Uitstapjes en evenementen in Zuid-Holland

Uitstapjes en evenementen in Zuid-Holland Vakantie vieren in eigen land. Nederland heeft veel prachtig natuurschoon in elke provincie. Daarnaast zijn er veel schitterende steden waar u in Nederland een bezoek aan kunt brengen. De temperatuur en de regen zijn vaak spelbreker. In het toch aanzienlijk aantal mooie dagen in Nederland kunt u een rondreis maken langs zowel steden met hun bezienswaardigheden als ook leuke dorpjes in een prachtige provincie van Nederland: Zuid-Holland.

Provincie Zuid-Holland

Zuid-Holland is de provincie met Den Haag, de regeringsstad en Rotterdam, de havenstad. Zuid-Holland is Leiden, Delft, de Bollenstreek, het strand. Zuid-Holland is Gouda,Leerdam en het Groene Hart, waar het oud-Hollandse landschap nog de boerderijen heeft, de slootjes tussen de weiden met weidevogels in groten getale en de molens. Cultuur en natuur bestaan er naast elkaar.

Den Haag de hoofdstad

Regeringsgebouwen en de koning

De hoofdstad, zetel van de regering, heeft een prachtig oud centrum waar de regeringsgebouwen natuurlijk onderdeel van uitmaken. Het Torentje van de minister-president heeft een mooi uitzicht over de Hofvijver, aan de rand waarvan Jan en Cornelis de Wit weer kijken naar hun vroegere gevangenis, de Gevangenpoort. Vlakbij ligt het Lange Voorhout met zijn statige panden. Hier ziet men jaarlijks de Gouden koets met Willem Alexander en koningin Maxima langstrekken op Prinsjesdag. Onze koning heeft op het Noordeinde zijn werkpaleis en op de Bezuidenhoutseweg, waar prinses Beatrix woonde, woont hij nu met zijn gezin. De gehesen vlag laat zien of hij aanwezig is.

Musea

Aan de Korte Vijverberg vindt u het Haags Historisch Museum in een prachtig oud pand. De vaste collectie bestaat uit schilderijen en voorwerpen uit de Haagse historie. Op een magnifieke manier wordt op een wand de ontstaansgeschiedenis van Den Haag getoond. Tegenover het Haags Historisch vindt u het beroemde Mauritshuis. Vermeers Meisje met de parel, Gezicht op Delft, de Stier van Potter, Rembrandt. Het monumentale Mauritshuis is voor iedereen toegankelijk met een trap en een lift en heeft steeds wisselende tentoonstellingen. Het blijft een prachtig museum. In het oude huis hangt de vaste collectie en in de half ondergrondse nieuwbouw zijn de tentoonstellingen. Aan de Lange Vijverberg staat nog zo'n mooi oud pand Museum Bredius. Hier vindt men de hele verzamelde kunstcollectie van de heer Bredius, door hem nagelaten aan de gemeente Den Haag.

Weetje

De heer Bredius is de ontdekker van het Meisje met de parel van Vermeer. Hij vond het op de rommelmarkt en kocht het voor één gulden, volgens het verhaal dat in museum Bredius wordt verteld. Bredius was toentertijd directeur van het Mauritshuis. Later heeft hij zijn eigen Bredius museum opgezet, maar toen was het Meisje met de parel al in het Mauritshuis.

West Den Haag

Het kleinste stadje van Nederland, Madurodam, heeft ook residentie in Den Haag. Het Omniversum houdt u driedimensionaal in de ban met prachtige films. Naast het Omniversum staat het Museon en daarnaast het Kunstmuseum, voorheen het Gemeentemuseum, waar Berlage zijn stempel op heeft gedrukt. En naast het Gemeentemuseum het Fotomuseum. In de Zeestraat kunt u het grootste schilderij van Nederland bewonderen, Panorama Mesdag.

Scheveningen

Sea Life, Muzee, Ms Mercuur

Het dorp ligt tussen Den Haag en de Noordzee en is een vissershaven met een prachtig strand en een gezellige boulevard, waar vele strandtenten u in lente en zomer uitnodigen tot een versnapering. Aan de boulevard ligt Sea Life, waar het onderwaterleven van vele zeebewoners te bekijken is. De haven zelf is een aaneenschakeling van hele leuke horecagelegenheden, waar het in meerdere seizoenen goed toeven is. Muzee staat meer in het centrum van Scheveningen. Hier vindt men schilderijen en voorwerpen uit de historie van Scheveningen. In de Tweede Binnenhaven ligt een oud torpedoschip, Ms. Mercuur. Men kan het bezichtigen.
De Tweede Binnenhaven is ook de ligplaats van vele goede restaurants.

