InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in de provincie Gelderland

Uitstapjes en evenementen in de provincie Gelderland

Uitstapjes en evenementen in de provincie Gelderland Vakantie vieren in eigen land. Er is veel prachtig natuurschoon in de provincie Gelderland. Daarnaast zijn er veel schitterende steden en dorpen in deze provincie. De provincie kan men onderverdelen in Land van Maas en Waal, de Betuwe, de Veluwe en de Achterhoek. De rondreis door de provincie kunt u beginnen in de Betuwe, dan voert de reis langs de Veluwe en de grens met Overijssel naar de Achterhoek en eindigt in het Rijk van Nijmegen.

Gelderland

Gelderland is de provincie met heel veel natuurschoon. Denk bijvoorbeeld aan de Gelderse Vallei en aan de Veluwe. Aan de Betuwe in bloei en aan het Land van Maas en Waal. Hier zijn de wildparken van Nederland. En hier is het Hollandse landschap waar zo vaak over gezongen en gedicht werd.

De provincie

Gelderland is een zeer diverse provincie. Men vindt er grotere steden, dorpen en veel prachtig natuurschoon in alle delen van de provincie. We maken een reis langs de vele dorpen en steden en u wordt geïnformeerd over wat u kunt ondernemen in de streek waar u uw vakantie doorbrengt.

Land van Maas en Waal de Betuwe

Het westen en de Linge

We starten In Poederoijen, in het westen van de Betuwe, bij Slot Loevestein. Dit kasteel stamt uit de 17de eeuw , was vroeger een gevangenis en is beroemd omdat Hugo de Groot eruit ontsnapte in een boekenkist. Vlakbij ligt Geldermalsen. Vanuit hier kunt u een rondvaart maken over de Linge.

Buren en de Oranjes

Buren is de naam die Prins Willem Alexander aannam tijdens zijn Elfstedentocht. In dit vestingstadje trouwde Willem van Oranje met Anna van Egmond. Sindsdien is er een stevige band met de Oranjes. U kunt een stadswandeling maken langs gebouwen, grachten, stadswallen en de Lambertuskerk. In het museum 'Buren en Oranje' vindt u de relatie met het Oranjehuis. Er is ook een museum van de Marechaussee.

Land van Maas en Waal

In Erichem staat een fruitteeltmuseum. In Beneden-Leeuwen staat het streekmuseum 'Tweestromenland'. Hier wordt u de geschiedenis getoond van het Land van Maas en Waal en van het westelijk deel van het Rijk van Nijmegen. In het dorp staat ook het zich onderscheidende museum, de Breierij. Hier kunt u zich via een rondleiding laten informeren over breien en u kunt er nog truien kopen ook.

Landgoederen

Iets noordelijker, in Beesd, ligt het Landgoed Mariënwaerdt. Op dit landgoed kunt u een rondleiding krijgen en uren rond wandelen. Regelmatig worden er ook fairs gehouden, die met het landleven te maken hebben. In Neerrijnen-Waardenburg staat een kasteel uit de 13de eeuw, dat door de Duitse troepen in de Tweede Wereldoorlog is verwoest en nu wordt gerestaureerd. Dr. Faust, van Goethe, zou hier zijn ziel aan de duivel verkocht hebben. In Horssen ligt 'De Kleine Heerlijkheid ', een zorgboerderij met wijnbouw en escargot teelt, slakkenteelt.

Appeltern

In Appeltern ligt het grootste modeltuinencomplex van Nederland. Iedere tuinliefhebber kan hier zijn hart ophalen.

De Betuwe

In Tiel kunt u het 'Flipje' museum bezoeken. Het toont de geschiedenis van de streek. Het Betuwemeer is een watervogel park met vogels van over de hele wereld. Wychen en Alverna hebben bossen. Wandelen is hier heerlijk. In Wychen kunt u ook skiën op een kunstsneeuwbaan. Op Kasteel Hernen, uit de zestiende eeuw, wordt u rondgeleid om de sfeer van toen op te snuiven. In Winssen staat het 'Maas en Waals Museum' waar de streekhistorie tussen 1939 en 1945 wordt verteld. In Huissen wordt de historie van de streek weergegeven in Stadsmuseum 'Hof van Huissen'. Lent heeft een grote tuin met allerlei fruitgewassen en -rassen: FruitLent. Omdat men vroeger in de omgeving van Elst van de tabak leefde, vindt u er nu nog tabaksschuren.
In de lente moet men hier zeker een bezoekje brengen. Dan staan alle fruitbomen in bloei. Prachtig.

