Uitstapjes en evenementen in de provincie Zeeland

Uitstapjes en evenementen in de provincie Zeeland Vakantie vieren in eigen land. Nederland heeft veel prachtig natuurschoon in elke provincie, zeker in Zeeland. Daarnaast zijn er vele steden waar u in Nederland een bezoek aan kunt brengen. De temperatuur en de regen zijn vaak spelbrekers. Voor het toch aanzienlijk aantal mooie dagen in Nederland kan men een rondreis maken langs zowel steden met hun bezienswaardigheden als ook leuke dorpjes in een prachtige provincie van Nederland: Zeeland.

De provincie Zeeland

Onze zee provincie

Eeuwenlang heeft Zeeland moeten vechten tegen het water. 'Ik worstel en kom boven' is de leuze van deze provincie. Hollands bij uitstek. Uitgestrekte akkerlanden en pure witte stranden op de schiereilanden vol natuur.

Schouwen-Duiveland

Brouwershaven, Renesse, Zierikzee

Op Schouwen-Duiveland kunnen de watersportliefhebbers hun hart ophalen in Brouwershaven. Het kleine dorpje Renesse is een populaire vakantieplaats. Het heeft alles voor de zonliefhebber: strand, duin, bos en polder. Het ligt zowel vlakbij de Noordzee als bij het Grevelingenmeer. Logeermogelijkheden zijn er te over. In het oude stadje Zierikzee kunt u de stadswallen en vele historische monumenten bewonderen. In de oude getijdehaven liggen historische schepen aangemeerd en het Maritiem Museum is gevestigd in de oude gevangenis waar vroeger Jan Rap (en zijn maat?) gevangen zat. Zierikzee heeft ook leuke horeca en men kan er goed winkelen.

Burgh-Haamstede, Dreischor

In Burgh-Haamstede ligt Neeltje Jans, een themapark over de Deltawerken met zeedieren en attracties. Slot Haamstede is er te bezichtigen. Molens zijn te bekijken in Stavenisse, Scherpenisse, Poortvliet, Oud-Vossemeer en St. Maartensdijk. In Dreischor het Museum Goemanszorg, een hofstede, ingericht in de stijl van rond 1900. Hier vindt men een uitgebreide collectie werktuigen, gereedschappen, voertuigen en gebruiksvoorwerpen. Dreischor is een typisch 'ringdorp', de kerk is in het midden gebouwd en de huizen liggen er in ringen omheen.

Sirjansland, Dijkwater, Ouwerkerk

Bij Sirjansland vindt u het oeroude Duiveland. Dijkwater is een groot reservaat met geulen, dijken, grasland en bos. Men kan hier met een gids een prachtige wandeling maken. Het Rana natuurpark, rolstoelvriendelijk, heeft een vleermuisgrot, strandjes, een ven met vleesetende planten, kruiden en vijvers. In Ouwerkerk is het Watersnoodmuseum.

Noord-Beveland en de Deltawerken

Kortgene, Kamperland, Colijnsplaat, Kats, Katse Plaat

Noord-Beveland is het eiland van de natuur en de watersport. Kortgene , toeristisch gelegen aan het Veerse Meer, heeft meerdere recreatieparken. Ook Kamperland trekt watersporters. Het heeft een van de schoonste stranden van Nederland. Fietsen door de duinen is er een geliefd vertier. Op 5 minuten afstand ligt de Oosterschelde Stormvloedkering, waar men uitleg kan krijgen over de Deltawerken. In Kamperland staat ook de bierbrouwerij Emelisse, waar abdij- en witbier wordt gebrouwen met op het eiland groeiende mout (van gerst gemaakt). Colijnsplaat organiseert in het seizoen een rondleiding in de vismijn en een streekproductenmarkt. Kunstenaars stellen er hun werk tentoon. Kats is een ringdorp bij de Zeelandbrug, waar veel kunstenaars hun domicilie hebben gekozen vanwege de rust. Katse Plaat is een natuurreservaat voor de kust, waar de getijden nog vrij spel hebben.

