InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in Overijssel

Uitstapjes en evenementen in Overijssel

Uitstapjes en evenementen in Overijssel Vakantie vieren in eigen land. Nederland heeft veel prachtig natuurschoon in elke provincie. Er zijn bijvoorbeeld in Overijssel veel schitterende stadjes en dorpen waaraan je een bezoek kunt brengen. De regen en de temperatuur zijn vaak spelbreker. Voor het toch aanzienlijk aantal mooie dagen in Nederland, wordt hier een rondreis gemaakt naar zowel steden met hun bezienswaardigheden, als ook leuke dorpjes in ons prachtige Overijssel.

Overijssel

Overijssel is een provincie van actief bezig zijn. Veel interessante plekjes zijn te bezoeken. Mooie gebouwen, molens, natuurgebieden en musea, Overijssel heeft het allemaal. U kunt rondreizen naar keuze: Met de auto, wandelend, fietsend, met de boot, te paard en zelfs per rijtuig of koets.

Zwolle

In het oude centrum van de Hanzestad staat de Basiliek van Onze Lieve Vrouwe ten Hemelopneming, een kruiskerk uit de 14de eeuw. Daarnaast staat de laatgotische Peperbus uit de 15de eeuw. Van internationale betekenis is de Sassenpoort, een poort in de middeleeuwse stadsmuur. Het station van Zwolle, stammend uit de 19de eeuw, is ook de moeite van het rondkijken waard. In Zwolle zijn rondvaarten mogelijk, u kunt er kanovaren en waterfietsen in de Zwolsche grachten. Er is ook een varend Pannenkoekenschip. In Zwolle is het Stedelijk Museum, een oud Drostehuis met een vaste tentoonstelling. In het nieuwe deel zijn wisselende exposities te zien. In het Historisch Centrum wordt u getrakteerd op de geschiedenis van de omgeving, geïllustreerd in een tentoonstelling en met vertoning van films. Het Vrouwenhuis is een oud Hofjeshuis, dat voor "Oude dames en vrijsters" werd opengesteld. Landgoed Anningahof heeft een prachtig park aan de Vecht met beeldende kunst. Het Ecodrome is een natuurpark.

Hattem

In Hattem staat het Anton Pieckmuseum. Iedereen kent deze schilder van de Efteling. Ook staat hier het Nederlands Bakkerijmuseum, Het Warme Land. In een aantrekkelijk historisch pand is het Voerman Museum ondergebracht. Voerman sr. is een bekende Ijsselschilder, jr. is bekend van de Verkadealbums.

Kampen

Stad van de cultuur, het water en de natuur. In Kampen treft u verschillende oude stadspoorten, waar onder de Broederpoort en de Koornmarktspoort. In het Iconenmuseum vindt u een collectie, uniek in Europa. Natuurlijk moet u ook de Heemtuin bewonderen. In Kampen vaart de Salonboot "De Veerman van Kampen" . Op dit luxe schip uit de dertiger jaren kunt u terecht voor een rondvaart en zelfs een dagtocht.

Zwarte Waterland

In deze gemeente vindt u St. Jansklooster. Buiten het dorp liggen de natuurgebieden Den Wieden enDe Weerribben. Dit prachtige gebied met rietland, hooiland en moerasbos met zijn uitgebreide flora en fauna kunt u wandelend, fietsend en met de auto doorkruisen. Het Oude Raadhuis in Hasselt, met laatgotische exposities, is de moeite waard. Ook de Kalkovens zijn exclusief voor deze gemeente. Deze ovens vormen een historische kalkbranderij, waar u met videopresentaties het proces uitgelegd krijgt. In Giethoorn kunt u met alle soorten boten, o.a. fluisterboten, door het Venetië van het noorden varen, nadat u Pottenbakkerij Rhoda en Kaarsenmakerij De Witte Hoeve heeft bezocht. Genemuiden is de tapijtstad bij uitstek. 60% van Nederlands kamerbreed komt er vandaan. Natuurlijk is er ook een tapijtmuseum.

Steenwijkerland

In het dorp Steenwijk is een circus- en kermismuseum. Zeer de moeite waard. Twee kerken moet u er bezoeken, de Onze Lieve Vrouwekerk en de Clemenskerk. In Villa Rams Woerthe, een prachtig 19de eeuws art-nouveaupand, presenteert de gemeente zich.

Staphorst

Dit dorp in typische lintbebouwing met zijn groene luiken en blauwe kozijnen, laat u de nog steeds veelvuldig aanwezige klederdracht zien. De karakteristieke boerderijen, de staatsbossen en het Reestdal nodigen u tot een bezoek uit. Respecteert u de protestantse zondagsrust in het dorp. In het dorp staat het Museum Staphorst, een prachtig gerestaureerde boerderij met gebruiksvoorwerpen, kleding en schilderijen. Zoals het vroeger was... In juli en augustus op de Staphorstdagen presenteert het dorp zich met klederdracht en oude ambachten. Op 15 oktober is er vanaf 10.00 u. een 'Streekgerechten dag'. Men kan vele streekgerechten proeven, waaronder het bekende stipwerk.

