InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Schiermonnikoog

Schiermonnikoog

Schiermonnikoog, daar is Nederland op z'n mooist. Alles wat zeldzaam is geworden vind je hier terug. Witte stranden, adembenemende natuur, hier kom je tot rust. Een bestemming die jou met al zijn schoonheid zal overwelmen.

Eiland

Schiermonnikoog is het noordelijkste waddeneiland, heeft 980 inwoners en is het kleinste waddeneiland. Het eiland is 16 km lang en 4 km breed. Schiemonnikoog heeft een bijna magische schoonheid. Je vind er natuur, rust, vriendelijke mensen een heel veel zandstrand. Sinds 1988 is Schiermonnikoog nationaal park. De stranden behoren tot de breedste van Europa en zijn zo wit, dat je je waant op een eiland in de stille Zuidzee. De duinen zijn hoog en oud, het landschap met zijn bossen en weilanden is vol afwisseling. De zandbanken zijn een heus speelparadijs voor jonge zeehonden. Bijna alles op het eiland staat onder natuurbescherming, geen bloempje mag geplukt worden. Het eiland is nagenoeg autovrij. Er rijden wel taxi's en bussen, maar de fiets en de voetganger bepalen het verkeer.

Dorp

Schiermonnikoog heeft maar 1 dorp en draagt ook de naam Schiermonnikoog. Het centrum met zijn oude gevelhuizen uit de 18e eeuw staat onder monumentenzorg. Het oudste huis van Schiermonnikoog heet "Marten" in stamt uit 1721.

Ook zijn er enorme walviskaken te zien. Ze zijn de getuigen van een periode dat Schiermonnikoog veel met de walvisvaart te maken had. In het centrum vind je ook wel een aantal winkels, zoals een bakker, kaasboerderij, slijterij, supermarkt, konditorei, boekhandel en een kunstwinkel.

Bezienswaardigheden

Nationaal park

Het gehele eiland staat onder bescherming van de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten. Het natuurreservaat is circa 5400 ha groot. Het nationaalpark heeft 3 belangrijke gebieden: Westerplas een zoetwatergebied dat vele watervogels aantrekt, Kobbeduinen een duinenrij waar het hele jaar de prachtigste bloemen en planten bloeien, Kapeglop een duinendal met wilde ochideeen.

Schelpenmuseum

Hier zijn zo'n 1500 schelpen te bewonderen. En is er allerei informatie te vinden over weekdieren.
Het museum is dagelijks geopend van 15.00 tot 17.00 uur en van 20.00 tot 22.00 uur.

Het bezoekerscentrum

Dit is een must, voor elke bezoeker. Hier vind je alle informatie die je nodig denkt te hebben over het eiland. En hier kun je een wandel of fietsexcursie bespreken.

Jachthaven

De jachthaven is 1 van de 17 waddenhaven. Van april t/m oktober biedt de haven ruimte en facalliteiten voor 120 schepen.

Bunker

De wassermannbunker is een 27 meter lange bunker. Deze lange bunker is door de nazi's gebouwd om de landing van geallieerde troepen te voorkomen. Sinds 1989 is de bunker in beheer van Natuurmonumenten. Een paar jaar geleden is hij weer toegankelijk gemaakt voor het publiek.

Bereikbaarheid

Schiermonnikoog is te bereiken per veerboot vanaf Lauwersoog. De overtocht duurt ongeveer 45 minuten, er worden geen auto's of andere motorvoertuigen toegelaten zonder speciale vergunning.
© 2008 - 2018 Karinneke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waddentoernooi op de Nederlandse WaddeneilandenWaddentoernooi op de Nederlandse WaddeneilandenHet Waddentoernooi is een jaarlijks sportief treffen tussen de vijf Waddeneilanden. Om de beurt is een van de eilanden g…
Katten schieten op Schiermonnikoog en andere WaddeneilandenKatten schieten op Schiermonnikoog en andere WaddeneilandenElk Waddeneiland heeft last van verwilderde katten. De huisdieren zijn roofdieren geworden die niet in de natuur thuisho…
Een dagje uit naar een WaddeneilandEen bezoekje aan één van de Nederlandse Waddeneilanden is altijd leuk. In de zomervakantie als dagje uit, maar ook voor…
Trouwen op SchiermonnikoogOp zoek naar een bijzondere trouwlocatie? In dit artikel vind je een overzicht van de verschillende mogelijkheden die op…
Informatie over de WaddenzeeInformatie over de WaddenzeeDe Waddenzee is een binnenzee met een lengte van ruim 500 kilometer. De zee begint bij Den Helder in Nederland, en eindi…

Reageer op het artikel "Schiermonnikoog"

Infoteur: Karinneke
Laatste update: 06-05-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!