InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in Zuid-Holland

Uitstapjes en evenementen in Zuid-Holland

Uitstapjes en evenementen in Zuid-Holland Vakantie vieren in eigen land. Nederland heeft veel prachtig natuurschoon in elke provincie. Daarnaast zijn er veel schitterende steden waar je in Nederland een bezoek aan kunt brengen. De temperatuur en de regen zijn vaak spelbreker. Voor het toch aanzienlijk aantal mooie dagen in Nederland wordt hier een rondreis gemaakt langs zowel steden met hun bezienswaardigheden genoemd als ook leuke dorpjes in een prachtige provincie van Nederland: Zuid-Holland.

Provincie Zuid-Holland

Zuid-Holland is de provincie met Den Haag (regeringsstad) en Rotterdam (havenstad). Zuid-Holland is Leiden, Delft, de Bollenstreek, het strand. Zuid-Holland is Gouda,Leerdam en het Groene Hart, waar het oud-Hollandse landschap nog de boerderijen heeft, de slootjes tussen de weiden met weidevogels in groten getale en de molens. Cultuur en natuur bestaan er naast elkaar.

Den Haag, hoofdstad

De hoofdstad, zetel van de regering, heeft een prachtig oud centrum waar de regeringsgebouwen natuurlijk onderdeel van uitmaken. Het Torentje van de minister-president heeft een mooi uitzicht over de Hofvijver, aan de rand waarvan Jan en Cornelis de Wit weer kijken naar hun vroegere gevangenis, de Gevangenpoort. Vlakbij ligt het Lange Voorhout met zijn statige panden. Hier ziet men jaarlijks de Gouden koets met Willem Alexander en koningin Maxima langstrekken op Prinsjesdag.Onze koning heeft op het Noordeinde zijn werkpaleis en op de Bezuidenhoutseweg waar Beatrix woonde, wordt zijn woonpaleis verbouwd. De gehesen vlag laat zien of hij aanwezig is.
Aan de Korte Vijverberg vindt u het Haags Historisch Museum in een prachtig oud pand. De vaste collectie bestaat uit schilderijen en voorwerpen uit de Haagse historie. Op een magnifieke manier wordt op een wand de ontstaansgeschiedenis van Den Haag getoond. Tegenover het Haags Historisch vindt u het beroemde Mauritshuis. Vermeers Meisje met de parel, Gezicht op Delft, de Stier van Potter, Rembrandt. Het vernieuwde Mauritshuis is voor iedereen toegankelijk en het blijft een prachtig museum. Aan de Lange Vijverberg staat nog zo'n mooi oud pand: Museum Bredius. Hier vindt men de hele verzamelde kunstcollectie van de heer Bredius, door hem nagelaten aan de gemeente Den Haag.
Het kleinste stadje van Nederland, Madurodam, heeft ook residentie in Den Haag. Het Omniversum houdt u driedimensionaal in de ban met prachtige films. Naast het Omniversum staat het Museon en daarnaast het Gemeentemuseum, waar Berlage zijn stempel op heeft gedrukt. En naast het Gemeentemuseum het Fotomuseum.In de Zeestraat kunt u het grootste schilderij van Nederland bewonderen, Panorama Mesdag.

Scheveningen

Het dorp ligt tussen Den Haag en de Noordzee en is een vissershaven met een prachtig strand en een gezellige boulevard, waar vele strandtenten u in lente en zomer uitnodigen tot een versnapering. Aan de boulevard ligt Sea Life, waar het onderwaterleven van vele zeebewoners te bekijken is. De haven zelf is een aaneenschakeling van hele leuke horecagelegenheden, waar het in meerdere seizoenen goed toeven is. Musee staat meer in het centrum van Scheveningen. Hier vindt men schilderijen en voorwerpen uit de historie van Scheveningen. In de Tweede Binnenhaven ligt een oud torpedoschip, Hr. Ms. Mercuur. Men kan het bezichtigen.
De Tweede Binnenhaven is ook de ligplaats van vele goede restaurants.

Monster

Dit dorp bereikt u rijdend tussen de glazen warenhuizen , waar themapark "De Westlandse Druif" u alles laat zien over de teelt van druiven in het Westland. Jaarlijks openen vele tuinders hun kassen tijdens de week:"Kom in de Kas".

Naaldwijk

Hier vindt u The Japanese Watergarden, een overdekte tuin met Koikarpers.

Delft

De stad van Willem van Oranje en van het Delfts blauw ligt ten zuiden van Den Haag, het oude stadje met zijn grachtjes, waar de koninklijke familie in de Grote kerk zijn familiegraf heeft. In Delft is museum Het Prinsenhof waar Willem van Oranje is vermoord. De kogelgaten zijn er nog te zien. De enig overgebleven aardewerkfabriek uit de 17de eeuw, De Porceleyne Fles en het Legermuseum zijn te bewonderen, evenals Reptielenzoo Serpo, waar u misschien wel een slang in uw handen wordt gegeven.

Kinderdijk

Dit typisch Hollandse dorp staat bekend om zijn grote aantal molens, vaak in werking. Vanuit Oud-Alblas kan met de Glasshopper, een futuristische boot, gevaren worden naar de molens van Kinderdijk. Rijdend en lopend kunt u er natuurlijk ook komen.