Monster

Dit dorp bereikt u rijdend tussen de glazen warenhuizen, waar themapark 'De Westlandse Druif' u alles laat zien over de teelt van druiven in het Westland. Jaarlijks openen vele tuinders hun kassen tijdens de week Kom in de Kas.

Naaldwijk

Hier vindt u The Japanese Watergarden, een overdekte tuin met Koi karpers.

Delft

Grote Kerk, Het Prinsenhof, Legermuseum, Science Center, Porceleyne fles

De stad van Willem van Oranje en van het Delfts blauw ligt ten zuiden van Den Haag, het oude stadje met zijn grachtjes, waar de koninklijke familie in de Grote kerk zijn familiegraf heeft. In Delft is museum Het Prinsenhof waar Willem van Oranje is vermoord. De kogelgaten zijn er nog te zien.
Maak een stadswandeling. De prachtige historische binnenstad en het Legermuseum zijn te bewonderen, evenals de technische tuin van de TU, de Hortus Botanicus. De TU Delft heeft ook een Science Center, waar de door de studenten opgedane technieken aan u worden getoond. Voor kinderen is er genoeg te ervaren. In de Porceleyne fles is het Delfts porselein museum. Dit porselein is wereldberoemd.

Kinderdijk

Dit typisch Hollandse dorp staat bekend om zijn grote aantal molens, vaak in werking. Vanuit Oud-Alblas kan met de Glasshopper, een futuristische boot, gevaren worden naar de molens van Kinderdijk. Rijdend en lopend kunt u er natuurlijk ook komen.

Rotterdam

Hotel New York, Pannenkoekenboot, Maritiem Museum

Deze stad met grandeur toont u haar grootste haven van Europa als u een rondvaart gaat maken. Bij Hotel New York vertrokken vroeger de emigranten naar Amerika. Nu is het een hotel met een fantastisch, groot, restaurant erbij.
Zittend aan de binnenhaven kunt u daar nu nog de sfeer van vroegere tijden proeven naast een heerlijke, door gezellige studenten geserveerde maaltijd. Op de Pannenkoekenboot kunt u, varend langs de Rotterdamse skyline, onbeperkt pannenkoeken eten. Aan de Maas ligt het Maritiem Museum, waar uw kinderen ook actief kunnen zijn.

Centrum en west

In het leuke centrum nodigen de Koopgoot en omgeving u uit tot winkelen in de vele leuke winkels. De grootste overdekte miniatuurwereld van Nederland, Railz Miniworld, ligt aan het Weena. Rijdend of lopend van het centrum naar de westkant van de stad komt u onderweg Museum Boymans van Beuningen tegen én de Kunsthalen nog westelijker ligt Diergaarde Blijdorp, prachtig vernieuwd de laatste jaren. Ten noorden van de stad ligt de luchthaven Rotterdam The Hague Airport, waar ook rondleidingen worden gegeven.
Natuurlijk moet u ook naar de nieuwe overdekte markt, de Markthal, een kunstwerk op zich van het architectenbureau Winy Maas. Goed bereikbaar met het openbaar vervoer en de markt heeft een ondergrondse parkeergarage.

Hoek van Holland

Behalve dat u hier de overtocht naar Engeland kunt maken, heeft Hoek van Holland het Keringhuis De Maeslandkering, gratis te bezoeken.

Ten zuiden van Rotterdam

Schiedam, Werkendam, Hellevoetsluis, Ridderkerk

De stad Schiedam is de bakermat van 's lands bekendste alcoholische drank, de jenever. U kunt er een proeverij bijwonen en er zijn ook rondvaarten. In Werkendam is een opstapplaats voor een tour door de Biesbosch.
In Hellevoetsluis kunt u het Historisch Droogdok Jan Blanken bezoeken, waar u een rondleiding krijgt door de scheepswerkplaatsen, het pomphuis en het gangenstelsel. De inwendige mens wordt in Ridderkerk verzorgd en verwend. U kunt bij een chocolade-atelier lekker proeven bij een workshop of demonstratie chocolade maken.

