InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Goes (gemeente in Zeeland)

Goes (gemeente in Zeeland)

De gemeente Goes bestaat uit de stad Goes en uit de dorpen ’s-Heer Arendskerke, ’s-Heer Hendrikskinderen, Kattedijke, Kloetinge, Oud-Sabbinge, Wilhelminadorp en Wolphaartsdijk. Met 36.762 inwoners is Goes één van de grootste gemeentes van Zeeland. De gemeente heeft een oppervlakte van 102,13 km².

Geschiedenis

In de 12e eeuw ligt er een kleine nederzetting aan de Korte Gos, een kreek (= smalle inham) op Beveland. Op deze kreek worden veel huizen gebouwd evenals een verdedigbare toren. Ook wordt er een kerk gebouwd. In 1417 wordt er een gracht om de nederzetting gebouwd met bruggen, poorten en een stadsmuur. Hierdoor wordt het dorp een stad. In de 16e eeuw richtten overstromingen veel schade aan en in 1554 brandt driekwart van de stad af. Na de brand worden de huizen in steen herbouwd. In 1577 behoort Goes bij Nederland omdat dan de laatste Spaanse troepen uit Zuid-Beveland vertrekken.

Wonen en werken

Rondom het historische hart van Goes liggen 20e eeuwse wijken. Het inwoneraantal van Goes neemt de laatste jaren enorm toe. Goes behoort tot de snelst groeiende gemeenten van Zeeland. Doordat er veel nieuwe mensen komen wonen zijn uitbreidingsplannen noodzakelijk. Overzuid en Nieuwwest zijn enkel nieuwe wijken, evenals de villawijk Het Goese Meer waar ruim 375 woningen worden gebouwd. Nabij het centrum worden veel appartementen gebouwd om ook aan deze vraag te kunnen voldoen. Goes ontwikkelt zich tot een belangrijk economische centrum van Zeeland. Veel bedrijven vestigen zich dan ook in deze gemeente. Industrieterreinen blijven in ontwikkeling omdat de vraag hiernaar groot is. De Poel is een van die industrieterreinen. De Poel II is namelijk in ontwikkeling, evenals een terrein nabij het NS-Station. De gemeente Goes is daarnaast bezig met de uitvoering van een woon-werkzone. Hierin liggen bedrijven op loopafstand van woningen. Een optimale en veilige situatie. Auto’s kunnen via een kant de woningen bereiken en kinderen spelen in een veilige wijk. Dit soort zones zijn nieuw voor Zeeland. Goes heeft hiermee dus een primeur.

Toerisme

In 1961 is het Veerse Meer ontstaan door de aanleg van de Deltawerken. Bij dit meer liggen veel recreatie- en natuurgebieden. Er liggen enkele jachthavens en twee recreatiegebieden, “De Piet” en “Schelphoek”. Tussen deze twee gebieden ligt een groot natuurgebied, “Middelplaten” genaamd.
In Goes ligt nabij het NS-Station de opstapplaats voor een toeristische museumstoomtrein. Deze trein heeft een mooie route in Zuid-Beveland. Er zijn enkele uitstapplaatsen waar wandelroutes te vinden zijn en er zijn tuinen te bezoeken, waaronder een vlindertuin.

Toekomst

Voor de toekomst heeft Goes veel plannen klaarliggen. De verwachte stijging van het inwoneraantal met gemiddeld 400 per jaar heeft de gemeente genoodzaakt continu plannen te maken voor nieuwe bouwlocaties. Bedrijventerreinen zitten snel vol. De ligging langs de A58 is dan ook een optimale verbinding richting Brabant maar ook naar andere delen van Nederland, zoals de haven van Rotterdam.

  • Provincie: Zeeland
  • Gemeente: Goes
  • Oppervlakte: 102,13 km²
  • Burgemeester: D.J. van der Zaag
  • Inwoners: 3.498 (1 juni 2005)
  • Website gemeente: www.goes.nl
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goes (gemeente in Zeeland)"

Infoteur: Bartw
Gepubliceerd: 01-03-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!