Walcheren en Tholen

De hoofdstad Middelburg

Middelburg, de hoofdstad van Zeeland,heeft een prachtig historisch centrum. De stad is per Paardentram te bekijken. Ook een rondvaart behoort tot de mogelijkheden. Vanaf het water zijn de mooie VOC panden en pakhuizen te bekijken. Overigens is van hieruit ook een rondvaart mogelijk op het Veerse Meer. Het Stadhuis is een van de mooiste voorbeelden van de Vlaamse laat-gotiek. Men kan ook een bezoek brengen aan de Abdij. De Abdijtoren Lange Jan is te beklimmen en men heeft er een prachtig uitzicht over de stad. Men kan Familiepark Mini Mundi Walcheren bezoeken en de Tropische Vogel- en Plantentuin Utropia.

Domburg, Westkapelle, Arnemuiden, Vlissingen

Domburg, Oostkapelle, Zoutelande, Vrouwenpolder en Koudekerke, met schone stranden, duinen en bos zijn familiebadplaatsen bij uitstek. Vele evenementen in het seizoen zijn trekpleister voor de toeristen.Westkapelle, met de zeedijk en een prachtig lang strand, heeft een Dijk- en Oorlogsmuseum. Arnemuiden, vroeger handelsstad, is nu, door verzanding, vissershaven. In het 'Uusje van Eine' is de tijd van vroeger te zien. In Vlissingen staat het Maritiem MuZEEum, de Reptielenzoo van Iguana. Het Arsenaal heeft een uitkijktoren en een zeeaquarium.

Borssele, 's-Gravenpolder, Heinkenszand, Vlake, Nieuwdorp

In het bezoekerscentrum van Borssele krijgt de bezoeker informatie over de kerncentrale.'s-Gravenpolder heeft een echte bierbrouwerij. Heinkenszand een klompenmakerij. In Vlake is de Sequoiahof. Wijn proeven kan men bij wijnmakerij Boonman in Nieuwdorp.

Grijpskerke, Poppendamme, Sint Annaland

Grijpskerke is op een terp gebouwd en is ook een ringdorp. Ten zuiden ervan ligt Poppendamme. In het dorpje bevindt zich een imkerij en een boerenhoftuin. Ook kan men er een tentoonstelling over het 'Werkend Zeeuwse Trekpaard' bekijken. In St.Annaland staat het streekmuseum 'De Meerstoof'.

Goes, Veere, Yerseke

De stad Goes is één van de 17 Nederlandse beschermde Stads- en dorpsgezichten. Het Stadhuis en de Grote Kerk uit de vijftiende eeuw, de Korenmolen uit de achttiende en de oude straten en markten binnen de wallen zijn een bezoek waard. Het historisch stadje Veere heeft twee bezienswaardige musea: De Schotse Huizen en Stadhuismuseum De Vierschaar. Het historische stadje aan het Veerse Meer verwent u met heerlijke schaal- en schelpdieren in de leuke restaurantjes. De Oesterdam is met zijn 11 km. het langste Deltawerk. Door deze dam kan in Yerseke de oesterteelt voortbestaan.

Zuid-Beveland

Aardenburg, Breskens, Groede, Nieuwland

De Romeinse, de middeleeuwse en de zeventiende eeuwse vestingwerken van Aardenburg zijn één archeologisch erfgoed en in het Archeologisch Museum zijn vele schatten uit die tijd te bewonderen. De meer dan 1000 jaar oude Sint Baafskerk en het oude, middeleeuwse stadscentrum met zijn prachtige gevels zijn een mooie aanleiding voor een dagje uit. Het stadje heeft ook een escargotkwekerij 'In den Wijngaard'. Breskens is een nog steeds in gebruik zijnde, oude vissershaven. Het Visserijmuseum getuigt hiervan. Groede en Nieuwland hebben de breedste stranden van Zeeland. In Nieuwland kan men Deltavliegen. Nabij het dorp ligt Het Zwin, een natuurgebied met schitterende flora en fauna.