Rotterdam

Deze stad met grandeur toont u haar grootste haven van Europa als u een rondvaart gaat maken. Bij Hotel New York vertrokken vroeger de emigranten naar Amerika.Zittend aan de binnenhaven kunt u daar nu nog de sfeer van vroegere tijden proeven naast een heerlijke, door gezellige studenten geserveerde maaltijd. Op de Pannenkoekenboot kunt u, varend langs de Rotterdamse skyline, onbeperkt pannenkoeken eten.Aan de Maas ligt het Maritiem Museum, waar uw kinderen ook actief kunnen zijn. In het leuke centrum nodigen de Koopgoot en omgeving u uit tot winkelen in de vele leuke winkels. De grootste overdekte miniatuurwereld van Nederland, Railz Miniworld, ligt aan het Weena. Rijdend of lopend van het centrum naar de westkant van de stad komt u onderweg Museum Boymans van Beuningen tegen é de Kunsthalen nog westelijker ligt Diergaarde Blijdorp, prachtig vernieuwd de laatste jaren. In het noorden van de stad ligt de luchthaven, waar ook rondleidingen worden gegeven.
Natuurlijk moet u ook naar de nieuwe overdekte markt, de Markthal, een kunstwerk op zich. Goed bereikbaar met het openbaar vervoer en de markt heeft een ondergrondse parkeergarage.

Hoek van Holland

Behalve dat u hier de overtocht naar Engeland kunt maken, heeft Hoek van Holland het Keringhuis De Maeslandkering, gratis te bezoeken.

Schiedam

De stad is de bakermat van 's lands bekendste alcoholische drank gemaakt, de jenever. U kunt er een proeverij bijwonen en er zijn ook rondvaarten.

Werkendam

In het dorp is een opstapplaats voor een tour door de Biesbosch.

Hellevoetsluis

Hier kunt u het Historisch Droogdok Jan Blanken bezoeken, waar u een rondleiding krijgt door de scheepswerkplaatsen, het pomphuis en het gangenstelsel.

Ridderkerk

De inwendige mens wordt hier verzorgd en verwend. U kunt bij een chocolade-atelier lekker proeven bij een workshop of demonstratie chocolade maken.

Ouderkerk aan de Ijssel

In dit stadje is een kaasboerderij waar op ambachtelijke wijze Goudse kaas wordt gemaakt, u kunt dat bekijken en proeven van de heerlijke kaas.

Leerdam

,In de stad,bekend van de Glasblazerij kunt u zien hoe glas gemaakt wordt, een mooie belevenis.De Linge kunt u bevaren met een rondvaartboot en zelfs met een kano, zo u wilt. Fietsen zijn er ook te huur. Aquazoo Leerdam toont u vele exotische onderwaterdiertjes.Ook bij Leerdam kunt u het kaas maken aanschouwen bij een zuivelboerderij in Schoonrewoerd.

Gouda

De stad heeft natuurlijk zijn Goudse kaas , ook te zien in het Waaggebouw aan de Markt. Pijpen, kaarsen, aardewerk,sfeervolle grachten, alles is te bewonderen in een authentiek, sfeervol centrum. Natuurlijk moet u ook de St. Janskerk bekijken, beroemd om zijn gebrandschilderde ramen uit de 16de eeuw.

Alphen aan de Rijn

Hier is Avifauna, het vogelpark met vogelshows en het Archeon, waar het verleden van Nederland, ook onder andere met shows tot leven komt. U waant zich eeuwen terug in de tijd.

Door het Groene Hart rijdend kunt u genieten van het typisch Hollandse polderlandschap met de vele molens. Bij Boskoop moet u even stoppen bij het Boomkwekerijmuseum met ouderwets boomkwekershuisje.

Noordwijk en Katwijk

Als u weer richting zee gaat, kunt u naar de stranden van deze aantrekkelijke Noordzeedorpen. Na het vertier op het strand kunt u genieten bij een van de vele strandtenten en restaurants die de badplaatsen rijk zijn.

Leiden

De studentenstad met zijn grachtjes en historische binnenstad, de stad van Rembrandt en Jan Steen, Van Goyen en Van Doesburg is een dagtrip zeker waard. Leuk om er te winkelen en leuk om u over te geven aan de voortreffelijke horecagelegenheden in de mooie, sfeervolle stad met zijn grachtjes en bruggetjes. Bij het Leids Medisch Centrum staat het museum Naturalis, waar meer dan 12 miljoen dieren, fossielen, insecten en edelstenen te bekijken zijn in een prachtig, modern, vooral glazen gebouw. Aan de A44 staat Museum Corpus, waar men een reis kan maken door het inwendige van de mens. Een ware sensatie. Het museum heeft ook de vorm van een corpus.

Onze dichtstbevolkte provincie heeft duidelijk voor elk wat wils. Zoals ik al zei: Cultuur en natuur bestaan er naast elkaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dagje uit in Den Haag met bonnen uit de Voordeelagenda 2016Dagje uit in Den Haag met bonnen uit de Voordeelagenda 2016Een dag vertoeven in het mooie Den Haag. Het is de stad van het Koningshuis, maar ook van het Binnenhof en niet te verge…
Scheveningen strand: bereikbaarheid en parkerenScheveningen strand: bereikbaarheid en parkerenHet bekendste strand van Nederland is het strand van Scheveningen. De brede en kilometerslange stranden worden elk jaar…
Goedkope uitstapjesTijdens de vakantieperiode is het heerlijk om er met het gezin opuit te trekken. Maar soms zit vakantie in een ver land…
Locaties Nieuwjaarsduik 2014Ieder jaar duiken duizenden mensen op nieuwjaarsdag het ijskoude water van de Noordzee of van meren in. In 2014 kan er o…
Bronnen en referenties
  • Sites over Zuid-Holland

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Zuid-Holland"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 10-08-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!