InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in Gelderland

Uitstapjes en evenementen in Gelderland

Uitstapjes en evenementen in Gelderland Vakantie vieren in eigen land. Er is veel prachtig natuurschoon in de provincie Gelderland. Daarnaast zijn er veel schitterende steden en dorpen in deze provincie. De provincie kan men onderverdelen in Land van Maas en Waal (de Betuwe), de Veluwe en de Achterhoek. De rondreis door de provincie begint hier in de Betuwe, voert langs de Veluwe en de grens met Overijssel naar de Achterhoek en eindigt in het Rijk van Nijmegen.

Gelderland

Gelderland is een zeer diverse provincie. Men vindt er grotere steden, dorpen en veel prachtig natuurschoon in alle delen van de provincie. We maken hier een reis langs de vele dorpen en steden en u wordt geïnformeerd over wat u kunt ondernemen in de streek waar u uw vakantie doorbrengt.

Land van Maas en Waal, de Betuwe

We starten In Poederoijen, in het westen van de Betuwe, bij Slot Loevestein. Dit kasteel stamt uit de 17de eeuw , was vroeger een gevangenis en is beroemd omdat Hugo de Groot eruit ontsnapte in een boekenkist. Vlakbij ligt Geldermalsen. Vanuit hier kunt u een rondvaart maken over de Linge. Buren is de naam die Prins Willem Alexander aannam tijdens zijn Elfstedentocht. In dit vestingstadje trouwde Willem van Oranje met Anna van Egmond. Sindsdien is er een stevige band met de Oranjes. U kunt een stadswandeling maken langs gebouwen, grachten, stadswallen en de Lambertuskerk. In het museum " Buren en Oranje" vindt u de relatie met het Oranjehuis. Er is ook een museum van de Marechaussee. In Erichem staat een fruitteeltmuseum. In Beneden-Leeuwen staat het streekmuseum " Tweestromenland ". Hier wordt u de geschiedenis getoond van het Land van Maas en Waal en van het westelijk deel van het Rijk van Nijmegen. In het dorp staat ook het zich onderscheidende " museum", de Breierij. Hier kunt u zich via een rondleiding laten informeren over breien en u kunt er nog truien kopen ook.

Iets noordelijker, in Beesd, ligt het Landgoed Mariënwaerdt. Op dit landgoed kunt u een rondleiding krijgen en uren rond wandelen. Regelmatig worden er ook fairs gehouden, die met het landleven te maken hebben. In Neerrijnen-Waardenburg staat een kasteel uit de 13de eeuw, dat door de Duitse troepen in de Tweede Wereldoorlog is verwoest en nu wordt gerestaureerd. Dr. Faust (van Goethe) zou hier zijn ziel aan de duivel verkocht hebben. In Horssen ligt " De Kleine Heerlijkheid ", een zorgboerderij met wijnbouw en escargotteelt. In Appeltern ligt het grootste modeltuinencomplex van Nederland.

In Tiel kunt u het " Flipje " museum bezoeken. Het toont de geschiedenis van de streek. Het Betuwemeer is een watervogelpark met vogels van over de hele wereld. Wychen en Alverna hebben bossen. Wandelen is hier heerlijk. In Wychen kunt u ook skiën op een kunstsneeuwbaan. Op Kasteel Hernen (uit de 16de eeuw) wordt u rondgeleid om de sfeer van toen op te snuiven. In Winssen staat het " Maas en Waals Museum " waar de streekhistorie tussen 1939 en 1945 wordt verteld. In Huissen wordt de historie van de streek weergegeven in Stadsmuseum " Hof van Huissen". Bemmel heeft een grote tuin met allerlei fruitgewassen en -rassen: "FruitLent". Omdat men vroeger in de omgeving van Elst van de tabak leefde, vindt u er nu nog tabaksschuren.