Dalsen en Ommen

In de omgeving van Dalfsen staan meerdere kastelen, havezathen en buitenplaatsen, een bezoekje waard. Hier liggen o.a. de havezathen Huize Den Berg en Huize Hessum. Hier staat het boerenbedrijf centraal. In Ommen is het Nederlands Tinnen Figuren Museum. Op de donderdagen in augustus zijn er demonstraties tingieten. Het Streekmuseum is een Oudheidkamer. Poppenmuseum Willemientje is voor de liefhebbers. Op Landgoed Het Loer wordt gelegenheid gegeven om feesten te houden. Kasteel Eerde huisvest tegenwoordig een internationale school. Landgoed Vilsteren is door particulieren bewoond. Toch zijn deze Landgoederen een lust voor het buitenoog.

Hardenberg

De Kloosterput in dit dorp bevat, naar beweerd, geneeskrachtig water. De put stamt uit de 17de eeuw. In Hardenberg is een Centrum voor Beeldende Kunst, het KNST SPR. In Rheeze, Diffelen en Oud Bergentheim staan oude Saksische boerderijen, het bekijken waard. In het Natuuractief Centrum zijn exposities en u kunt er aan een excursie deelnemen. Bij kaarsenatelier Het Gilde kunt u het maakproces zien. Ook vindt u hier het Paardenrusthuis Salland. Het centrum van Gramsbergen is een beschermd stadsgezicht. Het is een Openluchtmuseum! In Slagharen staat het welbekende attractiepark, compleet met pony's.In Luttenberg staat het Sallands Landbouwmuseum De Laarman, met Sallandse Preuverieje. In Twenteland, het Twentse Hooiland kunt u heerlijke wandel- en fietstochten maken.

Dinkelland

Deze streek wordt gevormd door de Dinkel. Er zijn golvende valleien en heuvelruggen. Natuurreservaat Het Springendal bevat 335 hectare bronnen, beken, heuvels en u vindt er ook grafheuvels. Tubbergen is de meest katholieke gemeente van Nederland. Hier staat de Pancratiusbasiliek. In Fleringen staat de oudste eik van Nederland: de Kroezeboom. Hier werden ten tijde van de reformatie missen opgedragen. Ook in Tubbergen staan de watermolens Bels en Frans. In Geesteren is Herterij Twente, een gastvrije boerderij met edelherten en ringsteken. Een rondleiding behoort tot de mogelijkheden. In Harbrinkhoek is een Paardenmelkerij met Haflingers. Excursies zijn mogelijk. In Manderveen kunt u rondneuzen op een aardbeienbedrijf, beschuit met aardbeien eten en ijs met aardbeien. In Denekamp staat het Natuurhistorisch Museum Natura Docet. Hier ziet u aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, bergen, mammoeten en weersatellieten. En ja, een Rariteitenkabinet. In Huize Keizer ziet u hoe men woonde in de 19de eeuw. Mooie stijlkamers zijn er te bewonderen. In Denekamp staat Huis Singraven, Huis Brecklenkamp en het Schuivenhuisje. De grote Sint Nicolaaskerk luidt de internationaal bekende klokken.

Hof van Twente en Twente

Ambt Delden wordt de Hof van Twente genoemd, samen met Goor, Diepenheim en Delden. Museumboerderij de Wendezoele toont de bezoekers hoe het leven zich vroeger in en rond de boerderijen afspeelde. De gerestaureerde Molen van Buursink verkoopt graanprodukten. In Delden staat het Zoutmuseum. In Borculo is het Kristalmuseum en het Openbaar Vervoermuseum.
In Almelo staat het Bakkerijmuseum van Bolletje. Het Stadsmuseum schrijft de geschiedenis van de Heerlijkheid Almelo. Het Wevershuisje is een stadsboerderij die u leert hoe het proces "Van vlas tot Linnen " verloopt. In Hengelo staat het Historisch Museum dat de geschiedenis uit de vorige eeuw vertelt. Het Kunstcentrum is het centrum voor moderne beeldende kunst. Er is een Electro Radio Nostalgiemuseum en een Educatief Industriemuseum over de industriële ontwikkeling van Twente. Enschede is de bruisende, levendige universiteitsstad die fraaie gebouwen combineert met het rijke textielverleden. Hier staat ook het Luchtvaartmuseum Twente. U ziet hier de luchtvaartgeschiedenis van 1929 tot nu. In het Rijksmuseum Twente hangt oude schilderkunst van middeleeuwen tot Impressionisme. Daarnaast is er oude kunst: zilver, glas aardewerk. En moderne kunst.In de Twentse Welle toont "Het Grote Verhaal" de ontwikkeling van land naar stad en streek. Enschede heeft ook een synagoge en een moskee, Allah's Huis.