Veluwe en Gelderse Vallei

Aan de voet van de Grebbeberg

Kesteren en Opheusden liggen aan de voet van de Grebbeberg. Mooie streek. In Rhenen vindt u het Ouwehands Dierenpark, een zeer mooie en moderne dierentuin. In het gemeentemuseum 'Het Rondeel' kunt u van wisselende collecties genieten. In Wageningen ligt het 'Arboretum'. Bij de Landbouwuniversiteit hoort 'De Dreijen', een bomentuin van 21 hectare. Kasteel Hoekelum in Bennekom is nu een partycentrum. Het 'Kijk- en Luistermuseum' laat u voorwerpen en muziekinstrumenten zien, voornamelijk mechanisch. In Ede staat het Jachtslot Hubertus, ontworpen door Berlage. Hier kunt u fantastisch wandelen. Op het Celtic-Fieldcomplex ziet u gereconstrueerde akkers uit de IJzertijd. Historisch museum Ede is een klompenmakerij. Een Schelpenmuseum in Ede is een apartheid op zich.

Hoge Veluwe

Bij Otterlo ligt beeldenpark 'Sonsbeek' met het Paviljoen Van Eijck. Er staat ook een reconstructie van het Paviljoen Rietveld. Rietveld heeft het voor Arnhem ontworpen. In het Nationaal Park De Hoge Veluwe vindt men het Kröller-Müller Museum met mooie Beeldende Kunst uit de negentiende en twintigste eeuw en heel veel van en over Vincent van Gogh.

Veluwezoom

Rheden en Velp liggen in Nationaal Park 'De Veluwezoom' . Hier vindt u een schitterende omgeving met villa's en papiermolens die nog werken. In Barneveld vindt men natuurlijk het 'Pluimveemuseum' , met levende dieren, een expositie en een hoendertuin. In een karakteristiek zeventiende eeuws pand treft men het 'Veluws Museum Nairac' , waar archeologische en historische voorwerpen te zien zijn. Aan de rand van Apeldoorn ligt Paleis 'Het Loo'. Drie eeuwen bewoning door de Oranjes komt hier tot uiting. Ook de 'Apenheul' is in Apeldoorn. Zowel achter hekken als in een vrije leefomgeving zijn de verschillende soorten apen te bekijken.

Noord-Gelderland

In Boerderijmuseum 'De Bovenstreek' ziet men hoe een gezin rond 1750 leefde en werkte. Compleet met klederdrachten. Het hele jaar door zijn er activiteiten die met het boerenleven te maken hebben.

Anton Pieck

Hattem was een Hanzestad en er staat nog een Stadspoort uit de vijftiende eeuw. In en om de Grote Kerk kan men luisteren naar het prachtige carillon. Molens zijn ook te bekijken in Hattem.
Verder is er het Anton Pieckmuseum.Natuurlijk kent iedereen zijn naam van de Efteling.
Ook het 'Nederlands Bakkerijmuseum' en het 'Voerman museum' staan in Hattem. Het Voerman museum is een museum voor beeldende kunst, historie en archeologie. In Heerde is de Oudheidkamer 'Villa Jacoba'.

Coulissen landschap

Gorssel is een ooievaarsdorp. Hier is Museum More gevestigd met modern realisme. Prachtig. Er is ook een touwslagerij. Neede heeft een bronsgieterij. In Borculo vindt men het 'coulissen landschap', er is afwisselend land en bos. In het dorp zijn het 'Brandweermuseum' en het 'Kristalmuseum'. In Toldijk heeft een creatieve aannemer een Eiffeltoren gebouwd en een Atomium. Binnen is onder andere een planetarium te zien.
Kasteel Vorden is nu gemeentehuis en is samen met nog vijf kastelen te bewonderen. 'De Wiersse' en 'De Wildenborch' hebben hun tuinen opengesteld voor publiek. In Vorden is ook een museum voor Heiligenbeelden. In Doesburg staat streekmuseum " De Roode Tooren". Er is ook een mosterdmuseum en een Bijentuin. Museum Fotografica , het spreekt voor zich.
In Doesburg is het Lalique Museum, gewijd aan de juwelen- en glaskunst. Dieren heeft een buitenplaats: De Bockhorst. Speelplaats 'De Spelerij' heeft ook een werkplaats: 'De Uitvinderij'.

Achterhoek

Langzaamaan komen we in Brummen. Hier ligt een Buitenplaats,'Spaensweerd', prachtig in Empirestijl. Ook Huis Voorstonden, ook een buitenplaats, en Groot Engelenburg (inmiddels een hotel) staan hier. Het Speelgoedmuseum is heel leuk: Toy Gallery. In Ruurlo kan men wandel-, fiets- en paardrijtochten maken. Hier staat 's werelds grootste Heggendoolhof. Bij modelspoorlijn Hulslo vindt men 'Madurodam in een boerenschuit'.
Groenlo is ontstaan in de zevende eeuw en heeft nog restanten van vestingwerken en het 'Oudheidkundig Grolschmuseum'. De St. Callixtuskerk is gemaakt van Achterhoekse baksteen.
In Geesteren ligt Wijnhoeve 'Kunneman'.