Veluwe en Gelderse Vallei

Kesteren en Opheusden liggen aan de voet van de Grebbeberg. Mooie streek. In Rhenen vindt u het Ouwehands Dierenpark, een zeer mooie en moderne dierentuin. In het gemeentemuseum " Het Rondeel " kunt u van wisselende collecties genieten. In Wageningen ligt het " Arboretum ". Bij de Landbouwuniversiteit hoort " De Dreijen", een bomentuin van 21 hectare. Kasteel Hoekelum in Bennekom is nu een partycentrum. Het " Kijk- en Luistermuseum " laat u voorwerpen en muziekinstrumenten zien, voornamelijk mechanisch. In Ede staat het Jachtslot Hubertus, ontworpen door Berlage. Hier kunt u fantastisch wandelen. Op het Celtic-Fieldcomplex ziet u gereconstrueerde akkers uit de IJzertijd. Museum " Oud Ede" is een klompenmakerij. Een Schelpenmuseum in Ede is een apartheid op zich. Verder staat er ook het " Wegenbouwmuseum". Bij Otterlo ligt beeldenpark " Sonsbeek " met het Paviljoen Van Eijck. Er staat ook een reconstructie van het Paviljoen Rietveld. Rietveld heeft het voor Arnhem ontworpen. In het Nationaal Park De Hoge Veluwe vindt men het Kröller-Müller Museum met mooie Beeldende Kunst uit de 19de en 20ste eeuw en heel veel van en over Vincent van Gogh. Rheden en Velp liggen in Nationaal Park" De Veluwezoom" . Hier vindt u een schitterende omgeving met villa's en papiermolens die nog werken. In Barneveld vindt men natuurlijk het " Pluimveemuseum" , met levende dieren, een expositie en een hoendertuin. In een karakteristiek 17de eeuws pand treft men het " Veluws Museum Nairac" , waar archeologische en historische voorwerpen te zien zijn. Aan de rand van Apeldoorn ligt Paleis "Het Loo" .Het is opengesteld voor het publiek. Drie eeuwen bewoning door de Oranjes komt hier tot uiting. Ook de "Apenheul" is in Apeldoorn. Zowel achter hekken als in een vrije leefomgeving zijn de verschillende soorten apen te bekijken.

Noord-Gelderland

In Oldebroek vindt men de Fantasietuin " Het Loo", met vele tropische planten, waterloopjes en grotjes. In Boerderijmuseum " De Bovenstreek" ziet men hoe een gezin rond 1750 leefde en werkte. Compleet met klederdrachten.
Hattem was een Hanzestad en er staat nog een Stadspoort uit de 15de eeuw. In en om de Grote Kerk kan men luisteren naar het prachtige carrillon. Molens zijn ook te bekijken in Hattem. Verder is er het Anton Pieckmuseum.
Natuurlijk kent iedereen zijn naam van de Efteling. Ook het " Nederlands Bakkerijmuseu" en het " Voermanmuseum" staan in Hattem. In Heerde is de Oudheidkamer " Villa Jacoba". Gelselaar heeft een museumboerderij: " Erve Brooks".
Gorssel is een ooievaarsdorp met een mosterdmakerij en een touwslagersmuseum. Neede heeft een bronsgieterij. In Borculo vindt men het "coulissenlandschap" (afwisselend land en bos). In het dorp zijn het " Brandweermuseum" en het " Kristalmuseum". In Toldijk heeft een creatieve aannemer een Eiffeltoren gebouwd en een Atomium. Binnen is o.a. een planetarium te zien. Kasteel Vorden is nu gemeentehuis en is samen met nog vijf kastelen te bewonderen. " De Wiersse" en " De Wildenborch" hebben hun tuinen opengesteld voor publiek. In Vorden is ook een museum voor Heiligenbeelden. In Doesburg staat streekmuseum " De Roode Tooren". Er is ook een mosterdmuseum en een Bijenstal. Museum Fotografica "'t Huijs Optenoordt" , het spreekt voor zich. Doesburg heeft ook een Elvismuseum: " King's Place Elvis Café". Dieren heeft een buitenplaats: De Bockhorst. Speelplaats " De Spelerij" heeft ook een werkplaats: " De Uitvinderij".

Achterhoek

Langzaamaan komen we in Brummen. Hier ligt een Buitenplaats," Spaensweerd", prachtig in Empirestijl. Ook Kasteel Voorstonden en Groot Engelenburg (inmiddels een hotel) staan hier. Het Speelgoedmuseum is heel leuk en u moet hier ook genieten in het Nationaal Gebied " Het Zaaibroek". In Ruurlo kan men wandel-, fiets- en paardrijtochten maken. Hier staat 's werelds grootste Heggendoolhof. Bij modelspoorlijn Hulslo vindt men " Madurodam in een boerenschuit". Groenlo heeft nog restanten van vestingwerken en het " Oudheidkundig Grolschmuseum". De St. Callixtuskerk is gemaakt van Achterhoekse baksteen. In Geesteren ligt Wijnhoeve " Kunneman". In Natuurreservaat " De Vennebulten" in Lichtenvoorde vindt u weer een coulissenlandschap. In en om Aalten en Dinxperlo vindt men wandelgebied " 't Goor", 440 hectare voormalig veengebied met veel wild. Aalten zelf heeft een beschermd dorpsgezicht . Museum " Het Frerikshuus" toont u de streekgeschiedenis en " De Freriksschure" is een oud-Saksische boerenhoeve. Ook Ulft/ Gendringen ligt in een prachtig natuurreservaat: " Breedenbroek " ( 90 hectare). Wandelpark " Landfort" is ook de moeite waard. In Doetinchem staat kasteel " de Slangenberg" met schitterende wand- en plafondschilderingen. Ook hier weer prachtige bossen om in te wandelen. In Zetten is het " Nationaal Museum voor Verpleging en Verzorging" . Montferland , mooi heuvelland in dit gebied, wordt omringd door leuke dorpjes waaronder 's Heerenberg, waar Huis Berg staat, met wallen en slotgracht.

