk is een kerk uit de Amsterdamse School met veelkleurige, deels geglazuurde bakstenen. Het Stadhuis heeft een rococobordes.

Harlingen

Harlingen heeft twee delen op de monumentenlijst: De Noorderhaven en Zoutsloot. Prachtige gevels. Ook hier een aardewerk- en tegelfabriek. Het 'Stadslogement' is gevormd door een zeventiende eeuws pakhuis, arbeidershuisjes en een koetshuis. Nog een zeer apart hotel is het 'Vuurtorenhotel', gevestigd in de voormalige vuurtoren. Naar Vlieland en Terschelling varen met de regelmaat van de Friese Staartklok de veerboten. In september zijn er in Harlingen de Visserijdagen, compleet met vlootschouw. Het prachtige interieur van het Stadhuis is te bezichtigen.

Franeker

In Franeker staat een renaissance stadhuis uit de zestiende eeuw. Ook hier vinden we een gotische kerk, de Martinikerk, en een Waaggebouw uit de zeventiende eeuw. Franeker heeft de oudste studentensociëteit van Nederland: Bogt fen Guné. Aan de stadsgrachten staan de theehuisjes van de patriciërshuizen. Ook zijn er oude hofjes te bekijken. Het oudste, nog werkende, planetarium ter wereld is dat van Eise Eizinga. Door de wateren in en rond Franeker is een boottocht mogelijk.

Noorden

Wergea

Wergea ligt aan de Vaart van noord naar zuid Friesland. De Vaart wordt nu gebruikt door de pleziervaart. In de oude dorpskern vindt u prachtige doorkijkjes. Het ' Ald Slot' is een stijlkamermuseum met een zeventiende eeuwse arbeiderswoning.

De hoofdstad Leeuwarden

Met 575 Rijksmonumenten staat Leeuwarden in de Top 15 van Nederland. De binnenstad, het Kanaalgebied en de Hollanderwijk zijn alle beschermd stadsgezicht. De 'Blokhuispoort' is de oude gevangenis. In 'De Kanselarij' werd drie eeuwen recht gesproken, tussen de zestiende en de negentiende eeuw. Twee prachtige kerken zijn de Jacobijnerkerk en de St. Bonifaciuskerk. Het Stadhuis aan het Raadplein, is een schitterend gebouw. Tot 1880 is het Waaggebouw in gebruik geweest, nu is het een lunchroom met terras.
In het 'Museumhuis van Eysinga' ziet u hoe de familie daar in de achttiende eeuw woonde.
Bij Beerenburg zijn de beroemde stokerijen en kunt u in de proeflokalen een neutje nemen. Het 'Oranjebierhuis' is het oudste café van de stad, met de kleinste keuken. Het 'Stadhouderlijk Hof' is het paleis van Stadhouder Willem Lodewijk van Nassau. Het is nu een Fletcherhotel. Het 'Fries Museum' laat u de geschiedenis van Friesland zien. Heel apart: 'Het Princessehof' is een keramiekmuseum met Chinees keramiek. Leuk voor kinderen is het 'Natuurmuseum Friesland', ze kunnen er actief zijn. Ook vooral voor kinderen is de 'Aqua Zoo' bij het natuurgebied 'De Groene Ster'.

Ferweradiel, Hoogbeintum

In Ferweradiel staat een laat-gotische kerk. Hoogbeintum is gebouwd op de hoogste terp in Friesland. Het mooie kerkje stamt uit de twaalfde eeuw. In het noorden leiden fietsroutes door het prachtige landschap.

Dokkum

In het historische Dokkum was vroeger een levendige handel. Het achttiende eeuws Waaggebouw is nu 'Eethuys De Waag'. Ook in het voormalig weeshuis, in neo-classicistische stijl, is nu horeca gevestigd. Het stadhuis herbergt bouwstijlen uit de zeventiende, achttiende en negentiende eeuw. Het interieur is te bezichtigen. Over het carillon is jaren onmin geweest. Nu is men tevreden met de gezellige geluiden die het nieuwste carillon maakt. Uit de zeventiende eeuw is nog één klok over. Die wordt geklept voor de raadsvergaderingen. Dokkum heeft ook een streekmuseum: 'Het Museum Dokkum'.