Terneuzen, Biervliet, Axel, Sas van Gent

Terneuzen is de thuishaven van de Vliegende Hollander, het spookschip dat ronddoolt op de wereldzeeën en iedereen ongeluk brengt die het tegenkomt. In Biervliet liet prins Maurits in de Tachtigjarige oorlog een vesting bouwen. Delen ervan zijn nog zichtbaar. Een maquette staat in het dorpshuis. Het dorp is vooral bekend door Willem Breukelszoon, die het haring kaken uitvond. In Axel kan men onder begeleiding van een gids langs de historische monumenten wandelen. Sas van Gent is een van de sterkste vestingen uit de Tachtigjarige oorlog geweest. Zowel restanten bovengronds als onderaardse gangen getuigen nog.

IJzendijke, Turkije, Hulst, Kieldrecht

In IJzendijke staat Het Bolwerk, een museum dat verslag doet van de Staatse en de Spaanse linies uit die tijd.Turkije heeft het meest gepikte naambordje in Nederland. Prins Maurits bouwde hier twee vestingen: Groot- en Klein Turkije, in de Tachtigjarige oorlog. De vesting Hulst, met 3,5 km. stadswallen en een stadsgracht, heeft een prachtige Basiliek in Brabants-Gotische stijl. Museum De Vier Ambachten, gevestigd in een mooi zestiende eeuws pand, geeft huisvesting aan de collecties van de Oudheidkundige Kring De Vier Ambachten. Bij Kieldrecht ligt het natuurreservaat De Grote Geule, niet vrij toegankelijk, maar met een gids kunt u de schitterende Zeeuwse natuur bewonderen.

Zeeland is een provincie die geworsteld heeft en boven is gekomen. Vele restanten uit het woelige verleden zijn nog te bewonderen in de vele historische stadjes en dorpen. Dat de visserij een hoofdrol speelt in het dagelijks leven van vele Zeeuwen, getuigen de kustplaatsjes, waar het heerlijk toeven is in de goede (vis) restaurants. De natuur is in Zeeland alom aanwezig, in het verleden woest en gevaarlijk, in het heden door de aanleg van de Deltawerken tot rust gekomen. Men kan er nu niet genoeg van genieten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Op vakantie in Zeeland: water, wind en strandOp vakantie in Zeeland: water, wind en strandZeeland is een provincie in Nederland en is de perfecte kortbij-bestemming om er op vakantie te gaan. Wie houdt van wate…
Toerisme in Nieuw-ZeelandToerisme in Nieuw-ZeelandNieuw-Zeeland, bekend van de vogel die kiwi wordt genoemd, Lord of The Rings en natuurlijk de prachtige natuur. Een vaka…
Nieuw-Zeeland, het Noorder- en ZuidereilandNieuw-Zeeland, het Noorder- en ZuidereilandNieuw-Zeeland is een land in de Stille Zuidzee en bestaat uit twee grote eilanden en een paar kleinere. Het land is zeer…
Burgh-Haamstede, gezellig dorp in ZeelandBurgh-Haamstede, gezellig dorp in ZeelandBurgh-Haamstede is een heel gezellig dorpje in Zeeland. In het hoogseizoen is het altijd gezellig druk met toeristen. Er…

Maastricht: wandelen langs cultuur en historieMaastricht: wandelen langs cultuur en historieMaastricht heeft vele gezichten. Leer ze al wandelend kennen. Mogelijkheden te over! Zoals een wandeling langs restanten…
Uitstapjes en evenementen in OverijsselUitstapjes en evenementen in OverijsselVakantie vieren in eigen land. Nederland heeft veel prachtig natuurschoon in elke provincie. Er zijn bijvoorbeeld in Ove…
Bronnen en referenties
  • Sites over Zeeland

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in de provincie Zeeland"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: Februari 2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!