InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in Noord-Brabant

Uitstapjes en evenementen in Noord-Brabant

Uitstapjes en evenementen in Noord-Brabant Vakantie vieren in eigen land. Nederland heeft veel prachtig natuurschoon en zeker in de provincie Noord-Brabant. Daarnaast zijn er veel schitterende steden waar je in Brabant een bezoek aan kunt brengen. De regen en de temperatuur zijn vaak spelbreker. Maar zowel in de regen als in de zon is Noord-Brabant een unieke provincie met unieke, gezellige mensen, die u een verblijf in hun provincie zeer aangenaam zullen maken. Ga eens op rondreis.

Noord-Brabant

Het leven is goed in het Brabantse land...... Waar het carnaval hoogtij viert en waar je kunt genieten van de Brabantse gemoedelijkheid. Brabant is een provincie met goedlachse, vriendelijke katholieken die in Bourgondische sfeer hun dagen doorbrengen. Houdoe, tot ziens.

's-Hertogenbosch

Midden in het schitterende centrum van Den Bosch staat de St. Jan, de kathedraal die meermaals is bezongen. Men kan hem dagelijks bezoeken. De katholieken kunnen er een kaarsje aansteken bij Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch.
De stad is op meerdere manieren te bezoeken. Een leuke manier is een rondvaart maken op de (Binnen)Dieze. Deze tocht leidt u langs de oude, karakteristieke delen van de stad. Een stadswandeling kunt u maken met "Rondje Stad".
Het Noord-Brabants museum, gevestigd in een 18de eeuws stadspaleis, brengt de kunst, de cultuur en de geschiedenis van Brabant tot leven. Oude kunst kunt u bekijken in het Jheronimus Bosch Art Center.
Het Paleiskwartier, zowel kantoor- als woonwijk, staat bekend om zijn prachtige moderne architectuur. U moet het zien.
En na uw bezoek strijkt u neer in of op het terras van de vele horecagelegenheden die Den Bosch rijk is.

Heeswijk

In Kasteel Heeswijk wordt u rondgeleid door Middeleeuwse zalen, de Ijzertoren, de duistere trappenhuizen en de kasteelkerk.

Zeeland

Wilt u paardenmelk proeven, bezoekt u dan de Paardenmelkerij in dit kleine dorp.

Oijen en Genderen

In dit dorp bij Oss staat Bierbrouwerij Oijen, natuurlijk met rondleiding en proeflokaal.
In het dorp Genderen kunt u een zeer moderne "Melk-drive" bewonderen en u zult een ultramoderne melkrobot aan het werk zien.

Overloon

Zowel binnen als buiten kunt u bij het Oorlogsmuseum alles te weten komen over de Tweede Wereldoorlog.

Eindhoven

Op vliegveld Eindhoven zijn rondleidingen, waarbij u de gang van zaken op een klein vliegveld te weten komt.
Eindhoven heeft een historisch Openluchtmuseum. Mideleeuwers en mensen uit de Pre-historie leren u vuur maken, brood bakken en schrijven met een ganzenveer. In het centrum ligt het Van Abbemuseum, museum voor moderne kunst. De Witte Dame ( de Designacademy) met haar indrukwekkende architectuur, heeft elk jaar in oktober een "Week van het Ontwerp", en is dagelijks te bezoeken. De eerste Philipsfabriek is nog helemaal intact en is, met een rondleiding, te bezoeken. In het Stadspark is een Beeldentuin en in Eindhoven-Zuid liggen de Genneper Parken, waar u kunt wandelen, fietsen en zwemmen in het Pieter van de Hoogeband zwemstadion. Ook buiten het centrum ligt Plaza Futura, het centrum voor film en theater, met grand café.

Boxtel en Best

Bij de Kleine Aarde in Boxtel bezoekt u het eco-park en de "bewoners" kunnen u alles vertellen over hoe ecologisch mogelijk te leven. In Best is het Eerste Nederlands Klompenmuseum. Men maakt er ook nog klompen.

Valkenswaard

Rijden op oldtimer-trekkers, houdt u ervan? Dan kan het hier.

Kaatsheuvel, Hilvarenbeek, Waalwijk en Drunen

Het beroemdste en meest bezochte pretpark van Nederland, De Efteling, staat hier. Vlakbij liggen de Beekse Bergen, waar u met auto of bus op safari kunt. Ook in Hilvarenbeek kunt u getuige zijn van Kunst, Cultuur en Ambacht in De Flierefluiter, waar demonstraties en exposities te zien zijn. In Waalwijk kunt u het Nederlands Lederen Schoenenmuseum bezoeken.
Stuifzanden kan men bewonderen in de Drunense Duinen. In de bossen van de Loonse Duinen kan men rondstruinen met een huifkar.

Tilburg

Tilburg kan men doorkruisen per step. Men kan dan gaan van plein tot plein, met natuurlijk leuke tussenstops in de gezellige horecagelegenheden van deze studentenstad. Rond de 17de eeuwse Oliemolen ligt het Dierenpark de Oliemeulen , met 140 diersoorten, waaronder veel reptielen en amfibieën. In een voormalige wolspinnerij (een van de vele die Tilburg vroeger rijk was), is De Pont gevestigd, waar men de hedendaagse kunst kan bewonderen. Tilburg heeft een struisvogelfarm, een Geitenhoeve met kaasproeverij en een Edelhertenboerderij met rondleiding.