Naar het oosten

Oudekerk aan de IJssel, Leerdam, Gouda

In Oudekerk is een kaasboerderij waar op ambachtelijke wijze Goudse kaas wordt gemaakt, u kunt dat bekijken en proeven van de heerlijke kaas.
In Leerdam, de stad, bekend van de Glasblazerij kunt u zien hoe glas gemaakt wordt, een mooie belevenis.De Linge kunt u bevaren met een rondvaartboot en zelfs met een kano, zo u wilt. Fietsen zijn er ook te huur.
Aquazoo Leerdam toont u vele exotische onderwaterdiertjes. Ook bij Leerdam kunt u het kaas maken aanschouwen bij een zuivelboerderij in Schoonrewoerd.
Gouda heeft natuurlijk zijn Goudse kaas, ook te zien in het Waaggebouw aan de Markt. Pijpen, kaarsen, aardewerk,sfeervolle grachten, alles is te bewonderen in een authentiek, sfeervol centrum. Natuurlijk moet u ook de Sint Janskerk bekijken, beroemd om zijn gebrandschilderde ramen uit de zestiende eeuw.

Groene Hart

Boskoop, Alphen aan de Rijn

Door het Groene Hart rijdend kunt u genieten van het typisch Hollandse polderlandschap met de vele molens. Bij Boskoop moet u even stoppen bij het Boomkwekerij museum met ouderwets boomkwekershuisje.
In Alphen aan de Rijn is Avifauna, het vogelpark met vogelshows en het Archeon, waar het verleden van Nederland, ook onder andere met shows tot leven komt. U waant zich eeuwen terug in de tijd.

Noordwijk en Katwijk

Als u weer richting zee gaat, kunt u naar de stranden van deze aantrekkelijke Noordzeedorpen. Na het vertier op het strand kunt u genieten bij een van de vele strandtenten en restaurants die de badplaatsen rijk zijn.

Leiden

Stad van Rembrandt en de musea

De studentenstad met zijn grachtjes en historische binnenstad, de stad van Rembrandt en Jan Steen, Van Goyen en Van Doesburg en zijn mooie station is een dagtrip zeker waard. Leuk om er te winkelen en leuk om u over te geven aan de voortreffelijke horecagelegenheden in de mooie, sfeervolle stad met zijn grachtjes en bruggetjes. Bij het Leids Medisch Centrum staat het museum Naturalis, waar meer dan 12 miljoen dieren, fossielen, insecten en edelstenen te bekijken zijn in een prachtig, modern, vooral glazen gebouw. Aan de A44 staat Museum Corpus, waar men een reis kan maken door het inwendige van de mens. Een ware sensatie. Het museum heeft ook de vorm van een corpus.
In het centrum staat ook museum Volkenkunde. Meerdere culturen worden daar tentoongesteld. Museum Boerhave laat u de belangrijkste uitvindingen uit de Nederlandse geschiedenis zien. Het Rijksmuseum voor Oudheden lijkt wel Oud Egypte. De Lakenhal geeft u een beeld van de geschiedenis van Leiden en van de kunstnijverheid. Museum de Valk is in de molen de Valk. Hier komt u te weten hoe de molen werkte. Het Sieboldhuis, klein maar fijn, toont Japanse cultuur.

Onze dichtstbevolkte provincie heeft duidelijk voor elk wat wils. Cultuur en natuur bestaan er naast elkaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Monster - Zuid-Holland - NederlandMonster - Zuid-Holland - NederlandMonster is een plaats in Zuid-Holland dat tot de gemeente Westland behoort. Het dorpje heeft ongeveer 14.000 inwoners en…
Het plannen van een uitstapje: www.hollandtoer.nlHet plannen van een uitstapje: www.hollandtoer.nlVanuit je luie stoel een uitstapje voorbereiden? Het wordt een eenvoudige klus als je gebruik maakt van www.hollandtoer.…
Vakantiehuizen aan zeeVakantiehuizen aan zeeNederland kent vele plaatsen die direct aan zee liggen. Het is dan ook niet zo moeilijk een leuk vakantiehuisje aan zee…
Plaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZPlaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZMet carnaval krijgt een groot aantal steden in Nederland een andere plaatsnaam: Den Bosch wordt Oeteldonk, Breda heet Ki…

Uitstapjes en evenementen in de provincie LimburgUitstapjes en evenementen in de provincie LimburgVakantie vieren in eigen land. Nederland heeft veel prachtig natuurschoon in elke provincie. Daarnaast zijn er in Nederl…
Vakantie op TexelVakantie op TexelHet eiland Texel is erg in trek als binnenlandse vakantiebestemming. Het is het grootste waddeneiland. Jaarlijks bezoeke…
Bronnen en referenties
  • Sites over Zuid-Holland

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Zuid-Holland"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 29-04-2020
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!