InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in Utrecht

Uitstapjes en evenementen in Utrecht

Uitstapjes en evenementen in Utrecht Vakantie vieren in eigen land. Nederland heeft veel natuurschoon in elke provincie. Daarnaast zijn er vaak schitterende steden waar je in Nederland een bezoek aan kunt brengen. De temperatuur en de regen zijn vaak spelbreker. Voor het toch aanzielijk aantal mooie dagen in Nederland wordt hier een rondreis gemaakt langs zowel steden met hun bezienswaardigheden genoemd als ook leuke dorpjes in een prachtige provincie van Nederland: Utrecht.

Provincie Utrecht

Utrecht is de provincie van de kastelen, de natuurparken, de sterrenwacht, vele kerken en natuurlijk van de kunst en de musea. Utrecht heeft de mooie rivier de Vecht, met de mooie dorpjes die daar aan liggen. Utrecht is goed te bereiken, ligt centraal en heeft een prachtige natuur, zeker bij en op de Heuvelrug.En de hoofdstad is een van de mooiste en gezelligste steden van Nederland. Met zijn grachtjes en vele terrasjes nodigt de stad u uit tot een bezoek.

Utrecht

De bezienswaardigheden van de hoofdstad zijn zo talrijk dat u er gerust een paar dagen kunt doorbrengen. Dagelijks kunt u een rondleiding krijgen in de Domtoren en op het Domplein. Stadswandelingen zijn te maken onder leiding van een gids die u dan leidt langs de historische bouwwerken, de monumentale gevels en de antieke straatjes. Delen van Utrecht stammen nog uit de middeleeuwen! Aan de kades, bij de grachten, liggen de historische werven van Utrecht.

In het Utrechtse museumkwartier, de culturele schatkamer van Nederland, zijn vele musea te bezoeken. Het Centraal Museum herbergt veel oude meesters uit de 16de en 17de eeuw, naast zilver, keramiek,archeologische vondsten en beelden. Het Rietveld-Schröderhuis,is in 1924 door Rietveld gebouwd voor Truus Schröder in de typische kleuren (rood, blauw, geel) van kunstgroep "De Stijl". Het Geldmuseum geeft een interactieve en multimediale presentatie over geld. In het Nationaal museum Van Speelklok tot Pierement is van alles te zien en te doen. Onder andere zijn er zelfspelende muziekinstrumenten . Het Aboriginal Art Museum toont kunst van de Aboriginals. Wat er in het Spoorwegmuseum en het Dick Bruna Museum te zien is, spreekt voor zich. Muziekcentrum Vredenburg is de verzamelplaats voor de muziekliefhebbers. In het Fentener- van Vlissingenhuis is moderne kunst ondergebracht. In houtzaagmolen De Ster in de wijk Lombok kunt u , zo u wilt, rondgeleid worden. In een 16de eeuws bastion is Sterrenwacht Sonneborch ondergebracht. Door de 19de eeuwse sterrenkoepels kan men de hemel aanschouwen. Een zonnetelescoop is er ook. Een rondvaart door de grachten is een aanrader. Winkelen in het centrum van Utrecht of in Hoog Catherijne is een uitstapje op zich. In de Loertoeter kan men een kijkje nemen (loeren) bij een in 1974 buiten werking gesteld eeuwenoud riool. Vermeld moet de Winkel van Sinkel, waar van alles "te koop" is, van lekker eten tot muziek, dans en film. Met binnentuin . Na een heerlijk dagje Utrecht is het goed toeven in een van de vele grand cafés of kroegjes en pak een terrasje, onder andere bij de werven aan de grachten.

Amersfoort

In de stad is dierenpark Amersfoort te bezoeken. Ook het geboortehuis van Mondriaan staat hier. In het huis is het Museum voor Constructieve en Concrete kunst gevestigd. In Amersfoort is ook de Art Galerie voor moderne kunst, waar werken van o.a. v.d. Linden, Herman Brood, Briels, Corneille, Nito en Van Oijen te bewonderen zijn. Kamp Amersfoort, een strafkamp uit de Tweede Wereldoorlog, waar tussen 1941 en 1945 35.000 gevangenen verbleven onder toezicht van de Duitse politie, is nu Nationaal Monument. De Mariënhof is een oud klooster, gesticht door de celzusteren van St. Ursula. Vroeger werd er voor abdijbewoners gekookt, nu voor de moderne gast.

Doorn

Hier is de grootste botanische tuin van Nederland, het Van Gimborn Arboretum.