Zundert, Hapert , Eersel en de Kempen

De Kempen is het gebied ten zuiden van de lijn Eindhoven-Tilburg. Het bestaat uit bossen, vennen, heiden en weilanden. Een prachtige natuur! In Zundert ligt het wijndomein v.d. Herstraten. Geniet u van een rondleiding en na afloop van een proeverij met heerlijke hapjes erbij. In Hapert kan men bij Strijbos zelf chocolade maken. In Eersel staat het streekmuseum van de Brabantse Kempen, de Acht Zaligheden. Honderd jaar (1850-1950) Kempen worden hier tentoongesteld.

Baarle-Nassau en Baarle-Hertog

Deze gemeente ligt midden op de Belgisch-Nederlandse grens. Hier is het mogelijk in één café aan de ene kant een Belgisch bier te nuttigen en aan de andere kant een Nederlands pilsje. Vroeger moest je dan ook met guldens én franken betalen, maar de euro heeft aan dit fenomeen een einde gemaakt.

Klundert, Hoogeloon en Etten-Leur

In Klundert is het Nationaal Vlasserij en Suikermuseum. Vaak worden demonstraties gegeven. In Hoogeloon ligt Landgoed de Biestheuvel. Hier kan men quads bewonderen, amfibievoertuigen en een kaasboerderij met proeverijen. In Etten-Leur is een Paardenmelkerij Edelweiss. Ook hier krijgt men een rondleiding. Men kan er paardenmelk proeven en men geeft er demonstraties.

Breda

De Grote Kerk torent boven de stad uit. In de kerk ziet men de mooi gewelfde plafonds en de muurschilderingen. De prinsenkapel heeft een plafond van bladgoud. Bezoekt u ook het Begijnhof en de tuinen van Kasteel Bouvigne. Het Breda's museum geeft u de geschiedenis, de kunst en de cultuur van Breda en omgeving. De Beyerd is het museum voor grafische vormgeving. Hier zijn steeds exposities en tentoonstellingen.

Oosterhout

Hier is het museum "Oud Oosterhout" waar een vroeger dorp is nagebouwd, compleet met drukkerij en mooie stijlkamers.

Oudenbosch

In Oudenbosch staat een Romeinse Sint Pieter in het klein, de basiliek van de heiligen Agatha en Barbara. Rond 1860 gaf de toenmalige pastoor van Hellemons opdracht tot de bouw. Omdat hij in Rome had gestudeerd liet hij architect Cuypers een neoclassicistische kerk bouwen naar het voorbeeld van de St. Pieter. Dit gebeurde tussen 1860 en 1890.Veel van het hout in het interieur werd met marmerpatronen beschilderd. Uiteindelijk werd architect van Swaay gevraagd de voorgevel te bouwen. Ook deze werd naar voorbeeld gebouwd van een kerk in Rome: de St. Jan van Lateranen.

Bergen op Zoom

In deze stad staat het Markiezenhof, het mooiste stadspaleis van West-Europa. Hier kan men schilderijen, meubilair en gebruiksvoorwerpen van de 15de tot de 18de eeuw bekijken.

Willemstad

Deze oude vestingstad in de vorm van een zevenpuntige ster werd gebouwd door prins Maurits. De Koepelkerk is de eerste Protestantse kerk in Nederland. (De term:"Rijke stinkerds"' komt van de vroegere rijkelui die zich in een kerk lieten begraven. Hun rottende lijken gingen natuurlijk stinken). Zoals overal zult u ook hier graven in de kerk aantreffen.
In Willemstad staat ook het Mauritshuis, gebouwd door Maurits. Het geheel gerestaureerde complex is nu een zalencentrum.
De historische haven van Willemstad is ook zeker het bekijken waard.

Biesbosch

In Drimmelen organiseert men een rondvaart door het prachtige natuurgebied "De Biesbosch". Door de Elisabethsvloed in 1421 ontstonden in dit watergebied hoger gelegen stukken waar biezen op groeiden. Hier is de naam op gebaseerd van het gebied waar eendenkooikers, biezenvlechters, jagers, rietsnijders en boeren eeuwenlang woonden.
De rivieren drongen het zeewater terug en er ontstond een zoetwatergetijdengebied, het enige in Europa.
Toen de Haringvlietsluizen werden gebouwd( onderdeel van de Deltawerken), waren er in de Biesbosch geen getijden meer. Enkele polders dienen nu als drinkwaterbekken.

U ziet het: Op het Brabantse land is heel wat te beleven. Zowel de steden als de dorpen, de veelzijdige natuurgebieden én de goedmoedige bewoners zorgen voor een hele leuke vakantie of een geweldig dagje uit in Brabant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZPlaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZMet carnaval krijgt een groot aantal steden in Nederland een andere plaatsnaam: Den Bosch wordt Oeteldonk, Breda heet Ki…
Overzicht sauna's met badkledingOverzicht sauna's met badkledingEen dagje naar de sauna is heerlijk. Het is er lekker ontspannen genieten van de weldadige warmte en rust. Sommige mense…
Basiliek van Oudenbosch: de Sint Pieter in het kleinBasiliek van Oudenbosch: de Sint Pieter in het klein‘Net Oudenbosch,’ zeiden de inwoners van deze plaats toen ze eens, op pelgrimage in Rome, de beroemde Sint Pieterskerk a…
Goedkoop of zelfs gratis kamperen bij de boswachterGoedkoop of zelfs gratis kamperen bij de boswachter. Het kan Lekker wandelen, kanoen, fietsen of in de natuur zijn en da…
Carnaval in Noord-Brabant en Brabantse Carnavals FederatieCarnaval in Noord-Brabant en Brabantse Carnavals FederatieCarnaval is voor velen een feest waar maandenlang naar wordt uitgekeken. Een groot deel van het spaargeld gaat er soms a…
Bronnen en referenties
  • Sites over Noord-Brabant

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Noord-Brabant"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 05-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!