Arnhem

Het oudste huis in de hoofdstad stamt uit de 15de eeuw. Het is het " St. Petrus Gasthuis". Nu is er een herenmodezaak gevestigd. Het huidige stadhuis was het " Duivelshuis" van legeraanvoerder Maarten van Rossum. Aan de Korenmarkt met zijn oude pakhuizen is het genieten van restaurants en terrasjes. De Sabelpoort is een oude overgebleven vestingpoort. De Koepelkerk is een 19de eeuwse Hervormde Kerk. In Arnhem vindt u ook het Openluchtmuseum waar men kan dwalen door het verleden van Nederland. De" Burgers Zoo" is een oude en zeer gemoderniseerde prachtige dierentuin. Het " Nederlands Watermuseum" laat u zien waar Nederland goed in is.

Het Rijk van Nijmegen

In Nijmegen zelf kunt u genieten van een oude binnenstad, deels aan de Waal, met o.a. de oudste winkelstraat van Nederland. Ook aan de Waal, op een uitkijkpunt, staan nog de kapel en de ruïne van " Het Valkhof ", het kasteel van Karel de Grote, die In de 8ste en 9de eeuw keizer van het Frankische Rijk was. Nederland viel daar toen onder. Het oudste huis in de stad is het " Besiendershuis". Het historische Stadhuis is ook een bezoekje waard. Een rondvaart op de Waal, een van Nederlands grootste rivieren en u ziet de pracht van Nijmegen vanaf de waterkant. In Nijmegen kunt u ook een bezoek brengen aan de Sterrenwacht. In " Muzieum " wordt u visueel opgelicht met vele optische illusies.

In de zomer staat Nijmegen in het teken van de Vierdaagse. De laatste (feest)dag is voor wandelaars én kijkers één groot festijn. Bij Nijmegen, bij Beek-Ubbergen ligt het beboste heuvelland met kapitale villa's en landhuizen. Het 17de eeuwse witte kerkje is de moeite van het bekijken waard. Groesbeek ligt ook in dit mooie heuvellandschap. Hier vindt men het " Bevrijdingsmuseum" en de grote begraafplaats voor soldaten uit de Tweede Wereldoorlog. In Malden is een accordeonmuseum. Het Heumense Bos is een gewild wandelgebied. In Berg en Dal, gelegen bij de door fietsters geduchte Zeven Heuvelenweg, staat het Afrikamuseum. In de Heilige Land Stichting loopt u door het openluchtmuseum van het leven van Jezus.

Gelderland heeft heel veel te bieden, getuige bovenstaande. Qua natuur is het een van de mooiste provincies van Nederland. Alle activiteiten die men maar kan bedenken, kunnen hier ondernomen worden. En in alle steden, stadjes en dorpen wordt men na een gedaan bezoek gastvrij ontvangen in een van de vele horecagelegenheden die Gelderland ook rijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vakantie op de VeluweVakantie op de VeluweDe Veluwe is het grootste aaneengesloten natuurgebied van Nederland. Dankzij honderden hectares bos, heidevelden, zandvl…
Bezienswaardigheden in ArnhemArnhem, de hoofdstad van Gelderland. Schitterend gelegen in het groen. De Posbank, de Hoge Veluwe, de stadsparken en de…
Liberation Route volgt het spoor van geallieerden in 1944/45Liberation Route volgt het spoor van geallieerden in 1944/45De Liberation Route volgt het spoor van de geallieerden in 1944/45 die de bevrijding moesten brengen. Het idee voor de D…
Bronnen en referenties
  • Sites over Gelderland

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Gelderland"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 14-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!