Uitstapjes en evenementen in Noord-Brabant

Uitstapjes en evenementen in Noord-Brabant Vakantie vieren in eigen land. Nederland heeft veel prachtig natuurschoon en zeker in de provincie Noord-Brabant. Daarnaast zijn er veel schitterende steden waar u in Brabant een bezoek aan kunt brengen. De regen en de temperatuur zijn vaak spelbreker. Maar zowel in de regen als in de zon is Noord-Brabant een unieke provincie met unieke, gezellige mensen, die u een verblijf in hun provincie zeer aangenaam zullen maken. Ga eens op rondreis.

Noord-Brabant

Het leven is goed in het Brabantse land. Waar het carnaval hoogtij viert en waar u kunt genieten van de Brabantse gemoedelijkheid. Brabant is een provincie met goedlachse, vriendelijke mensen die in Bourgondische sfeer hun dagen doorbrengen. Houdoe, tot ziens.

De hoofdstad

Midden in het schitterende centrum van Den Bosch staat de St. Jan, de kathedraal die meermaals is bezongen. Men kan hem dagelijks bezoeken. De katholieken kunnen er een kaarsje aansteken bij Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch. De stad is op meerdere manieren te bezoeken. Een leuke manier is een rondvaart maken op de (Binnen)Dieze. Deze tocht leidt u langs de oude, karakteristieke delen van de stad. Een stadswandeling kunt u maken met "Rondje Stad". Het Noord-Brabants museum, gevestigd in een 18de-eeuws stadspaleis, brengt de kunst, de cultuur en de geschiedenis van Brabant tot leven. Oude kunst kunt u bekijken in het Jheronimus Bosch Art Center. Het Paleiskwartier, zowel kantoor- als woonwijk, staat bekend om zijn prachtige moderne architectuur. U moet het zien. En na uw bezoek strijkt u neer in of op het terras van de vele horecagelegenheden die Den Bosch rijk is. En als u koffie of thee drinkt, neem er dan een heerlijke Bossche bol bij, want die zijn nergens zo lekker als hier.

Kleinere steden en dorpen

Heeswijk

In Kasteel Heeswijk wordt u rondgeleid door middeleeuwse zalen, de IJzertoren, de duistere trappenhuizen en de kasteelkerk.

Zeeland

Wilt u paardenmelk proeven, bezoekt u dan de Paardenmelkerij in dit kleine dorp.

Oijen en Genderen

In dit dorp bij Oss staat Bierbrouwerij Oijen, natuurlijk met rondleiding en proeflokaal.
In het dorp Genderen kunt u een zeer moderne "Melk-drive" bewonderen en u zult een ultramoderne melkrobot aan het werk zien.

Overloon

Zowel binnen als buiten kunt u bij het Oorlogsmuseum alles te weten komen over de Tweede Wereldoorlog.

De Lichtstad Eindhoven

Elk jaar wordt in november in Eindhoven het Lichtfeest gevierd. Een expositie in de openbare ruimte, getoond door lichtkunstenaars.
Op vliegveld Eindhoven zijn rondleidingen, waarbij u de gang van zaken op een klein vliegveld te weten komt.
Eindhoven heeft een historisch Openluchtmuseum. Middeleeuwers en mensen uit de pre-historie leren u vuur maken, brood bakken en schrijven met een ganzenveer. In het centrum ligt het Van Abbemuseum, museum voor moderne kunst. De Witte Dame (de Designacademy) met haar indrukwekkende architectuur, heeft elk jaar in oktober een "Week van het Ontwerp", en is dagelijks te bezoeken. De eerste Philipsfabriek is nog helemaal intact en is, met een rondleiding, te bezoeken. In het Stadspark is een Beeldentuin en in Eindhoven-Zuid liggen de Genneper Parken, waar u kunt wandelen, fietsen en zwemmen in het Pieter van de Hoogeband zwemstadion. Ook buiten het centrum ligt Plaza Futura, het centrum voor film en theater, met grand café.