In Losser is het Smokkel-en Textielmuseum. In het Andersonmuseum liggen archeologische vondsten, fossielen en vondstenuit de Staringhoeve. Het Arboretum is een park met 1000 soorten bomen en heesters. Steenfabriek De Werklust is een authentiek monument van bedrijf en techniek. Het is een Rijksmonument en u kunt er rondgeleid worden. Beuningen heeft een Gildenwerkplaats met oude ambachtendemonstraties. Hier kan men ook de "Jonge leu, Oale Groond" tour doen met een borreltje in het café uit de televisieserie. In Vriezenveen staat het veenmuseum Vriezenveensveld. Het laat de armzalige leefomstandigheden zien van de veenarbeiders. De Paddemorsboerderij is een van de oudste boerderijen. Het is een expositieruimte. In het oude raadhuis is Historisch Museum Vrienzenveen gevestigd. Het heeft een textielafdeling en een Russische afdeling. Tussen 1720 en 1917 dreef Twente levendig handel met St. Petersburg. In Glane staat een heel oud Syrisch-orthodox klooster. In Borne staat Kids City, een themapark in piratenstijl. In Diepenheim zijn de Tuinen van Huize Warmelo met azalea's, fuchsia's, rododendrons en rozen. Wierden heeft een Oudheidkamer en een Klompenmuseum. Museum Striekwiezer is een strijkboutenmuseum. Ootmarsum heeft Openluchtmuseum Los Hoes. U loopt in de geschiedenis van Twente.

Hellendoorn

Bij Actief Overijssel kunt u paardrijden en er zijn rondvaarten.Attractiepark Hellendoorn is natuurlijk in heel Nederland bekend. In de Sagenschuur (een Saksische boerderij uit 1727),van Landgoed Schuilenburg hoort u streekvertellingen met acteurs en special effects. In de bakkerij van Gerrit Valk is een Ijsmuseum en men kan er bonbons maken.

Raalte en Zutphen

In boerderij Strunk is een Oudheidkamer. Raalte heeft ook een Amerikaans Motorfietsmuseum en een Landbouwmuseum.
Het Joods Historisch Museum heeft er ook een plaats. In Zutphen zijn een Grafisch- en een Stedelijk museum.

Olst en Wijhe

Op Landgoed De Haere in Olst is een deel van de Ijssellinie te bekijken. Het Geologisch Museum toont vondsten uit het Quartair en het Tertiair. Bij Wijhe zijn de Duursche Waarden, een van de belangrijkste natuurgebieden van de provincie. Op Kasteel Het Nijenhuis vindt u de collectie van Hannema, schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken. Bij Landgoed De Gelder, waar na een brand slechts het Koetshuis overgebleven is, kunt u heerlijk wandelen. In het dorp is de Nicolaaskerk. Er is ook een Poppenspelmuseum en een Oudheidkamer. De molens De Vlijt en De Wijhese Molen zijn te bekijken. De heemtuin de Ijsselflora herbergt 300 wilde planten.

Deventer

In de vroegere Hanzestad, in een middeleeuws pakhuis, is het Speelgoedmuseum gevestigd. Deventer heeft ook een Historisch Museum. In het centrum staat de Grote of Lebuïnuskerk. Het stadhuiscomplex is ook historisch. In het Kunstenlab zijn tentoonstellingen van moderne beeldende kunst. Het Hanzemuseum is juist ouderwets. Hier vindt men koekplanken, koffiemolens en bakkersattributen. Een ouderwets snoepwinkeltje completeert het geheel. De Waag, waar de VVV gevestigd is, is een monument. Men kan er rondgeleid worden. In Deventer staat ook het oudste stenen huis van Nederland, De Bureburcht.Door het historische centrum kunt u een wandeling maken, ook onder leiding van een gids.

Niet te geloven wat u allemaal in Overijssel kunt zien en doen. In elk geval is er voor ieders smaak iets te vinden. Vooral voor de natuurliefhebbers en de oudheid "kundigen" is deze mooie provincie een kolfje naar hun hand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overijssel (provincie Nederland)Overijssel (provincie Nederland)Overijssel is een gezellige provincie met veel bezienswaardigheden. Overijssel staat vooral bekend om het bosgebied 'de…
Een dagje uit in OverijsselEen dagje uit in OverijsselProvincie Overijssel ligt in het Oosten van Nederland en grenst aan Duitsland, Drenthe, Gelderland en Flevoland. Hoewel…
Kampen is een bezoek waardKampen is een oude Hanzestad, net als een aantal andere steden die aan of nabij de IJssel lagen. Kampen zelf is een stad…
Bezienswaardigheden in ZwolleDe Hanzestad Zwolle staat bekend om haar historische binnenstad en haar ligging aan de rivier de IJssel. Zwolle staat be…
De (Gelderse) Ijssel en KampenTijdens en na de laatste Ijstijd lag in West-Overijssel een groot, nat veengebied. Door dit veengebied zocht de rivier d…
Bronnen en referenties
  • Sites over Overijssel

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Overijssel"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 30-09-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!