InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Uitstapjes en evenementen in Limburg

Uitstapjes en evenementen in Limburg

Uitstapjes en evenementen in Limburg Vakantie vieren in eigen land: Nederland heeft veel prachtig natuurschoon in elke provincie. Daarnaast zijn er in Nederland schitterende steden waar je een bezoek aan kunt brengen. De temperatuur en de regen zijn vaak spelbreker. Daardoor gaan veel mensen liever naar het buitenland, naar de zon. Voor het toch aanzienlijk aantal mooie dagen in Nederland, wordt hier een rondreis gemaakt langs zowel steden met hun bezienswaardigheden als ook leuke dorpjes in de mooiste provincie van Nederland.

Provincie Limburg

"Wie sjoon os Limburg is...". Limburg, met het schitterende heuvelland in het zuiden en de bossen in het noorden, is één van de mooiste provincies van Nederland. De Bourgondische en chauvinistische bevolking zal u gastvrij ontvangen. De horeca is overal aanwezig en héél gezellig. Ga er eens carnaval vieren en u leert de Limburgers kennen.

Maastricht

Dit is de mooie, gezellige, oude hoofdstad van Limburg, is een bezoek waardig. Op het Vrijthof kunt u genieten van vele evenementen die er door het jaar heen gehouden worden. Voorbeeld is "Het Preuvenement", waar de horeca uit de stad en uit de omgeving u laat proeven wat zij maken. Vele mooie wijnen zijn er onderdeel van. In december staat het plein vol met kraampjes en een schaatsbaan in kerstsfeer. Bratwurst en glühwein zijn dan heerlijke warmhouders. André Rieu is ook een welkome gast op het Vrijthof. Hij geeft er van tijd tot tijd concerten. Bezoekt u de mergelgrotten van de St. Pietersberg en de Basiliek van St. Servaas. En natuurlijk het Bonnefantenmuseum in Zuid-Maastricht. Op de Maas kunt u van een boottocht genieten. De Stokstraat ligt in een van de oudste buurten van de stad, mooi gerenoveerd en nu vol met mooie winkels en restaurantjes. Aansluitend vindt u de universiteitsbuurt. Winkelen in Maastricht is een heerlijkheid. De leukste winkels op allerlei gebied verwachten u. Wijngaarden zijn er ook. Bij de Apostelhoeve kunt een een rondleiding krijgen. Distilleerderijen zijn ook te bezoeken. In Maastricht proeft u van het Bourgondische leven. Pak na een uitstapje een restaurantje of een terrasje. U zult zeer gastvrij worden ontvangen.

Vaals

Hier kunt u, hoog op de Vaalser Berg, een mooi uitzicht bewonderen op België, Duitsland en Nederland.

Beek

Maastricht-Aken Airport laat u, behalve vertrekken en aankomen, een bijzonder kijkje achter de schermen nemen van de gezellige kleine luchthaven.

Valkenburg

Hier zijn natuurlijk de beroemde grotten en verder is Valkenburg een horeca-Mekka met zijn vele hotels, restaurants en cafés.

Simpelveld

Hier is de opstapplaats voor een ritje met de Miljoenenlijn, een trein uit de oudheid. Die laat u het heuvelland met zijn prachtige vergezichten doorkruisen.

Gulpen

De Gulpener Bierbrouwerij is bekend door het meest natuurlijk gebrouwen bier van Nederland en is natuurlijk te bezoeken . De Brandbrouwerij in Wijlre, vlakbij Gulpen, is natuurlijk ook te bekijken.

Houthem

Dit dorp pronkt met de kapel van St. Gerlach met zijn mooie fresco's. Naast de kapel staat Kasteel St. Gerlach, waar u een gastronomisch hoogstandje te wachten staat.

Ubachsberg

In het dorp vindt u wijngoed "De Fromberg". Hier wordt Limburgse wijn gemaakt en natuurlijk kunt u die ook proeven in de wijnkelder. Een rondleiding hoort ook tot de mogelijkheden.