Kleinere steden en dorpen

Boxtel en Best

Bij de Kleine Aarde in Boxtel bezoekt u het eco-park en de "bewoners" kunnen u alles vertellen over hoe ecologisch mogelijk te leven. In Best is het Eerste Nederlands Klompenmuseum. Men maakt er ook nog klompen.

Valkenswaard

Rijden op oldtimer-trekkers, houdt u ervan? Dan kan het hier.

Kaatsheuvel Hilvarenbeek Waalwijk en Drunen

Het beroemdste en meest bezochte pretpark van Nederland, De Efteling, staat hier. Vlakbij liggen de Beekse Bergen, waar u met auto of bus op safari kunt. Ook in Hilvarenbeek kunt u vanaf de Flierefluiter fietstochten ondernemen.In Waalwijk kunt u het Nederlands Leder en Schoenmuseum bezoeken.

Stuifzanden kan men bewonderen in de Drunense Duinen. In de bossen van de Loonse Duinen kan men rondstruinen met een huifkar. En natuurlijk kan men er 'gewoon' heel rustig wandelen.

De vroegere textielstad Tilburg

Tilburg kan men doorkruisen per step. Men kan dan gaan van plein tot plein, met natuurlijk leuke tussenstops in de gezellige horecagelegenheden van deze studentenstad. Rond de zeventiende eeuwse Oliemolen ligt het Dierenpark de Oliemeulen , met 140 diersoorten, waaronder veel reptielen en amfibieën. In een voormalige wolspinnerij (een van de vele die Tilburg vroeger rijk was), is De Pont gevestigd, waar men de hedendaagse kunst kan bewonderen. Tilburg heeft een struisvogelfarm, een Geitenhoeve met kaasproeverij en een Edelhertenboerderij met rondleiding.

Kleinere steden en dorpen

Zundert, Hapert , Eersel en de Kempen

De Kempen is het gebied ten zuiden van de lijn Eindhoven-Tilburg. Het bestaat uit bossen, vennen, heiden en weilanden. Een prachtige natuur! In Zundert ligt het wijndomein v.d. Herstraten. Geniet u van een rondleiding en na afloop van een proeverij met heerlijke hapjes erbij. In Hapert kan men bij Strijbos zelf chocolade maken. In Eersel staat het streekmuseum van de Brabantse Kempen, de Acht Zaligheden. Honderd jaar (1850-1950) Kempen worden hier tentoongesteld.

Baarle-Nassau en Baarle-Hertog

Deze gemeente ligt midden op de Belgisch-Nederlandse grens. Hier is het mogelijk in één café aan de ene kant een Belgisch bier te nuttigen en aan de andere kant een Nederlands pilsje. Vroeger moest men dan ook met guldens én franken betalen, maar de euro heeft aan dit fenomeen een einde gemaakt.

Klundert Hoogeloon en Etten-Leur

In Klundert is het Nationaal Vlasserij en Suikermuseum. Vaak worden demonstraties gegeven. In Hoogeloon ligt Landgoed de Biestheuvel voor congressen. In Etten-Leur is een Paardenmelkerij Edelweiss. Ook hier krijgt men een rondleiding. Men kan er paardenmelk proeven en men geeft er demonstraties.

Prinsenstad Breda

De Grote Kerk torent boven de stad uit. In de kerk ziet men de mooi gewelfde plafonds en de muurschilderingen. De prinsenkapel heeft een plafond van bladgoud. Bezoekt u ook het Begijnhof en de tuinen van Kasteel Bouvigne. Het Breda's Stedelijk museum geeft u de geschiedenis, de kunst en de cultuur van Breda en omgeving. Er is ook een Kielegats carnaval museum.

Kleinere dorpen en steden

Oosterhout

Hier is het museum "Oud Oosterhout" waar een vroeger dorp is nagebouwd, compleet met drukkerij en mooie stijlkamers.