Loosdrecht

Hier kan met een rondvaart maken over de Plassen en over de Vecht. Bij de Loosdrechtse Plassen is het voor watersporters goed toeven.

De Vechtstreek is een verzameling natuurgebiedjes met een typisch Hollands landschap: water, trilvenen, grasland, moerasbos en wipwatermolens.

Soestdijk

Paleis Soestdijk was enige tijd gedeeltelijk te bezoeken. Het leven van prinses Juliana en prins Bernhard speelde zich hier af.

Soest

In "Nieuw Eldorado" in Soest geeft men paardenshows en maakt men huifkartochten. Ook in Soest is het paardenrusthuis De Paardenkamp, waar moegelopen paarden hun laatste jaren in alle rust doorbrengen. Er is ook een Paardentram in Soest en men kan er "boerengolf" spelen tussen de koeienvlaaien.

Soesterberg

De luchtmachtbasis die in Soesterberg gevestigd is, kent natuurlijk iedereen en daar is ook een Militair Luchtvaartmuseum bij.

Zeist

Hier ligt Slot Zeist,waar men rondgeleid kan worden door de stijlkamers van een vorstelijk interieur uit de 17de eeuw. Het kasteel was van graaf Willem Adriaan, graaf van Nassau-Odijk.

Als eerbetoon aan Napoleon werd de Pyramide van Austerlitz gebouwd, waar men nu uren kan wandelen. Er is ook een speeltuin.

Haarzuylens

Hier staat De Haar , het meest sprookjesachtige kasteel van Nederland. Het is in de 19de eeuw gerestaureerd. Onder leiding van een gids is het te bezichtigen. Er worden ook fairs gehouden, concerten en kerstarrangementen. De architectuur, het interieur en de tuinen zijn zeer de moeite waard.

Baarn

Hier ligt Kasteel Groeneveld. Daar zijn educatieve exposities te zien.

De Bilt

Hier ligt landgoed Vollenhove, de eerste buitenplaats van de Stichtse Lustwarane. Gebouwd in de 17de eeuw kreeg het in de 18de landschapsstijl. Het is een beschermd monument in particulier bezit. Vandaar dat het beperkt toegankelijk is. In juni, tijdens de Tuindagen zijn 3 dagen lang het park, de (moes)tuin, de ijskelder, het koetshuis en de oranjerie te bezichtigen.

Maarsbergen

Er is een Kaas- en Museumboerderij, "De Weistaar" en die is te bezichtigen.

Rhenen

Hier is natuurlijk het Ouwehands Dierenpark, waar naast de dieren ook shows en demonstraties te zien zijn.
Tussen Rhenen en Driebergen ligt het Nationale Park Utrechtse Heuvelrug in de bossen. Het is een groot wandel- en fietsgebied. Langs de kastelen en landgoederen is een prachtige fietsroute.

Vinkeveen

In het dorp bij de gelijknamige plassen is een kaas- en zuivelboerderij te bekijken.

Maartensdijk

Hier kan men boerengolf spelen en ponyrijden. In de Groene Hart Landswinkel kan men streekproducten kopen.

Het gerestaureerde Fort Voordorp bij Groenekan (uit 1869) is een historisch verdedigingsbolwerk van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Spakenburg

In dit mooie dorp vindt u in het Klederdracht- en Visserijmuseum alles over de cultuur van het dorp.

Utrecht heeft voor elk wat wils. Daar zijn heel wat leuke dagen door te brengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eredivisie 2014-2015 FC Utrecht programmaEredivisie 2014-2015 FC Utrecht programmaFC Utrecht kende een teleurstellen Eredivisie seizoen 2013-2014. Ondanks dat de ploeg van Jan Wouters als 10e eindigde m…
Utrecht: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopUtrecht: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopUtrecht is de vierde stad van Nederland en bekend vanwege de prachtige Domtoren. Wanneer je houdt van winkelen kan je in…
Eredivisie voetbal programma 2008 - 2009Eredivisie voetbal competitie 2008 - 2009 Het complete wedstrijdoverzicht van de nieuwe voetbalcompetitie is er weer! Ve…
Skivakantie in Oostenrijk met kinderen onder de vier jaarOp wintersportvakantie met kinderen onder de vier jaar kan heel goed. Sterker nog, meestal vinden ze het fantastisch om…
Waddeneilanden op Vakantiebeurs in UtrechtWaddeneilanden op Vakantiebeurs in UtrechtElk jaar is er een meerdaagse vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. De VVV’s van de Waddeneilanden zijn present. De…
Bronnen en referenties
  • Sites over Utrecht

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Utrecht"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 05-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!