InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Wandelen op Landgoed Nijenburg, tussen Alkmaar en Heiloo

Wandelen op Landgoed Nijenburg, tussen Alkmaar en Heiloo

Wandelen op Landgoed Nijenburg, tussen Alkmaar en Heiloo Tussen Alkmaar en Heiloo ligt Landgoed Nijenburg. Landgoed Nijenburg ligt in een bos en de wegen en paden zijn opengesteld voor het publiek. Er is op het terrein van Landgoed Nijenburg een wandeling uitgezet met gele pijltjes. Die wandelroute is ongeveer 5 km lang en voert door een gevarieerd landschap.

Stolpboerderijen

Helemaal aan het begin van de wandeling kom je langs stolpboerderijen. Dat zijn boerderijen met alles onder hetzelfde dak:
  • het woonhuis
  • de stal
  • de schuur
  • de hooiopslag

Stolpboederijen zijn karakteristiek voor deze streek. Je kunt ze herkennen doordat ze een piramide-vormig dak hebben.

Bomen

Veel bomen die hier staan zien er een beetje vreemd uit. Ze zijn grillig gevormd. Dat komt doordat het gebied erg dicht bij zee ligt en de wind hierdoor heel erg zout is.

Die zoute wind heeft op de bomen een effect als een snoeischaar die zonder beleid gehanteerd wordt. Soms zijn ze zelfs met de richting van de wind meegegroeid. Onderweg kun je verwachten konijnen te zien.

Geestgrond

Bron: Benscherjon, PixabayBron: Benscherjon, Pixabay
Vanaf sommige punten van de wandeling heb je uitzicht op geestgrond. Geestgrond is duinzand met klei of veen erdoor.

Die grond is erg geschikt om bloembollen op te telen en dat kun je ook zien.

Overal in de omgeving vind je bollenvelden. Sommige dorpjes in de omgeving ontlenen hun naam hieraan, denk bijvoorbeeld aan Uitgeest.

Landhuis

Op een Landgoed kun je natuurlijk een landhuis verwachten en dat staat er ook, met een eeuwenoude laan er naar toe. Dat die laan eeuwen oud is kun je ook zien, want hoewel de weg verhard is, staan er eeuwenoude eiken.

Zonsondergang

De Bredelaan voor het landhuis is zo gemaakt dat de bewoners van het landhuis er op de langste dag de zon onder konden zien gaan.

Kattenberg

Vlakbij het landhuis vind je de Kattenberg. Niemand weet zeker hoe die heuvel daar gekomen is, men vermoed echter dat hij ontstaan is toen er bij het huis een vijver gemaakt werd. Bij de Kattenberg is een groot speelveld en tussen het speelveld en de Kattenberg ligt een stukje bos dat prima geschikt is om er een hut te bouwen.

Een klein stukje verder kom je bij de Willebrordusweg met aarden wallen. Die wallen dienden om de percelen af te scheiden.

Honden

Honden mogen mee, maar ze moeten wel aangelijnd zijn, behalve in het midden van het bos. Daar is een gebied waar ze lekker los mogen rennen.

Spoorwegovergangen

Tijdens de wandeling moet je twee keer over een onbewaakte spoorwegovergang, dus een beetje opletten als je kinderen bij je hebt.

Rolstoel

Deze wandeling is niet geschikt voor rolstoelers, een groot deel van de paden is niet verhard.

Route-informatie

  • Startpunt en eindpunt: parkeerplaats aan de Belieslaan in Heiloo.
  • Per openbaar vervoer: bus 167 Connexxion vanaf station Alkmaar naar de Kerkelaan in Heiloo (20 min.), daarna 11 minuten lopen naar het startpunt van de wandeling.
  • Of vanaf station NS Heiloo: loop vanaf het station een stukje in Zuidelijke richting tot je al vrij snel bij een rotonde komt. Neem driekwart rotonde en loop de straat waar je dan in bent helemaal uit tot je bij Winkelcentrum 't Loo gekomen bent. Houd de HEMA aan je linkerhand en loop voorbij het winkelcentrum. Dan zie je een klein paadje waar je het bos in kunt. Als je rechtdoor blijft lopen kom je vanzelf bij de Kattenberg.
  • Vrije wandeling op wegen en paden, geen kosten.
  • Broedseizoen: het pad loopt langs een stukje bos dat in het broedseizoen (1 mei - 1 juli) is afgesloten.

Vrijwilligers

Als je het erg leuk vindt op landgoed Nijenburg en niet te ver uit de buurt woont, dan kun je je aanmelden als vrijwilliger. Er zijn altijd vrijwilligers nodig voor de parktuin en als je je hiervoor aanmeldt kun je er iedere week lekker tuinieren.

Ook voor het onderhoud van het bos zijn vrijwilligers nodig, zij werken twee keer per maand op zaterdag.

Als je vrijwilliger wilt worden kun je even bellen met de ledenservice van Natuurmonumenten: 035 - 655 99 11.
Gerelateerde artikelen
Fietsen in Noord-HollandFietsen in Noord-HollandFietsen is een gezonde vrijetijdsbesteding en je hebt als je fietst, veel minder kans op blessures dan bij veel andere s…
Landgoed Hoenderdaell, dierenpark Anna Paulowna (Kop van NH)Landgoed Hoenderdaell, dierenpark Anna Paulowna (Kop van NH)In de kop van Noord-Holland bij Anna Paulowna vind je Landgoed Hoenderdaell. Het is een langgerekt landgoed met een kind…
Oudorp: dorp onder de rook van AlkmaarOudorp: dorp onder de rook van AlkmaarOudorp is een dorp gelegen in de provincie Noord-Holland, in de streek West-Friesland. Het dorp ligt onder de rook van A…
Dagjes uit met een bijbelse betekenisDagjes uit met een bijbelse betekenisNatuurlijk zijn dagjes uit leuk om te doen, maar zijn ze dan ook leerzaam? Misschien wil je je kinderen ook wel iets bij…
De AlkmaarPas: kortingen, voordelen en gratis activiteitenDe AlkmaarPas: kortingen, voordelen en gratis activiteitenDe AlkmaarPas is er voor iedereen die wel eens in Alkmaar komt. Het is een stadspas waar je allemaal leuke dingen mee ku…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cocoparisienne, Pixabay
  • Natuurmonumenten Landgoed Nijenburg
  • Foto konijn: Kevin Connors
  • Foto eik: photojack
  • Foto tulpen: Ben Scherjon
  • Afbeelding bron 1: Benscherjon, Pixabay

Reageer op het artikel "Wandelen op Landgoed Nijenburg, tussen Alkmaar en Heiloo"

Reactie

R. Bremer, 18-06-2012 14:59 #1
Graag het adres van De Nijenburg voor de instelling van mijn tom-tom. RB Reactie infoteur, 18-06-2012
Kennemerstraatweg, Heiloo

Infoteur: Judithm
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Reacties: 1
Schrijf mee!