InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Alkmaar: de kaasmarkt

Alkmaar: de kaasmarkt

Alkmaar: de kaasmarkt De kaasmarkt in Alkmaar is een internationale toeristische trekpleister. Tienduizenden bezoekers komen speciaal voor dit evenement naar Alkmaar. De kaasmarkt in Alkmaar wordt als sinds 1662 gehouden op het Waagplein. In de 17e eeuw op vrijdag en zaterdag tussen mei en Allerheiligen. In de 18e eeuw werd de kaasmarkt 4 keer per week gehouden. Tot de eerste wereldoorlog was de kaasmarkt serieuze handel. In 1916 werd gemiddeld driehonderd ton kaas per marktdag omgezet. De markt duurde toen tot één uur in de nacht.

Sinds 1939 is Alkmaar de enige stad in Nederland waar de kaas nog op een kaasmarkt verhandeld wordt.

Vrijdag

Tegenwoordig vindt dit evenement eens per week in de zomer plaats, van de eerste vrijdag in april t/m de eerste of tweede vrijdag in september, tussen 10.00 en 12.30 uur. Het werk begint echter al veel eerder, vanaf 7.00 uur begint het zetten van de kazen. 30.000 kilo Goudse en Edammer kaas wordt op het Waagplein neergelegd.

De kaasdragers

Kaasdragen is tegenwoordig een erebaantje, vroeger niet natuurlijk. De kaasdragers worden ook om 7.00 verwacht, wanneer het zetten van de kazen begint. Daar houden ze zich echter niet aan, meestal komen ze pas om 9.30 uur. Dat te laat komen wordt bestraft: de naam van de laatkomer wordt op het 'schandbord' geschreven en hij moet een boete betalen. Een deel van die boetes gaat naar een school in Suriname, in het stadje 'Alkmaar'.

Keuren

De kaasmeesters keuren de kaas door er een gaatje in te boren en het stukje dat eruit komt te verkruimelen, eraan te ruiken en het te proeven. En door op de kazen te kloppen en te kijken of de kazen er een beetje lekker uitzien.

Wegen

Als de koop gesloten is, dragen de kaasdragers de kaas naar de Waag. Daar wordt de kaas gewogen door de tasman. De tasman kun je herkennen doordat hij een een tas om zijn middel draagt. Vroeger moest de kaas bij hem betaald worden.

Kaasdragen

Kaasdragen vraagt oefening, het is een techniek. De kaas wordt op een houten berrie gelegd, per keer 8 stuks die elk 12 kg wegen. De berrie hangt tussen twee kaasdragers in en kan daardoor gaan schommelen. Daarom hebben de kaasdragers een speciaal 'loopje', om de berrie in evenwicht te houden.

De vemen

Het gilde van de kaasdragers kent vier vemen. Elk veem bestaat uit 6 kaasdragers en een tasman. Je kunt die verschillende vemen van elkaar onderscheiden door de kleuren van de hoedjes van de kaasdragers, de kleuren van de hoedjes zijn rood, geel, groen en blauw. Hier hoort een wit pak bij.

Een ervaren kaasdrager is een vastman, voordat een kaasdrager ervaren is wordt hij een noodhulp genoemd. Iedere twee jaar wordt er een overman benoemd. De overman kun je herkennen aan een zilveren schildje met een lintje eraan in de kleur van het veem.

En dan hebben we nog de kaasvader. De kaasvader is de leidinggevende, hij staat boven de vemen. Je kunt hem herkennen aan een zwarte stok met een zilveren knop.

Kaas verhandelen

Kaas verhandelen gebeurt door loven en bieden en natuurlijk met handjeklap.

Alkmaar

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De kaasmarkt in Alkmaar, Noord-HollandDe kaasmarkt in Alkmaar, Noord-HollandJaarlijks trekken er meer dan honderdduizend mensen van over de hele wereld naar de stad Alkmaar (Noord-Holland) om daar…
Alkmaar: winkelen, musea, kaasmarkt, bereikbaarheidAlkmaar: winkelen, musea, kaasmarkt, bereikbaarheidAlkmaar is een stad met een rijke historie, maar is ook modern. In Alkmaar is van alles te doen, er zijn gezellige terra…
Typisch Hollandse uitstapjesTypisch Hollandse uitstapjesHoe goed ken jij Nederland eigenlijk al? Voor een leuke en geslaagde vakantie kiezen de meeste mensen liever een vakanti…
Alkmaar: kaasmarkt, historische stad en winkelstadAlkmaar: kaasmarkt, historische stad en winkelstadAlkmaar is een fraaie stad in de provincie Noord-Holland. Het is van alle markten thuis, het is een kaasstad, een histor…
Alkmaar: mooie monumentale gebouwenAlkmaar: mooie monumentale gebouwenAlkmaar heeft 400 monumenten in het oude centrum. De gezellige stad leent zich erg goed voor het maken van een wandeling…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alkmaar: de kaasmarkt"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 13-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Dagtochtjes
Schrijf mee!