Natuur

In Natuurreservaat 'De Vennebulten' in Heelweg vindt u weer een coulissen landschap. In en om Aalten en Dinxperlo vindt men wandelgebied 't Goor, 440 hectare voormalig veengebied met veel wild. Aalten zelf heeft een beschermd dorpsgezicht . Museum 'Het Industrie museum' toont u de streekgeschiedenis en 'De Freriksschure' is een oud-Saksische boerenhoeve.

Natuurreservaat

Ulft/ Gendringen ligt in een prachtig natuurreservaat: 'Breedenbroek' ( 90 hectare). Wandelpark 'Landfort' is ook de moeite waard.

Kastelen

In Doetinchem staat kasteel 'de Slangenburg' met schitterende wand- en plafondschilderingen. Ook hier weer prachtige bossen om in te wandelen. Montferland , mooi heuvelland in dit gebied, wordt omringd door leuke dorpjes waaronder 's Heerenberg, waar Huis Berg staat, met wallen en slotgracht.

De hoofdstad Arnhem

Maarten van Rossum in Gelre

Het oudste huis in de hoofdstad stamt uit de vijftiende eeuw. Het is het 'Sint Petrus Gasthuis'. Nu is er een herenmodezaak gevestigd. Het huidige stadhuis was het 'Duivelshuis' van legeraanvoerder Maarten van Rossum. Aan de Korenmarkt met zijn oude pakhuizen is het genieten van restaurants en terrasjes. De Sabelpoort is een oude overgebleven vestingpoort. De Koepelkerk is een negentiende eeuwse Hervormde Kerk.
In Arnhem vindt u ook het Openluchtmuseum waar men kan dwalen door het verleden van Nederland. De Burgers Zoo is een oude en zeer gemoderniseerde prachtige dierentuin. Het 'Nederlands Watermuseum' laat u zien waar Nederland goed in is.

Het Rijk van Nijmegen

In Nijmegen zelf kunt u genieten van een oude binnenstad, deels aan de Waal, met o.a. de oudste winkelstraat van Nederland.

Karel de Grote

Ook aan de Waal, op een uitkijkpunt, staan nog de kapel en de ruïne van 'Het Valkhof', het kasteel van Karel de Grote, die In de achtste en negende eeuw keizer van het Frankische Rijk was. Nederland viel daar toen onder. Het oudste huis in de stad is het 'Besiendershuis'. De 'besiender' inde de tolgelden op de Waalschepen. Het historische Stadhuis is ook een bezoekje waard. Een rondvaart op de Waal, een van Nederlands grootste rivieren en u ziet de pracht van Nijmegen vanaf de waterkant. In Nijmegen kunt u ook een bezoek brengen aan de Sterrenwacht. In 'Muzieum' wordt u visueel opgelicht met vele optische illusies.

De Vierdaagse en de Zeven Heuvelen

In de zomer staat Nijmegen in het teken van de Vierdaagse. De laatste (feest)dag is voor wandelaars én kijkers één groot festijn. Bij Nijmegen, bij Beek-Ubbergen ligt het beboste heuvelland met kapitale villa's en landhuizen. Het zeventiende eeuwse witte kerkje is de moeite van het bekijken waard. Groesbeek ligt ook in dit mooie heuvellandschap. Hier vindt men het 'Vrijheidsmuseum' en de grote begraafplaats voor soldaten uit de Tweede Wereldoorlog. In Malden is het accordeonmuseum 'de Muse'. Het Heumense Bos is een gewild wandelgebied. In Berg en Dal, gelegen bij de door fietsers geduchte Zeven Heuvelen weg, staat het Afrikamuseum. In de Heilige Land Stichting loopt u door het openluchtmuseum van het leven van Jezus.

Gelderland heeft heel veel te bieden, getuige bovenstaande. Qua natuur is het een van de mooiste provincies van Nederland. Alle activiteiten die men maar kan bedenken, kunnen hier ondernomen worden. En in alle steden, stadjes en dorpen wordt men na een gedaan bezoek gastvrij ontvangen in een van de vele horecagelegenheden die Gelderland ook rijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vakantie op de VeluweVakantie op de VeluweDe Veluwe is het grootste aaneengesloten natuurgebied van Nederland. Dankzij honderden hectares bos, heidevelden, zandvl…
Bezienswaardigheden in ArnhemArnhem, de hoofdstad van Gelderland. Schitterend gelegen in het groen. De Posbank, de Hoge Veluwe, de stadsparken en de…
Liberation Route volgt het spoor van geallieerden in 1944/45Liberation Route volgt het spoor van geallieerden in 1944/45De Liberation Route volgt het spoor van de geallieerden in 1944/45 die de bevrijding moesten brengen. Het idee voor de D…
Bronnen en referenties
  • Sites over Gelderland

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in de provincie Gelderland"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 08-02-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!