InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > De prachtig bebouwde stuwwal van Baarn

De prachtig bebouwde stuwwal van Baarn

De prachtig bebouwde stuwwal van Baarn Het is amper voor te stellen voor mensen die wel eens in Baarn zijn geweest of er misschien wel wonen, maar een eeuw geleden kon je vanaf het hoogste punt boven op Baarnse stuwwal de Zuiderzee bewonderen. Vermogende Amsterdammers lieten hun villa's daarom bouwen bovenop de heuvel om onder andere van het uitzicht te genieten. De Zuiderzee is er niet meer maar de stuwwal is voor huizenliefhebbers en natuurliefhebbers toch nog heel aantrekkelijk om er eens doorheen te fietsen.

Baarn als onderdeel van de Utrechtse Heuvelrug

De bebouwde kom van Baarn is gedeeltelijk gebouwd op een stuwwal die, naar men aanneemt, is ontstaan uit de zogeheten ijstijden. Deze heuvel torent ongeveer 20 meter uit boven de noordelijk gelegen Eemnesserpolder dat op zeeniveau ligt. Drie kilometer westelijker van Baarn, in de bossen van Lage Vuursche, is nog zo'n stuwwal te vinden met dezelfde hoogte. Deze heuvels zijn onderdeel van de Utrechtse Heuvelrug die zich tot het zuiden van de provincie Utrecht uitstrekt. De omgeving van de stuwwal in Baarn kenmerkt zich door veel groen, een hertenkamp en prachtige villa's die langs de lanen staan opgesteld.

Een nederzetting aan de rand van de stuwwal

Tijdens de ontginning van het veengebied 1500 jaar geleden rondom de stuwwal, werd er in de omgeving van wat nu de Leestraat in Baarn is, de eerste nederzetting gebouwd. Dit gebied bevond zich een paar meter hoger dan het moerassige gebied dat zich noordelijk richting de Zuiderzee bevond, en aan de voet van de stuwwal. Bij een overstroming van de woeste Zuiderzee zou het water niet de woonkern binnendringen. Tijdens de watersnoodramp van 1916 is het water inderdaad weggebleven van het centrum van Baarn.

Tot aan de 19e eeuw bleef Baarn een klein dorp aan de basis van de stuwwal. De Eemnesserweg werd er vlak langs aangelegd en de Zantvoortweg leidde naar het gehucht Santvoorde en uiteindelijk richting de Wakkerendijk te Eemnes en kasteel Drakenburg. Het uitzicht moet prachtig zijn geweest, of het nu richting de Zuiderzee of naar Hilversum of Amersfoort was. Rond 1900 werd de stuwwal bijna volledig bebouwd met villa's en werd er door een uitgegraven deel van de heuvel een spoorlijn aangelegd. De villa's waren eigendom van welgestelde Amsterdammers die in Baarn hun laatste dagen sleten.

Rust op de Baarnse heuvel

Wanneer je vanaf de Eemnesserweg de relatief steile Molenweg opgaat kom je in hoog Baarn terecht. Je gaat langs een bosrijk gebied met aan je rechterhand verscholen tussen de bomen het Medisch Centrum waar je ook het hertenkamp kunt vinden. Kinderen vinden het hier fantastisch vanwege de dieren, een klein onbeheerd speeltuintje en de heuvel waar ze met de fiets vanaf kunnen rijden.

Verder doorgereden kom je uit bij de Wilhelminavijver, een 10 meter brede en 100 meter lange ondiepe vijver bevolkt door eenden die onbevreesd bij je komen bedelen voor een stuk brood. Bijna ieder Baarns kind is wel eens door ouders en grootouders meegenomen om hier de eendjes te voeren.

Vervolgens kun je bovenop de stuwwal heerlijk fieten tussen de mooie villa's door of van hieruit afzakken richting het Baarnse bos.
Een bezoek waard is het 'Kippebruggetje' aan de Bruglaan / Gerrit van de Veenlaan over de spoorlijn waar je uitkijkt over het Baarns station. Deze spoorlijn ligt in een heus ravijn van pakweg 15 meter diep die ooit ten behoeve van de spoorlijn is uitgegraven uit de stuwwal. Vanaf de Bruglaan in Baarn kun je naar de bossen richting Hilversum zonder de Amsterdamse Straatweg over te hoeven steken. In de bossen vind je grafheuvels en heidegebied. Maar ga je uiteindelijk liever richting het Eemmeer dan kom je in de uitgestrekte poldervallei terecht van Eemnes, Eembrugge en de Eemdijk langs de Eem richting Bunschoten Spakenburg.
© 2018 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De prachtig bebouwde stuwwal van Baarn"

Infoteur: Writeright
Gepubliceerd: 28-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!