Oudenbosch

In Oudenbosch staat een Romeinse Sint Pieter in het klein, de basiliek van de heiligen Agatha en Barbara. Rond 1860 gaf de toenmalige pastoor van Hellemons opdracht tot de bouw. Omdat hij in Rome had gestudeerd liet hij architect Cuypers een neoclassicistische kerk bouwen naar het voorbeeld van de Sint Pieter. Dit gebeurde tussen 1860 en 1890.Veel van het hout in het interieur werd met marmerpatronen beschilderd. Uiteindelijk werd architect van Swaay gevraagd de voorgevel te bouwen. Ook deze werd naar voorbeeld gebouwd van een kerk in Rome: de Sint Jan van Lateranen.

Bergen op Zoom

In deze stad staat het Markiezenhof, het mooiste stadspaleis van West-Europa. Hier kan men schilderijen, meubilair en gebruiksvoorwerpen van de vijftiende tot de achttiende eeuw bekijken.

Willemstad

Deze oude vestingstad in de vorm van een zevenpuntige ster werd gebouwd door prins Maurits. De Koepelkerk is de eerste Protestantse kerk in Nederland. De term 'Rijke stinkerds' komt van de vroegere rijkelui die zich in een kerk lieten begraven. Hun rottende lijken gingen natuurlijk stinken. Zoals overal zult u ook hier graven in de kerk aantreffen. In Willemstad staat ook het Mauritshuis, gebouwd door Maurits, de broer van de Brabantse Stedendwinger. Het geheel gerestaureerde complex is nu een zalencentrum. De historische haven van Willemstad is ook zeker het bekijken waard.

Een van de mooiste natuurgebieden van Nederland, Biesbosch

In Drimmelen organiseert men een rondvaart door het prachtige natuurgebied "De Biesbosch". Door de Elisabethsvloed in 1421 ontstonden in dit watergebied hoger gelegen stukken waar biezen op groeiden. Hier is de naam op gebaseerd van het gebied waar eendenkooikers, biezenvlechters, jagers, rietsnijders en boeren eeuwenlang woonden. De rivieren drongen het zeewater terug en er ontstond een zoetwatergetijdengebied, het enige in Europa. Toen de Haringvlietsluizen werden gebouwd( onderdeel van de Deltawerken), waren er in de Biesbosch geen getijden meer. Enkele polders dienen nu als drinkwaterbekken.

U ziet het: Op het Brabantse land is heel wat te beleven. Zowel de steden als de dorpen, de veelzijdige natuurgebieden én de goedmoedige bewoners zorgen voor een hele leuke vakantie of een geweldig dagje uit in Brabant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZPlaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZMet carnaval krijgt een groot aantal steden in Nederland een andere plaatsnaam: Den Bosch wordt Oeteldonk, Breda heet Ki…
Fietsroutenetwerk in Noord-BrabantEen fietsroutenetwerk is een netwerk van fietsroutes die aan elkaar gekoppeld zijn door knooppunten. Elk knooppunt heeft…
Top 10 steden en stedentripsTop 10 steden en stedentripsAltijd al willen weten welke steden wereldwijd de grootste zijn? En wat de grootste steden van Europa en de grootste ste…
Noord-Brabant (provincie Nederland)Noord-Brabant is een heel gezellige provincie met veel feesten, maar wat is de geschiedenis van deze provincie, de godsd…

Een tocht in 1823 en 2008 door Noord-FrieslandIn 1823 maakten twee jongemannen, Jacob van Lennep en Dirk van Hogendorp, vanuit Amsterdam een reis te voet, per treksch…
Uitstapjes en evenementen in Noord-HollandUitstapjes en evenementen in Noord-HollandVakantie vieren in eigen land: Nederland heeft veel prachtige natuur in elke provincie. Daarnaast zijn er veel schittere…
Bronnen en referenties
  • Sites over Noord-Brabant

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Noord-Brabant"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: Februari 2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!