Wahlwiller

Ook hier kunt u wijn proeven en uitleg krijgen over de gebruikte druiven in de wijn. U kunt ook de veel besproken Kruisweg bekijken in de kerk. Tegenover de kerk kunt u genieten van een drankje en een heerlijk bereide Limburgse maaltijd.

Bocholz

Op Hoeve Scholtissenhof vindt u een unieke verzameling Limburgse miniatuurgebouwtjes. De hoeve heeft ook een ijsmakerij.

Geleen

Hier staat een prachtig architectonisch hoogstandje uit 1933: Het Glaspaleis. U kunt er heerlijk winkelen.

Hoensbroek

In het enige kasteel in Nederland met een lift waant u zich in de Middeleeuwen.

Kerkrade

In het Industrion wordt u het industriële leven van vroeger getoond. In de vroegere mijnstad kunt u ook een oude steenkolenmijn, met museum, bezoeken. Ook in Kerkrade staat Abdij Rolduc, waar vroeger de Nederlandse katholieke jongens tot priester werden opgeleid en waar nu de kerk en het klooster te bezoeken zijn. Voor de kinderen is in Kerkrade het Gaia Park, de modernste dierentuin van Nederland.

Roermond

De prachtige bisschopsstad met zijn Munsterkerk en Christoffelkathedraal, is een getuige van het Rijke Roomse leven. Buiten de stad liggen de Maasplassen waar u zowel kunt genieten van watersport als van de rust die er in het gebied heerst.

Thorn

Het witte stadje getuigt in zijn geheel van het verleden.

Kessel

Hier kunt u Boerengolf spelen, direct aan de Maas. Een rondvaart behoort er ook tot de mogelijkheden.

Panningen

Het dorp heeft een paardenmelkerij met meer dan 50 paarden en Ospeldijk heeft een hertenhouderij, de Peel, een boerenbedrijf waar ook hazelnootoliën worden gemaakt.

Geijsteren

Het gelijknamige landgoed in het dorp heeft rundveeboerderijen aan de Maas. Restaurant De Boogaard, op het landgoed, is zeer de moeite waard.

Arcen

In Noord-Limburg laat men u genieten van de thermaalbaden en de Kasteeltuinen. En natuurlijk kunt u naar de Hertog Jan brouwerij.

Wellerlooi

Dit dorp, waar de Noord-Limburgse bossen en heidevelden beginnen, heeft een Rosarium met een prachtige rozentuin. U kunt genieten van koffie met rozenvlaai en champagne drinken met een bolletje rozenijs.

Bergen

Rondrijdend langs de vele boerendorpjes, ziet u het Meeuwenven, midden op de hei. In de lente nestelen daar duizenden meeuwen. Wandelen in de omgeving is een aanrader.

Mook

In het Noord-Limburgse ligt de Mooker Hei, ook een wandelgebied, met een groot verleden. Men kan er golf spelen en een wijnbedrijf bekijken.

Van zuid tot noord is er in Limburg veel te beleven. "Bezoekt u onze mooiste provincie eens" zouden de Limburgers zeggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Actief dagje uit in LimburgActief dagje uit in LimburgZin om er eens een dagje tussenuit te gaan en iets actiefs te ondernemen. Limburg met zijn diversiteit aan landschappen,…
Zuid-Limburg (Nederland)Zuid-Limburg (Nederland)Zuid-Limburg is het zuidelijkste deel van Nederland. Zuid-Limburg bevat een prachtige, omvangrijke natuurlijke omgeving,…
Big Benny, CarnavalsartiestBen Peters, of beter bekend als Big Benny maakte zijn debuut als artiest in 1992. Hij deed dat in Roermond, in een klein…
Bronnen en referenties
  • Sites over Limburg

Reageer op het artikel "Uitstapjes en evenementen in Limburg"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 05-03-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagje weg
Schrijf mee!