Oosten

Dongeradeel, Moddergat, Tytsjerksteradiel

Op vele terpen is Dongeradeel gebouwd. Ook dit dorp heeft een beschermd dorpsgezicht. Het bouwen van dijken gaat hier nog steeds door. Veel dorpen van deze gemeente zijn op een terp gebouwd. In Moddergatis het Museum 't Fiskershúske, een Openluchtmuseum van rond 1850, aan de Waddenzee. Het natuurgebied van Tytsjerksteradiel met de vele dorpen rondom is een ideaal gebied voor watersporters.

Burgum, Kollum, Buitenpost, Achtkarspelen

In Burgum is het Streekmuseum en Volkssterrenwacht 'Observeum'. Door de telescoop kan men een blik in het heelal werpen. In Kollum staat het streekmuseum ' Mr. Andreae'. 'De Kruidhof' in Buitenpost is de grootste kruidentuin van Nederland, en er is een museum bij. Hier is ook het 'IJstijdenmuseum' gevestigd, met een kostbare verzameling aan stenen. De geschiedenis van Achtkarspelen komt tot leven in het coulisselandschap met houtwallen en land. Wandelen kunt u heerlijk in het Veenkloosterbos

Drachten

In Drachten is in het voormalig Franciskaner klooster het 'Museum Dr 8888' gevestigd. Hier zijn de Friese kunsten te bewonderen en ook de stromingen Dada en Stijl. In Drachten kan men ook een rondvaart maken.

Oosterwolde, Fochteloo, Appelscha

Ten noord-oosten van Oosterwolde ligt Fochteloo. Het 'Fochteloërveen' is een natuurgebied waar kraanvogels nestelen. Bij Appelscha ligt het natuurgebied 'Drents- Friese Wold'. In Appelscha is ook een pretpark: Duinen Zathe.

Heerenveen

In Heerenveen is het Thialfstadion, voor de doorgewinterde schaatsliefhebbers en het Abe Lenstrastadion voor de voetballiefhebbers. Museum ' Heerenveen' in De Heerenveense School heeft onder andere een stadsmaquette van Heerenveen anno 1830.

Noordwolde

In Noordwolde is het 'Nationaal Vlechtmuseum'. Generaties lang is hier gevlochten met wilgentenen. Het is gevestigd in de vroegere 'Rijksrietvlechtschool'.

Wat is er veel te zien in Friesland. Het landschap is zo divers, dat zou men niet verwachten. De terpen, waar men vroeger op moest wonen om zich tegen de zee te beschermen, de bossen, de Friese Meren en de Elf Steden van de Elfstedentocht. Veel natuurgebieden waar een mens tot rust kan komen. Wat een mooie provincie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Op vakantie in zuidwest FrieslandZuidwest Friesland wordt in Friesland 'De Zuidwesthoek' genoemd, een andere naam is 'De Friese Meren'. De Zuidwesthoek s…
Harlingen  Friese haven voor cruiseschepenHarlingen Friese haven voor cruiseschepenHarlingen is een van de elf Friese steden en het is een mooie stad. De Noorderhaven en Zuiderhaven steken tot diep in de…
Skjin wetter Fryslân: schoonmaakevenement in Friese waterenSkjin wetter Fryslân: schoonmaakevenement in Friese waterenMooi al die grachten, sloten en waterplassen. Als je er langs wandelt, fietst of rijdt sta je er niet bij stil dat er na…
Bezienswaardigheden in FrieslandFriesland is een hele mooie provincie. Er zijn vele bezienswaardigheden. Waar moet je zeker zijn geweest?

Goedkoop naar een bungalowparkGoedkoop naar een bungalowparkWanneer je een weekend of voor een langere periode een vakantiebungalow wilt huren, kun je terecht bij een aantal grote…
Uitstapjes en evenementen in de provincie GelderlandUitstapjes en evenementen in de provincie GelderlandVakantie vieren in eigen land. Er is veel prachtig natuurschoon in de provincie Gelderland. Daarnaast zijn er veel schit…
Bronnen en referenties
  • www.dagjeuitstapje.nl

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Friesland"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 05-05-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!