InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Het Zwanenwater bij Callantsoog

Het Zwanenwater bij Callantsoog

Het Zwanenwater bij Callantsoog Vlak bij Callantsoog ligt een prachtig natuurgebied: het Zwanenwater. Het Zwanenwater heeft zijn naam gekregen doordat er in de 17e eeuw zwanen werden gefokt. Zwanen zul je er nu niet meer vinden, er is nu een broedkolonie lepelaars. Het prachtige gebied is eigendom van Natuurmonumenten en er loopt een wandelroute die je kunt volgen.

Ontstaan

In de 1596 werd de Zijperzeedijk gebouwd. Hierdoor werd de zeearm 'de Zijpe' ingepolderd. Aan de zeekant ontstond een dubbele rij duinen met tussen die rijen duinen een vallei. Die vallei is het huidige Zwanenwater. Voordat de Zijperzeedijk werd aangelegd, leek het gebied op het waddengebied. Callantoog lag in die tijd op het waddeneiland 't Oghe.

Vogels

In het tweede water ligt een eiland waarop zich een broedkolonies van lepelaars en van aalscholvers bevinden. Hier kun je niet erg dicht bij komen, neem daarom een verrekijker mee.

Het gebied is een thuis voor zeldzame vogels:
  • bruine kiekendief
  • ransuil
  • tapuit
  • blauwborst
  • geoorde fuut

Planten

De grond is hier kalkarm. Dat kun je ook zien, het duinzand is veel witter dan bijvoorbeeld strandzand in andere gebieden. In die kalkarme duinen vind je dopheide, struikheid en kraaiheide. De duinvalleien zijn moerassig: wetlands. Hier vind je o.a. parnassia, waterdrieblad en orchideeën.

Wandelen

Er zijn twee wandelroutes in het gebied uitgezet. De ene is met geel gemarkeerd en is 2 km lang. De andere is met bruin gemarkeerd en 4,5 km lang. Deze bruine wandeling gaat om het eerste water heen en gaat langs een punt waarop de broedkolonie in het tweede water gezien kan worden.

Langs de route kom je eerst een drijvende vogelkijkhut tegen, later op de route kom je nogmaals een observatiepunt tegen, plus een kijkscherm.

Gehandicapten

De route heeft voor een deel een verhard, goed rolstoeltoegankelijk pad. Een ander deel van de route bestaat uit een schelpenpad met twee sporen met daartussen begroeiing. Dit is stuk is voor rolstoelers niet ontoegankelijk, maar echt gemakkelijk zal het niet gaan.
  • De duintop van waaraf zicht is op het tweede water waar de broekolonie is, is niet bereikbaar voor rolstoelers.
  • De drijvende vogelkijkhut is bereikbaar voor rolstoelers en er zijn kijkgaten op de juiste hoogte. Voor het tweede observatiepunt moet je over een smal, onverhard pad waardoor het niet zal lukken. Vrijwel direct naast dit observatiepunt ligt echter het kijkscherm en dat is gemakkelijk bereikbaar.

Bereikbaarheid

  • Per auto: bij de ingang is een parkeerterrein: Zuidschinkeldijk 3 in Callantsoog.
  • Per openbaar vervoer: vanaf NS station Schagen met bus 152 van Connexxion, reisduur 20 minuten.

Alleen de wandelroutes zijn toegankelijk voor individuele bezoekers. Wie de rest van het gebied wil zien, kan deelnemen aan een excursie. Informatie hierover is de verkrijgen bij de VVV in Callantsoog.

Toegangsprijzen

Leden van Natuurmonumentengratis
Leden van Het Noord-Hollands Landschapgratis
Kinderengratis
Volwassenen en kinderen vanaf 13 jaardagkaartje, rond 2 euro

Een kaartjesautomaat staat aan het begin van de route.
Gerelateerde artikelen
Vakantie in Sint Maartenszee, Noord-HollandVakantie in Sint Maartenszee, Noord-HollandSint Maartenszee is een klein plaatsje gelegen aan de Noordzee in Noord-Holland tussen Callantsoog en Petten. Het dorp m…
Campingbeoordeling Kop van Noord-HollandAl 8 jaren trekken wij elke zomer naar de kop van Noord-Holland voor onze vakantie. Menig camping hebben we al bezocht.…
De Blauwe vlag eco label voor stranden en jachthavensWie het milieu hoog in het vaandel heeft staan, kan ervoor kiezen om een strand te bezoeken met een Blauwe Vlag. Ook jac…
De lepelaar is in Nederland een broedvogelDe lepelaar is in Nederland een broedvogelHet kan in Nederland gebeuren dat er plots een grote witte vogel met een lengte van ongeveer 80 tot 93 cm valt waar te n…
Plaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZPlaatsnamen met carnaval: belangrijke steden, van A tot ZMet carnaval krijgt een groot aantal steden in Nederland een andere plaatsnaam: Den Bosch wordt Oeteldonk, Breda heet Ki…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Vereniging Natuurmonumenten
  • Foto: www.morguefile.com

Reageer op het artikel "Het Zwanenwater bij Callantsoog"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!